Categories
آموزش کاربردی, مفاهیم پایه, مقالات

رپد توکن به آن دسته ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که قابلیت انتقال را به بلاکچین‌های دیگر دارند و امکان همکاری و تعامل را بین بلاکچین‌های مختلف فراهم می‌آورند.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

رپد توکن از جمله اصطلاحات مهم بازار ارز‌های دیجیتال به شمار می‌رود و در حالی که بسیاری با آن آشنایی ندارند، اما به طور مداوم و روزانه در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. گسترش استفاده از رپد توکن‌ها بی‌دلیل نیست، این توکن‌ها مزیت‌های مختلفی دارند و می‌توانند به کاهش هزینه‌های معاملات و کارمزد‌ها منجر شوند.

رپد توکن‌ها در حوزه دیفای نیز اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند و با امکان‌پذیر کردن تعامل و انتقال ارز‌ها میان بلاک چین‌های مختلف، پیش‌نیاز گسترش اکوسیستم غیرمتمرکز ارز‌های دیجیتال و انتقال ارز‌ها میان شبکه‌های مختلف را فراهم نموده‌اند.

بنابراین، با توجه به اهمیت و کاربرد‌هایی که رپد توکن‌ها در بازار پیدا کرده‌اند، مهم است که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با آن‌ها آشنا باشند و تفاوت‌های این توکن‌ها با ارز‌های دیجیتال را بدانند. به همین دلیل، در ادامه این مقاله قصد داریم تا رپد توکن و کاربرد‌های آن را بررسی کنیم. با مجله بیتشال همراه باشید.

آشنایی با رپد توکن

رپد توکن چیست

با وجود برخی شباهت‌ها، شبکه‌های بلاک چین جدا از یکدیگر فعالیت می‌کنند و هر شبکه ارز دیجیتال بومی، جامعه سرمایه‌گذاران و مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد. این موضوع در سال‌های ابتدایی فعالیت ارز‌های دیجیتال باعث شده بود تا جامعه یک شبکه بلاک چین ارتباط و تعاملی با دیگر شبکه‌ها نداشته باشد.

در حالی که امروزه نیز این موضوع وجود دارد و شبکه‌ها به طور مستقل فعالیت می‌کنند، اما به روش‌های مختلفی انتقال توکن‌ها میان شبکه‌های بلاکچین و ارتباط بیشتر میان جوامع ارز‌های دیجیتال فراهم شده است. یکی از این روش‌ها، رپد توکن‌ها هستند.

رپد توکن، یک توکن دیجیتالی و نشان‌دهنده یک ارز دیجیتال در بلاک چین دیگر است و ارزشی برابر با آن ارز دیجیتال دارد. به طور کلی، رپد توکن‌ها از نظر مفهومی مشابه استیبل کوین‌ها هستند، با این تفاوت که استیبل کوین‌ها قیمتی برابر با ارز‌های فیات جهانی دارند، در حالی که قیمت رپد توکن‌ها به ارز‌های دیجیتال وابسته است.

با توجه به اینکه ارز‌های دیجیتال را نمی‌توان به طور مستقیم به بلاک چین‌های دیگر منتقل کرد، رپد توکن این امکان را فراهم می‌کند تا به طور غیرمستقیم آن ارز‌ها را به شبکه‌های دیگر انتقال دهیم.

هم‌اینک، محبوب‌ترین رپد توکن‌های بازار در دو شبکه اتریوم و بی‌ ان بی‌ چین (BNB Chain) متعلق به صرافی بایننس عرضه شده‌اند، با این حال، استفاده از رپد توکن‌ها محدود به این دو شبکه نیست و در حال حاضر، بسیاری از شبکه‌ها و پل‌ها (Bridges) از این توکن‌ها برای انتقال ارز‌ها میان شبکه‌های مختلف بلاک‌چین استفاده می‌کنند.

بزرگترین مزیت و کاربرد رپد توکن در این است که قابلیت همکاری میان ارز‌ها و شبکه‌های مختلف بلاک چین را فراهم می‌کند.

امروزه، شبکه اتریوم بزرگترین بازار دیفای جهانی را در اختیار دارد و اکثر برنامه‌ها و بازی‌های غیرمتمرکز در این شبکه فعالیت می‌کنند. رپد توکن‌ها باعث شده‌اند تا خدمات شبکه اتریوم تنها محدود به کاربران این شبکه نباشد و کاربران دیگر ارز‌های دیجیتال مانند بیت کوین می‌توانند از ارز‌های دیجیتال خود در برنامه‌های این شبکه محبوب استفاده کنند.

اکوسیستم اتریوم

این شرایط به نفع هر دو شبکه است و علاوه بر گسترش کاربران و نقدینگی اکوسیستم غیرمتمرکز اتریوم، به افزایش کاربرد و موارد استفاده بیت کوین و سایر رمزارزها کمک می‌کند. در حال حاضر، رپد توکن‌ها چنین همکاری و مزیتی را برای هزاران ارز دیجیتال و بلاک چین‌های مختلف در بازار فراهم کرده‌اند.

نحوه کارکرد رپد توکن

همانند اکثر فناوری‌های مبتنی بر بلاکچین، ساخت و نحوه فعالیت رپد توکن پیچیدگی‌های خود را دارد. برای ساده شدن توضیح نحوه عملکرد رپد توکن، بهتر است موقعیتی را تصور کنیم که بیت کوین دارید و می‌خواهید این ارز دیجیتال را به شبکه اتریوم منتقل نمایید تا در یک برنامه خاص از آن استفاده کنید.

همانطور که توضیح داده شد، انتقال مستقیم بیت کوین‌ها به شبکه اتریوم امکان‌پذیر نیست، بنابراین در این شرایط باید از رپد توکن بیت کوین در شبکه اتریوم که WBTC نام دارد، استفاده کنید. علاوه بر امکان خرید مستقیم WBTC، شما می‌توانید بیت کوین‌های خود را به رپد توکن نیز تبدیل کنید. برای این کار کافی است تا از پلتفرم‌های مالی و معاملاتی متمرکز و غیرمتمرکز پشتیبانی‌کننده رپد توکن بیت کوین کمک بگیرید.

در این پلتفرم‌ها، شما بیت کوین‌های خود را قفل می‌کنید و در ازای آن رپد توکن دریافت می‌کنید. بنابراین رپد توکن‌های در اختیار شما پشتوانه بیت کوین‌های واقعی را دارند و در نتیجه، همواره ارزشی برابر با آن‌ها را حفظ می‌کنند.

حال، شما با WBTC‌های خود این امکان را پیدا کرده‌اید تا در شبکه و اکوسیستم غیرمتمرکز اتریوم بدون محدودیت از بیت کوین استفاده کنید.

تبدیل رپد توکن‌ها به ارز‌های دیجیتال اصلی نیز در هر زمان امکان‌پذیر است. در طی این فرآیند، رپد توکن‌ها سوزانده و ارز‌های دیجیتال اصلی آزاد و به فرد پرداخت می‌شوند.

مزایا و معایب رپد توکن

یکی از بزرگترین مزیت‌های رپد توکن آن است که می‌تواند به کاهش کارمزد‌ها منجر شود. به عنوان مثال، انتقال BTC در شبکه بیت کوین می‌تواند کارمزدی 30 دلاری داشته باشد، در حالی که این کارمزد برای WBTC که یک توکن بر بستر بلاکچین اتریوم است، می‌تواند به 10 دلار کاهش پیدا کند. بنابراین، کاربران و سرمایه‌گذاران با رپد توکن می‌توانند انتقال‌های ارزان‌تری داشته باشند.

کارمزد بیت کوین

البته، همیشه اینطور نیست؛ استفاده از رپد توکن در برخی موارد می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌ها شود. تبدیل ارز‌های دیجیتال به رپد توکن یا برعکس می‌تواند فرآیندی هزینه‌بر باشد و پلتفرم‌های معاملاتی و شبکه‌های مختلف هر کدام کارمزد خاص خود را در ازای انجام این تبدیل دریافت می‌کنند.

همچنین، در حالی که رپد توکن‌ها معمولاً ارزشی برابر با ارز دیجیتال اصلی دارند، اما در برخی شرایط با نوسانات شدید قیمتی یا ایجاد بحران‌های مختلف در بازار ممکن است رپد توکن‌ها ارزشی کمتر یا بیشتر از ارز دیجیتال اصلی پیدا کنند. این امر باعث شده است تا رپد توکن‌ها بیشتر کاربردی کوتاه مدت داشته باشند و معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بلند مدت ترجیح می‌دهند تا همان ارز دیجیتال اصلی را خریداری کنند.

در این بین، لازم به ذکر است که پس از ساخت، رپد توکن دیگر ارتباطی با شبکه اصلی ندارد. به عنوان مثال، رپد توکن بیت کوین در شبکه اتریوم، یک توکن بر پایه شبکه اتریوم بوده و فعالیت آن کاملاً به این شبکه وابسته است. در نتیجه، اگر شبکه اتریوم از کار بیفتد یا با مشکلی مواجه شود، دسترسی کاربران به رپد توکن‌های بیت کوین نیز قطع می‌شود و به بیت کوین‌های خود دسترسی نخواهند داشت.

جمع‌بندی

همانطور که با مطالعه این مقاله متوجه شدید، رپد توکن‌ها روشی مرسوم برای استفاده از ارز‌های دیجیتال در دیگر شبکه‌های بلاک چین هستند. رپد توکن‌ها و پل‌ها به ستون اصلی پیشرفت و گسترش استفاده از خدمات ارز‌های دیجیتال تبدیل شده‌اند و در صورت نبود آن‌ها، بسیاری از اکوسیستم‌ها و پلتفرم‌های غیرمتمرکز دیگر امکان و فرصت تأمین نقدینگی و ادامه فعالیت را ندارند.

طی سالیان گذشته، رپد توکن‌ها و پل‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی را به خود دیده‌اند و در حال حاضر، بسیاری از شبکه‌ها و بلاک چین‌های پیشرفته روش‌های انتقال توکن و تعامل با دیگر بلاک چین‌ها را به شکل بومی به کاربران خود ارائه می‌دهند.

به این ترتیب، علاوه بر افزایش سرعت، هزینه و کارمزد‌های تعامل با دیگر شبکه‌ها برای سرمایه‌گذاران کاهش می‌یابد. انتظار می‌رود که این روند در آینده نیز ادامه پیدا کند تا با گسترش بازار ارز‌های دیجیتال و عرضه پروژه‌های جدید، کاربران دیگر با خرید ارز‌های دیجیتال یک شبکه از دستیابی به خدمات و برنامه‌های دیگر شبکه‌ها محروم نباشند.

هرچه تعامل شبکه‌های مختلف بلاک چین بیشتر شود، اکوسیستم غیرمتمرکز ارز‌های دیجیتال یکپارچه‌تر می‌شود که به پروژه‌های مختلف این امکان را می‌دهد تا نقدینگی موجود در بازار را بهتر و بیشتر به اشتراک بگذارند. در نهایت، این شرایط می‌تواند به افزایش محبوبیت و گسترش استفاده از ارز‌های دیجیتال منجر شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها