Categories
اخبار بازارهای مالی, مقالات صرافی‌ها

وزارت دادگستری مدعی است که ژائو، با عدم اجرای برنامه موثری برای مبارزه با پولشویی در Binance، قانون رازداری بانکی را نقض کرده است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

دادستان‌ها اعلام کردند چانگ پنگ ژائو، رئیس بایننس، استعفا داده و به نقض قوانین ضد پولشویی ایالات متحده اعتراف کرده است. این اقدام به عنوان بخشی از تسویه 4.3 میلیارد دلاری برای حل تحقیقات طولانی‌مدت در بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان انجام شده است. این معامله، که شامل پرداخت 50 میلیون دلار به صورت شخصی توسط ژائو است، به عنوان یکی از بزرگترین جریمه‌های شرکتی در تاریخ ایالات متحده توصیف شده است.

چندین کارشناس حقوقی اظهار داشتند که این موضوع برای ژائو یک نتیجه مثبت بوده، زیرا از ثروت ناخالص او محافظت شده و مجاز به داشتن سهام خود در صرافی Binance، که در سال 2017 تأسیس کرد می‌باشد.

مقامات اعلام کردند که Binance قوانین ضد پولشویی و تحریم‌های ایالات متحده را نادیده گرفته و بیش از 100,000 تراکنش مشکوک با سازمان‌هایی که ایالات متحده آنها را گروه‌های تروریستی دانسته، گزارش کرده است.

به گفته آنها، این صرافی همچنین هرگز تراکنش با وب‌سایت‌هایی که به فروش مواد و سوء استفاده جنسی از کودکان اختصاص داده شده بودند، گزارش نکرد و یکی از بزرگترین دریافت‌کنندگان درآمدهای باج‌افزار بود.

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، روز سه شنبه اظهار داشت: «بایننس انتقال وجوه دزدیده شده و درآمدهای غیرقانونی خود را در مبادلات خود برای مجرمان آسان کرد. بایننس همچنین بیش از عدم رعایت قوانین فدرال انجام داده است.»

بخشی از اتهامات، به هم‌ترازی با جرم و مدنی هستند، که برای اولین بار در یک سری مقالات در سال 2022 توسط رویترز گزارش شد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، وزارت دادگستری که در مذاکرات با کمیسیون معاملات آینده کالاها (CFTC) و وزارت خزانه داری قرار دارد، به دنبال 18 ماه حبس برای ژائو است که به عنوان حداکثر تا مقررات فدرال پیشنهاد شده است.

آژانس اعلام کرده که ساموئل لیم، مدیر ارشد پیشین انطباق بایننس، متهم شده است. هیچ لیم و هیچ وکیلی به درخواست‌های اظهارنامه پاسخ ندادند.

دادستان‌ها اعلام کردند که بایننس 1.81 میلیارد دلار را طی 15 ماه پرداخت می‌کند و 2.51 میلیارد دلار دیگر را نیز به عنوان بخشی از معامله مصادره خواهد کرد.

ژائو، میلیاردری که در چین متولد شد و سن 12 سالگی به کانادا نقل مکان کرد، در دادگاه سیاتل بعد از ظهر سه شنبه به جرم خود اعتراف کرد.

پس از اعلام استعفا در شبکه‌های اجتماعی، ژائو گفت: «امروز، من از سمت مدیرعاملی بایننس کنار رفتم. باید قبول کرد که رها کردن آن از نظر احساسی آسان نبود، اما می‌دانم که این تصمیم درستی است. من اشتباه کردم و باید مسئولیت آن را بپذیرم. این تصمیم برای جامعه، بایننس و برای خودم بهترین کار است.»

هرچند که مقامات، سال‌هاست ژائو و بایننس را تحت نظر داشته‌اند،‌اما خروج ژائو، یکی از قدرتمندترین افراد این حوزه و صرافی بایننس است که یک پیشرفت بزرگ است. این موضوع باعث شده است که در مورد آینده صرافی رمزارزی سوالاتی پیش بیاید.

ژائو در پست خود اعلام کرد که ریچارد تنگ (Teng)، مدیر قدیمی بایننس، مسئولیت بایننس را بر عهده خواهد گرفت.

بایننس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این قطعنامه‌ها مسئولیت شرکت ما را در قبال نقض‌های تاریخی و جنایی انطباق می‌پذیرد و به شرکت ما اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های خود را انجام دهد.»

در بیانیه‌ای جداگانه، Teng گفت که تمرکز او بر «اطمینان دادن به کاربران است که می‌توانند از قدرت مالی، امنیت و ایمنی شرکت اطمینان داشته باشند.»

ژائو همچنان سهام بایننس را دارد

ژائو تصمیم گرفته است سهامش در Binance را حفظ کند. به گفته Yesha Yadav، استاد حقوق دانشگاه واندربیلت، این جریمه بزرگ برای Binance قابل کنترل به نظر می‌رسد. او تصریح می‌کند: «این معامله به Binance اجازه می‌دهد که روزهای بهتری را تجربه کند، زیرا ژائو حذف می‌شود، یک شخصیت که بسیار در ارتباط با رشد مدل کسب‌وکار بایننس بوده است.»

Yadav تصریح می‌کند که با توجه به اینکه به نظر می‌رسد ژائو سهام خود را در Binance حفظ می‌کند، ممکن است همچنان توانایی تأثیرگذاری در شرکت را داشته باشد. طبق گزارش فوربس، دارایی‌های ژائو، ارزش 10.2 میلیارد دلار دارد.

رابرت فرنچمن از Mukasey Frenchman LLP گفت که با توجه به جدیت نقض‌ها و فعالان درگیر، به نظر می‌رسد وضعیت فعلی برای ژائو “بسیار خوب است”، زیرا دولت ایالات متحده احتمالاً باید او را برای آمدن به ایالات متحده ترغیب می‌کرد.

فرنچمن افزود: «او هنوز ثروت عظیمی دارد. احتمالاً زمان زیادی را در زندان ایالات متحده سپری نخواهد کرد. او سهام خود را در Binance حفظ می‌کند. اکنون نیز برخی از بزرگترین مشکلات حقوقی خود را حل کرده است.»

جفری کوهن، استادیار دانشکده حقوق کالج بوستون و دادستان سابق فدرال، می‌گوید: «دادستان‌ها احتمالاً امتیاز احتمالی برای ژائو در مقابل تسلیم نکردن او را ارزیابی کرده‌اند. به نظر می‌رسد دولت به دنبال دریافت یک جریمه مناسب برای Binance است و این ممکن است به معنای کمتر شدن جریمه برای تک تک متهمان باشد.»

بایننس چه فعالیت‌های غیرقانونی داشته است؟‌

وزارت دادگستری مدعی است که ژائو، با عدم اجرای برنامه موثری برای مبارزه با پولشویی در Binance، قانون رازداری بانکی را نقض کرده است.

Binance قبل از آگوست 2021 به بسیاری از کاربران اجازه داد تا بدون استفاده از سیستم “شناسایی مشتری” (KYC) به تجارت بپردازند. این امکان باعث شد کاربران از دو فرآیند مختلف استفاده کنند و سهم بازار Binance درگیر شود.

عدم اجرای این قوانین به کاربران آمریکایی اجازه داد با افراد تحریم شده و شرکت‌های با فعالیت‌های مجرمانه تجارت کنند. اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا نشان می‌دهند که Binance بیش از 100000 تراکنش مشکوک مرتبط با اموری مانند سوء استفاده جنسی از کودکان، مواد مخدر غیرقانونی و تروریسم پردازش کرده است.

این اتفاقات برای سرمایه گذاران Binance و جامعه کریپتویی اهمیت دارد. Binance موظف شده تراکنش‌های مشکوک خود را گزارش دهد و تحت نظارت بیشتری قرار بگیرد که می‌تواند برای سرمایه گذاران و کاربران تأثیر داشته باشد.

آینده بایننس و کریپتو بعد از استعفای مدیرعامل بایننس چطور خواهد شد؟

 

نظرات مختلفی وجود دارد، به‌عنوان مثال روستین بهنام از CFTC خواستار محدودیت‌های بیشتر در دارایی‌های دیجیتال شده است، در حالی که «ون اک» و «مت سیگل» از دیگر محققان معتقدند که این اتهامات ممکن است به نفع رقبایی مانند کوین‌بیس باشد. این وضعیت می‌تواند به تغییراتی در بازارهای کریپتویی و کلاهبرداری‌های مرتبط با آن‌ها منجر شود.

قیمت بایننس کوین BNB

از طرف دیگر، این اقدامات نهادهای نظارتی ممکن است تأثیری بر رفتار و ارزش ارزهای دیجیتالی مانند BNBUSD، BTCUSD و ETHUSD داشته باشد، که منجر به تغییرات در بازار کریپتویی شده است.

این اتفاقات نشان می‌دهند که نظارت و قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، تأثیر قابل‌توجهی بر بازارهای مالی خواهد داشت.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها