Categories
اخبار ایران, اخبار ماینینگ
زمان مطالعه: 2 دقیقه

ایران ممکن است بالغ بر یک میلیارد دلار درآمد سالانه از استخراج بیت کوین داشته باشد این کشور از ارز دیجیتال برای پرداخت واردات و دور زدن تحریم‌های نفتی استفاده می‌کند.

در حالی که نهادهای نظارتی ایران روابط سرد و گرمی با بیت کوین دارند، گزارش جدیدی از شرکت تحلیلی بلاکچین Elliptic نشان می‌دهد که فعالیت‌های استخراج بیت کوین توسط دولت احتمالا بیش از 1 میلیارد دلار درآمد دارد تا به کشور کمک کند تا از تحریم‌های اقتصادی اعمال شده توسط ایالات متحده فرار کند.

گزیده‌ای از این گزارش که امروز منتشر شده است نشان می‌دهد که ایران در حال حاضر 4.5 درصد از کل عملیات جهانی استخراج بیت کوین را تشکیل می‌دهد و صدها میلیارد دلار برای این کشور درآمد داشته است که به ویژه برای دور زدن تحریم نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این گزارش آمده است: ایالات متحده تحریم اقتصادی كلی علیه ایران اعمال می‌كند، از جمله ممنوعیت واردات ایران و تحریم موسسات مالی ایران. صادرات نفت طی دهه گذشته 70٪ سقوط کرده است و کشور را در یک رکود عمیق همراه با افزایش بیکاری و دوره‌های ناآرامی داخلی قرار داده است.

در برابر این تحریم‌ها، ایران به یک راه حل جدید متوسل شده است – استخراج بیت کوین.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که نفت ارزان و فراوان به این معنی است که عملیات استخراج با وجود منابع انرژی زیاد برای ایران نسبتاً ارزان است. به همین ترتیب، سرمایه گذاران خارجی، به ویژه از چین، نقشی اساسی در گسترش اقتصاد رمزنگاری این کشور دارند (گاهی اوقات با کمک ارتش ایران).

وی افزود: “به چندین شرکت چینی مجوز استخراج اعطا شده و فعالیت‌های خود را در این كشور تاسیس كرده‌اند. گفته شده است که این شرکت‌ها روابط خوبی با “ارتش ایران” دارند و گزارش شده است که یک مرکز بزرگ ویژه در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با همکاری یک “سازمان نظامی” ساخته شده است.”

در نهایت، این معادن بیت کوین تولید می‌کنند که سپس می‌تواند برای کمک به کشور در فروش نفت خود از طریق پروکسی مورد استفاده قرار گیرد: انرژی و نفت اضافی بجای فروش در بازارهای جهانی برای تولید بیت کوین استفاده می‌شود.

این گزارش همچنین خاطر نشان می‌کند که این پویایی “به یک سیاست رسمی، تبدیل شده است.” در اواخر آوریل، ایران قوانینی را تصویب کرد که نهادهای بانکی را قادر می‌سازد واردات را با ارزهای رمزنگاری خریداری کنند و سپس در ماه مه دولت به نظر می‌رسد با قانونی که منع استفاده از بیت کوین که در خارج استخراج شده است برای استفاده در واردات، سعی در کنترل قدرت رمزنگاری دارد.

علیرغم اینکه اکنون این استخراج بیت کوین به عنوان بخشی کلیدی از استراتژی تجارت جهانی ایران به نظر می‌رسد، رابطه رسمی دولت با بیت کوین همیشه چندان خوش رنگ نبوده است.

در ماه ژانویه، مقامات تلاش کردند تا علت قطع ناگهانی برق را ناشی از عملیات غیرقانونی استخراج بیت کوین بدانند (اگرچه کارشناسان اظهار داشتند که شبکه برق فرسوده احتمالاً علت بیشتر این قطع برق‌هاست) و اوایل صبح امروز گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه این کشور از سازمان اطلاعاتی خود خواسته است که برای کشف فارم‌های غیرقانونی اقدام کند.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها