Categories
مقالات بیت‌کوین
زمان مطالعه: 2 دقیقه

ارز فیات ترکیه لیر، به ویژه در برابر بیت کوین ، با مشکل جدی تورم 16% در مارچ امسال روبرو بوده است. در ژانویه 2008، لیر برابر با دلار آمریکا معامله شد اما در حال حاضر نزدیک به پایین‌ترین زمان خود یعنی 8.5 TRY به USD است. شاید در پاسخ به افزایش تقاضا برای گزینه‌های قابل اعتماد استیبل‌کوین مانند بیت کوین، بانک مرکزی ترکیه، ارز رمزنگاری را به عنوان روش پرداخت کالا و خدمات در اواسط آوریل سال جاری ممنوع کرد.

فهرست مطالب

طرح

شکست دو صرافی رمزنگاری ترکی، Thodex و Vebitcoin، شاید نتیجه قابل پیش بینی محدودیت‌های بانک مرکزی ترکیه بود. در حالی که رئیس CBRT هرگونه ممنوعیت رمزنگاری را انکار کرده است، بر اساس گزارشی که در بلومبرگ منتشر شده و به یک مقام ارشد دولتی منتسب شده است، CBRT (بانک مرکزی ترکیه) اکنون در حال برنامه ریزی برای تنظیم قوانین مربوط صنعت رمزنگاری ترکیه است. به نظر می‌رسد بیشتر مقررات پیشنهادی برای جلوگیری از کلاهبرداری صرافی‌های بیشتر طراحی شده است.

گزارش می‌شود که CBRT بانک متولی جدیدی را ایجاد می‌کند که قصد دارد صندوق‌های رمزنگاری صرافی‌های رمزنگاری محلی و احتمالاً سایر شرکت‌های رمزنگاری را نگه دارد. به احتمال زیاد، برای جلوگیری از اختلال عملکرد این شرکت‌ها، بانک پیشنهادی فقط کیف پول سرد شرکت را نگهداری می‌کند در حالی که به آنها امکان می‌دهد کیف پول گرم خود را خودشان اداره کنند. این طرح از بروز مجدد حادثه کلاهبرداری خروج Thodex جلوگیری می‌کند، که در آن بنیانگذار شرکت با 2 میلیارد دلار سپرده کاربران از کشور گریخته است … مگر اینکه فردی در بانک جرم مشابهی را انجام دهد. یا بانک هک شود. یا دولت همه چیز را تعطیل کند.

نقص‌ها

باید روشن باشد که ادعای CBRT مبنی بر اینکه بانک متولی “ریسک طرف مقابل را از بین می‌برد” نادرست است (حداقل انتقال ریسک طرف مقابل از چندین نهاد خصوصی به یک واحد دولتی است). در واقع، این بانک متولی مسئولیت مدیریت تمام سپرده‌های صرافی رمزنگاری در داخل کشور را به عهده خواهد گرفت. می‌توان امیدوار بود که CBRT فقط افراد قابل اعتماد را به کار گیرد و اقدامات امنیتی محکمی را اجرا کند.

بانک مرکزی ترکیه همچنین در نظر دارد قانون آستانه سرمایه را برای صرافی به کار گیرد که برای اطمینان از سرمایه کافی این شرکتها طراحی شده است. برای اندازه گیری این آستانه به میزان بالایی از شفافیت حسابداری صرافی‌های رمزنگاری و CBRT نیاز است، تا همه موجودی‌های رمزنگاری و فیات مربوطه کنترل شود. هزینه‌های انطباق این مقررات به احتمال زیاد باعث افزایش کارمزد در صرافی‌های ترکیه می‌شود اما می‌تواند به جلوگیری از تکرار کلاهبرداری Vebitcoin کمک کند.

نتایج

در صورت تحقق، اولین بار است که یک بانک مرکزی ملی مستقیماً وجوه رمزنگاری صنعت محلی خود را کنترل می‌کند. از آنجایی که این روال معمول در سراسر دنیا برای صرافی‌هاست که با قوانین بانکی مطابقت داشته باشند و اطلاعات و موجودی‌های کاربران را گزارش کنند، وجود یک نهاد دولتی که خود کلید خصوصی را در اختیار داشته باشد، سطح جدیدی از کنترل متمرکز است. در صورت عدم موفقیت یا شکست بانک عامل، شکست شرم‌آوری برای دولت خواهد بود. با توجه به مشکلات مالی فعلی ترکیه، تصرف وجوه رمزنگاری شده شهروندان این کشور یکی دیگر از خطرهای احتمالی است. به کاربران ترک توصیه می‌شود که این عبارت را در ذهن داشته باشند: نه کلیدهای شما، نه بیت کوین شما!

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها