Categories
مقالات بازارهای مالی
زمان مطالعه: 7 دقیقه

هزینه و کارمزدهای معامله در شبکه بلاکچین چه قدر است؟ چگونه محاسبه می‌شود؟ و در کل برای چیست؟

هزینه‌های معامله در شبکه‌های بلاکچین دو هدف اساسی را دنبال می‌کند:

1.پاداش به ماینرها یا اعتبارسنج‌هایی که به تأیید معاملات کمک می‌کنند.

2.پاداش به کاربرانی که به محافظت از شبکه در برابر حملات اسپم کمک می‌کنند.

هزینه‌های معامله بسته به فعالیت شبکه می‌تواند کم یا زیاد باشد. فعالان بازار همچنین می‌توانند در هزینه‌هایی که می‌پردازند تأثیر بگذارند. در حالی که کارمزدهای بالا می‌تواند مانع انطباق گسترده بلاکچین شود، هزینه‌های بسیار پایین نیز می‌تواند نگرانی‌های امنیتی ایجاد کند.

اصلا چرا کارمزد شبکه؟

هزینه‌های معامله از بدو تاسیس تاکنون بخشی اساسی در اکثر سیستم‌های بلاکچین بوده است که به احتمال زیاد هنگام ارسال، واریز یا برداشت ارزهای رمزنگاری با آنها روبرو شده‌اید.

گسفی

اکثر ارزهای رمزپایه به دو دلیل مهم از هزینه‌های معامله استفاده می‌کنند:

اول از همه، هزینه‌ها میزان اسپم‌ها را در شبکه کاهش می‌دهند. همچنین اجرای حملات اسپم در مقیاس گسترده را پر هزینه می‌کند. ثانیاً، هزینه و کارمزد معاملات به عنوان انگیزه‌ای برای کاربران شبکه عمل می‌کند و همچنین به تأیید و اعتبار سنجی معاملات هم کمک می‌کند که خود به عنوان پاداش برای کمک به شبکه در نظر گرفته می‌شود.

برای بیشتر بلاکچین‌ها، کارمزدهای معامله ارزان هستند، اما بسته به ترافیک شبکه ممکن است که بسیار گران‌تر هم شوند. به عنوان یک کاربر، مبلغی که برای پرداخت کارمزد انتخاب می کنید اولویت تراکنش شما برای اضافه شدن به بلوک بعدی را تعیین می‌کند. هرچه هزینه پرداخت شده بیشتر باشد، مراحل تأیید سریع‌تر است.

کارمزد معاملات بیت کوین

کارمزد بیت کوین

 

بیت کوین به عنوان اولین شبکه بلاک چین، استاندارد کارمزدهای انتقال را که امروزه توسط بسیاری از ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود را تعیین می‌کند. ساتوشی ناکاموتو متوجه شد که کارمزدهای معامله می‌تواند از شبکه در برابر حملات گسترده اسپم محافظت کند و رفتارهای خوب را نیز تشویق کند.

استخراج کنندگان بیت کوین کارمزد‌های انتقالات را به عنوان بخشی از روند تأیید معاملات در یک بلاک جدید دریافت می‌کنند. مجموعه معاملات تأیید نشده را استخر حافظه (یا ممپول) می‌نامند. به طور طبیعی، ماینرها معاملات با کارمزد بالاتر را در اولویت قرار می‌دهند.

هزینه معاملات بیت کوین چگونه محاسبه می‌شود؟

در شبکه بیت کوین، کیف پول دیجیتال به کاربران اجازه می‌دهد تا کارمزد معاملات خود را به صورت دستی تنظیم کنند. همچنین امکان ارسال بیت کوین با کارمزد صفر نیز وجود دارد، اما استخراج کنندگان به احتمال زیاد چنین معاملاتی را نادیده می‌گیرند، به این معنی که اعتبار آنها تأیید نخواهد شد.

اما برخی نیز معتقدند، هزینه‌های بیت کوین به مبلغ پرداخت شده بستگی ندارد بلکه به اندازه معامله (در بایت) بستگی دارد. به عنوان مثال، تصور کنید اندازه معامله شما 400 بایت است و متوسط هزینه معامله اکنون 80 ساتوشی در هر بایت است. در این صورت، شما باید 32000 ساتوشی (یا 0.00032 بیت کوین) را برای یک شانس خوب برای اضافه کردن معامله خود به بلوک بعدی، پرداخت کنید.

وقتی ترافیک شبکه زیاد باشد و تقاضای زیادی برای ارسال بیت کوین وجود داشته باشد، هزینه معامله مورد نیاز برای تأیید سریع تراکنش افزایش می‌یابد زیرا سایر کاربران بیت کوین سعی می‌کنند همان کار را انجام دهند. این اتفاق ممکن است در دوره‌های شدید بی‌ثباتی بازار رخ دهد.

به همین ترتیب، کارمزدهای بالا می‌تواند استفاده از بیت کوین را بسته به شرایط روز به چالش بکشد. اگر کارمزدها خیلی بیشتر از آن باشد، خرید یک فنجان قهوه 3 دلاری نیز ممکن است عملی نباشد.

فقط تعداد معینی از معاملات را می‌توان در یک بلوک گنجانید، که حداکثر آن 1 مگابایت می‌باشد (یعنی اندازه بلوک). ماینرها در اسرع وقت این بلوک‌ها را به زنجیره بلوک اضافه می‌کنند اما سرعت رسیدن آنها هنوز محدودیتی دارد.

در اینجا مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاکچین یک مسئله اساسی در تصمیم‌گیری برای کارمزدهای شبکه است. توسعه دهندگان بلاکچین تلاش مستمری برای حل این مشکل دارند برای مثال به روزرسانی های قبلی شبکه به بهبود مقیاس‌پذیری، مانند اجرای SegWit و Lighting کمک کرده است.

کارمزد معاملات در شبکه اتریوم

کارمزد شبکه اتریوم

کارمزد معاملات اتریوم در مقایسه با بیت کوین متفاوت عمل می‌کند. این هزینه مقدار توان محاسباتی مورد نیاز برای پردازش یک معامله، معروف به گَس را در نظر می‌گیرد. گَس همچنین دارای یک قیمت متغیر است که با اتر (ETH)، رمز اصلی شبکه اندازه‌گیری می‌شود.

در حالی که گَس مورد نیاز برای یک معامله خاص می‌تواند ثابت بماند، کارمزد ممکن است افزایش یا کاهش یابد. این کارمزد ارتباط مستقیمی با ترافیک شبکه دارد. اگر کارمزد بالاتری بپردازید، ماینرها احتمالاً معامله شما را در اولویت قرار می‌دهند.

کارمزد معاملات در شبکه اتریوم چگونه محاسبه می‌شود؟

کل مبلغ کارمزد صرفاً قیمتی است که هزینه را پوشش می‌دهد، به علاوه انگیزه‌ای برای پردازش معامله شما نیز ایجاد می‌کند. با این حال، باید محدودیت گَس را نیز در نظر بگیرید که مشخص می‌کند حداکثر قیمت پرداخت شده برای آن معامله یا کار چیست.

به عبارت دیگر، gas cost مقدار کار مورد نیاز است و gas price بهای پرداخت شده برای “هر ساعت” کار است. رابطه بین این دو و محدودیت گَس کل کارمزد را برای یک معامله اتریوم یا عملیات قرارداد هوشمند تعریف می‌کند.

بیایید یک معامله تصادفی را به عنوان مثال در Etherscan انتخاب کنیم. هزینه این معامله 21000 گَس بود و قیمت گَس 71 Gwei بود. بنابراین، کل هزینه معامله 1،491،000 Gwei یا 0.001491 ETH خواهد بود.

هر مقدار که اتریوم به سمت مدل اثبات سهام پیش می‌رود (مثل Casper)، انتظار می‌رود که کارمزدهای معامله نیز کاهش یابد و در نتیجه مقدار گَس مورد نیاز برای تأیید یک معامله کمتر خواهد بود زیرا شبکه برای تأیید معاملات فقط به کسری از قدرت محاسباتی نیاز دارد. اما، ترافیک شبکه هنوز هم می‌تواند هزینه معاملات را تحت تأثیر قرار دهد زیرا اعتبارسنج‌ها تراکنش‌های پردرآمد را در اولویت قرار می دهند.

کارمزد معاملات در شبکه Binance chain

شبکه Binance Chain یک شبکه بلاکچین است که به کاربران امکان می‌دهد BNB و سایر توکن های BEP-2 را معامله کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند توکن‌های خود را ایجاد و توزیع کنند. شبکه Binance Chain سازوكار اجماعی را به نام اثبات نمایندگی سهام به تصویب می‌رساند. بنابراین به جای ماینر، اعتبارسنج داریم.

شبکه Binance Chain همچنین Binance DEX (تبادل غیرمتمرکز) را تأمین می‌کند، جایی که کاربران می‌توانند توکن‌‌ها را مستقیماً از کیف پول خود معامله کنند. هزینه معاملات در Binance Chain و DEX با BNB پرداخت می‌شود.

توجه داشته باشید که Binance Chain و Binance Smart Chain دو زنجیره بلوک متفاوت هستند.

هزینه معاملات Binance Chain چگونه محاسبه می‌شود؟

بسته به عملی که می‌خواهید انجام دهید، ساختار هزینه‌ای که با BNB نشان داده شده قابل اجرا است. بین هزینه‌های معامله مانند ارسال BNB و هزینه‌های معاملاتی در Binance DEX تمایزی وجود دارد. همچنین، قیمت کل یک معامله بسته به قیمت بازار BNB می‌تواند افزایش یا کاهش یابد.

هنگام انجام معاملات غیر تجاری، مانند برداشت یا واریز BNB به کیف پول، هزینه‌ها فقط با BNB پرداخت می‌شود. هزینه‌های مربوط به تجارت در Binance DEX در توکن معاملات قابل پرداخت است، اما برای پرداخت با BNB تخفیف وجود دارد. این طرح به ایجاد انگیزه در پذیرش BNB و ایجاد پایگاه کاربری آن کمک می‌کند.

کارمزد معامله در شبکه Binance Smart Chain

شبکه Binance Smart Chain (BSC) یکی دیگر از بلاکچین‌های ساخته شده توسط Binance است که به موازات Binance Chain (یعنی دو شبکه مجزا) اجرا می‌شود. در حالی که BNB در حال اجرا روی Binance Chain یک توکن BEP-2 است، BNB موجود در BSC یک توکن BEP-20 است.

شبکه Binance Smart Chain امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند، که این امر قابلیت‌ها را برای شخصی سازی بیشتر می‌کند. ساختار کارمزد برای BSC مانند Binance Chain ثابت نیست. در عوض، از یک سیستم گَس استفاده می‌شود (شبیه به اتریوم)، که قدرت محاسباتی مورد نیاز برای اجرای معاملات و عملیات قرارداد هوشمند را منعکس می‌کند.

شبکه BSC سازوکار اجماع Proof of Staken Authority را اجرا می‌کند. کاربران شبکه برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج نیاز به BNB دارند و با اعتبار سنجی موفقیت آمیز یک بلوک، هزینه‌های معاملاتی را که شامل آن هستند دریافت می‌کنند.

هزینه معاملات Binance Smart Chain چگونه محاسبه می شود؟

همانطور که گفته شد، ساختار پرداخت کارمزد BSC بسیار شبیه اتریوم است. کارمزدهای معامله با Gwei نشان داده می‌شود، که یک واحد کوچک از BNB برابر با 0.000000001 است. کاربران می‌توانند کارمزد خود را تنظیم کنند تا معاملات خود که به بلوک اضافه می‌شود را اولویت بندی کنند.

برای آگاهی از متوسط قیمت فعلی و گذشته کارمزد، BscScan به طور متوسط روزانه همراه با کمترین و بالاترین کارمزد پرداخت شده را ارائه می‌دهد. از مارس 2021، متوسط هزینه BSC در حدود 13 Gwei است.

در مثال زیر (برگرفته از Bscscan.com)، قیمت گس 10 Gwei بود. توجه داشته باشید که محدودیت گَس روی 622،732 Gwei تنظیم شده است، اما فقط 352،755 (52.31٪) Gwei در این معامله استفاده شده است، و در نتیجه هزینه معامله 0.00325755 BNB است.

کارمزدهای BSC معمولاً بسیار کم است، اما اگر بخواهید توکن‌های بدون BNB در حساب خود ارسال کنید، شبکه به شما اطلاع می‌دهد که بودجه کافی ندارید. برای پرداخت کارمزدهای معامله خود حتماً BNB اضافی در کیف پول خود نگه دارید.

کارمزد شبکه در صرافی‌ها

وقتی در صرافی‌ها واریز یا برداشتی انجام می‌دهید، باید کارمزد شبکه مربوطه را پرداخت کنید. این کارمزدها بسته به ارز دیجیتال انتخاب شده و شبکه‌ای که استفاده می‌کنید متفاوت است. هر صرافی ساختار کارمزد خاص خود را برای معاملات انجام شده در داخل بستر تجاری آن دارد. با این حال، کارمزدهای نقل و انتقالات تحت تأثیر عوامل خارجی است که تحت کنترل صرافی‌ها نیستند.

جمع بندی

کارمزدهای معامله بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد رمزنگاری شبکه‌های بلاکچین است. این‌ها بخشی از مشوق‌هایی است که به کاربران داده می‌شود و باعث می‌شود که شبکه فعال نگه داشته شود. کارمزدها همچنین یک لایه‌ی محافظ در برابر رفتارهای مخرب و اسپم‌ها را ارائه می‌دهند.

با این حال، میزان ترافیکی که برخی شبکه‌ها دریافت می‌کنند منجر به کارمزدهایی می‌شود که به طور قابل توجهی بالا هستند. ماهیت غیرمتمرکز اکثر بلاک چین ها مقیاس پذیری را برای آنها دشوارتر می‌کند. درست است که برخی از شبکه ها مقیاس پذیری و توان تراکنش بالایی دارند، اما این امر اغلب با از بین بردن امنیت یا عدم تمرکز همراه است. با این وجود، محققان و توسعه دهندگان زیادی در حال کار بر روی بهبود هر چه بیشتر شبکه‌های بلاکچینی هستند.

امیدواریم مطلب کارمزد شبکه برای چیست مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها