Categories
مطالب محبوب, مفاهیم پایه, مقالات کیف پول‌ها

کیف پول دیجیتال (کیف پول ارز رمزنگاری) به کیف پولی اطلاق می‌شود که برای نگهداری انواع رمزارزها می‌توان از آن استفاده کرد.

زمان مطالعه: 8 دقیقه

یبا ظهور رمز ارزها و شکل‌گیری بازار کریپتوکارنسی، سرمایه گذاران زیادی در حال افزایش دارایی دیجیتال خود هستند. کیف پول دیجیتال ابزاری است که از دارایی رمزنگاری شما نگهداری و حفاظت می‌کند. همانطور که سایر دارایی‌های فیزیکی از جمله پول‌ کاغذی و طلاهای خود را درون گاو صندوق قرار می‌دهید، ارزهای دیجیتال شما نیز باید داخل کیف پول رمز ارز قرار گیرد. البته که امکانات بیشتری را با کیف پول دیجیتال تجربه خواهید کرد و بعضی از آنها به شما در کسب سود بیشتر و استیکینگ ارز دیجیتال کمک می‌کنند.

اما مسئله‌ای که برای بیشتر افراد به خصوص کاربران داخل کشور وجود دارد، این است که امن ترین و بهترین کیف پول دیجیتال کدام است و مسائل تحریم ایران تا چه حد بر سرمایه گذاری آنها اثرگذار است. در ادامه مطلب پاسخ مناسبی در مقابل پرسش کیف دیجیتال چیست ارائه می‌دهیم، همینطور شیوه کارکرد آن را به طور کامل توضیح خواهیم داد. نکاتی در مورد استفاده از آنها مطرح شده و به معرفی چندین wallet متداول خواهیم پرداخت. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در بیتشال همراه باشید!

کیف پول دیجیتال چیست؟

کیف پول دیجیتال که در لاتین به صورت Cryptocurrency Wallet نوشته می‌شود، عملیات‌های مختلفی از جمله ذخیره، واریز و برداشت رمز ارزها را انجام می‌دهد. اگر شما مایل به ذخیره و یا مبادلات ارز دیجیتال هستید، استفاده از انواع کیف پول دیجیتال ضروری خواهد بود. اگرچه صرافی‌های ارز دیجیتال فضای لازم برای نگهداری و معامله رمز ارزها را در اختیارتان قرار می‌دهند، اما چندان امن به نظر نمی‌رسند، زیرا هکرهای زیادی علاقه‌مند به دستیابی به یک منبع بزرگ از دارایی‌های دیجیتال هستند.

شاید برای خرج کردن پول‌های کاغذی خود نیازی به کیف پول نداشته باشید، اما مطمئنا برای نگهداری آنها نیاز پیدا خواهید کرد. همانطور که برای محافظت از پول نقد و کارت‌های اعتباری خود وجود یک wallet را الزامی می‌دانید، باید رمز ارزهای خود را نیز در محلی امن نگهداری نمایید. زمانی‌که کاربر رمزارزی مانند بیت کوین را بدست می‌آورد، می‌تواند آن را در کیف پول دیجیتال خود ذخیره و یا به هر آدرس دلخواه دیگری انتقال دهد.

کیف پول دیجیتال چیست؟

هنگامی که نسبت به خرید ارز دیجیتال در یک صرافی اقدام می‌کنید، معمولا دو را پیش روی شما قرار دارد. اینکه رمزارز خود را در صرافی نگهداری کنید یا آن را از پلتفرم خارج کرده و به یک کیف پول رمز ارز انتقال دهید. حال با توجه به نوع استفاده شما از wallet ، شاید نیاز به یکسری امکانات اضافه داشته باشید. کیف پول دیجیتال بر اساس ویژگی‌های مختلفی دسته بندی می‌شود. برخی از آنها فقط مختص یک نوع ارز دیجیتال هستند که اغلب از سوی همان تیم توسعه دهنده رمز ارز ارائه می‌شوند و برخی دیگر نگهداری و تراکنش ارزهای بیشتری را پشتیبانی می‌کنند.

واضح است که دسته دوم به خاطر قابلیت‌های بیشتر، محبوبیت بالایی دارند. یک wallet دیجیتال دارای کلیدهای عمومی و خصوصی مورد نیاز برای خرید بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال است و امضاهای دیجیتالی را برای تایید هر تراکنش فراهم می‌کند. ولت رمز ارز می‌تواند دستگاه سخت افزاری، نرم افزار، وب سایت آنلاین یا یک سرویس ارائه شده توسط صرافی‌های رمزنگاری باشد.

کیف پول رمز ارز چگونه کار می کند؟

شما از کیف پول های چرمی معمول برای نگهداری پول کاغذی مورد نیاز خود استفاده می‌کنید. اما با وجود شباهت با wallet رمز ارز در عملکرد کلی، در دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین با مفاهیم متفاوتی روبرو هستیم. در این فضا هیچ سکه فیزیکی وجود ندارد که آن را درون جیبمان قرار دهیم و با نوعی متفاوت از دارایی دیجیتال طرفیم.

بلاک چین شامل سوابق تراکنش‌هایی بوده که تعیین می‌کند کدام کلید خصوصی و عمومی مالکیت ارزها را در اختیار و کنترل دارد. برای اطمینان از درک کامل مسئله، ما در بیتشال نقش کیف پول دیجیتال و انواع کلید خصوصی و عمومی را توضیح خواهیم داد، زیرا تمام آنها به یکدیگر مرتبط هستند. آدرس wallet  مانند شماره حساب بانکی است و زمانی به کار می‌آید که شخصی قصد واریز وجه به حساب شما را داشته باشد.

کیف پول رمز ارز چگونه کار می کند؟

در دنیای ارز دیجیتال هم اگر فردی قصد انتقال ارز داشته باشد به راحتی با آدرس کیف پول رمز ارز مقصد، امکان آن را خواهد داشت. درست مانند سیستم مالی بانکی، در رمز ارزها نیز هیچ دو آدرس کیف پولی یکسان نیستند و هر کاربر آدرس منحصربفرد خود را دارد. به این معنی که در فرآیند انتقال، هیچ گاه شخص ثالثی قادر به دریافت رمز ارز شما نخواهد بود، مگر آدرس اشتباه وارد شود.

همچنین برای ایجاد آدرس wallet دیجیتال هیچگونه محدودیتی نخواهید داشت. تنها باید کلید خصوصی خود را ایمن نگه دارید زیرا باعث باز شدن wallet رمز ارز شما برای تجارت یا خرج کردن ارز دیجیتال می‌شود. با این حال آدرس wallet ارز دیجیتال مشخصات مالک اصلی آن را افشا نمی‌کند. برای مثال ظاهرا یک آدرس کیف پول بیت کوین به این صورت است:

1A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa

انواع کیف پول دیجیتال را بشناسید!

انواع کیف پول دیجیتال وجود دارد که با توجه به نیازهای شخصی شما قابل انتخاب می‌باشند. در اصل هر کدام ویژگی‌ها و امکانات خاصی مانند قابلیت معامله، استیکینگ، توابع امنیتی پیچیده، محیط کاربرپسند و راحتی در استفاده دارند. wallet ارز دیجیتال به دو نوع کیف پول سرد ارز دیجیتال و کیف پول گرم تقسیم می‌شود.

این اصطلاح باب شده تا تفاوت کیف پول های فیزیکی و نرم افزاری را بهتر احساس نمایید. کیف پول های تحت وب، موبایلی و دسکتاپ بدلیل اتصال به اینترنت در دسته کیف‌ پول های گرم و wallet های سخت افزاری و کاغذی بدلیل عدم اتصال به اینترنت در دسته کیف‌ پول های سرد قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی این دو دسته از کیف پول ارز دیجیتال می‌پردازیم.

کیف پول ارز دیجیتال دسکتاپ

کیف پول دسکتاپ روی یک لپ تاپ یا رایانه نصب می‌شود و برای دسترسی به این نوع از کیف پول دیجیتال باید حتما از همان دستگاه وارد شد. به طور کلی این نوع wallet ها ترکیب خوبی از امنیت و راحتی را ارائه می‌دهند. با این حال توجه داشته باشید که اگر هکری به سیستم شما نفوذ کند امکان دسترسی به کیف پولتان را خواهد داشت.

کیف پول ارز دیجیتال موبایل

Wallet موبایل هم شباهت زیادی به نسخه دسکتاپ دارد با این تفاوت که نرم افزار روی موبایل شما نصب می‌شود. کیف پول موبایلی ارز دیجیتال نرم افزاری شبیه به همراه بانک است. به این صورت که شما بعد از نصب wallet دلخواهتان به آدرس ارزهای دیجیتال خود دسترسی پیدا می‌کنید. تمام کیف پول های موبایلی از کد QR بهره می‌برند و با استفاده از آن می‌توان از فروشگاه‌هایی که از رمز ارزها پشتیبانی می‌کنند خرید نمود.

کیف پول ارز دیجیتال تحت وب آنلاین

کیف پول تحت وب ارز دیجیتال افزونه‌ای است که روی مرورگر سیستم شما نصب می‌شود. این نوع از کیف پول عملکرد بسیار راحتی جهت نگهداری و جابجایی رمز ارز دارد اما در بین انواع کیف پول دیجیتال کمترین امنیت را داراست. به این دلیل که بیشترین حملات در فضای وب صورت می‌گیرد و دیواره دفاعی کاملی جهت جلوگیری از نفوذ وجود ندارد.

کیف پول ارز دیجیتال کاغذی

wallet کاغذی

کیف پول کاغذی یکی از معمولی‌ترین wallet های رمزنگاری شده است. در این روش فقط باید کلیدهای عمومی و خصوصی خود را روی کاغذ چاپ کنید و تمام! در چنین حالتی کلیدها به هیچ سروری متصل نیستند که هک شوند و تنها راهی که فردی به آن دسترسی پیدا می‌کند، داشتن کاغذ فیزیکی کلیدهاست! این نوع از wallet جهت انتقال و معاملات کارایی ندارد و صرفا مناسب نگهداری بلند مدت رمز ارز است.

کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

از نظر امنیت کیف پول سخت افزاری بهترین انتخاب ممکن است. این دستگاه که به طور اختصاصی برای ذخیره ارزهای دیجیتال طراحی شده، کلیدهای عمومی و خصوصی دارایی‌های دیجیتال شما را در فضایی سرد و به دور از اینترنت بصورت آفلاین نگهداری می‌کند، مگر اینکه نیاز به انتقال وجه داشته باشید. با توجه به قرار گرفتن دکمه‌های فیزیکی روی کیف پول سخت افزاری، تایید هر عملیاتی مستلزم فشار دادن این دکمه‌ها است، و این موضوع تقریبا دسترسی هکرها به کلیدهای شما را غیر ممکن می‌سازد.

بهترین کیف پول دیجیتال کدام است؟

امیدواریم که تاکنون درک خوبی پیدا کرده باشید زیرا وقت آن فرا رسیده تا در مورد انتخاب بهترین کیف پول دیجیتال نکاتی را بیان کنیم. در این مرحله باید استراتژی مناسب خود در مورد نحوه محافظت از دارایی های دیجیتال در برابر هکرها، دفعات انتقال و مدت زمان نگهداری را مشخص نمایید. همانطور که در بخش قبل خواندید، انواع کیف پول دیجیتال وجود دارد و شما باید بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

هم اکنون بیش از 100 ارائه دهنده مختلف wallet دیجیتال وجود دارد. در ادامه چند مورد را به عنوان بهترین کیف دیجیتال معرفی می کنیم!

کیف پول تراست ولت

تراست ولت به لاتین Trust Wallet کیف پول دیجیتال نرم افزاری است که ارزهای زیادی را پشتیبانی می‌کند. همچنین از زمانی که توسط صرافی بایننس خریداری شد، امکانات بسیار زیادی را ارائه می‌دهد. قابلیت‌هایی مانند خرید و فروش انواع ارز، استیکینگ، جمع آوری NFT و اپلیکیشن‌های موجود در شبکه اتریوم تنها بخشی از ویژگی‌های کاربردی تراست ولت است.

در واقع ما با یک نسخه کوچک صرافی روبرو هستیم. کیف پول تراست را می‌توان یکی از بهترین کیف پول دیجیتال نامید. این پلتفرم برای سرمایه گذاران ایرانی نیز مناسب به نظر می‌رسد زیرا با وجود تحریم‌های مختلف هنوز خدمات آن در داخل کشور ارائه می‌شود و از طرف دولت ایران هم فیلتر نیست.

آموزش جامع کیف پول تراست ولت

کیف پول اکسودوس

اکسودوس به لاتین Exodus یک کیف پول دسکتاپ با قابلیت ذخیره ارزهای متنوع مانند بیت کوین، لایت کوین، دش و همچنین توکن‌های مختلف ERC-20 است. این کیف پول در کنار اینکه به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، محیط بسیار زیبا و کاربرپسندی دارد. بعد از ورود به این پلتفرم کیف پول، کل سبد رمز ارزهای شما داخل نمودار دایره‌ای مشاهده می‌شود.

همچنین قابلیت نمایش ارزش فعلی هر ارز و دارایی شما را دارد. ارائه دهنده کیف پول اکسودوس هرگز به کلیدهای خصوصی شما دسترسی ندارد و آنها به سرور Exodus متصل نیستند. برای راحتی بیشتر حتی امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کیف پولتان فراهم شده است.

کیف پول لجر نانو اس

برای بهره‌مندی از بالاترین لایه‌های امنیتی توصیه می‌کنیم که یک کیف پول سخت افزاری مانند لجر نانو اس به لاتین Ledger Nano S برای خود تهیه نمایید. این دستگاه به صورت فیزیکی قابل لمس است و طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال را به صورت آفلاین ذخیره می‌کند. همینطور روند توسعه آن متوقف نشده و هر روز ارزهای جدیدی به آن اضافه می‌شود، با این حال می‌توان از طریق سایت آن به لیست ارزهای پشتیبانی شده دسترسی پیدا کرد. اگر ارزش دارایی‌های دیجیتال شما بالاست، پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک wallet سخت افزاری تهیه نمایید.

کیف پول رمز ارز یا صرافی ارز دیجیتال؟

کیف پول رمز ارز به زیرساختی گفته می‌شود که امکان دریافت، مشاهده و انتقال دارایی‌های دیجیتال را فراهم می‌آرود. از سوی دیگر، صرافی ارز دیجیتال وب سایت یا سرویسی است که امکان تبدیل رمزارزها به یکدیگر یا با پول فیات از جمله ریال یا دلار را فراهم می‌کند. اینکه تصمیم دارید بیت کوین یا سایر رمز ارزهای خود را در صرافی یا کیف پول ذخیره کنید، صرفا یک انتخاب شخصی است.

با این حال اگر صرافی هک شود یا صاحبان آن، دارایی‌های دیجیتال شما را فروخته و فرار کنند، تمام سرمایه خود را از دست خواهید داد. کیف پول رمز ارز نیز مستلزم رعایت برخی موارد از جمله پشتیبان گیری، ایمن سازی و مدیریت متناسب است.

wallet رمز ارز یا صرافی ارز دیجیتال؟

اگر مسائل مربوط به احراز هویت در صرافی‌های ارز دیجیتال را دنبال کرده‌ باشید، در حال حاضر بسیاری از آنها فرایند تکمیل پروفایل و احراز هویت را اجباری نموده‌اند. از سوی دیگر به کاربران ایرانی خدماتی داده نمی‌شود و مشکلات تحریم می‌تواند کلیه معادلات را برهم بزند. احتمالا در ادامه با قوانین سختگیرانه‌تری روبرو شویم، زیرا بازار کریپتوکارنسی با اقبال عموم روبرو شده و دولت‌ها را حساس کرده است.

همین چند ماه پیش بود که صرافی بایننس اطلاعیه‌ای را منتشر کرد و از همه کاربران خواست تا فرایند تایید هویت را انجام دهند. بسیاری از کاربران ایرانی مجبور به ترک این صرافی و استفاده از راه‌های جایگزین شده‌اند. بنابراین قبل از انتخاب کیف پول در مقابل صرافی، استراتژی و مزایا و معایب را ارزیابی کنید.

سخن پایانی

اگر این مطلب را از ابتدا تا انتها و بادقت خوانده باشید، اکنون درک صحیحی از نحوه عملکرد wallet رمز ارز خواهید داشت. راه‌های متفاوتی برای ذخیره ارز دیجیتال وجود دارد که هر کدام بسته به نیاز ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد. انواع کیف پول دیجیتال می‌توانند به خوبی از وظایف خود برآیند اما این به ایده‌های شما بستگی دارد. به طور مثال، بسیاری از کاربران، اکثر ارزهای دیجیتال خود را درون کیف پول سخت افزاری ذخیره می‌کنند و مابقی را به wallet  موبایلی انتقال می‌دهند تا بتوانند هنگام خرید، پرداخت خود را سریع‌ و راحت‌ انجام دهند.

امیدواریم مطلب کیف پول دیجیتال چیست مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها