Categories
تحلیل فاندامنتال رمزارزها, مقالات آلتکوین‌‌ها

ارز دیجیتال کاردانو با نماد ADA با افزایش قیمت چند صد درصدی نسبت به سال‌های گذشته، اکنون جزو برترین رمزارزها از نظر ارزش بازار در جهان است.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

قبل از اینکه ببینیم کاردانو چیست و چه جایگاهی در بازار ارزهای دیجیتال دارد، نگاه اجمالی به این بازار تا قبل از پلتفرم کاردانو داشته باشیم. بلاک چین و ارز دیجیتال با بیت کوین آغاز شد. بیت کوین در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو معرفی شد و در جهان طوفانی به پا کرد. به دلیل طراحی منحصر به فرد بیت کوین و اینکه اولین ارز دیجیتال در دنیاست، بیت کوین به عنوان یک جایگزین ذخیره ارزش و سرمایه‌گذاری، بسیار محبوب شده است.

سپس اتریوم در سال 2015 وارد بازار شد. یکی از مهمترین ویژگی‌های جدید ارائه شده توسط اتریوم، قابلیت قراردادهای هوشمند آن است که می‌تواند در صورت تحقق برخی شرایط، پرداخت دیجیتالی و اجرای توافق نامه‌ها را به سرعت کنترل کند. اتریوم به یک شبکه سرسام آور تبدیل شده و به یک کانون برای امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و توکن‌های غیرقابل مثلی (NFT) مبدل گشته است.

کاردانو چیست؟

کاردانو اکنون یکی از برجسته‌ترین و بالقوه‌ترین پلتفرم‌های بلاکچین است که پس از بیت کوین و اتریوم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ارز دیجیتال کاردانو با نماد ADA با افزایش قیمت چند صد درصدی نسبت به سال‌های گذشته، اکنون جزو برترین رمزارزها از نظر ارزش بازار در جهان است. این کوین هم اکنون به عنوان قاتل اتریوم شناخته می‌شود!

کاردانو یک بلاک چین منبع باز عمومی برای ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند و سایر پروتکل‌های غیرمتمرکز (دیفای) است. این پروژه از ابتدا توسط تیمی به سرپرستی چارلز هاسكینسون، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم ساخته شد. برخلاف بسیاری از بلاکچین‌ها، کاردانو با یک وایت پیپر فعالیت خود را آغاز نکرد. اما اولین بلاکچینی بود که توسط کارشناسان دانشگاهی در این زمینه مورد بررسی و توسعه قرار گرفت.

حال بیایید نگاهی دقیق‌تر به پروژه کاردانو بیندازیم و ببینیم چه جزئیاتی دارد و آینده این بلاکچین نسل سوم چگونه خواهد بود؟

فناوری بلاکچین قبل از کاردانو

هاسکینسون و همکارانش در مورد کمبودهای بلاکچین بیت کوین و اتریوم کاملاً جدی عمل کرده‌اند. بیت کوین برای از بین بردن مرجع اصلی قدرت در تأیید معاملات ایجاد شده است. به دلیل طراحی ساده بسیار ایمن بود. اما بلاک چین بیت کوین قابل تغییر نبوده و کاربردهای کمی به غیر از پرداخت دارد. اکنون از بیت کوین به عنوان بلاکچین نسل اول یاد می‌شود.

اتریوم را معمولاً بلاکچین نسل دوم می‌نامند. اتریوم در سال 2015 به عنوان بستری برای استقرار قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد شد. این بلاکچین کاربران را قادر می‌ساخت پول، دارایی، سهام یا هر چیز با ارزش را به روشی روشن و راحتی مبادله کنند و همچنان نیاز به یک مرجع مرکزی را حذف می‌کرد. اما اتریوم نیز با مشکلاتی از قبیل کارمزدهای بالا و مقیاس پذیری مواجه شده است.

کاردانو بخشی از نسل سوم فناوری بلاکچین است که در کنار پلتفرم‌هایی مانند پولکادات و کازماس قرار می‌گیرد. گذشته از مقیاس پذیری، پلتفرم‌های نسل سوم مانند کاردانو همچنین به دنبال حل مشکلات همکاری و پایداری هستند که نسل‌های قبل را آزار داده است.

شروع کاردانو

هاسکینسون کاردانو را با همکار سابق خود در تیم اتریوم، جری وود، در سال 2014 بعد از اختلاف نظر با تیم بنیاد اتریوم بر سر حاکمیت و نقش سرمایه گذاری خطرناک، شروع کرد.

کاردانو توسط همان بنیادی پشتیبانی می‌شود که به تحقیق و توسعه این پروتکل و جامعه آن کمک می‌کند. پیشرفت پروژه کاردانو توسط شرکت انتفاعی Input Output Hong Kong (IOHK) انجام می‌شود. هاسکینسون همچنین رئیس IOHK است. این پروژه قبل از اعلام کاردانو به جهانیان، از دانشگاهیان برجسته در چندین دانشگاه در سراسر جهان درخواست کرد تا پروژه‌ها و برنامه‌های آنها را بررسی کنند.

در سال 2017، کاردانو ارز رمزنگاری بومی خود را راه اندازی کرد که به احترام ریاضیدان قرن نوزدهم آدا لاولاس، فرزند لرد بایرون، شاعر انگلیسی، نام‌گذاری شده است. آدا (ADA) یکی از اولین برنامه نویس‌های کامپیوتر در دنیا بود و اولین نفری است که ایده یک الگوریتم ماشینی برای یک موتور تحلیلی «کامپیوتر مانند» را منتشر کرد. پروژه کاردانو نام خود را از دانشمند ایتالیایی به نام: جرولامو کاردانو گرفته است.

فلسفه کاردانو چیست؟

کاردانو از همان ابتدا با سایر پروژه‌های بلاک چین متفاوت بوده است. به جای انتشار یک وایت پیپر، کاردانو مجموعه‌ای از اصول طراحی منحصر به فرد و بهترین شیوه‌های مهندسی را بکار گرفت و راه‌هایی برای دستیابی به اهداف خود ایجاد کرد. این تصمیم باعث شده است که رقیب اتریوم در چند سال کوتاه به شهرت جهانی برسد. پروژه کاردانو کاملاً منبع باز و بدون حق ثبت است.

معماری بلاکچین کاردانو: CSL و CCL

بلاکچین کاردانو دارای 2 لایه است. لایه توافق کاردانو (CSL) و لایه محاسباتی کاردانو (CCL) که کاردانو را از یک پلتفرم قرارداد هوشمند معمولی جدا می‌کند. بر خلاف کاردانو اتریوم دارای معماری تک لایه است که شاهد ازدحام شبکه، سرعت معامله کند و آهسته و کارمزدهای بالا در آن هستیم. کاردانو می‌کوشد تا از طریق CSL و CCL با مشکلاتی که اتریوم با آن درگیر است مقابله کند.

لایه CSL در کاردانو

لایه CSL کاردانو معاملات همتا به همتا مانند انتقال توکن‌ها را بین کاربران تسهیل می‌کند. CSL دفتر کل موجودی کاردانو است. کاردانو با استفاده از یک الگوریتم اجماع اثبات سهام بنام Ouroboros برای ایجاد بلوک‌های جدید و تأیید معاملات، پروتکل اثبات کار بیت کوین را بهبود می‌بخشد.

لایه CCL در کاردانو

لایه CCL جایی است که کاردانو واقعاً خود را متمایز می‌کند. CCL نیازهای محاسباتی بلاک چین را تأمین می‌کند و امکان اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. این لایه، جدا از لایه توافق (CSL)  کار می‌کند تا در صورت نیاز به تغییر، این انعطاف پذیری را داشته باشد. پروتکل خارج از زنجیره به شما این امکان را می‌دهد که انعطاف پذیری بیشتری در ذخیره داده‌ها و مدل دسترسی داشته باشد و کاربران را قادر می‌سازد هنگام اعتبار سنجی معاملات، قوانین سفارشی ایجاد کنند.

چرخه مالی کاردانو در چه وضعیتی است؟

حداکثر 45 میلیارد کوین ADA وجود دارد. در فاصله سپتامبر 2015  و ژانویه 2017، پنج مرتبه فروش عمومی توکن‌های کاردانو برگزار شد. با لانچ این شبکه، حدود 2.5 میلیارد کوین ADA  به IOHK، و 2.1 میلیارد کوین ADA دیگر به Emurgo که یک شرکت فن‌آوری بلاکچین جهانی و یکی از اجزا موسس و ارائه دهنده خدمات به پروتکل کاردانو بود، اختصاص داده شد.

نهایتا 648 میلیون کوین ADA به موسسه غیرانتفاعی کاردانو، که هدف آن ارتقا پلتفرم و افزایش سطح مقبولیت می‌باشد، تحویل داده شد. به طور کلی، در حدود 16 درصد از کل عرضه ADA به بنیان‌گذاران پروژه رسیده و 84 درصد باقی‌مانده در میان سرمایه‌گذاران تقسیم گردید.

مفاهیم کلیدی در کاردانو

اثبات سهام OUROBOROS

Ouroboros الگوریتم اجماع کاردانو است. این یک مدل اثبات سهام همراه با پیچ و تاب است. اثبات سهام، به گره‌هایی که بیشترین تعداد سهام (یا سکه) را دارند، امکان ایجاد بلوک‌های معاملاتی را می‌دهد. الگوریتم Ouroboros به روشی کاملاً متفاوت عمل می‌کند.

کاری که تیم کاردانو با Ouroboros انجام داد تقسیم زمان فیزیکی به دوره‌هایی است که از اسلات ساخته شده‌اند که دوره‌های ثابتی هستند. این دوره‌ها به اصطلاح به صورت حلقه‌ای (بی‌نهایت) عمل می‌کنند که به موجب آن وقتی یک دوره به پایان می‌رسد، دیگری آنلاین می‌شود. این امر به کاهش ازدحام شبکه و صرفه جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند.

اهر کدام از این دوره‌ها دارای یک اسلات رهبر هستند که توسط گره‌های دیگر انتخاب می‌شوند. این اسلات‌های رهبر، ایجاد و تأیید بلوک‌های معاملاتی را که باید به بلاک چین اضافه شوند، مشاهده خواهند کرد. اگر رهبر اسلات انتخاب شده نتواند یک بلوک تراکنش در یک دوره ایجاد کند، رهبر اسلات بعدی مجبور به انجام آن می‌شود.

بلوک‌های معاملاتی ارائه شده توسط اسلات‌های رهبر بیشتر توسط تأیید کنندگان ورودی، که گروه دوم ذینفعان اجرای پروتکل Ouroboros هستند، بررسی می‌شود. این تأیید کنندگان ورودی همچنین براساس مقدار توکن‌های ADA که در شبکه ذخیره کرده‌اند انتخاب می‌شوند.

فرآیند استخراج Ouroboros نیاز به پروتکل اثبات کار (ماینینگ) که مبتنی بر مصرف انرژی است را حذف می‌کند، که دلیل بحث و جدال و تبلیغات منفی پیرامون شبکه‌های بیت کوین و اتریوم بوده است.

اثبات سهام

گفته می‌شود اثبات سهام (استیکینگ) سازوکار اجماعی است که جایگزین پروتکل اثبات کار بیت کوین خواهد شد. پروتکل اثبات کار به استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد تا با سرمایه گذاری قدرت محاسباتی شخص مورد نظر برای استخراج بلوک معاملات انتخاب شود. ماینری که موفق به استخراج بلاک شده با کوین بومی شبکه پاداش دریافت می‌کند. اثبات سهام (POS)، پروتكلی است كه اتریوم با توسعه نسخه اتریوم 2.0 خود در تلاش است آن را بپذیرد.

در فرآیند استخراج اثبات سهام Ouroboros گره‌هایی كه براساس مقدار کوین‌های استیک شده انتخاب می‌شوند به طور تصادفی انتخاب و سپس تأیید بلوک‌های معاملات و تراکنش در شبکه را انجام می‌دهند.

هدف کاردانو این است که با انتخاب پروتکل Ouroboros خود، این انتخاب را به صورت تصادفی و تا حد ممکن امن کند. با به روزرسانی اخیر پلتفرم “Mary”، توسعه دهنده می‌تواند توکن رمزنگاری شده ADA را در بلاک چین کاردانو ایجاد کند. کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی خود را بر روی کیف پول Daedalus یا کیف پول فوق العاده یوروی آن ذخیره کنند، که به کاربران امکان می‌دهد دارایی‌های دیجیتالی مورد علاقه خود را کنترل کنند. حال ببینیم هاردفورک ماری کاردانو چیست؟

هارد فورک ماری: یک بلاکچین چند توکنی

هارد فورک تغییرات مهمی در منبع کد یک پروتکل بلاکچین است که تغییرات قابل توجهی ایجاد می‌کند زیرا باعث غیرفعال شدن پروتکل قبلی می‌شود.

هارد فورک ماری کاردانو، شبکه را در مرحله جدید خود راه اندازی کرد. این ارتقا که به نام مری شلی نویسنده “فرانکشتاین” نام‌گذاری شده است، به منظور انتقال بلاک چین کاردانو از دوران تمرکززدایی (به نام شلی) به دوره جدید و چند دارایی است که کاردانو آن را فاز گوگوئن می‌نامند. Goguen، که به نام ژوزف گوگوئن، دانشمند کامپیوتر نام‌گذاری شده است، شاهد تبدیل شدن کاردانو به پروتکلی است که به توسعه دهندگان و شرکت‌ها امکان می‌دهد توکن‌های سفارشی را در شبکه ایجاد کنند.

این ترکیب هارد فورک در تاریخ 2 مارس آغاز به کار کرد و منجر به استقبال گسترده‌تری از طرف کاردانو برای جامعه دیفای شد. اکنون، علاقه مندان به ارزهای دیجیتال به دنبال مقیاس پذیری بیشتر برای دیفای، توکن‌های غیر قابل مثلی (NFT) یا پروژه‌های استیبل کوین می‌توانند به کاردانو منتقل شوند.

مری نمایانگر بخش اصلی استراتژی رشد IOHK است. این ارتقا وعده‌ی از بین بردن کارمزدهای بالا را می‌دهد و تضمین کننده شبکه بسیار گسترده‌تر و مقیاس پذیرتر و تقویت موقعیت کاردانو به عنوان “قاتل بالقوه اتریوم” است.

بعد از Goguen، ارتقا بعدی در نقشه راه کاردانو برای توسعه آینده آن، ارتقا Basho است که هدف آن بهبود همکاری و مقیاس پذیری است. دوره آخر ولتر خواهد بود که سیستم رأی گیری و خزانه داری را برای حکمرانی وارد می‌کند.

تیم‌های پشتیبان کاردانو

IOHK

Input Output هنگ کنگ یک شرکت انتفاعی است که از کاردانو پشتیبانی می‌کند. با امضای یک قرارداد چند ساله با شرکت زنجیره بلوک Emurgo، هدف این شرکت ترویج ورود مالی بهتر است و هاسکینسون به طور گسترده در مورد موارد کاربرد کاردانو در آفریقا و جاه‌طلبی‌های کمک به فقرا در جهان صحبت کرده است.

بنیاد کاردانو

بنیاد کاردانو یک موسسه غیرانتفاعی مستقر در سوئیس است که هدف آن “استاندارد سازی، محافظت و ترویج” فناوری کاردانو از طریق ایجاد مشارکت با سایر شرکت‌ها و همچنین کمک به شکل گیری قوانینی است که بر صنعت بلاکچین و ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد.

EMURGO

Emurgo یکی از شرکای بنیان‌گذار پروژه کاردانو است و همچنان بازوی سرمایه گذاری آن است.

چه چیزی برای آینده پروژه کاردانو در نظر گرفته شده است؟

هزینه‌های بالا عامل محدود کننده‌ای برای فضای دیفای بوده است. با افزایش جذابیت و افزایش مقادیر قفل شده برای این پروژه‌ها، کارمزدهای اتریوم این کارها را به تلاش‌هایی گران قیمت تبدیل کرده است. کاردانو در تلاش است تا با نسخه ماری خود این مسئله و موارد دیگر را برطرف کند.

توسعه دهندگان کاردانو اکنون می‌توانند توکن‌های سفارشی ایجاد کنند یا پروژه‌هایی را از بلاک چین‌های دیگر به شبکه کاردانو وارد کنند. این می‌تواند برای پروژه‌های جدید و جالب مانند اکوسیستم DeFi و NFT مفید باشد.

آیا با ورود نسخه ماری، کاردانو به عنوان یک رقیب جدی برای اتریوم تبدیل خواهد شد؟

در حالی که کاردانو در حال ایجاد نوآوری‌های جدید است، سایر پلتفرم‌های بلاکچین، از جمله اتریوم، در تلاشند تا موضوعاتی مانند مقیاس پذیری و پایداری را نیز حل کنند. اما در دنیای فناوری، لزوماً بهترین فناوری برنده نیست، بلکه فناوری برنده است که دارای استراتژی تجاری بهتری است. زمان نشان خواهد داد که آیا استراتژی Africa And Fortune 500 کاردانو موفق خواهد بود یا خیر.

نظر شما درباره ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ لطفا کامنت کنید

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها