Categories
مقالات, مقالات آلتکوین‌‌ها

پرایوسی کوین ها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که برای حفظ حریم خصوصی، از رمزنگاری بسیار قوی استفاده می‌کنند.

زمان مطالعه: 8 دقیقه

فناوری بلاک‌چین عصر جدیدی از شفافیت مالی را معرفی کرده‌ است. در یک اکوسیستم ارز دیجیتال که در آن تراکنش‌ها و موجودی‌های کیف پول به طور دائم ثبت می‌شوند و در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، شرکت‌کنندگان می‌توانند با اعتماد کاملی و بدون نیاز به واسطه تعامل داشته باشند. این ویژگی‌ها امنیت شبکه را افزایش می‌دهند و همچنین می‌توانند تحقیقات وجوه سرقت شده، تجزیه و تحلیل تراکنش و کشف هویت را تسهیل کنند. اکثر بلاک‌چین‌ها شفاف هستند. اما با این‌حال، کوین‌های حریم خصوصی یا پرایوسی کوین ها استثنای اصلی در این حیطه محسوب می‌شوند.

پرایوسی کوین چیست؟

پرایوسی کوین چیست

کوین‌های حریم خصوصی یا همان پرایوسی کوین ها، ارزهای رمزنگاری شده با ویژگی‌های حریم خصوصی تقویت‌شده هستند که برای افزایش احتمال ناشناس بودن و کاهش قابلیت ردیابی طراحی شده‌اند. آن‌ها مشابه پول نقد فیزیکی هستند، با این تفاوت که در یک اکوسیستم دیجیتال عمل می‌کنند.

وقتی پول نقد را از دستگاه خودپرداز برداشت می‌کنید، بانک سابقه‌ برداشت را ذخیره می‌کند، اما بعد از آن دیگر نمی‌تواند بداند که پس از این تراکنش با پول چه می‌کنید، مگر اینکه پول را به دستگاه خودپرداز برگردانید. اکثر صرافی‌های ارزهای دیجیتال که از پرایوسی کوین‌ها پشتیبانی می‌کنند نیاز به تأیید هویت اولیه کاربران دارند. با این حال، به دلیل ویژگی‌های خصوصی ذاتی کوین‌های حریم خصوصی، ردیابی یا افشای اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بعدی برای این صرافی‌ها دشوار است.

اگرچه پرایوسی کوین‌ها نسبت به سایر ارزهای دیجیتال در برابر ردیابی مقاوم‌تر هستند، اما هیچ چیز کاملاً ناشناس نیست. بنابراین، محققان با قابلیت‌های ردیابی پیشرفته می‌توانند حرکت پرایوسی کوین‌ها را دنبال کنند.

کلید عمومی و خصوصی در بلاکچین چیست؟

پرایوسی کوین‌ها چگونه کار می‌کنند؟

پرایوسی کوین‌ها از روش‌های مختلفی برای پنهان کردن هویت و تاریخچه تراکنش کاربران خود استفاده می‌کنند. در اینجا برخی از رایج‌ترین استراتژی‌ها آورده شده است:

آدرس‌های مخفیانه: هر بار که کاربر یک ارز دیجیتال دریافت می‌کند، ایجاد یک آدرس جدید را امکان‌پذیر می‌کند. برای مثال ارز دیجیتال مونرو (Monero) از این روش با ایجاد یک آدرس عمومی، یک کلید نمای خصوصی برای نمایش تراکنش‌های ورودی و یک کلید خصوصی برای ارسال وجوه استفاده می‌کند.

امضاهای حلقوی:این روش چندین کاربر را در یک “حلقه” به هم پیوند می‌دهد تا هویت فردی آن‌ها را پنهان کنند و تشخیص اینکه کدام کاربر یک امضای معین را ایجاد کرده است را دشوارتر می‌کند.

اثبات دانش صفر (zk-SNARKs): شامل استفاده از رمزنگاری برای اثبات معتبر بودن تراکنش بدون افشای جزئیات تراکنش است. ارز دیجیتال زی‌کش (Zcash) اولین کوین پرایوسی کوین‌ بود که zk-SNARKها را در مقیاس بزرگ اعمال کرد.

شناخته شده ترین پرایوسی کوین ها کدامند؟

بهترین پرایوسی کوین ها

در زمان نوشتن مقاله، سه سکه برتر پرایوسی کوین بر اساس ارزش بازار عبارتند از مورنو (Monero)، دش (Dash) و زی کش (Zcash) که هر کدام درجات مختلفی از حریم خصوصی را ارائه می‌دهند و هر کدام از آدرس‌های مخفی، امضاهای حلقوی و اثبات دانش صفر، استفاده می‌کنند.

مونرو در حال حاضر تنها ارز دیجیتال اصلی است که هر کاربر به طور پیش‌فرض در آن شبکه ناشناس است. دش به عنوان یک کد فورک بیت کوین راه‌اندازی شد و اکنون از یک ویژگی PrivateSend رمزگذاری شده مشابه پروژه CoinJoin استفاده می‌کند.

ویژگی ناشناس بودن یا نبودن در زی کش به دست کاربران است و به کاربران اجازه می‌دهد انتخاب کنند که چه زمانی اطلاعات تراکنش یا آدرس را به اشتراک بگذارند. سایر ارزهای دیجیتال محبوب، مانند لایت کوین (LTC)، ارتقاهای متمرکز بر حریم خصوصی را اجرا کرده‌اند که تکنیک‌های ارزهای حریم خصوصی را منعکس می‌کند.

به خاطر داشته باشید که این لیست توصیه مالی برای خرید نیست، بلکه هدف آن شناختن بهترین سکه‌های حفظ حریم خصوصی یا همان پرایوسی کوین‌ها است که بر اساس نظرات بسیاری از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است.

مونرو (XMR)

بسیاری از معامله‌گران ادعا می‌کنند که مونرو یکی از بهترین سکه‌های متمرکز بر پایه حفظ حریم خصوصی است که سطح بالایی از امنیت و ناشناس بودن را به کاربران ارائه می‌دهد. این کوین از تکنیک‌های رمزنگاری نوآورانه برای محافظت از تراکنش‌ها و محافظت از حریم خصوصی کاربران خود استفاده می‌کند.

برخلاف ارزهای دیجیتال سنتی، مونرو از امضای حلقوی، آدرس‌های مخفیانه و تراکنش‌های محرمانه برای مبهم کردن فرستنده، گیرنده و مبلغ تراکنش استفاده می‌کند. این بدان معناست که تراکنش‌های انجام شده با مونرو عملاً غیرقابل ردیابی هستند و کشف فعالیت‌های مالی شما را برای هر کسی دشوار می‌کند. به دلیل ارزش بالای XMR در بازار، بسیاری آن را یکی از سکه‌های حفظ حریم خصوصی با آینده روشن می‌دانند.

بهترین کیف پول های مونرو

نمودار زیر تراکنش‌های مونرو، محبوب ترین سکه حریم خصوصی را با تراکنش‌های بیت کوین (BTC) مقایسه می‌کند. تعداد کل تراکنش‌های بیت کوین از سال ۲۰۱۴ تقریباً ۷۹۰ میلیون است، درحالی که تراکنش‌های مونرو در حدود ۳۲ میلیون است. صرف نظر از این، استفاده از XMR از سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است و در سال ۲۰۲۱ با حدود ۸.۸ میلیون تراکنش به اوج خود رسیده است.

مونرو (XMR)

زی کش (ZEC)

زی کش (ZEC)

زی کش توسط بسیاری از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از ۱۰ سکه برتر حفظ حریم خصوصی در نظر گرفته می‌شود که امنیت و ناشناس ماندن تراکنش‌های خود را برای کاربران فراهم می‌کند.
با زی کش، شما این قدرت را دارید که سطح حریم خصوصی مورد نظر خود را کنترل کنید. این ارز دیجیتال از تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته‌ای به نام اثبات‌ دانش صفر استفاده می‌کند که به شما امکان می‌دهد جزئیات تراکنش مانند فرستنده، گیرنده و مبلغ تراکنش را پنهان کنید.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه این بلاک‌چین، زی کش محافظت شده است. این ویژگی به شما امکان می‌دهد بدون افشای هیچ گونه اطلاعات تراکنش در بلاک‌چین عمومی، کوین‌های ZEC را ارسال و دریافت کنید. در عوض، جزئیات تراکنش رمزگذاری شده است، که عملاً امکان ردیابی یا پیوند دادن تراکنش را برای شما غیرممکن می‌کند.

دش (DASH)

دش (DASH)

دش یکی از سکه‌های حریم خصوصی پیشرو در فضای ارزهای دیجیتال است که ادعا می‌کند حریم خصوصی تراکنش‌ها و ناشناس بودن را افزایش می‌دهد. با دش، کاربران باید بتوانند از سطح بالاتری از امنیت و محرمانه بودن در مقایسه با ارزهای دیجیتال سنتی برخوردار باشند. این سکه دارای یک ویژگی منحصر به فرد به نام CoinJoin است که از مکانیسمی برای مبهم کردن تاریخ تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

این فرآیند، یک لایه اضافی از حریم خصوصی را اضافه می‌کند و ردیابی جریان وجوه را برای ناظران خارجی دشوار می‌کند. دش با محافظت از جزئیات تراکنش، کاربران را قادر می‌سازد تا ضمن مشارکت در اقتصاد دیجیتال، حریم خصوصی مالی خود را حفظ کنند.

دش علاوه بر ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی، بر ارائه تراکنش‌های سریع و کارآمد نیز تمرکز دارد. به گفته بسیاری از کارشناسان، این شبکه از سیستمی به نام InstantSend استفاده می‌کند که امکان تایید سریع تراکنش‌ها را فراهم می‌کند و دش را در لیست سکه‌های حفظ حریم خصوصی با بهترین آینده قرار می‌دهد.

علاوه بر این، Dash به گونه ای طراحی شده است که کاربر پسند باشد، با یک رابط بصری و رویکرد کاربر محور. تعهد به حریم خصوصی، سرعت و قابلیت استفاده، دش را به گزینه ای محبوب برای افرادی تبدیل کرده است که به دنبال تراکنش‌های امن و ناشناس در دنیای ارزهای دیجیتال هستند.

توکن امنیتی چیست؟

موارد استفاده از پرایوسی کوین‌

ناشناس بودن پرایوسی کوین ها باعث شده است که بسیاری بر این باور باشند که این سکه‌ها عمدتاً برای پولشویی، هک و تامین مالی تروریسم استفاده می‌شوند. اگرچه فعالیت‌های مخرب اغلب در این فضا رخ می‌دهد، اما مشاهده کرده‌ایم که بیشتر مجرمان همچنان از بیت‌کوین استفاده می‌کنند، زیرا بیت‌کوین فرامرزی و آنی است و حجم معاملات بالایی دارد. پرایوسی کوین‌ها معمولاً به اندازه بیت‌کوین نقد نمی‌شوند، بنابراین دستیابی به آن‌ها و پول نقد به ارزهای فیات برای افراد دشوارتر می‌شود.

بسیاری استدلال می‌کنند که پرایوسی کوین‌ها اهداف مهمی را دنبال می‌کنند. به عنوان مثال، یک گزارش در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت حقوقی ایالات متحده Perkins Coie نشان داد که پرایوسی کوین‌ها بیش از سایر ارزهای دیجیتال خطری ذاتی برای تعهدات ضد پولشویی ایجاد می‌کنند. در این مقاله بیشتر توضیح داده شده است که مزایای پرایوسی کوین‌ها بسیار بیشتر از خطرات مالی آن‌ها است.

برخی از موارد استفاده مشروع برای پرایوسی کوین‌ها عبارتند از:

کاهش کنترل استبدادی مالی

این امر به ویژه در کشورهایی مانند چین، روسیه و کره شمالی که دولت‌ها ممکن است از CBDC و سایر برنامه‌های مبتنی بر بلاک‌چین برای نظارت بر فعالیت‌های مالی و حذف افراد یا مشاغل از اقتصاد استفاده کنند، مفید خواهد بود.

حفاظت از اطلاعات حساس

افراد ممکن است بخواهند دارایی‌ها و خریدهای کیف پول خود را پنهان کنند تا از بررسی دقیق جلوگیری کنند. برای مثال، دارندگان ثروتمند ارزهای دیجیتال انگیزه‌های بیشتری دارند که میزان دارایی خود را پنهان کنند. این باعث می‌شود که کمتر در معرض حملات هکرها که به دنبال سوءاستفاده‌های بزرگ هستند، قرار بگیرند.

ممنوعیت‌های پرایوسی کوین‌

ممنوعیت‌های پرایوسی کوین‌

پرایوسی کوین‌ها در ایالات متحده قانونی هستند، اما سایر اقتصادهای بزرگ جهان در تلاش برای جلوگیری از پولشویی و کاهش جرایم سازمان یافته، محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند. ژاپن پرایوسی کوین‌ها را در سال ۲۰۱۸ ممنوع کرد. کره جنوبی و استرالیا نیز همین روند را دنبال کردند و سکه‌های مونرو، دش، زی کش و سایر ارزها را از فهرست صرافی‌ها حذف کردند. امارات متحده عربی آخرین کشوری است که در سال ۲۰۲۳ به این فهرست ملحق شده است و سایر حوزه‌های قضایی مانند اتحادیه اروپا در حال بررسی این ممنوعیت‌ها هستند. پیش‌نویس لو رفته از لایحه پیشنهادی پولشویی نوشته شده توسط اتحادیه اروپا بیان می‌کرد که موسسات اعتباری، مؤسسات مالی و ارائه‌دهندگان خدمات پرایوسی کوین‌ها از نگهداری منع می‌شوند.

چندین صرافی بزرگ نیز ارائه پرایوسی کوین‌ها را متوقف کرده‌اند. صرافی‌های بایننس، کوین بیس، بیت‌رکس و کراکن هفت توکن برتر حوزه پرایوسی را از لیست معاملاتی خود حذف کردند. چنین تحولاتی باعث شده است که بسیاری از ناظران به این فکر کنند که آیا پرایوسی کوین‌ها در بلندمدت زنده می‌مانند یا خیر.

آینده پرایوسی کوین

با پیشرفت اکوسیستم ارزهای دیجیتال، ما همچنان شاهد ارزهای دیجیتالی با موارد و ویژگی‌های مختلف خواهیم بود. تاکنون، سکه‌های حفظ حریم خصوصی با ارائه ابزاری برای تراکنش با ناشناس بودن و انعطاف‌پذیری بیشتر، بلاک‌چین‌های سنتی را به چالش می‌کشند، اما سوالاتی در مورد شفافیت و اعتماد نیز ایجاد کرده‌اند.
برای حفظ یک اکوسیستم امن رمزنگاری، چه شفافیت کامل و چه ناشناس بودن کامل خوب نیست. تنظیم‌کننده‌ها نیاز به سطوح مناسبی از اختیارات قانونی و نظارت دارند تا فعالیت‌های مخرب را کاهش دهند و از کاربران محافظت کنند. کسب‌وکارها هم برای مقابله با فعالیت‌های غیرقانونی و حفظ اطلاعات حساس به ابزارهایی نیاز دارند. بیت‌کوین تلاش می‌کند تا بین این دو تعادلی برقرار کند. از یک سو، حریم خصوصی و آزادی مالی را ارتقا می‌دهد، از سوی دیگر، با ارائه شفافیت کافی، جلوی سوء استفاده‌ها را از سوی بازیگران بد می‌گیرد.

تفاوت بیت کوین و اتریوم چیست؟

سخن پایانی

پرایوسی کوین ها، با امکان تراکنش‌های ناشناس و حفظ حریم خصوصی، برای افرادی که به حفظ حریم خصوصی مالی خود اهمیت می‌دهند، جذابیت زیادی ایجاد کرده‌اند. با این حال، استفاده از این ارزها می‌تواند مشکلات قانونی و مالی را ایجاد کند و فرصتی برای فعالیت‌های غیرقانونی فراهم کند. بنابراین، لازم است که نهادهای قانون‌گذاری، سیاست‌ها و قوانین مناسبی را برای استفاده درست از پرایوسی کوین‌ها تعیین کنند، که هم امکان حفظ حریم خصوصی را فراهم کنند و هم جلوی سوء استفاده‌های مالی غیرقانونی را بگیرند.

سوالات متداول

1- پرایوسی کوین‌ چیست؟

پرایوسی کوین‌ها ارزهای دیجیتال هستند که امکان انجام تراکنش‌های ناشناس و حفظ حریم خصوصی را فراهم می‌کنند.

2- چه مزایا و معایبی در استفاده از پرایوسی کوین‌ها وجود دارد؟

مزایا: حفظ حریم خصوصی و امکان انجام تراکنش‌های ناشناس.
معایب: افزایش فرصت‌های مالی غیرقانونی و ایجاد مشکلات قانونی و مالی.

3- چگونه می‌توان از پرایوسی کوین‌ها بهره برد؟

با استفاده از کیف پول‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی معتبر، می‌توانید از پرایوسی کوین‌ها برای انجام تراکنش‌های ناشناس و حفظ حریم خصوصی استفاده کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها