Categories
آموزش کاربردی

طی سالیان گذشته معاملات NFT رواج پیدا کرده است. به همین دلیل قصد داریم برخی از بهترین سایت‌ها و پلتفرم‌های خرید و فروش NFT را بررسی کنیم.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

طی چند سال گذشته ارز‌های دیجیتال تنها دارایی‌های بلاک چینی نبودند که مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفتند و در این بین حجم معاملات بهترین پلتفرم‌ها و سایت‌های خرید و فروش NFT نیز با رشد قابل توجهی همراه بوده‌ است.

NFT یا توکن‌های غیرمثلی برای ثبت و انتقال مالکیت آثار هنری، موسیقی، ویدیو و سایر دارایی‌های دیجیتال و فیزیکی کاربرد دارند. در این راستا، توکن‌های غیرمثلی از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند تا ثبت غیرقابل تغییر و شفاف اطلاعات را امکان‌پذیر کنند.

NFT چیست؟

همانند ارز‌های دیجیتال، توکن‌های غیرمثلی را نیز به راحتی و بر بستر بلاک چین می‌توان انتقال داد و هم اکنون بازارهای متنوعی برای خرید و فروش مالکیت دارایی‌ها به کمک توکن‌های غیرمثلی ایجاد شده‌اند.

براساس گزارش سال 2021 شرکت تحلیلی داده بلاک چین Chainalysis، ارزش بازار NFT در طی آن سال به بیش از 40 میلیارد دلار رسید که به خوبی پتانسیل رشد و فرصت‌های کسب درآمدی و معاملاتی این بازار را به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد.

با وجود کاهش محبوبیت و حجم معاملات این توکن‌ها طی سال 2022 و 2023، با افزایش قیمت بیت کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال بار دیگر این فرصت فراهم شده است تا توکن‌های غیرمثلی توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند و در نتیجه افزایش‌های شدید قیمتی داشته باشند.

اگر شما نیز در تلاش برای استفاده از این فرصت و شروع سرمایه‌گذاری در توکن‌های غیرمثلی هستید، مطالعه ادامه مطلب را از دست ندهید زیرا می‌خواهیم بهترین پلتفرم‌های خرید و فروش NFT را بررسی کنیم.

آشنایی با پلتفرم‌های خرید و فروش NFT

بازار NFT، یک پلتفرم دیجیتال برای خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی است. این پلتفرم‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند تا توکن‌های غیرمثلی خود را ذخیره کنند، به نمایش بگذارند و در ازای دریافت ارز دیجیتال یا پول، به دیگران بفروشند. برخی از پلتفرم‌های خرید و فروش NFT همچنین از ساخت و عرضه این توکن‌ها نیز پشتیبانی می‌کنند و کاربران می‌توانند توکن‌های غیرمثلی خود را به کمک آن‌ها بسازند.

در ازای این خدمات و تسهیل تراکنش‌ها، این بازار‌ها معمولاً کارمزدی را از فروشندگان یا خریداران دریافت می‌کنند. با این حال هر پلتفرم خرید و فروش NFT سیستم و نحوه عملکرد خاص خود را دارد و بنابراین انتخاب یک بازار خوب و کم کارمزد اهمیت پیدا کرده است. برخی از بهترین سایت‌های خرید و فروش NFT را در ادامه برای شما آورده ایم.

OpenSea

اوپن سی یکی از بزرگترین و شناخته شده‌ترین بازار‌های NFT است. اوپن سی طیف وسیعی از توکن‌های غیرمثلی از جمله آثاز هنری، دامنه‌ها، کالا و زمین‌های متاورسی، کلکسیون‌ها و وارد دیگر را در شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند و خرید و فروش توکن‌های بسیاری از مجموعه‌های محبوب از جمله Axies, CryptoKitties و Decentraland در این بازار امکان پذیر است.

OpenSea

تنوع زیادی در خدمات و نوع توکن‌های قابل معامله این بازار بزرگ توکن‌های غیرمثلی اتریومی وجود دارد و تقریباً هر آنچه بخواهید را در آن پیدا خواهید کرد.

اوپن سی همچنین ابزار و خدمات مختلفی را برای توسعه‌دهندگان و عرضه‌کنندگان توکن‌های غیرمثلی عرضه کرده است و هرکسی می‌تواند بدون نوشتن یک خط کد در این بازار توکن‌های خود را منتشر کند. اوپن سی همچنین گزینه‌های مختلفی را برای قیمت‌گذاری از جمله حراج، قیمت ثابت و تخفیفات ارائه می‌دهد که آن را به گزینه ایده‌آلی برای فروشندگان توکن‌های غیرمثلی تبدیل کرده است.

Rarible

رریبل یکی دیگر از پلتفرم‌های محبوب معاملات توکن‌های غیرمثلی بازار به شمار می‌رود که برخلاف اوپن سی محدود به شبکه اتریوم نیست و از توکن‌های شبکه‌های دیگری از جمله پالیگان پشتیبانی می‌کند. با این حال حجم زیادی از معاملات این بازار به دلیل توکن‌های اتریومی است و توکن بومی آن به نام RARI نیز از شبکه اتریوم استفاده می‌کند.

یکی از ویژگی‌های جذاب این پلتفرم، پاداش به کاربران در ازای فعالیت و ثبت معاملات است و این بازار به طور مداوم به کاربران فعال خود توکن‌های RARI پاداش می‌دهد.

رریبل تمرکز ویژه‌ای بر توکن‌های غیرمثلی هنری دارد و اکثر توکن‌های عرضه شده در آن آثار هنری هستند. با این وجود خدمات رریبل محدود به توکن‌های غیرمثلی هنری نیست و از طیف گسترده‌ای از جمله توکن میم‌ها، متاورس، موسیقی، دامنه‌ها و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند.

رریبل از ابزار‌های پیشرفته‌ای برای توسعه‌دهندگان نیز بهره می‌برد و علاوه بر امکان ساخت و انتشار توکن‌های غیرمثلی، علاقه مندان به کمک پروتکل رریبل می‌توانند بازی و پلتفرم‌های مختلف NFT را ایجاد کنند.

Blur.io

بلور یکی از نام‌های کمتر شنیده شده در بازار معاملاتی توکن‌های غیرمثلی است، با این حال این بازار اواخر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است و یکی از بزرگترین حجم معاملات را در میان بازار‌های NFT شبکه اتریوم به خود اختصاص داده است.

برخلاف برخی پلتفرم‌های محبوب دیگر معاملاتی، بلور فضای کاملاً ساده‌ای دارد و کار با آن بسیار راحت است. هدف اصلی این پلتفرم خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی است و از ابزار‌های پیشرفته متنوعی برای ساخت و عرضه این توکن‌ها پشتیبانی نمی‌کند. با این حال، فضای معاملاتی این بازار برای تمام کاربران بازار قابل درک و تلاش شده است تا جای ممکن از پیچیدگی کار با این بازار کاسته شود. بلور از برخی ویژگی‌های جذاب مانند ایردراپ نیز بهره می‌برد.

OKX NFT Marketplace

محبوبیت توکن‌های غیرمثلی از دید صرافی‌ها نیز پنهان نبوده است و هم اکنون بسیاری از صرافی‌های مختلف جهانی از معاملات توکن‌های NFT پشتیبانی می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین بازار‌ها در حال حاضر برای صرافی اوکی اکس است که معاملات صد‌ها مجموعه متنوع در آن امکان‌پذیر است.

بزرگترین برگ برنده این بازار، شبکه‌های پشتیبانی شده است، پلتفرم معاملاتی NFT اوکی اکس هم اکنون از توکن‌های منتشر شده در بیش از 20 شبکه بلاک چینی مختلف از جمله بیت کوین پشتیبانی می‌کند. توکن‌های NFT بیت کوین (اوردینالز) طی چند ماه گذشته به شدت محبوب شده‌اند و به نظر می‌رسد بازار توکن‌های غیرمثلی این صرافی به انتخاب اصلی معامله گران توکن‌های غیرمثلی بیت کوین تبدیل شده است.

بازار توکن‌های غیرمثلی صرافی اوکی اکس علاوه بر مجموعه‌های محبوب بازار، از زمین‌های مجازی متاورس، کارت‌های ورزشی، آیتم‌های بازی، کلکسیون و دیگر موارد نیز پشتیبانی می‌کند که آن را به انتخاب مناسبی برای ثبت و انجام معاملات NFT تبدیل کرده است.

نکته جالب درباره این بازار این است که برخلاف صرافی، ماهیت متمرکز ندارد و کاربران می‌توانند کیف پول‌های شخصی خود را به بازار متصل کرده و فعالیت خود را آغاز کنند.

بهترین سایت‌های NFT

پلتفرم‌های NFT محدود به بازار‌های معاملاتی نیستند و هم اکنون سایت‌های مختلفی برای این توکن‌ها راه‌اندازی شده‌اند که هرکدام اهداف و کاربرد‌های خود را دارند. وبسایت coinmarketcap از جمله این سایت‌های کاربردی به شمار می‌رود که در میان سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال شناخته شده و محبوب است. کوین مارکت کپ در واقع یک سایت خبری و ردیابی پروژه‌های ارز دیجیتالی است و از مدتی پیش بخش NFT را نیز به سایت خود اضافه کرده است.

Coinmarketcap

در بخش NFT وبسایت کوین مارکت کپ می‌توانید اطلاعات کامل و دقیقی را پیرامون مجموعه‌های محبوب NFT در شبکه‌های بلاک چینی مختلف بازار مشاهده کنید و به آخرین اخبار پیرامون این بازار دسترسی داشته باشید.

اگر به دنبال کسب اطلاعات دقیق‌تری پیرامون حجم معاملات، کاربران و شرایط کلی مجموعه توکن‌های غیرمثلی بازار هستید، سایت DappRadar می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. این سایت که با ردیابی و ارائه گزارشات پیرامون پروژه‌های غیرمتمرکز و حوزه دیفای شناخته می‌شود، بخش ویژه‌ای برای توکن‌های غیرمثلی نیز دارد و علاقه مندان در این بخش می‌توانند به اطلاعات مفیدی از جمله حجم معاملات، ارزش بازار، تعداد معامله گران، سابقه قیمتی و دیگر موارد دسترسی داشته باشند و مجموعه‌های مختلف NFT را با یکدیگر مقایسه کنند.

علاوه بر داده‌های مرتبط با مجموعه توکن‌های غیرمثلی، DappRadar بخشی برای بازار‌های معاملاتی این توکن‌ها نیز دارد که نشان‌گر حجم معاملات، میانگین قیمت، میزان فروش و دیگر موارد است. بنابراین بررسی این بخش می‌تواند اطلاعات کامل و مفیدی پیرامون بهترین پلتفرم‌های خرید و فروش NFT در اختیار شما دهد.

نکته پایانی سایت‌های خرید و فروش NFT

امروزه با محبوبیت روزافزون توکن‌های NFT ده‌ها پلتفرم و بازار معاملاتی مختلف در بازار عرضه شده است که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند، بنابراین در نهایت این به شما بستگی دارد که براساس شرایط و نیاز‌های خود، کدام پلتفرم را برای فعالیت خود انتخاب کنید.

در این بین لازم به ذکر است که خرید و سرمایه‌گذاری در توکن‌های غیرمثلی خطرات و ریسک‌های خود را دارد و به همین دلیل سرمایه‌گذاران قبل از هرکاری باید تحقیق و بررسی‌های خود را داشته باشند و مدیریت ریسک در معاملات را فراموش نکنند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها