Categories
تحلیل فاندامنتال رمزارزها, مطالب محبوب, مفاهیم پایه, مقالات بیت‌کوین
زمان مطالعه: 11 دقیقه

اگر مقاله بلاک چین چیست یا تاریخچه پول در جهان را مطالعه کرده باشید پاسخ به پرسش بیت کوین چیست و درک آن برای شما بسیار راحت است. رمز ارز بیت کوین که با رسیدنش به 20 هزار دلار در سال 2017 به شهرت زیادی دست یافت، محبوب‌ترین ارز دیجیتال در دنیای ارزهای رمزنگاری شده است. از بیت‌ کوین با نماد BTC می‌توان به عنوان یک روش پرداخت در سراسر جهان استفاده کرد، بدون هیچ محدودیتی در مبلغ و موقعیت جغرافیایی.

بیت کوین یک پول دیجیتال است که مثل هر پولی دیگری می‌توانید از آن برای خرید و فروش استفاده کنید. BITCOIN و اغلب ارزهای دیجیتال دیگر، دارایی‌های هستند که به کمک اینترنت و بوسیله‌ی رایانه‌های قوی و با مصرف انرژی بسیار زیاد به‌دست می‌آیند. بیت کوین دارای حجم گسترده‌ای از خرید، فروش و معامله در جهان ارز دیجیتال است. نکته قابل توجه درباره BITCOIN این است که تراکنش‌های آن بدون وساطت هیچ نوع بانک یا نهادی و به‌صورت مستقیم بین کاربران و همتا به همتا انجام می‌شود.

طلا قرن‌ها زمان داشت تا خود را به همه بشناساند و به عنوان یک فلز گرانبها معامله شود، اما ارز دیجیتال بیت کوین از سال 2009 تاکنون به چنین محبوبیتی رسیده است. رشد این ارز دیجیتال در سال‌های اخیر بسیاری از سرمایه گذاران در حوزه‌های مالی را وسوسه کرده و آنها با خرید بیت کوین دائما به دارایی دیجیتال خود می‌افزایند. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد اینکه بیت کوین چیست، نحوه کارکرد و تولید بیت کوین چگونه است، خرید بیت کوین، کیف پول بیت کوین و دیگر اطلاعات مفید در اختیار شما قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

بیت کوین چیست

پرسش درست همین است؛ اینکه از خود بپرسید بیت کوین چیست و چه اطلاعاتی از آن باید بدست آورد. چراکه سرمایه‌گذاری بدون دانش کافی، منطقی بنظر نمی‌رسد. ارز دیجیتال بیت کوین نه تنها اولین ارز رمزنگاری شده است، بلکه میان تمام رمز ارزهای مختلف شناخته‌ شده‌ترین به حساب می‌آید. به گونه‌ای که رسانه‌های اقتصادی از سراسر دنیا هرگونه افزایش و کاهش شدید قیمت آن را پوشش می‌دهند. BITCOIN همچنین به بخش اجتناب ناپذیری از چشم انداز آینده تبدیل شده است.

در حالی که نوسانات مثبت بیت کوین می‌توانند آینده خوبی را برای سرمایه گذاران رقم بزند اما درک حرکات بیت کوین دشوار است و باید نگاه دقیقی نسبت به آن داشت. BITCOIN یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که می‌توان آن را بدون واسطه، خرید، فروش و مبادله کرد. از ساتوشی ناکاموتو به عنوان خالق بیت کوین نام می‌برند که بدنبال ایجاد یک سیستم پرداخت الکترونیکی بدون واسطه بود.

بیت کوین چیست

در شبکه BITCOIN شما می‌توانید به تمام تراکنش‌های خود دسترسی داشته باشید و هیچ‌گونه معامله فیک یا جعلی در این پلتفرم ساخته نمی‌شود. BITCOIN از منظر ماهیت غیرمتمرکز بوده و توسط هیچ دولت یا موسسه‌ای پشتیبانی نشده و هیچ چیزی ارزشش را تضمین نمی‌کند جز الگوریتم تپنده درون آن.

آنتوان موزگووی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت خدمات مالی دیجیتال هولی هلد می‌گوید: “دلیل ارزش پول این است که ما مردم تصمیم گرفته‌ایم با ارزش باشد. از زمان عرضه BITCOIN در سال 2009، ارزش این ارز دیجیتال به طور چشمگیری افزایش یافته و تقاضا برای خرید بیت کوین بالا رفته است. هرچند زمانی قیمت بیت کوین 65 دلار بود. از آنجا که عرضه این رمز ارز محدود به 21 میلیون واحد BTC است، انتظار می‌رود که قیمت بیت کوین با گذشت زمان افزایش یابد.

ارز دیجیتال BITCOIN چگونه کار می‌کند؟

اکنون که متوجه شدیم بیت کوین چیست بهتر است به کارکرد آن بپردازیم. ارز دیجیتال BITCOIN بر روی یک ساختار به نام بلاک چین ساخته شده و کار می‌کند. بلاک چین زیر ساختی شبیه به اینترنت است که ارزهای دیجیتال از جمله BITCOIN اطلاعات تراکنش‌های خود را بصورت رمزشده در آن قرار می‌دهند. به فضایی که این اطلاعات را ذخیره می‌کند بلاک گفته می‌شود. هر بلاک حاوی اطلاعات مربوط به هر تراکنش از جمله تاریخ، زمان، مقدار، آدرس‌های تراکنش و اطلاعات بلاک قبلی است.

ورودی‌ها به ترتیب زمانبندی شده و یک زنجیره دیجیتالی از بلاک‌ها ایجاد می‌شوند. بلاکچین‌‌های عمومی مانند بلاک چین بیت کوین کاملا غیر متمرکز هستند، به این معنی که توسط هیچ سازمانی کنترل نمی‌شوند. هر فردی می‌تواند روی کدهای BITCOIN کار کند. هیچ‌کس مالک آن نیست، اما هر کاربری که تراکنشی دارد می‌تواند در آن سهیم باشد.

ارز دیجیتال BITCOIN چگونه کار می‌کند؟

شاید این دیدگاه که هر فردی می‌تواند در شبکه BITCOIN فعالیت و مشارکت کند کمی ساده‌ انگارانه بنظر برسد، اما در واقع این امر باعث بالا رفتن امنیت بیت کوین می‌شود. در شبکه بیت کوین برای اینکه بلاک تراکنش به بلاک چین اضافه شود، باید توسط بیش از 50 درصد از کاربران فعال در شبکه | ماینرها تأیید شده و کدهای منحصر به فرد مورد استفاده برای تشخیص مالکیت BITCOIN با الگوی رمزگذاری مناسب مطابقت داشته باشد.

این کدها اعداد طولانی و تصادفی هستند، بنابراین تولید آنها به طرز عجیبی دشوار خواهد بود. در واقع احتمال اینکه کلاهبرداری کد کلید کیف پول بیت کوین شما را حدس بزند، تا حدود بسیار زیادی کار غیرممکنی است. این سطح از کدهای تصادفی تایید بلاکچین برای هر تراکنش، خطر انجام کلاهبرداری در معاملات بیت کوین را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

بیت کوین چگونه تولید می‌شود

حال که دانستیم بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند به نحوه تولید بیت کوین می‌پردازیم. BITCOIN طی یکسری محاسبات رمزنگاری ریاضی توسط کامپیوترهای مخصوص تولید می‌شود. به فرآیند تولید بیت کوین، استخراج BITCOIN یا ماینینگ بیت کوین گفته می‌شود. نام افرادی که بیتکوین استخراج می‌کنند ماینر است. هر فردی از هر جای دنیا می‌تواند به عنوان ماینر در شبکه BITCOIN فعالیت کند. برای ماین بیت کوین ، علاوه بر دانش فنی، نیاز به سخت افزار مخصوص استخراج بیت کوین، اینترنت، انرژی برق و مکان مخصوص دارید. ماینر شبکه BITCOIN ، علاوه بر استخراج و تولید بیت کوین، تراکنش‌های شبکه بیتکوین را نیز بررسی و تایید می‌کند.

بیت کوین چگونه تولید می‌شود

شاید سوال بپرسید درآمد ماینر BITCOIN از کجاست؛ بهتر است بدانید شبکه بیت کوین به نحوی طراحی شده است که به ماینرهای خود پاداش پرداخت می‌کند. یعنی ماینرهای BITCOIN علاوه بر بیتکوینی که در فرآیند استخراج بدست می‌آورند، بابت بررسی و تایید تراکنش‌ نیز پاداش می‌گیرند.

پاداش ماینرها بخشی از BITCOIN موجود در تراکنش‌ها است که به فی یا کارمزد شبکه معروف است. میزان بیت کوین پرداختی به عنوان کارمزد را کاربر انتقال‌دهنده بیت کوین تعیین می‌کنند. طبیعتا هر فردی BTC یا همان کارمزد بیشتری به ماینر بپردازد، تراکنش آن زودتر و با سرعت بالاتری انجام می‌شود.

نحوه خرید بیت کوین چگونه است؟

خرید بیت کوین بسیار ساده است. البته پس از آنکه آگاه شدیم بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند. اغلب افراد بیت کوین را از طریق صرافی‌هایی مانند بایننس، کوین بیس، کوکوین و …خریداری می‌کنند. البته در سال‌های اخیر صرافی‌های داخلی زیادی هم فعالیت در این زمینه را آغاز کرده‌اند. شما می‌توانید از طریق این صرافی‌ها میزان BITCOIN دلخواه خود را خریداری کنید و در کیف پول بیت کوین نگهداری نمایید.

صرافی‌ ارز دیجیتال به شما امکان خرید، فروش و نگهداری ارزهای رمزنگاری شده را می‌دهند. فقط باید در ابتدا نسبت به ایجاد حساب کاربری در صرافی مورد نظر اقدام کنید، راه اندازی حساب مشابه افتتاح حساب کارگزاری است. به این صورت که شما باید هویت خود را تأیید کرده و نوعی منبع تأمین مالی مانند حساب بانکی ارائه دهید. صرف نظر از جایی که رمز ارز خود را خریداری می‌کنید، به کیف پول دیجیتال نیاز دارید که آن را ذخیره کنید.

نحوه خرید بیت کوین چگونه است؟

شما می‌توانید از چند نوع کیف پول بیت کوین استفاده نمایید؛ دو نوعی که بیشترین کاربرد را دارد کیف پول‌های نرم افزاری موبایلی مانند تراست ولت یا کیف پول‌های سخت افزاری مانند لجر و ترزور است. مثل یک سهام، می‌توانید نسبت به خرید بیت کوین اقدام کرده و آن را نگهداری دارید.

در مورد نحوه سرمایه گذاری در BITCOIN نیز استراتژی‌های متفاوتی وجود دارد؛ برخی برای طولانی مدت این رمز ارز را نگهداری یا اصطلاحا هلد می‌کنند و برخی بعد از افزایش قیمت بفروش می‌رسانند. بعضی نیز شاید از بیت کوین صرفا برای نقل و انتقال و پرداخت استفاده کنند. اما در واقع، تجربه چندین ساله بازار نشان داده، BITCOIN با گذشت زمان ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

هدف و پشتوانه بیت کوین چیست

هدف بیت کوین انتقال آزادانه، عادلانه و بدون واسطه پول برای تمام مردم جهان است. اگر کنجکاو شده‌اید بدانید پشتوانه بیت کوین چیست بهتر است اضافه کنیم طی قرارداد “برتون وودز اگری‌ منت” پشتوانه کالایی مثل طلا و نقره از پول برداشته شده و از آن زمان تا کنون تمامی پول‌های دنیا از جمله دلار امریکا، یورو اتحادیه اروپا و پوند انگلیس بدون پشتوانه است. اما طرفداران این رمز ارز پشتوانه بیت کوین را محبوبیت و ساختار بلاک چین آن که بزرگترین اختراع بشر بعد از اینترنت است می‌دانند.

مزایا و معایب بیت کوین چیست

همانطور که همه ما میدانیم هر دارایی چه از نوع رمزنگاری و چه واقعی مزایا و معایب خود را دارد. بیت کوین نیز به مانند سایر دارایی‌ها از این قاعده مثتثنی نیست. در ادامه مزایا و معایب بیت کوین را بصورت کامل و شفاف توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مزایا و معایب بیت کوین چیست

  •  محدودیت بیت کوین

برخلاف پول‌های موجود که بصورت نامحدود چاپ و در اختیار عموم قرار می‌گیرد، تولید بیت کوین محدود است و فقط 21 میلیون واحد بیت کوین | BTC برای همیشه استخراج و تولید می‌شود. در حال حاضر نزدیک به 19 میلیون واحد از این 21 میلیون ماین شده است و 120 سال طول می‌کشد تا 2 میلیون واحد BTC باقی مانده بصورت کامل تولید و در چرخه معاملات قرار بگیرد. کارشناسان بر این باورند که هرچه مقدار استخراج شده بیتکوین به عدد نهایی 21 میلیون نزدیک شود ارزش آن افزایش می‌یابد. تقریبا تا سال 2140 تمام بیت کوین های شبکه استخراج می‌شوند.

  • شفافیت و نبود واسطه در بیت کوین

در شبکه بیت‌‌ کوین همه چیز شفاف است! همه‌ی افراد می‌توانند از میزان موجودی یک کیف پول بیت کوین، میزان BTC خرید و فروش شده، میزان بیتکوین انتقال داده شده، کارمزد تراکنش‌های بیت کوین و دیگر اطلاعات در مورد شبکه BITCOIN آگاهی پیدا کنند. همچنین معاملات بیت کوین بدون واسطه و کاربر به کاربر است و هیچ سازمان یا ارگان خاصی مثل بانک یا نهاد‌های مالی در تایید و بررسی تراکنش‌های بیت کوین دخیل نیست. مبادلات در شبکه BITCOIN بین کاربران آن مدیریت می‌شود و تایید تراکنش‌های بیت کوین در دست ماینرهای شبکه BITCOIN است.

شفافیت و نبود واسطه در بیت کوین

  • حریم خصوصی در بیت کوین

برخلاف بانک ها و سایر موسسات مالی که برای بازکردن حساب، تمام اطلاعات شناسایی شما را دریافت می‌کنند، در شبکه بیت کوین براحتی و بدون هیچ اطلاعات شخصی و یا هزینه‌ای می‌توانید حساب بیت کوین در قالب کیف پول‌های رمزنگاری شده در اختیار داشته باشید.

حتی چند حساب BITCOIN مجزا ! ساخت یک کیف پول بیتکوین حدود 5 دقیقه زمان می‎‌‌‌برد، حتی بدون نیاز به یک ایمیل.‌‌ جالب اینجاست که می‌توان پی برد موجودی یک کیف پول بیت کوین چقدر است، اما نمی‌توان فهمید که چه کسی مالک این کیف پول BITCOIN است! در حقیقت مالک بیت کوین ناشناس است و این یعنی رعایت حریم خصوصی در شبکه بیت‌ کوین!

  • انتقال سریع بیت کوین

یکی از ویژگی‌های مهم بیت کوین انتقال سریع بیت کوین است. تنها کافیست آدرس کیف پول BITCOIN مقصد را داشته باشید! علت سریع بودن تراکنش‌های بیت‌کوین را در قالب یک مثال شرح خواهیم داد. فرض کنید قصد دارید یک مقدار پول را برای یکی از اطرافیان خود در کشور دیگری بفرستید. این پول پس از ارسال میبایست از چندین فیلتر سازمانی و دولتی عبور کند تا تایید شود.

طبیعتا همین تاییدیه‌ و بررسی‌ها زمان انتقال را افزایش می‌دهند. اما در مورد بیت‌ کوین تراکنش بصورت مستقیم و رمزنگاری شده انتقال می‌یابد. یعنی فقط ماینرهای BITCOIN که هر فردی در هر نقطه ای از دنیا می‌تواند باشد “حتی شما” در کمتر از 10 دقیقه تراکنش‌های بیت کوین را بررسی، تایید، رمزنگاری و ارسال می‌کنند.

  • کارمزد پایین بیت کوین

کارمزد شبکه بیت کوین نسبت به شبکه‌های بانکی، صرافی‌ها و سایر موسسات مالی پایین‌تر است. شما می‌توانید یک تراکنش یک میلیون دلاری بیت کوین را با کمتر از 100 دلار BTC انتقال دهید. اما برای انتقال این مبلغ در سیستم‌های مالی سنتی ده‌ها و شاید صدها برابر بیشتر باید هزینه کرد. البته میزان کارمزد در شبکه بیتکوین برای انتقال مبالغ پایین‌تر نیز به همین صورت صدق می‌کند.

کارمزد پایین بیت کوین

  • بیت کوین قابل بازگشت نیست

برخلاف سیستم‌های بانکی، اگر شخصی برای شما بیت کوین ارسال کند، این تراکنش دیگر به هیچ عنوان قابل کنسل کردن و بازگشت نیست. در ساختارهای مالی سنتی متمرکز از جمله بانک و صرافی‌ها براحتی می‌توان در تراکنش‌ها دستکاری کرد و آن را تغییر داد. اما در شبکه بیت کوین این موضوع امکان پذیر نیست. بنابراین خیال کاربران شبکه از بابت خرید بیت کوین و قطعیت دریافت BTC راحت است.

  • بیت کوین غیر قابل سرقت است

برخلاف سایر دارایی‌های دیگر از جمله پول نقد و طلا، بدلیل ماهیت دیجیتال بیت کوین، سرقت آن تا حدود زیادی کار غیرممکنی است. نگهداری دارایی‌های فیزیکی دغدغه و نگرانی خاصی دارد. اما اگر بیت کوین های خود را در کیف‌ پول‌های سخت افزاری BITCOIN نگهداری کنید و از کلید خصوصی‌های کیف پول خود بدقت مراقبت کنید، سرقت بیتکوین های شما، امری بشدت سخت خواهد بود.

  • بیت کوین کهنه و تقلبی وجود ندارد

بیت کوین مثل پول‌های کاغذی، کهنه، پاره و غیرقابل استفاده نمی‌شود. بیت کوین یک پول دیجیتال رمزنگاری شده است و مروز زمان BITCOIN را از بین نمی‌برد. همچنین برخلاف پول‌های سنتی که نمونه فیک و تقلبی آن به وفور یافت می‌شود، بیت کوین کپی یا تقلبی وجود ندارد. بنابراین خیالتان از دریافت بیتکوین راحت است. چراکه فقط یک نمونه BITCOIN وجود دارد و آن هم بیت کوین کاملا اصلی و واقعی است.

  • جابجایی بیت کوین آسان است

بیت کوین جابجایی راحتی دارد. فرض کنید میخواهید با خود مقداری پول نقد به مسافرت ببرید. نگرانی از جابجایی و اجازه خروج پول‌ کاغذی چقدر شما را اذیت میکند؟ با داشتن BITCOIN دیگر این نگرانی را نخواهید داشت. چراکه هر چقدر بخواهید می‌توانید با خود بیتکوین بهمراه ببرید. بدون اینکه فردی متوجه میزان دارایی شما بشود. کافی است مقدار BTC مورد نیاز خود را به یک کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری انتقال دهید.

جابجایی بیت کوین آسان است

  • بیت کوین مسدود نمی‌شود و مستقل است

فرض کنید فردی به هر دلیلی از شما شکایت کند و حساب بانکی شما را مسدود کند. تنها راه آزاد شدن حساب بانکی شما گذشت زمان و پیگیری طاقت فرسا در مراجع قانونی و دریافت حکم تبرعه است. اما وقتی بیت کوین در اختیار دارید، هیچ فردی یا ارگانی نمی‌تواند میزان دارایی شما را تشخیص دهد و بیتکوین های شما را مسدود کند. همچنین BITCOIN مستقل است و متعلق به هیچ دولت یا حکومتی نیست. بنابراین از بین رفت یک حکومت یا دولت خاص، منجر به از بین رفت بیت کوین های شما نخواهد شد.

  • تولید بیت کوین هزینه بر است

از مزایا گفتیم از معایب هم بگوییم. یکی از عیب‌های بیت کوین مصرف انرژی و هزینه تولید بالای BTC است. استخراج یا تولید بیت کوین نیازمند مصرف برق بسیار زیاد است و این موضوع هزینه ایجاد بیت کوین را بالا می‌برد. البته این نظر مخالفان BITCOIN است. موافقان بیت کوین بر این باورند که هزینه تولید پول‌های سنتی مثل دلار از هزینه تولید بیتکوین به مراتب بالاتر است و انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند.

  • تولید بیت کوین زمین را گرم می‌کند

عیب دوم بیت کوین گرم کردن زمین است. طرفداران محیط زیست، تولید بیت کوین را یکی از عوامل گرمایش کره زمین می‌دانند. بیت کوین بوسیله سخت‌افزارهای قدرتمند کامپیوتری تولید می‌شود. این سخت افزارها گرمای زیادی برای استخراج  BTC تولید می‌کنند که این موضوع یکی از دلایل گرم شده کره زمین است. گرمایش کره زمین یکی از موضوعات اصلی سازمان‌ها و طرفداران محیط است، به همین علت می‌تواند خطری جدی برای بقای بیت کوین محسوب شود.

  • پولوشویی با بیت کوین راحت است

پولوشویی با بیت کوین راحت است

پولشویی به معنی جابجایی پول از منابع کثیف به منابع تمیز است. مثلا فردی درآمد ایجاده شده از فروش مواد مخدر را به بیت کوین تبدیل می‌کند و بیت کوین بدست آمده را در صرافی‌ها به ارز دیگری تبدیل و سپس خارج می‌کند. بدون اینکه منبع اصلی پول بدست آمده مشخص باشد.

البته طرفدارن BITCOIN بر این باورند که حجم پولوشویی با پول کاغذی بسیار بیشتر از حجم پولوشویی با بیتکوین است. بهمین سبب در اصل نمی‌توان این مورد را جزو معایب بیت کوین دانست. پولشویی چه با بیت کوین چه با پول نقد و چه با تابلوهای نقاشی در گوشه گوشه جهان در حال انجام است.

  • بیت کوین گم می‌شود

با توجه به اینکه شبکه بیت کوین در اختیار عده‌ای خاص نیست و کاملا غیرمتمرکز است، اگر بیت کوین های خود را به آدرس اشتباه ارسال کنید، دیگر دسترسی به آن را از دست می‌هید و BTC های شما برای همیشه گم می‌شود. بنابراین حتما قبل از ارسال بیت کوین، از آدرس بیت کوین صحیح اطمینان حاصل کنید تا باعث از دست رفت دارایی شما نشود. البته این اتفاق برای تمامی رمز ارزهای غیرمتمرکز از جمله اتریوم، کاردانو، سولانا و … صدق می‌کند.

آیا باید نسبت به خرید بیت کوین اقدام کنیم؟

آیا باید نسبت به خرید بیت کوین اقدام کنیم؟

به طور کلی بسیاری از کارشناسان اقتصادی از تمایل سرمایه گذاران تازه کار برای خرید بیت کوین حمایت می‌کنند. به زبان ساده اگر ارزهای دیجیتال به اندازه کافی برایتان جذاب است و شناخت و سرمایه کافی دارید، خرید بیت کوین با درصدی از سرمایه، البته در زمان مناسب نمی‌تواند فکر بدی باشد. فراموش نکنید در تمام حوزه‌های‌ مالی از جمله بازار رمز ارزها ریسک وجود دارد و امکان ضررهای کلان در آن دور از ذهن نیست.

امیدواریم مطلب بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اشکان پورخسروانی
اشکان پورخسروانی
2 سال قبل

عالی بود