Categories
مفاهیم پایه, مقالات بازارهای مالی

یادگیری تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال و نکات مهم آن به منظور تجزیه و تحلیل نمودارها برای شناسایی روندها بسیار مهم است.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

پیش بینی حرکت قیمت در هنگام معاملات به محاسباتی نیاز دارد، اگر در هنگام سفارش خرید یا فروش تنها کاری که انجام می‌دهید براساس شهود یا حدس و گمان است، معامله به یک قمار تبدیل می‌شود. درنتیجه یکی از کارهای مهم معامله گران برای به دست آوردن اطلاعات در مورد آنچه در بازارهایی همچون ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتد، تجزیه و تحلیل تکنیکال است.

اگر در حال ورود به تجارت معاملات رمزارز هستید، یادگیری تحلیل تکنیکال ارز های دیجیتال و نکات مهم آن به منظور تجزیه و تحلیل نمودارها برای شناسایی روندها بسیار مهم است. اگر قصد معامله رمزارزها را دارید، باید تحلیل تکنیکال را برای دستیابی به نتایجی بهتر در دستور کار خود قرار دهید.

در ادامه به پرسش‌‌ مهم تحلیل تکنیکال چیست می‌پردازیم، برای انجام تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال به چه ابزار و شاخص‌هایی نیاز دارید را مورد بحث قرار می‌دهیم، فرضیات پشت تحلیل تکنیکال را بررسی می‌کنیم، 6شاخص فنی در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال را معرفی و در نهایت محدودیت‌های تحلیل تکنیکال را زیر ذره بین قرار می‌دهیم. قبل از هر چیز، تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال شامل استفاده از شاخص‌های ریاضی برای ارزیابی روندهای آماری برای پیش بینی جهت قیمت در بازارهای مالی از جمله بازار رمزارز است. این کار با نگاه کردن به تغییرات قیمت در گذشته و داده‌های حجم معاملات انجام می‌شود تا مشخص شود بازار چگونه کار می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که چگونه بر تغییرات قیمت در آینده تأثیر می‌گذارد.

روش‌های تحلیل تکنیکال، کلیات و جزئیات فعالیت بازار ارزهای دیجیتال را ارزیابی و فرصت‌های معاملاتی را از طریق روند قیمت و الگوهای مشاهده شده در نمودارها شناسایی می‌کند. طرفداران تحلیل تکنیکال بر این باورند که فعالیت معاملاتی و تغییرات قیمت یک دارایی (سهام، ارز دیجیتال و .. ) در گذشته، شاخص‌های ارزشمندی در تعیین قیمت و فعالیت در آینده هستند.

سه فرض اساسی در پشت تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال بر سه فرض استوار است که در این بخش به اختصار به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. بازار خودش تخفیف می‌دهد

این فرض بر این است که هر چیزی که در بازار می‌تواند بر قیمت یک دارایی تاثیر بگذارد در قیمت آن منعکس می‌شود. به این معنی که  هر آنچه را که باید در مورد یک دارایی بدانید “قیمت” به شما نشان می‌دهد و برای تعیین حرکات قیمت ارز دیجیتال، لازم نیست عوامل بنیادی را در نظر بگیرید.

مثلاً متوجه شدید که قیمت یک دارایی رمز ارزی در حال کاهش است. می‌توانید از اطلاعات موجود در نمودار مانند الگوی شمعدان، میزان افت قیمت و سایر اطلاعات فنی استفاده کنید تا بدانید در چنین زمانی سرمایه گذاری روی این دارایی منطقی است یا نه.

2. قیمت در یک روند حرکت می‌کند

قیمت در یک روند حرکت می‌کند - نکات تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

اکشن قیمت همیشه روندها را نشان می‌دهد، حتی در حرکات تصادفی بازار، صرف نظر از بازه زمانی که استفاده می‌کنید. شمعدان سبز و قرمز الگوی روند و جهت قیمت را نشان می‌دهد. در تحلیل تکنیکال اعتقاد بر این است که قیمت‌ها از یک روند پیروی می‌کنند، و روند قیمت می‌تواند صعودی، نزولی یا رنج (با نوسان کم) باشد.

3. تاریخ خود را تکرار می‌کند

ماهیت تکراری بازار ارز دیجیتال به این معنی است که تجزیه و تحلیل الگوهای قبلی می‌تواند به شما در پیش بینی حرکات آتی بازار کمک کند. فعالان بازار معمولاً واکنش‌های ثابتی نسبت به اتفاقات بازار در طول زمان نشان می‌دهند. اگرچه برخی از الگوهای نمودار مدت‌ها پیش شکل گرفته‌اند، اما همچنان مهم تلقی می‌شوند زیرا ممکن است دوباره تکرار شوند.

اکنون که سه فرض اساسی در پشت تحلیل تکنیکال را بررسی کردیم زمان این است که در ادامه به بررسی ابزار و شاخص‌‌های اصلی تحلیل تکنیکال بپردازیم.

شش ابزار و شاخص اصلی تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

شش ابزار و شاخص زیر معمولاً برای انجام تجزیه و تحلیل تکنیکال هنگام معامله ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

1. نمودار کندل استیک

تحلیل‌گران تکنیکال از نمودارهای کندل استیک به جهت نمایش اطلاعات قیمت استفاده می‌کنند. هر کندل نشان دهنده فعالیت در یک بازه زمانی است که برای تجزیه و تحلیل ترید (مبادله رمزارز) خود انتخاب می‌کنید. بنابراین، اگر در بازه زمانی چهار ساعته ترید می‌کنید، هر کندل نشان دهنده حرکت قیمت هر چهار ساعت خواهد بود.

شمعدان از بدنه و سایه تشکیل شده است. بدنه می‌تواند سبز (افزایش) یا قرمز (کاهش) باشد.

نمودار کندل استیک - تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

کندل‌های سبز نشان می‌دهد که یک معامله بالاتر از قیمت افتتاحیه آن بسته شده است. پایه قیمت افتتاحیه را نشان می‌دهد در حالی که قسمت بالایی قیمت بسته شدن را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، کندل‌های قرمز نشان می‌دهد که معاملات کمتر از قیمت افتتاحیه بسته شده است.

سایه کندل استیک نشان می‌دهد که قیمت در بازه زمانی چقدر بالا و پایین بوده است – قله بالای سایه بالاترین قیمت، و پایه سایه پایین‌ترین قیمت معامله را نشان می‌دهد.

2. حمایت و مقاومت

درک سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال به شما کمک می‌کند سطوح کلیدی نمودار را به راحتی تفسیر کنید. آن‌ها سطوح قیمتی خاصی هستند که بازار به سختی از آن‌ها فراتر می‌رود. سطح “حمایت” (Support) نقطه‌ای است که قیمت‌ها از حرکت پایین‌تر متوقف می‌شوند، در حالی که “مقاومت” (Resistance) نقطه‌ای است که قیمت بازار نمی‌تواند بیشتر افزایش یابد.

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

سطح حمایت به نظر می‌رسد نقطه جهشی برای قیمت دارایی‌ها باشد و هنگامی که بازار به آن نقطه سقوط می‌کند، دوباره رشد می‌کند. از سوی دیگر، هنگامی که قیمت به سطح مقاومتی که به عنوان یک مانع بالایی عمل می‌کند، افزایش می‌یابد، به عقب کاهش پیدا می‌کند.

مقاومت نقطه‌ای است که به احتمال زیاد فشار صعودی متوقف می‌شود و قیمت دوباره شروع به کاهش می‌کند، در حالی که حمایت نقطه‌ای است که احتمال بازگشت صعودی (برای افزایش قیمت) وجود دارد.

هنگامی که این سطوح را شناسایی کردید، می‌توانید از آن‌ها برای پیش بینی قیمت ارز دیجیتال استفاده کنید.

3. خطوط روند

خطوط روند

خطوط روند در تحلیل تکنیکال، برای ترسیم روندهای بالقوه در بازار استفاده می‌شوند و اشکال مختلفی دارند. معامله گران همچنین خطوط روند متعددی را برای ترسیم الگوهای پیچیده‌تر ترسیم می‌کنند. خط روند یک خط واحد است که نقاط مختلف قیمت را به هم متصل می‌کند. هرچه نقاط قیمت بیشتری به خط متصل شود، روند قوی‌تر است.

4. میانگین متحرک

این اندیکاتور به شما کمک می‌کند روند قیمت را با در نظر گرفتن میانگین قیمت‌های گذشته یک دارایی در یک دوره معین پیگیری کنید. شما می‌توانید دوره را به یک بازه زمانی مناسب برای تولید سیگنال‌های قابل اعتماد در نمودار معاملاتی تنظیم کنید. میانگین‌های متحرک بینش‌هایی را در مورد جهت بازار ارائه می‌دهد و به تعیین قیمت ورودی یک ترید خوب کمک می‌کند.

دو نوع متداول میانگین متحرک وجود دارد: میانگین متحرک ساده، که میانگین کل قیمت‌ها را در یک دوره خاص نشان می‌دهد، و میانگین متحرک نمایی، که جدیدترین قیمت‌ها را بدون در نظر گرفتن حرکات قبلی قیمت ترجیح می‌دهد. رایج‌ترین میانگین‌های متحرک مورد استفاده، میانگین‌های متحرک 10،20، 30،50، 100 و 200 روزه هستند.

5. شاخص قدرت نسبی (RSI)

RSI در تحلیل تکنیکال، یک شاخص نوسانی است که نشان می‌دهد یک دارایی بیش از حد خرید یا فروخته شده است. RSI در محدوده 0 تا 100 اندازه گیری می‌شود.

شاخص قدرت نسبی (RSI)

زمانی که ارزش RSI یک رمز ارز زیر 30 باشد، بیش از حد فروش می‌شود و زمانی که مقدار RSI به بالای 70 می‌رسد، نشان دهنده قیمت دارایی بیش از حد خرید است. وضعیت بیش از حد خرید یک سیگنال فروش بالقوه است، در حالی که وضعیت فروش بیش از حد نشان دهنده یک فرصت خرید بالقوه است.

6. باندهای بولینگر

در تحلیل تکنیکال این شاخص به شما کمک می‌کند تا حرکت قیمت دارایی‌ها را اندازه گیری کنید. باند معمولاً با استفاده از میانگین متحرک ساده 20 روزه با جمع و کم کردن یک انحراف استاندارد از میانگین متحرک اندازه گیری می‌شود. هنگامی که قیمت بازار بالاتر از باند بولینگر بالایی باشد، نشان دهنده خرید بیش از حد است و اگر پایین‌تر از باند پایین باشد، به عنوان بیش فروش در نظر گرفته می‌شود.

در اینجا آموزش 6 ابزار و شاخص‌‌های اصلی تحلیل تکنیکال به پایان رسید. در ادامه به محدودیت‌ها در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم.

محدودیت‌های تحلیل تکنیکال

یکی از انتقادات اصلی علیه تحلیل تکنیکال این است که تاریخ دقیقاً به همان شکل تکرار نمی‌شود و تحلیل تکنیکال را نادرست می‌کند. این منتقدان معتقدند الگوهای قیمت چندان مفید نیستند.

یکی دیگر از انتقادات علیه تحلیل تکنیکال این است که تنها در برخی موارد کار می‌کند و در این موارد نیز نتایج متناقضی ایجاد می‌کند.

برخی منتقدان دیگر معتقدند تحلیل تکنیکال محدود به مطالعه الگوهای نمودار و روند بازار است و از جنبه مطالعه نحوه عملکرد یک جامعه متنوع کریپتویی یا سایر عوامل اساسی که بر قیمت تأثیر می‌گذارد، غفلت می‌کند.

نظر دیگر منتقدان این است تحلیل تکنیکال تنها زمانی مرتبط و روشن‌تر می‌شود که بازار در مسیر خاصی حرکت کند، بنابراین تحلیل تکنیکال نمی‌تواند حرکتی را پیش بینی کند که به فاندامنتال و بنیاد پروژه مرتبط است.

تحلیل تکنیکال کافی نیست

ابزارها و شاخص‌های فنی فوق الذکر، افزودنی‌های مفیدی به استراتژی معاملاتی شما خواهد بود. بسیاری از معامله گران برای تصمیم‌گیری‌های تجاری به تحلیل تکنیکال تکیه می‌کنند. در واقع برخی فقط به تحلیل تکنیکال اعتقاد دارند. با این حال، ترکیب تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال یا همان بنیادی یک رویکرد منطقی‌تر برای معاملات در نظر گرفته می‌شود.

تحلیل تکنیکال ارز های دیجیتال اطلاعاتی در مورد روندهای بازار به خصوص روندهای کوتاه مدت می‌دهد، در حالی که تحلیل فاندامنتال معمولاً اطلاعاتی را ارائه می‌دهد که می‌تواند استراتژی‌های سرمایه گذاری بلند مدت شما را راهنمایی کند. انجام تحلیل بنیادی یا همان فاندامنتال، همچنین شما را از احساسات کوتاه مدت بازار آگاه می‌کند، در نتیجه ترکیبی از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال نتایج معاملاتی بهتری را به همراه خواهد داشت.

امیدواریم مطلب “تحلیل تکنیکال چیست؟ نکات مهم در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمزارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها