Categories
مقالات فناوری‌ها

متاورس مفهوم جدیدی نیست، ما در این مقاله تلاش میکنیم به زبان ساده تعریفی از متاورس ارائه کنیم تا درک بهتری ازین موضوع داشته باشیم.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

دنیای مجازی را تصور کنید که در آن میلیاردها نفر زندگی می‌کنند، کار می‌کنند، خرید می‌کنند، یاد می‌گیرند و با یکدیگر تعامل دارند. همه اینها به‌راحتی روی کاناپه‌هایشان در دنیای فیزیکی. در این دنیا، صفحه‌های رایانه‌ای که امروزه برای اتصال به یک وب جهانی از اطلاعات استفاده می‌کنیم، تبدیل به دروازه‌هایی برای ورود به یک قلمرو مجازی سه بعدی شده‌اند که قابل لمس است، مانند زندگی واقعی، فقط بزرگ‌تر و بهتر. در این دنیا، نوع دیجیتالی خودمان یا آواتارهایمان، با هویت و پول‌مان آزادانه از تجربه‌ای به تجربه دیگر می‌روند و این به عنوان «متاورس» شناخته می‌شود که با وجود هیاهوی بسیار، امروزه هنوز وجود ندارد. می‌خواهیم به زبان ساده ببینیم متاورس چیست و چرا امروزه اهمیت پیدا کرده است؟

متاورس به عنوان تکامل اجتناب ناپذیر اینترنت توصیف می‌شود. متاورس هیجان‌انگیز و به سرعت در حال توسعه است و می‌تواند به‌صورت اساسی نحوه زندگی انسان‌ها را تغییر دهد. این راهنما از متاورس به این موضوع می‌پردازد که این انقلاب نوپا، امروز کجاست و در آینده به کجا می‌رود؟ فناوری‌ها و پلتفرم‌هایی است که آن را پشتیبانی می‌کنند کدام‌اند؟ کارکرد، چیستی، تاریخچه و نحوه دسترسی به متاورس، چرایی اهمیت آن و در نهایت تفاوت متاورس با اینترنت. این مقاله جامع از بیتشال را از دست ندهید.

چرا متاورس مهم است؟

وقتی فیس‌بوک هویت شرکتی خود را در اکتبر ۲۰۲۱ به متا تغییر داد و اعلام کرد که در آن سال حداقل ۱۰ میلیارد دلار در این مفهوم سرمایه‌گذاری می‌کند، «متاورس» به یک کلمه رایج تبدیل شد. علاوه بر متا، غول‌های فناوری از جمله گوگل، مایکروسافت، انویدیا و کوالکام نیز میلیاردها دلار در این مفهوم سرمایه گذاری می‌کنند. شرکت مشاوره مدیریت McKinsey & Company به طرز صعودی پیش بینی کرده است که اقتصاد متاورس می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به ۵ تریلیون دلار برسد. انتظار می‌رود تجارت الکترونیک موتور غالب باشد و بازی، سرگرمی، آموزش و بازاریابی در متاورس نیز به بخش‌های مهم تبدیل شوند.

امروزه شرکت‌ها از اصطلاح متاورس برای اشاره به انواع مختلف محیط‌های آنلاین پیشرفته استفاده می‌کنند. از بازی‌های ویدیویی آنلاین مانند فورتنایت گرفته تا مکان‌های کاری مجازی مانند مایکروسافت Mesh یا Meta’s Horizon Workrooms تا اتاق‌های رختکن مجازی و اتاق‌های عمل مجازی. به جای یک فضای مجازی مشترک، نسخه کنونی متاورس به صورت چندجهانی در حال شکل گیری‌ست، انبوهی از متاورس‌ها با قابلیت همکاری محدود به عنوان شرکت‌هایی که به دنبال موقعیت هستند. ترکیبی از شور و شوق غیرانتقادی برای متاورس و عدم اطمینان عمیق در مورد چگونگی بیرون آمدن آن، برخی از واکنش‌ها را برانگیخته است.

ناظران صنعت این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا متاورس در نهایت با تجربیات دیجیتالی که امروز داریم بسیار متفاوت خواهد بود یا اگر چنین است، آیا اغلب مردم مایل خواهند بود ساعت‌ها در روز را با یک هدست در فضای دیجیتال بگذرانند. با این حال، آینده‌پژوهان دیگری استدلال می‌کنند که در حالی که روزهای اولیه برای متاورس است و موانع فنی اساسی هنوز وجود دارد، متاورس اتفاق خواهد افتاد و با یک انفجار بزرگ از راه خواهد رسید. دیو رایت، مدیر ارشد نوآوری در ارائه‌دهنده فناوری اطلاعات ServiceNow، در این باره گفت: «روشن است که متاورس یکی از مورد انتظارترین تحولات فناوری در دهه آینده است.»

متاورس چیست؟ یک تاریخچه کوتاه

بسیاری در صنعت کامپیوتر معتقدند متاورس تکرار بعدی اینترنت است، یک فضای مجازی واحد، مشترک، غوطه‌ور، پایدار و سه بعدی که در آن انسان‌ها زندگی را به گونه‌ای تجربه می‌کنند که در دنیای فیزیکی نمی‌توانستند. برخی از فناوری‌هایی که دسترسی به این دنیای مجازی را فراهم می‌کنند، مانند هدست‌های واقعیت مجازی (VR) و عینک‌های واقعیت افزوده (AR) به سرعت در حال تکامل هستند. سایر اجزای حیاتی متاورس، مانند پهنای باند کافی یا استانداردهای قابلیت همکاری، احتمالاً سال‌های آینده محقق شوند.

متاورس مفهوم جدیدی نیست. اصطلاح متاورس در سال ۱۹۹۲ توسط نویسنده نیل استفنسون در رمان علمی تخیلی خود Snow Crash ابداع شد و کار بر روی فناوری‌هایی که زیربنای اینترنت مبتنی بر واقعیت مجازی هستند به دهه‌ها قبل برمی‌گردد. نویسنده متیو بال در پرفروش‌ترین رمان خود -متاورس چگونه همه چیز را متحول خواهد کرد- متاورس را به شرح زیر تعریف کرد:

«شبکه‌ای با مقیاس انبوه و قابل تعامل از جهان‌های مجازی سه بعدی ارائه شده در زمان واقعی که می‌تواند به طور همزمان و مداوم توسط تعداد بسیار نامحدودی از کاربران با حس حضور فردی و با تداوم داده‌ها، مانند هویت، تاریخ، حقوق و اشیا تجربه شود.»

متاورس چگونه کار می‌کند؟

حال که دانستیم متاورس چیست باید در نظر بگیریم از آنجایی که متاورس تا حد زیادی تکمیل نشده است، توافق کمی در مورد نحوه عملکرد آن وجود دارد. با این حال، به طور کلی، متاورس یک اکوسیستم دیجیتالی است که بر اساس انواع مختلف فناوری سه بعدی، نرم افزارهای هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و ابزارهای مالی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین ساخته شده است. عواملی مانند میزان قابلیت همکاری بین دنیای مجازی، قابلیت حمل داده‌ها، حاکمیت و رابط‌های کاربری به نحوه بیرون آمدن متاورس بستگی دارد.

لورن لوبتسکی، مدیر ارشد Bain & Company، در جلسه‌ای در مورد متاورس در اجلاس استراتژی پلتفرم MIT 2022، سه سناریو ممکن را تشریح کرد:

  • متاورس همچنان دامنه‌ای از برنامه‌های کاربردی است که توسط مصرف کنندگان برای سرگرمی و بازی استفاده می‌شود، اما از واقعیت مجازی فراگیر فاصله دارد.
  • متاورس توسط اکوسیستم‌های رقیب بزرگ کنترل می‌شود. به عنوان مثال، دنیای متا، اپل و اندروید با قابلیت همکاری محدود.
  • متاورس فضایی پویا، باز و قابل تعامل است، بسیار شبیه به اینترنت اما به صورت سه بعدی.

ایده متاورس

«بازیکن یک آماده» اثر ارنست کلاین که بعداً توسط استیون اسپیلبرگ به فیلم تبدیل شد، رمانی بود که به محبوبیت ایده متاورس کمک کرد. رمان علمی تخیلی ۲۰۱۱ که در سال ۲۰۴۵ اتفاق می‌افتد، جایی که مردم با استفاده از گیره واقعیت مجازی و دستکش‌های لمسی به دنیا دسترسی دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد اشیاء موجود در محیط دیجیتال را بگیرند و لمس کنند.

چگونه می‌توان به متاورس دسترسی پیدا کرد؟

دو فناوری که برای توسعه و رشد متاورس مهم هستند: واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) است.

  • واقعیت مجازی (VR) یک محیط سه بعدی شبیه‌سازی شده است که کاربران را قادر می‌سازد تا با محیط مجازی به گونه‌ای تعامل داشته باشند که واقعیت را آنطور که از طریق حواس ما درک می‌شود، درک کند. این درک در حال حاضر معمولاً از طریق یک هدست که میدان دید کاربر را در اختیار می‌گیرد، قابل دسترس است. هپتیک‌ها، از جمله دستکش، جلیقه و حتی لباس‌های ردیابی تمام بدن، تعامل واقعی‌تری را با محیط مجازی امکان پذیر می‌کنند.
  • واقعیت افزوده (AR) نسبت به واقعیت مجازی غوطه‌ورتر است و از طریق یک نوع لنز، پوشش‌های دیجیتال را در دنیای واقعی اضافه می‌کند. کاربران همچنین می‌توانند با محیط واقعی خود تعامل داشته باشند. بازی Pokémon Go یک نمونه اولیه از واقعیت افزوده است. عینک گوگل و نمایشگرهای هدآپ در شیشه جلوی خودروها، محصولات AR مصرفی شناخته شده‌ای هستند.

تحلیل‌گر ارشد گارتنر، در مورد اینکه آیا تجربیات VR و AR رابط‌های اولیه متاورس هستند یا خیر، افزود:

«آنچه ما اکنون داریم، پیش سازها یا راه حل‌های پیش متاورس هستند. در حال حاضر، بسیاری از تجربیات پیش متاورس ارائه شده توسط پلتفرم‌های بازی مانند Roblox، Decentraland و Minecraft از طریق مرورگرها یا دستگاه‌های تلفن همراه و اتصال سریع اینترنت قابل دسترسی هستند.»

فناوری‌های متاورس

استر شین، نویسنده فناوری، در مقاله‌اش «۷ فناوری برتر برای توسعه متاورس» توضیح داد که ناظران صنعت از تدوین فناوری‌هایی که به متاورس قدرت می‌بخشد دوری می‌کنند. بخشی به این دلیل است که متاورس در حال تکامل است و بخشی به دلیل اینکه بسیاری از ابزارهایی که متاورس را هدایت می‌کنند، خود از فناوری‌های متعددی تشکیل شده‌اند. برای مثال، گارتنر ترجیح می‌دهد فناوری‌های متاورس را در قالب «موضوعات فناوری» توصیف کند. این موضوعات شامل محاسبات فضایی، انسان‌های دیجیتال، تجربیات مشترک، بازی و دارایی‌های توکن شده است.

Forrester Research ابزارهای متاورس را به عنوان «فعال‌کننده‌های محیط‌های توسعه سه بعدی» توصیف می‌کند. افراد حرفه‌ای ماهر در مدل سازی سه بعدی و اینترنت اشیا برای توسعه دیجیتال از جمله استعدادهایی هستند که شرکت‌ها باید برای آنها استخدام کنند. اجماع بین منابع متخصص شین این بود که این هفت فناوری بیشترین تأثیر را در توسعه متاورس در دهه آینده خواهند داشت:

  • هوش مصنوعی
  • اینترنت اشیا
  • واقعیت گسترده
  • رابط‌های مغز و کامپیوتر
  • مدل سازی و بازسازی سه بعدی
  • محاسبات فضایی
  • بلاک چین

تفاوت بین اینترنت و متاورس چیست؟

اینترنت شبکه‌ای متشکل از میلیاردها کامپیوتر، میلیون‌ها سرور و سایر دستگاه‌های الکترونیکی است. پس از آنلاین شدن، کاربران اینترنت می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، وب‌سایت‌ها را مشاهده کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشند و کالاها و خدمات را خریداری و بفروشند. متاورس با اینترنت رقابت نمی‌کند، بلکه بر روی آن ساخته می‌شود. اینترنت چیزی است که مردم آن را “مرور” می‌کنند، اما در متاورس می‌توانند “زندگی کنند”. رشد اینترنت خدمات بسیاری را ایجاد کرده است که راه را برای ایجاد متاورس هموار می‌کند.

جمع بندی

متاورس جهان دیجیتال آینده است. دنیایی که در آن همه چیز همان قدر که واقعی به نظر می‌رسد، مجازی و غیر واقعی است. متاورس قرار است مکان دومی باشد برای حس و درک تمام آن چیزی که در دنیای واقعی وجود دارد. حتی شاید فراتر از آنی که در دنیای واقعی امکان پذیر است. امیدواریم مطلب “ متاورس به زبان ساده – metaverse چیست و چرا اهمیت دارد؟” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در مورد متاورس وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

متاورس چیست؟

بسیاری در صنعت کامپیوتر معتقدند متاورس تکرار بعدی اینترنت است، یک فضای مجازی واحد، مشترک، غوطه‌ور، پایدار و سه بعدی که در آن انسان‌ها زندگی را به گونه‌ای تجربه می‌کنند که در دنیای فیزیکی نمی‌توانستند.

متاورس چگونه کار می‌کند؟

متاورس یک اکوسیستم دیجیتالی است که بر اساس انواع مختلف فناوری سه بعدی، نرم افزارهای هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و ابزارهای مالی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین ساخته شده و کار می‌کند.

متاورس چرا اهمیت دارد؟

کسب‌وکارها می‌توانند از متاورس برای ایجاد تجربیات بازاریابی سه‌بعدی استفاده کنند که همه‌جانبه و درگیر کننده باشد و توجه مشتریان بالقوه را به روش‌های جدید و جذاب جلب کند. علاوه بر تجارت، متاورس کارکردهای بسیاری دارد. در آینده نزدیک هر آن چیزی که در دنیای واقعی قابل انجام است را در متاورس سریع‌تر و راحت‌تر می‌شود انجام داد. بدون حضور فیزیکی اما همان قدر ملموس و واقعی.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمزارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها