Categories
مقالات فناوری‌ها

چه ارتباطی بین متاورس و کریپتو وجود دارد؟ آیا تکنولوژی متاورس و ارزهای دیجیتال در آینده روی هم تاثیرگذار خواهند بود؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در حالی که متاورس فرصت‌هایی را برای شرکت‌های جدید در حوزه کریپتو ایجاد کرده است تا کالاهای دیجیتالی ارائه دهند، شرکت‌های مستقر در زمینه تولید کفش نیز وارد این عرصه شده‌اند. به عنوان مثال، نایک RTFKT را خریداری کرد، استارتاپی که کفش‌های کتانی مجازی بی‌نظیری تولید می‌کند.

نایک و Roblox همچنین در “Nikeland” شریک شدند، دنیای دیجیتالی که در آن طرفداران نایک می‌توانند بازی کنند، به آواتارهای خود متصل شوند و لباس مجازی بپوشانند.

نیک دونارسکی، یکی از بنیان‌گذاران Ore System، یک جامعه آنلاین متشکل از گیمرها، سازندگان محتوا و توسعه‌دهندگان بازی، می‌گوید: «NFT و متاورس پایه‌ای برای مالکیت دیجیتال است. مالکیت هویت واقعی یک فرد به متاورس منتقل می‌شود و NFT‌ها این وسیله خواهند بود.»

چه ارتباطی بین متاورس و کریپتو کارنسی وجود دارد؟

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) نقش مهمی در سودمندی و محبوبیت متاورس دارند. NFTها نوعی کریپتو کارنسی امن هستند که بر اساس فناوری بلاک چین مورد استفاده در ارزهای دیجیتال است. یک NFT می‌تواند یک اثر هنری، یک آهنگ یا یک مکان دیجیتال را نشان دهد. NFT نوعی سند دیجیتال یا مدرک مالکیت را به مالک می‌دهد که می‌تواند در متاورس خرید یا فروخته شود.

Metaverse Group که خود را به عنوان اولین شرکت املاک مجازی در جهان معرفی می‌کند به عنوان عاملی برای تسهیل خرید یا اجاره زمین در چندین دنیای مجازی متاورس، از جمله دسنترالند، سندباکس، Somnium و Upland عمل می‌کند. پیشنهادات شامل فضاهای کنفرانس و تجاری، گالری‌های هنری، خانه‌های خانوادگی و “مکان‌های پاتوق” است.

شرکت‌های متاورس

این سه فروشنده معروف نرم‌افزار، دیدگاه‌های متاورسی خاص خود را دارند.

متا. مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت در اکتبر ۲۰۲۱ در اعلامیه تغییر نام تجاری خود نوشت: «از این به بعد، ما اول از همه متاورس خواهیم بود، نه فیسبوک. این یک تغییر مهم است زیرا به این معنی است که کاربران در نهایت برای استفاده از سایر خدمات در متاورس نیازی به حساب کاربری فیسبوک نخواهند داشت. در میان سایر محصولات غیر فیس‌بوک، متا تاکنون میلیون‌ها هدست متا کوئست خود را فروخته است.

در اطلاعیه متا، زاکربرگ گفت که هدف این شرکت تسریع در توسعه فناوری‌های اساسی از جمله پلتفرم‌های اجتماعی و خلاق است. یک فضای VR که کاربران می‌توانند به عنوان یک آواتار در آن حرکت کنند، همراه با ابزارهایی برای توسعه دهندگان برای ایجاد دنیای مجازی اضافی. سرمایه گذاری عظیم متا در متاورس توسط سرمایه گذاران یک قمار تلقی می‌شود زیرا شرکت در یک اقتصاد نامطمئن با کاهش درآمد و اخراج کارکنان مواجه شده است.

بازی‌های حماسی. اپیک گیمز، سازندگان بازی تیراندازی آنلاین محبوب Fortnite – با حدود ۳۵۰ میلیون کاربر – و نرم افزار Unreal Engine برای توسعه دهندگان بازی، قصد داشتند پس از یک دور سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۱، ادعایی در متاورس داشته باشند.

دیدگاه اپیک گیمز از متاورس با دیدگاه متا متفاوت است، زیرا می‌خواهد فضایی مشترک برای تعامل کاربران با یکدیگر و برندها فراهم کند – بدون فید خبری مملو از تبلیغات.

مایکروسافت. متاورس در حال آمدن به تیم مایکروسافت، رقیب جلسات آنلاین غول نرم افزاری زوم است. این سرویس جدید به کاربران Teams در مکان‌های فیزیکی مختلف اجازه می‌دهد در طول جلسات مجازی به تجربیات هولوگرافیک مشترک بپیوندند.

این پلتفرم شامل مجموعه‌ای از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای آواتارها، مدیریت جلسه، رندر فضایی، همگام‌سازی بین چندین کاربر و “هولوپورتشن” است – یک فناوری ضبط سه بعدی که به کاربران امکان می‌دهد مدل‌های سه بعدی با کیفیت بالا از افراد را در زمان واقعی بازسازی و انتقال دهند. در کنفرانس Ignite خود در اکتبر ۲۰۲۲، این غول نرم‌افزاری به صورت پیش‌نمایش خصوصی ویژگی‌ای را راه‌اندازی کرد که به افراد اجازه می‌دهد در جلسات تیم‌ها، آواتارها را به جای ویدیوی زنده ایجاد و استفاده کنند.

پیش‌بینی متاورس از نگاه متخصصان

متاورس در آینده چه خواهد شد؟ کارشناسان دیدگاه‌های خود را ارائه می‌دهند.

یک متاورس تمام عیار کی می‌آید؟

در حالی که ایده اصلی توانایی درگیر شدن در یک دنیای آنلاین مجازی سال‌هاست که وجود داشته است، به نظر می‌رسد که هنوز سال‌ها از یک متاورس واقعی که در آن تعاملات واقعی امکان‌پذیر است دور هستیم. به عنوان مثال، بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت، در پست وبلاگ خود در سال ۲۰۲۱، خاطرنشان کرد که اکثر مردم عینک واقعیت مجازی و دستکش ضبط حرکت ندارند تا بیان دقیق، زبان بدن و کیفیت صدایشان را نشان دهد.

با این حال، برای تجارت، گیتس پیش‌بینی کرد که در دو تا سه سال آینده بیشتر جلسات مجازی از جعبه‌های مربعی دوبعدی به متاورس حرکت خواهند کرد – فضایی سه‌بعدی با شرکت‌کنندگان که به‌عنوان آواتارهای دیجیتال ظاهر می‌شوند.

متاورس چه تاثیری در آینده خواهد داشت؟

باید تاکید کرد که فراجهان متاورس هنوز مجموعه‌ای از احتمالات است، نه یک واقعیت. ناشناخته‌های زیادی وجود دارد. اینکه متاورس چه تاثیری در آینده خواهد داشت – چه کسی آن را کنترل می‌کند، چه چیزی را در بر می گیرد و چه تاثیری بر زندگی ما خواهد گذاشت – هنوز مورد بحث است.

در انتها، کسانی هستند که معتقدند متاورس زندگی ما را بهبود می‌بخشد، و تجربیاتی را که نمی‌توانستیم در دنیای فیزیکی داشته باشیم را قادر می‌سازد. در مقابل، بدبینان متاورس آن را صرفاً بسط تجارب دیجیتالی امروزی می‌دانند، اما تغییردهنده نیست – و به طور بالقوه چیزی بدتر: بزرگ کننده آسیب‌های فعلی رسانه‌های اجتماعی، از جمله کمپین‌های اطلاعات نادرست، رفتار اعتیادآور و تمایل به خشونت.

در یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ که به همراه مرکز Imagining the Internet دانشگاه ایلان انجام شد، مرکز تحقیقات پیو از ۶۲۴ مبتکر فناوری، رهبران تجاری و فعالان در مورد تأثیر متاورس تا سال ۲۰۴۰ سؤال کرد. پاسخ‌ها متفاوت بود. بر اساس این گزارش، ۵۴ درصد از این کارشناسان گفتند که انتظار دارند متاورس جنبه‌ای کاملاً غوطه ور و با عملکرد خوب از زندگی روزانه حداقل نیم میلیارد نفر در سراسر جهان باشد و ۴۶ درصد نیز گفتند که چنین نخواهد بود.

به طور مشابه، یک نظرسنجی اخیر از ۴۶۰۰ رهبر کسب و کار و فناوری که توسط Accenture انجام شد، نشان داد که ۷۱٪ از مدیران معتقدند که متاورس تأثیر مثبتی بر سازمان آنها خواهد داشت، اما تنها ۴۲٪ معتقدند که این یک پیشرفت یا تحول است.

متاورس دنیای آینده را چگونه خواهد کرد؟

ایجاد محیط های کاری موفق متاورس به چیزی بیش از پیوند فضاهای اداری و پروتکل‌های موجود در فضاهای مجازی نیاز دارد. در واقع، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ترجمه ساده دفاتر موجود به یک معادل مجازی سه بعدی می‌تواند بهره‌وری را کاهش دهد و حتی باعث حالت تهوع و بیماری حرکتی شود.

با این حال، اندرو هاکن، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت Mesmerise، یک فروشنده فناوری واقعیت مجازی، گفت: « متاورس فرصتی برای “کوچک کردن جهان” است که اگر درست انجام شود می‌تواند رفاقت دورکار را افزایش دهد، همکاری را بهبود بخشد، آموزش را تسریع کند، نیاز به فضای اداری را کاهش دهد و به طور کلی کار را به مکانی شادتر تبدیل کند.»

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.