Categories
مفاهیم پایه, مقالات

توکن‌ هواداری (Fan Token) یک دارایی دیجیتال است که روابط بین طرفداران و باشگاه‌های ورزشی، گروه‌های موسیقی و دیگر بخش‌ها را تغییر داده‌اند.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

توکن هواداری (Fan Tokens) یک نوع توکن دیجیتال است که بعنوان نشانه‌ای از حمایت یا علاقه‌مندی به یک پروژه، تیم یا فعالیت ویژه صادر می‌شود. این توکن‌ها ممکن است مزایایی مانند دسترسی به محتویات ویژه، شرکت در رویدادها یا امکانات دیگر را فراهم کنند و معمولاً توسط بلاکچین یا فناوری‌های مشابه ارائه می‌شوند.

در حال حاضر، با معرفی توکن‌ هواداری، طرفداران می‌توانند جوایزی را در قالب توکن‌هایی کسب کنند که می‌توان آن‌ها را با پاداش‌ها، جوایز قابل بازخرید و حتی فرصت رای دادن در مورد مسائل مربوط به باشگاه مبادله کرد.

در بخش‌های بعدی، همه چیزهایی که این توکن‌ها می‌توانند ارائه دهند را بررسی می‌کنیم و در پایان محبوب‌ترین توکن‌های هواداری را معرفی می‌کنیم، پس تا انتهای مقاله همراه باشید.

توکن هواداری چیست؟

توکن‌های هواداری، ارزهای دیجیتالی مبتنی بر بلاکچین هستند که به طرفداران اجازه می‌دهند تا با تیم‌های ورزشی، باشگاه‌ها یا افراد مشهور مورد علاقه‌شان تعاملی عمیق‌تر و معنادارتر داشته باشند.

کسانی که صاحب چنین توکن‌هایی هستند، می‌توانند از آن‌ها برای دسترسی به محتوای انحصاری، شرکت در نظرسنجی‌ها و حتی رای دادن به تصمیمات خاص مربوط به تیم‌ها یا باشگاه‌های مورد علاقه خود استفاده کنند. به عنوان مثال، توکن‌های هواداری به طرفداران اجازه می‌دهد در مورد اینکه به کدام موسسه خیریه کمک کنند، با کدام بازیکن قرارداد امضا کنند یا حتی از کدام طرح پیراهن برای فصل بعد استفاده کنند، رأی دهند.

لیست کامل ارزهای دیجیتال

طرز کار توکن هواداری چگونه است؟

توکن‌های هواداری معمولاً توسط باشگاه‌های ورزشی صادر می‌شوند و از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) به طرفداران فروخته می‌شوند.

این توکن‌ها را می‌توان در صرافی‌های ارزهای دیجیتال معامله کرد، به این معنی که ارزش آن‌ها بسته به تقاضای بازار می‌تواند نوسان داشته باشد. اما آن‌ها با ارزهای دیجیتال معمولی که کاربردهای خود را در پرداخت‌ها و خدمات مالی دارند، متفاوت هستند. در عوض، توکن‌ هواداری برای انجام عملکردهای خاص در یک سیستم بسته طراحی شده‌اند.

توکن‌های هواداری را می‌توان با توکن‌های حاکمیتی، مقایسه کرد، زیرا همانطور که در بالا ذکر شد، یک توکن هواداری می‌تواند به دارنده خود حقوق خاصی بدهد، از جمله مهم‌ترین آن‌ها، حق رای دادن در مورد موضوعات مختلف مرتبط با جامعه در مورد باشگاه ورزشی یا افراد مشهور مورد علاقه‌شان است. به این ترتیب، توکن‌ها تعامل طرفداران را افزایش می‌دهند و رابطه باشگاه/شخص مشهور و هوادار را تقویت می‌کنند.

موارد استفاده توکن‌های هواداری

اگرچه ما بیشتر از ورزش به عنوان صنعت اصلی که می‌توان از توکن‌های هواداری استفاده کرد، نام بردیم، اما در صنایع دیگر مانند بازی و سرگرمی، موسیقی و سینما نیز محبوب هستند. آن‌ها طیف وسیعی از هدیه‌های عضویت مانند جوایز، طرح‌های تجاری، تجربیات منحصربه‌فرد و حق رای را ارائه می‌کنند.

نمونه‌ها در صنعت ورزش بسیار بیشتر است. بیش از ۲۰ باشگاه فوتبال از جمله پاری‌سن‌ژرمن، آث‌میلان، منچسترسیتی و بارسلونا، توکن‌های هواداری منحصربه‌فرد خود را ایجاد کرده‌اند. در فضای مبارزه نیز، UFC و PFL این فناوری را به کار گرفته‌اند و افراد بیشتری را تشویق می‌کنند تا فعالانه در چت‌ها و نظرسنجی‌ها در بخش هنر‌های رزمی ترکیبی (MMA) شرکت کنند.

محبوب‌ترین توکن‌‌های هواداری

با درک مفهوم پشت توکن هواداری و پتانسیلی که نشان می‌دهند، در ادامه بهترین و محبوب‌ترین توکن باشگاه هواداران برای تیم‌های فوتبال را گردآوری کردیم.

توکن هواداری باشگاه پاری‌سن‌ژرمن

پاری سن ژرمن (Paris Saint-Germain) یک باشگاه فوتبال مشهور فرانسوی است که در پاریس، پایتخت فرانسه مستقر است. این باشگاه در سال ۱۹۷۰ تأسیس شد و به یکی از شناخته‌شده‌ترین باشگاه‌ها در سراسر جهان تبدیل شد و چندین بار قهرمان لیگ ۱ فرانسه شد.

این باشگاه در سال ۲۰۱۹ جزو اولین پذیرندگان توکن باشگاه هواداران بود. پاری‌سن‌ژرمن توکن PSG را در بلاکچین اتریوم ضرب کرد. همچنین در پلتفرم Socios نیز در دسترس است. Socios یک بازار محبوب توکن‌های هواداری است که در آن می‌توانید توکن بخرید یا معامله کنید. همچنین می‌توانید از این پلتفرم برای پیگیری پیشنهادات آتی طرفداران استفاده کنید.

توکن‌های PSG به دارندگان این امکان را می‌دهند که در فرآیند انتخاب پیام برای نوشتن روی بازوبند کاپیتانی شرکت کنند. دارندگان همچنین به تجربیات VIP منتخب در باشگاه دسترسی پیدا می‌کنند و می‌توانند از توکن‌ها برای خرید کالاهای رسمی تیم PSG استفاده کنند.

توکن هواداری باشگاه بارسلونا

باشگاه بارسلونا (Barcelona) یکی از برترین باشگاه‌های فوتبال اسپانیا و یکی از محبوب‌ترین باشگاه‌های جهان است. این غول اروپایی خانه بسیاری از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال از جمله دیگو مارادونا، لیونل مسی و یوهان کرایف بوده است.

اف سی بارسلونا در نوامبر ۱۸۹۹ تأسیس شد و از آن زمان به لطف سال‌ها موفقیت باشگاه، هواداران بسیاری را جمع آوری کرده است.

باشگاه بارسلونا توکن هواداری خود (BAR) را در ژوئن ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد. BAR مبتنی بر اتریوم است و می‌توان با استفاده از پلتفرم Socios به آن دسترسی داشت. طرفداران دارای BAR می‌توانند از انواع مختلفی از جوایز لذت ببرند.

آن‌ها می‌توانند در مورد تصمیمات مختلف درباره باشگاه، از جمله پیام روی بازوبند کاپیتانی رای دهند. سایر مزایای مرتبط با BAR شامل دسترسی به کالاهای رسمی، دعوت‌نامه‌های جلسات و بلیت‌های مسابقه است.

توکن هواداری باشگاه منچستر سیتی

باشگاه فوتبال منچستر سیتی (Manchester City) که با نام من سیتی نیز شناخته می‌شود، یک باشگاه فوتبال انگلیسی است که در سال ۱۸۰۰ تأسیس شد. ثروت من سیتی پس از تصاحب گروه قطری، به شدت افزایش پیدا کرد. این باشگاه از آن زمان تاکنون به یکی از باشگاه‌های برتر در جهان تبدیل شده است.

مطرح شدن منچستر سیتی مصادف شد با یک تحول تکنولوژیکی که جهان را فرا گرفت. این باشگاه با ایجاد نماد هواداران خود، CITY، با هواداران ارتباط برقرار کرده است. من سیتی توکن هواداران خود را در مارس ۲۰۲۱ در پلتفرم چیلیز (Chiliz) راه‌اندازی کرد. چیلیز را زادگاه توکن‌های هواداری می‌دانند. این پلتفرم یک بلاکچین اثبات اعتبار (PoA) و یک زیرساخت ورزشی وب۳ است.

توکن هواداری باشگاه اینترمیلان

باشگاه فوتبال Internazionale Milano، معروف به اینترمیلان، ۱۱۵ سال پیش در سال ۱۹۰۸ تاسیس شد. این باشگاه بازی‌های خانگی خود را در جوزپه مه آتزا انجام می‌دهد که در مجموع ظرفیت ۷۶ هزار تماشاگر را دارد.

اینترمیلان یکی از تاریخی‌ترین و معتبرترین باشگاه‌های فوتبال اروپا است. این مکان محل زندگی فوتبالیست های‌افسانه‌ای مانند جوزپه مه آتزا، خاویر زانتی و رونالدو نازاریو بوده است.

اینترمیلان توکن هواداری خود، INTER را در سپتامبر ۲۰۲۱ روی پلتفرم Socios راه‌اندازی کرد. هنگام راه اندازی INTER، باشگاه اعلام کرد که تجربیات جدیدی را برای هواداران خود ایجاد خواهد کرد. INTER طبق گفته خود، جامعه هواداران را قادر ساخته تا با فعالیت‌های باشگاه بیشتر آشنا شوند. دارندگان INTER می‌توانند در مورد تصمیماتی که بر باشگاه تأثیر می‌گذارد رأی دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند در انتخاب یک آهنگ برای پخش در هنگام جشن گرفتن گل در جوزپه مه آزا شرکت کنند.

توکن هواداری باشگاه آث‌میلان

آث‌میلان (AC Milan) و اینترمیلان دو باشگاه بزرگ فوتبال در میلان هستند. اگرچه آن‌ها ورزشگاه مشترکی دارند، اما بسته به اینکه کدام تیم بازی می‌کند، نام آن متفاوت است. زمانی که آث‌میلان بازی می‌کند، این ورزشگاه با نام سن سیرو شناخته می‌شود. آث‌میلان در سال ۱۸۹۹ تاسیس شد و خانه فوتبالیست‌های نمادین بی‌شماری از جمله فرانکو بارزی، پائولو مالدینی و مارکو فن‌باستن بوده است.

این باشگاه در فوریه ۲۰۲۱ نماد هواداران خود را با نام ACM راه اندازی کرد و از پایگاه جهانی هواداران خود بهره برد. ACM در Socios در دسترس است و به طرفداران این امکان را می‌دهد تا پاداش‌های کسب‌شده از فعالیت‌های مختلف را به توکن تبدیل کنند. قیمت نسبتاً پایین ACM باعث شده است که برخی از کاربران کریپتو با توجه به طرفداران جهانی این باشگاه، باور کنند که ارزش آن کمتر از حد است.

جمع بندی

پرشورترین حامیان تیم‌های فوتبال با در دست داشتن و استفاده از دارایی‌های دیجیتالی در قالب توکن‌های هوادار، راه‌های جدیدی برای نشان دادن عشق خود و بهره‌مندی از فداکاری خود به تیم پیدا می‌کنند. ایجاد دارایی‌های دیجیتالی توکن شده همچنین به تقویت روابط بین باشگاه‌ها و حامیان آن‌ها کمک می‌کند و منافع متقابل را برای هر دو طرف به ارمغان می‌آورد. هواداران اکنون می‌توانند در برخی از فرآیندهای تصمیم‌گیری باشگاه‌هایی که از آن‌ها حمایت می‌کنند، شرکت کنند و قدرت بیشتری را در اختیار حامیان باشگاه قرار می‌دهند.

توکن‌های هواداری هنوز در روزهای اولیه خود هستند و پتانسیل‌های کشف نشده زیادی دارند. تحلیلگران ارز دیجیتال بر این باورند که پایگاه هواداران رو به رشد باشگاه‌ها به طور بالقوه می‌تواند شاهد عملکرد خوب توکن هواداری در آینده باشند.

سوالات متداول (FAQs)

1- توکن هواداری چیست؟

توکن‌ هواداری دارایی‌ دیجیتالی هستند که برای پاداش‌دادن به طرفداران ورزشی با ارائه مزایای بسیار طراحی شده‌اند. دارندگان توکن‌های هواداری اغلب طیف وسیعی از امتیازات منحصربه‌فرد را بدست می‌آورند. این موارد شامل دسترسی به محتوای انحصاری، کالا، تجربیات و حق رای در تصمیمات باشگاه است.

2- آیا می‌توان با توکن‌های هواداری درآمد کسب کرد؟

مانند سایر دارایی‌های دیجیتال و ارزهای دیجیتال، توکن‌های هواداری قابل معامله هستند، به این معنی که ارزش آن‌ها می‌تواند افزایش و همچنین کاهش یابد. در نهایت، توکن‌های هواداری در صرافی‌ها فهرست می‌شوند و ارزش کلی آن‌ها بر اساس عملکرد تیم و البته عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

3- تفاوت بین توکن هواداری و NFT چیست؟

برخلاف نمونه‌های غیرقابل تعویض که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند، توکن‌های هواداری را می‌توان با یکدیگر مبادله کرد زیرا دارای ویژگی‌های منحصر به فردی نیستند که یک توکن هواداری را از دیگری متمایز کند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها