Categories
آموزش کاربردی

در حال حاضر شما می‌توانید NFT مخصوص خود را خلق کنید و آنرا به فروش برسانید. برخی از پلتفرم‌ها امکان ایجاد و فروش NFT را به کاربران می‌دهند.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

NFT یا توکن غیر قابل تعویض، یک نوع توکن دیجیتال است که برای نمایش مالکیت یک دارایی دیجیتال یا قلمروی دیجیتالی استفاده می‌شود. توکن‌های غیر قابل معامله از زنجیره‌های قالبی مانند Ethereum استفاده می‌کنند و از استاندارد ERC-721 برای توکن‌سازی استفاده می‌کنند. این استاندارد به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا دارایی‌های منحصر به فردی مانند تصاویر، ویدئوها، موسیقی و سایر اشیاء دیجیتال را به صورت توکن‌های غیر قابل معامله و کاملا مستقل به کاربران دیگر ارائه دهند. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم مقاله NFT به زبان ساده را مطالعه نمایید. حال ببینیم ساخت NFT چگونه امکان پذیر است.

آیا می توان NFT مخصوص خود را خلق کنیم؟

آموزش ساخت NFT

بله، در حال حاضر شما می‌توانید NFT مخصوص خود را خلق کنید و حتی آنرا به فروش برسانید. برخی از پلتفرم‌های NFT مانند OpenSea، Rarible و SuperRare امکان ایجاد و فروش NFT را به کاربران می‌دهند. این پلتفرم‌ها به شما امکان می‌دهند تا تصاویر، ویدئوها، موسیقی و سایر دارایی‌های دیجیتال خود را به صورت توکن‌های غیر قابل معامله ارائه دهید و آن‌ها را به فروش برسانید.

موارد مورد نیاز برای ساخت NFT

با توجه به مواردی که در ادامه مقاله ذکر شده است شما می‌توانید NFT مخصوص به خود را ایجاد کنید و آن را به فروش بگذارید یا به دیگران منتقل کنید. برای ساخت یک NFT، شما به چند مورد نیاز دارید:

  1. یک پلتفرم NFT: شما باید یک پلتفرم NFT معتبر را انتخاب کنید. برخی از پلتفرم‌های معروف شامل OpenSea، Rarible و SuperRare هستند.
  2. کیف پول دیجیتال: برای ایجاد و مدیریت NFT، شما نیازمند به یک کیف پول دیجیتال می‌باشید. برخی از کیف پول‌های معروف شامل MetaMask و Trust Wallet هستند. این کیف پول‌ها به شما امکان می‌دهند تا تراکنش‌های خود را در بستر بلاکچین انجام دهید. البته فراموش نکنید این کیف پول ها هم نیاز به بررسی و آموزش کاملی دارند که میتوانید در مطالب آموزش کیف پول متامسک و آموزش کیف پول تراست ولت کار با آنها را فرابگیرید.
  3. دارایی دیجیتال: شما باید دارایی دیجیتالی که می‌خواهید به صورت NFT ارائه دهید را آماده کنید. این می‌تواند تصویر، ویدئو، موسیقی یا هر نوع دارایی دیجیتال دیگری باشد.
  4. پرداخت هزینه شبکه: برای ایجاد یکNFT، شما نیاز به پرداخت هزینه‌های شبکه بلاکچین دارید. این هزینه‌ها برای انجام تراکنش‌ها و ثبت NFT در بلاکچین استفاده می‌شوند.
  5. وارد کردن اطلاعات مربوط به NFT: شما باید اطلاعات مربوط به NFT خود را وارد کنید، از جمله عنوان، توضیحات، تصویر و هر اطلاعات دیگری که می‌خواهید درباره NFT خود به اشتراک بگذارید.

بلاک چین های ساخت NFT

به طور کلی یک هنرمند می‌تواند اثر هنری خود را به صورت یک توکن غیر قابل معامله یا NFT ارائه دهد. این توکن مالکیت، اثر هنری را نشان می‌دهد و می‌تواند به صورت عمومی در یک بازار متن باز به فروش برسد. خریداران می‌توانند این توکن را خریداری کنند و مالکیت اثر هنری را به نام خود ثبت کنند. این امر به هنرمند اجازه می‌دهد تا از ارزش اثر هنری خود بهره‌برداری و درآمدزایی کند.

بهتر است قبل از شروع، بلاک چینی را که قصد ایجاد NFT بر بستر آن را دارید انتخاب نمایید. چندین بلاک چین وجود دارد که می توانند NFT شما را ذخیره کنند. در ادامه با تعدادی از آنها آشنا می شویم.

اتریوم

محبوب ترین بلاک چین NFT اتریوم است که میزبان هزاران مجموعه NFT است. NFT های اتریوم با استفاده از استاندارد ERC-721 ایجاد می شوند که ابرداده های NFT را در بلاک چین اتریوم ذخیره می کند. اکثر بازارهای NFT از ایجاد NFT های اتریوم پشتیبانی می کنند، اگرچه انتقال NFT ها در بلاک چین اتریوم ممکن است با هزینه های بالایی همراه باشد.

Flow

Flow یکی دیگر از بلاک چین های PoS است که برای NFT ها و برنامه های بازی غیرمتمرکز طراحی شده است و میزبان مجموعه محبوب NBA Top Shot NFT است.

بسیاری از فرنچایزهای ورزشی دیگر بازارهایی را در بلاک چین Flow ایجاد کرده اند و آن را به مکانی محبوب برای ایجاد NFT متمرکز بر ورزش تبدیل کرده اند.

چندین بلاک چین دیگر نیز وجود دارند که از NFT ها پشتیبانی می کنند، هر کدام دارای جامعه خاص خود و برنامه های غیرمتمرکز برای سازندگان و صاحبان NFT هستند.

مراحل ساخت NFT مخصوص به خود

مراحل ساخت NFT

مراحل ساخت NFT

قدم اول در سفر به دنیای NFT، ساخت کیف‌پول دیجیتال است که در آن می‌توان با خیال راحت ارزهای دیجیتال را ذخیره و سپس با آن NFT مخصوص به خود را خلق کرد. همچنین، کیف‌پول دیجیتال به او امکان می‌دهد به فروشگاه‌های NFT وارد شده و در آن‌ها حساب کاربری ایجاد کند. صدها پلتفرم وجود دارند که برای ذخیره‌ی رمزارزها والت مجانی ارائه می‌کنند. تمامی کیف‌پول‌های ذکرشده با اکثر بازارهای NFT و اپلیکیشن‌های بلاک‌چین کار می‌کنند.

یکی از معروف‌ترین و معتبرترین کیف‌پول های دیجیتال حال حاضر در جهان، Trust Wallet است که از محبوبیت بسیار زیادی در بین جامعه دارندگان NFT برخوردار می‌باشد. برای ساخت والت دیجیتال با Trust Wallet، شما می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. دانلود و نصب اپلیکیشن Trust Wallet از فروشگاه اپلیکیشن موبایل خود مانند App Store برای دستگاه‌های iOS یا Google Play برای دستگاه‌های Android
  2. پس از نصب، اجرای اپلیکیشن Trust Wallet را انجام دهید.
  3. در صفحه اصلی اپلیکیشن، گزینه “ایجاد کیف پول جدید” را انتخاب کنید.
  4. یک عبارت عبور (recovery phrase) تصادفی به شما نشان داده می‌شود. این عبارت را در جایی امن ذخیره کنید و به هیچ کس نشان ندهید. این عبارت برای بازیابی و دسترسی به والت دیجیتال شما بسیار مهم است.
  5. عبارت عبور را به ترتیب صحیح وارد کنید تا والت شما ایجاد شود.
  6. حالا شما یک والت دیجیتال در Trust Wallet دارید که می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را در آن ذخیره کنید و با آن NFT بسازید یا در بازارهای NFT فعالیت کنید.

قدم دوم خرید مقداری اتریوم می‌باشد. برای خرید مقداری اتریوم با استفاده از کیف پول دیجیتال، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا کیف پول دیجیتال Trust Wallet را روی دستگاه همراه خودی اجرا کنید.
  2. در صفحه اصلی کیف پول، گزینه “خرید” یا “Buy” را انتخاب کنید.
  3. از لیست ارزهای موجود، اتریوم (Ethereum) را انتخاب کنید.
  4. سپس می‌توانید یکی از روش‌های خرید اتریوم را انتخاب کنید، مانند خرید با استفاده از کارت اعتباری یا ارز دیجیتال دیگر.
  5. دستورالعمل‌های مربوط به روش خرید را دنبال کنید و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید، مانند مقدار اتریومی که می‌خواهید خریداری کنید و اطلاعات پرداخت.
  6. پس از تکمیل فرآیند خرید، مقدار اتریوم خریداری شده به والت دیجیتال شما اضافه خواهد شد.

مهم است که در هنگام خرید اتریوم، از منابع معتبر و امن استفاده کنید و اطلاعات حساس خود را به درستی وارد کنید. همچنین، ممکن است برای خرید اتریوم هزینه ‌های شبکه بلاکچین نیز وجود داشته باشد که باید پرداخت شود.

قدم سوم اتصال والت به بازار NFT است. پس از آماده کردن والت خود و خرید اتریوم، حالا می‌توانید یک فروشگاه را انتخاب کنید تا NFT خود را در آن بسازید و به فروش برسانید. برای کاربران مبتدی، استفاده از وب‌سایت Rarible توصیه می‌شود زیرا راهی آسان‌تر را فراهم می‌کند. برای اتصال والت خود به Rarible، ابتدا به وب‌سایت Rarible مراجعه کرده و در گوشه‌ی سمت راست صفحه گزینه “Connect” را انتخاب کنید (فراموش نکنید در این مدت باید از یک VPN معتبر یا VPS استفاده کنید).

پلتفرم های ساخت NFT

پلتفرم های ساخت NFT

در صفحه بعد، اگر شما از رینبو یا متامسک استفاده می‌کنید، می‌توانید گزینه WalletConnect را انتخاب کنید. اگر از کیف‌پول‌های دیجیتال دیگر استفاده می‌کنید، می‌توانید روی گزینه WalletLink کلیک کنید. بسیاری از والت‌های دیگر نیز از این گزینه پشتیبانی می‌کنند، بنابراین ارزشمند است که این گزینه‌ها را برای انتخاب والت مورد نظر خود بررسی کنید.

فرقی نمی‌کند از چه والتی استفاده می‌کنید؛ زیرا قدم بعدی یکسان است. بعد از انتخاب گزینه‌ی اتصال، یک کد QR روی صفحه‌نمایش نمایش داده می‌شود. با استفاده از اپلیکیشن والت خود، این کد را اسکن کنید. بعد از انجام اسکن، اتصال والت به Rarible را تأیید کنید.

با توجه به اینکه اتصالی که Rarible ارائه می‌دهد امن است، شما باید هر بار پس از انجام هر تراکنش، خریدهایتان را تأیید کنید. بعد از اتصال والت، حساب Rarible شما فوراً ایجاد می‌شود. حالا شما تمام ابزارهای لازم برای ساخت و فروش اولین NFT خود را در اختیار دارید.

قدم چهارم ساخت اثر هنری شماست. به طور کلی اگر فروشگاهی که از آن استفاده می‌کنید، فرمت فایلی را پشتیبانی کند که شما قطعه هنری خود را با آن ساخته‌اید، می‌توانید آن را به NFT تبدیل کنید.

این فرآیند به شما امکان می‌دهد تا محتوای خود را در دنیای دیجیتال به فرمت NFT تبدیل کنید و آن را بفروشید. هر تصویر و فایل با فرمت‌های TXT، JPG، PNG، MP3 یا GIF را می‌توانید روی پلتفرم‌های مثل زورا یا ریربل به NFT تبدیل کرد.

مراحل تبدیل اثر خود به NFT به شرح زیر است:

  1. ورود به حساب کاربری خود در پلتفرم انتخابی
  2. رفتن به بخش “Create” یا مشابه آن در حساب کاربری خود.
  3. بارگذاری تصویر اثر خود که می‌خواهید به NFT تبدیل شود.
  4. تعیین جزئیات اثر خود، از جمله عنوان، توضیحات، و ویژگی‌های دیگری که می‌خواهید درباره اثر نمایش داده شود.

مرحله پنجم تعیین قیمت NFT شماست. برای تعیین قیمت اثر هنری خود، ابتدا روی گزینه “Create” در گوشه بالا سمت راست وب‌سایت Rarible کلیک کنید. سپس پلتفرم از شما درباره اینکه آیا اثر شما تکی است یا مجموعه‌ای، سؤال می‌کند. پس از انتخاب تصویر و تعیین قیمت آن، باید هزینه ساخت NFT را پرداخت کنید. پس از چند ثانیه، اثر شما در فروشگاه قرار می‌گیرد.

بعد از اینکه اثر خود را در فهرست مزایده قرار می‌دهید، هر کسی می‌تواند آن را پیدا کند و برای آن پیشنهاد قیمتی خاصی را ارائه دهد. قابلیت پیداشدن اثر در فروشگاه‌های اصلی ممکن است متفاوت باشد، بنابراین احتمالاً لازم است که اثر خود را تبلیغ کنید. اکثر فروشگاه‌های NFT مانند Rarible، Zora و Superrare دارای حساب Discord یا جامعه‌ی کاربران مرتبط هستند که می‌توانند به شما در تبلیغ و فروش اثر خود کمک کنند.

جمع بندی

توکن های غیرمثلی (NFT) دارایی‌های دیجیتالی هستند که در نوع خود  بدون همتا هستند و از آن‌ها فقط یک عدد وجود دارد. NFT ها می‌توانند شامل هر چیزی از یک تصویر گرفته تا یک کاراکتر بازی و هر چیز دیگری که ممکن است، باشند.

در این مطلب از اینکه چگونه NFT خود را بسازیم صحبت کردیم و ابتدا تا انتهای مسیر ساخت آن را توضیح دادیم. اگر برای اولین بار است که می‌خواهید برای خود یک NFT بسازید دقت کافی را در انجام مراحل بالا داشته باشید. اگر هم قبلا این کار را کرده‌اید حتما تجربه خود را برای کاربران بیتشال به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها