Categories
مطالب محبوب, مفاهیم پایه

دنیای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال جایی نیست که بتوان با تکیه بر صحبت‌های دیگران و نظرات کارشناس‌ها در آن فعالیت کرد.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

قطعا همه ما می‌دانیم که سرمایه‌گذاری علمی است که برای موفقیت در آن می‌بایست علاوه بر دانش در این زمینه به دنبال کسب تجربه بود. از این رو استفاده از تجربیات و توصیه‌های فعالان این بازار می‌تواند مسیر شما را در رسیدن به یک سرمایه ‌گذاری موفق‌تر هموار کند. در اینجا به برخی از این توصیه‌ها خواهیم پرداخت. اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را دارید حتما به این توصیه‌ها عمل کنید.

تنها زمانی سرمایه گذاری کنید که پول کافی دارید!

نکته‌ای که تقریبا همه‌ی متخصصان بازار در آن اتفاق نظر دارند این است که شما نباید با پول قرض، وام و یا با پولی که برای گذران زندگی به آن نیاز دارید اقدام به سرمایه‌گذاری کنید چرا که هر بازاری نوسانات خود را دارد و شما نباید به هر دلیل مجبور باشید معاملات خود را تا زمانی که به نتیجه مطلوب نرسیده خاتمه دهید و اگر به اجبار و برای پرداخت قرض یا تامین هزینه‌ها بخواهید سرمایه‌تان را برداشت کنید نخواهید توانست به این اصل پایبند بمانید.

بدون دانش و اطلاعات کافی وارد این بازار نشوید (آموزش ببینید)

علم سرمایه‌گذاری خود به تنهایی دنیایی متنوع و مملو از اطلاعات است که هر سرمایه‌گذار نیاز دارد آن‌ها را بداند. این موضوع درباره ارزهای دیجیتال به دلیل نوظهور بودن و داشتن برخی مفاهیم پیچیده به مراتب مهم‌تر هم هست، پس اگر قصد ورود به این بازار را دارید علاوه بر اصول سرمایه‌گذاری لازم است مفاهیم پایه فناوری ارزهای دیجیتال را یاد بگیرید تا موفق‌تر باشید.

شما می‌توانید با مطالعه مقالات مختلف با مفاهیم اولیه‌ای مثل بلاک چین ، ماینینگ ، استیکینگ و سایر تعاریف لازم آشنا شوید.

صرافی مناسب خود را پیدا کنید

صرافی‌های زیادی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید ارزهای دیجیتالی خود را با دیگر رمز ارزها مبادله کنید. به عنوان مثال بیت کوین را با اتریوم یا بالعکس. در این بین پلتفرم‌هایی هستند که سابقه و شهرت زیادی داشته و به همین دلیل با خیالی آسوده‌تر می‌توان در آن‌ها خرید و فروش انجام داد.

یکی از این صرافی‌های قابل اعتماد “بیتشال” است.

امنیت رمز ارزهایتان را تامین کنید

به دلیل اینکه هنوز قانون‌گذاری دقیقی برای رمز ارزها انجام نگرفته است و این صنعت نیز روز به روز در حال گسترش است باید بسیار در این فضا احتیاط کرد و همواره مراقب کلاهبردار‌هایی بود که می‌خواهند به دارایی‌های شما حمله کنند. هرگز دارایی‌های خود را به صورت آنلاین ذخیره نکنید و از کیف پول‌ دیجیتال معتبر استفاده کنید. ولت‌های سخت افزاری مانند لجر نانو اس (Ledger Nano S) در این میان می‌توانند بسیار کمک کنند و یک لایه امنیت اضافی ایجاد کنند.

همواره بروز باشید و در جریان آخرین مسائل و روند‌های این صنعت باشید.

با معاملات کوچک شروع کنید

اگر قصد دارید به تازگی در بازار رمز ارزها اقدام به سرمایه گذاری کنید، با مبالغ کم و قدم‌های کوچک این کار را آغاز کنید تا هم زمان با افزایش دانش و تجربه شما در این بازار سرمایه‌تان نیز رشد کند و با کسب مهارت‌های سرمایه‌گذاری بتوانید با مبالغ بیشتر سودهای بیشتری نیز کسب کنید، بعلاوه در این صورت اگر به هر دلیلی اقدام به یک سرمایه‌گذاری اشتباه کردید، زیان شما به اندازه‌ای آزار دهنده نخواهد بود که به‌طور کلی از سرمایه‌گذاری ناامید شوید.

فراموش نکنید در صورت داشتن مهارت کافی با مبالغ کم نیز می‌توان سودهای خوبی به دست آورد.

با استراتژی معامله کنید

صرف اینکه از دیگران شنیده‌اید سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال شده سودآور است نمی‌تواند دلیل مناسبی برای شروع این کار باشد.

سرمایه‌گذاری هم مثل هر علم دیگری پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد و شما نیاز دارید به صورت کاملا روشن و واضح انتظارات خود از بازار را روشن کنید و بر طبق آن میزان سرمایه، ریسکی که در این زمینه حاضرید بپذیرید، حد سود و ضرری که در نظر دارید و زمان‌بندی ورود و خروج خود به هر معامله را مشخص نمایید و در یک جمله شما باید برای ورود و خروج‌تان به هر سرمایه‌گذاری یک استراتژی از پیش تعیین شده داشته باشید.

اگر شما ندانید چگونه و با چه استراتژی قصد سرمایه‌گذاری دارید و صرفا براساس توصیه‌های دیگران عمل کنید، احتمال موفقیت سرمایه‌گذاری شما بسیار پایین خواهد آمد.

تعیین کنید در چه بازه زمانی قصد سرمایه گذاری دارید

معامله‌گران را در زمینه زمان سرمایه‌گذاری به سه دسته می‌توان تقسیم کرد:

معامله‌گران روزانه که به صورت دائم و لحظه‌ای در حال بررسی بازار جهت اقدام به خرید یا فروش هستند و ممکن است حتی در یک روز چندین خرید و فروش انجام دهند. این کار بسیار سخت و پر استرس است و در دسته معامله‌گران کوتاه مدت قرار می‌گیرد.

دسته بعدی معامله‌گران نوسانی هستند که در عین مشابهت به گروه اول، راه ساده‌تری را برای معاملاتشان انتخاب کرده‌اند و اقدام به معاملاتی با استراتژی نگهداری برای چند روز تا چند هفته می‌کنند. بیشتر معامله‌گران بازار را این دسته تشکیل داده‌اند و در دسته معامله‌گران میان مدت قرار می‌گیرد.

و در نهایت معامله‌گرانی که با استراتژی‌های بلند مدت چند ساله اقدام به اختصاص بخش کمی از سرمایه‌شان برای خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال می‌کنند و خیال خود را از بابت نوسان‌های کوتاه مدت بازار راحت می‌کنند. این افراد در دسته معامله‌گران بلند مدت قرار می‌گیرند.

شما به عنوان یک سرمایه گذار باید تعیین کنید که قصد دارید جزء کدام دسته از این معامله‌گران باشید که در این زمینه نیاز دارید با شناخت کامل از شرایط خود و خصوصیات شخصیتی‌تان بهترین روش را انتخاب کنید تا معاملات موفق‌تری داشته باشید.

توکن‌هایی با ارزش واقعی بخرید

بازار معاملات ارزهای دیجیتال با بیش از هزاران توکن که تعداد بسیار زیادی از آن‌ها ارزش واقعی بسیار پایین‌تری از قیمت‌های روز خود دارند، بازاری بسیار پرریسک محسوب می‌شود. پس رعایت این نکته بسیار ضروری است که به دنبال خرید ارزهای دیجیتال با ارزش واقعی باشید.

ارزش ارزهای دیجیتال به بزرگی جامعه‌ای است که آن را به رسمیت شناخته و از آن حمایت می‌کنند. هرچه این جامعه بزرگ‌تر باشد و معاملات بیشتری با آن رمزارز صورت پذیرد می‌توان بیشتر به واقعی بودن قیمت آن امیدوار بود. پس به دنبال یافتن ارزهایی با حمایت عمومی بالا و دارای تیم قوی از توسعه‌دهندگان باشید که از پشتوانه مالی و آینده‌ای شفاف و روشن برخوردار باشد.

فقط به تحقیق و تحلیل خودتان اعتماد کنید

دنیای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال جایی نیست که بتوان با تکیه بر صحبت‌های دیگران و نظرات کارشناس‌ها در آن فعالیت کرد. سودهای خوب نصیب افرادی می‌شود که خودشان صاحب نظر بوده و در زمان مناسب ارزهای دیجیتالی را شناسایی کنند که امکان رشد بالایی دارند، هر چند این ارزها ممکن است برای دیگران ناشناخته بوده باشند.

روانشناسی بازار

شما برای موفقیت در این حوزه علاوه بر مهارت‌های تحلیل بازار، به مهارت‌های روان شناختی برای تسلط بر احساسات خود نیز نیاز دارید.

در هنگام خرید به جزئیات با اهمیت دقت کنید

در هنگام خرید تنها بر قیمت ارز‌ها متمرکز نشوید و حجم بازار آن را هم در نظر بگیرید. ارز‌دیجیتالی که دارای حجم بازار بالایی است و رشد قیمتی قابل توجهی نداشته برای خرید گزینه‌ی مناسب‌تری از ارز‌دیجیتالی است که حجم بازار پایینی دارد.

نکته قابل توجه دیگر قیمت ارز‌دیجیتال در هنگام عرضه اولیه آن است. اگر قیمت آن به نسبت قیمت اولیه‌اش کاهش چشم گیری یافته باشد، معمولا گزینه‌ی قابل اعتمادی برای خرید نیست و نیاز به زمان بیشتری برای بررسی دارد. همچنین اگر قیمت یک ارز‌دیجیتال رشد بسیار زیادی داشته باشد احتمال رشد قیمت قابل توجه در آینده “نزدیک” برای آن کم است.

مراقب کلاهبردارها باشید

از آنجا که پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز بوده و هیچ سازمان یا نهادی مسئول نظارت بر آن‌ها نیست، از زمان پیدایش دنیای ارزهای دیجیتال، به دلیل رشد بسیار زیاد قیمت بعضی از ارزهای دیجیتال و طمع کردن بعضی اشخاص کلاهبردار به این بازار تاکنون خبرهای زیادی در زمینه کلاهبرداری‌ها یا طرح‌های پانزی که اقدام به فریب افراد کرده‌اند شنیده شده است، پس جهت حفظ سرمایه خود مراقب باشید و به هیچ عنوان فریب افرادی که به شما سود‌های غیرمنطقی پیشنهاد می‌دهند را نخورید.

همچنین تنها از طریق صرافی‌های معتبر و با شناخت بازار اقدام به معامله کنید و به هیچ عنوان از سایت‌های غیر‌معتبر استفاده نکرده و کلیدهای امنیتی خود را در اختیار اشخاص غیر قرار ندهید.

تنها با افراد قابل اعتماد مشورت کنید

اگر قصد دارید در زمینه ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید اما وقت کافی برای تحقیق زیاد و آموزش ندارید، بعد از یادگیری حداقلی مفاهیم پایه ارزهای دیجیتال، تنها با افراد با سابقه که دانش کافی در این زمینه دارند مشورت نمایید و با اعتماد به افراد و شرکت‌های نامعتبر سرمایه خود را به خطر نیندازید.

برای موفقیت بیشتر نتایج معاملاتتان را پیگیری کنید

همواره سعی کنید عملکرد خود در سرمایه‌گذاری‌هایتان را مورد تحلیل قرار دهید. با این کار می‌توانید نقاط ضعف و قوت خودتان را پیدا کرده و در معاملات بعدی نیز از آن‌ها استفاده کنید. از آنجا که ممکن است پیگیری و تحلیل این اطلاعات کار پیچیده‌ای باشد ابزارهای هوشمندی نظیر Blockfolio و Delta به وجود آمده‌اند تا این کار را برای شما آسان کنند.

مراقب نوسانات شدید قیمت باشید

قطعا شما هم صحبت‌هایی از افزایش بسیار زیاد قیمت بعضی از ارزهای دیجیتال و سودهای بسیار بالایی که نصیب سرمایه‌گذاران آن ارز‌دیجیتال شده است شنیده‌اید، اما هیچ وقت فردی از روی دیگر این سکه با شما سخنی نگفته است.

ارزهای دیجیتال گاهی دچار نوسانات شدید قیمتی می‌شوند که ممکن است در طول یک سال بیش از هزار درصد افت قیمت داشته باشند. برای دور بودن از این ضررهای شدید لازم است همیشه در جریان اخبار و قیمت ارز دیجیتال خود باشید تا در زمان مناسب اقدامات لازم را انجام دهید.

در عین آگاه بودن از نوسانات زیاد این بازار باید این نکته را هم بدانید که این نوسانات در حد معمول لازمه‌ی هر بازاری است و شما باید خود را برای این موضوع آماده کنید. اگر ریسک‌پذیری بالایی ندارید بهتر است از سرمایه‌گذاری در این بازار خودداری کنید.

در ارزهای دیجیتال با قابلیت نقد شوندگی بالا معامله کنید

همانطور که شما برای خرید هر کالایی در نظر می‌گیرید که آیا در هنگام فروش به راحتی می‌توانید برای آن مشتری با قیمت مناسب بیابید یا خیر، همین امر را باید در زمینه‌ی ارز مورد نظرتان نیز در نظر بگیرید تا مجبور نشوید در زمان فروش، آن را به هر قیمتی بفروشید.

از ایردراپ‌های معتبر غافل نشوید

شرکت‌های جدیدی که وارد دنیای ارزهای دیجیتال می‌شوند برای جلب توجه کاربران و بازاریابی، اقدام به ارائه‌ی هدیه‌هایی با انجام کارهای ساده توسط کاربران می‌کنند که به آن‌ها ایردراپ گفته می‌شود و شما می‌توانید تنها با پیگیری اخبار ارزهای دیجیتال و آگاه‌شدن از این ایردراپ‌ها و انجام کارهایی که شرکت ارائه دهنده از شما می‌خواهد آن‌ها را کسب و به عنوان سرمایه استفاده کنید.

در نهایت مسئولیت و عواقب هر سرمایه‌گذاری بر عهده شماست. مراقب دارایی خود باشید.

امیدواریم مطلب “توصیه‌های مهم قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمز ارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلمان آزاد
سلمان آزاد
2 سال قبل

سلام.بسیار هم عالی…تشکر