Categories
مقالات بازارهای مالی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ابر ایچیموکو روشی برای تجزیه و تحلیل تکنیکال است که چندین شاخص را در یک نمودار واحد ترکیب می‌کند. در نمودارهای شمعی از آن به عنوان ابزاری برای معاملات استفاده می‌شود که مناطق بالقوه حمایت و مقاومت را نشان می‌دهد. همچنین به عنوان یک ابزار پیش بینی استفاده می‌شود، و بسیاری از معامله گران از آن برای تعیین جهت روند آینده و حرکت بازار استفاده می‌کنند.

ابر ایچیموکو در اواخر دهه 1930 توسط روزنامه نگار ژاپنی به نام گوئیچی هوسادا ایجاد شد. با این حال، استراتژی معاملاتی او پس از دهه‌ها مطالعه و پیشرفت فنی، در سال 1969 منتشر شد. هوسادا آن را Ichimoku Kinko Hyo نامید که در ژاپنی به معنی “نمودار تعادل در یک نگاه” است.

ابر ایچیموکو چگونه کار می‌کند؟

سیستم ابر ایچیموکو داده‌ها را بر اساس اندیکاتورهای پیشرو و تاخیری نشان می‌دهد و از پنج خط تشکیل شده است:

خط تبدیل (Tenkan-sen): میانگین متحرک 9 دوره ای.

خط پایه (Kijun-sen):  میانگین متحرک 26 دوره.

Span Leading A (Senkou Span A)(محدوده پیشرو A): میانگین متحرک خطوط مبدل و پایه 26 دوره را در آینده پیش بینی می‌کند.

Span B Leading (Senkou Span B) (محدوده پیشرو B): میانگین متحرک 52 دوره ای، 26 دوره در آینده را پیش بینی می‌کند.

Lagging Span (Chikou Span) (محدوده تاخیر):  قیمت پایانی فعلی را در 26 دوره گذشته نشان می‌دهد.

فضای بین محدودهیشرو A و محدوده پیشرو B همان چیزی است که ابر (Kumo) را تولید می‌کند، که احتمالاً برجسته‌ترین عنصر سیستم ایچیموکو است. این دو خط 26 دوره در آینده را نشان می‌دهند و برای ارائه پیش بینی و همچنین، شاخص‌های پیشرو در نظر گرفته می‌شوند. از طرف دیگر، چیکو اسپن شاخص تاخیری است که 26 دوره در گذشته را نشان می‌دهد.

به طور پیش فرض، ابرها به رنگ سبز یا قرمز نمایش داده می‌شوند (برای سهولت در خواندن). ابر سبز وقتی ایجاد می‌شود که محدوده پیشرو A  (خط ابر سبز) از محدوده پیشرو B (خط ابر قرمز) بالاتر باشد. به طور طبیعی، بالاتر بودن ابر قرمز نشان از وضعیت مخالف است.

شایان ذکر است (بر خلاف سایر روش ها) میانگین متحرک استفاده شده توسط استراتژی ایچیموکو بر اساس قیمت بسته شدن شمع ها نیست. در عوض، میانگین‌ها بر اساس امتیازات بالا و پایین ثبت شده در یک دوره معین محاسبه می‌شوند (میانگین کم-زیاد).

به عنوان مثال، معادله استاندارد برای یک خط تبدیل 9 روزه:

خط تبدیل =  2/ (9 روز بالا + 9 روز پایین)

تنظیمات ایچیموکو

پس از بیش از سه دهه تحقیق و آزمایش، گوئیچی حسادا نتیجه گرفت که تنظیمات (9 ، 26 ، 52) بهترین نتیجه را دارد. در آن زمان، برنامه کاری ژاپن شامل شنبه‌ها بود، بنابراین عدد 9 نشان دهنده یک هفته و نیم (6 + 3 روز) است. اعداد 26 و 52 به ترتیب یک و دو ماه را نشان می‌دهند.

در حالی که این تنظیمات هنوز در بیشتر زمینه‌های معاملاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نمودارشناسان همیشه می‌توانند آنها را متناسب با استراتژی‌های خود تنظیم کنند. به عنوان مثال، در بازارهای ارزهای رمزنگاری شده، بسیاری از معامله گران تنظیمات ایچیموکو را برای بازتاب بازارها بصورت 24/7 تنظیم می‌کنند (که اغلب از (9 ، 26 ، 52) به (10 ، 30 ، 60) تغییر می‌کنند). برخی حتی فراتر رفته و تنظیمات را بر روی (20 ، 60 ، 120) تنظیم می‌کنند تا راهی برای کاهش سیگنال‌های کاذب باشد.

هنوز بحث بر سر کارآمد بودن اصلاح تنظیمات وجود دارد. در حالی که برخی معتقدند تنظیم آنها منطقی است، برخی دیگر ادعا می‌کنند که کنار گذاشتن تنظیمات استاندارد تعادل سیستم را بهم می‌زند و سیگنالهای نامعتبر زیادی تولید می‌کند.

تجزیه و تحلیل نمودار

سیگنال‌های معاملاتی ایچیموکو

ابر ایچیموکو به دلیل عناصر متعدد، انواع مختلف سیگنال تولید می‌کند. ممکن است آنها را به سیگنالهای مومنتوم و سیگنالهای روندی تقسیم کنیم.

سیگنالهای مومنتوم: با توجه به رابطه بین قیمت بازار، خط مبنا و خط مبدل تولید می‌شوند. سیگنالهای صعودی وقتی تولید می‌شوند که یا خط مبدل یا هر دو خط مبدل و یا قیمت بازار از خط پایه فراتر رود. سیگنال‌های نزولی هنگامی تولید می‌شوند که هر دو خط خط مبدل و یا قیمت بازار به زیر خط پایه منتقل شوند. از محل عبور بین خط مبدل (Tenkan-sen) و خط مبنا (Kijun-sen) اغلب به عنوان کراس TK یاد می‌شود.

سیگنال‌های روند: با توجه به رنگ ابر و موقعیت بازار در رابطه با ابر تولید می‌شوند. همانطور که گفته شد، رنگ ابر تفاوت بین محدوده‌های پیشرو A و B را منعکس می‌کند.

به بیان ساده، وقتی قیمت‌ها مرتباً بالاتر از ابرها هستند، احتمال اینکه دارایی در یک روند صعودی باشد، بیشتر است. در مقابل، ممکن است قیمت‌هایی که در زیر ابرها حرکت می‌کنند به عنوان یک نشانه نزولی تفسیر شود که نشان دهنده روند نزولی است. در چند مورد استثنا، ممکن است روند صعودی یا خنثی در نظر گرفته شود وقتی که قیمت ها در داخل ابر حرکت خنثی دارند.

محدوده تاخیر (Chikou Span) عنصر دیگری است که می‌تواند به معامله گران کمک کند تا روند احتمالی روند را تشخیص و تأیید کنند. این مورد در قدرت قیمت سیگنالهایی را ارائه می‌دهد، احتمالاً زمانیکه بالاتر از قیمت بازار باشد روند صعودی را تایید می‌کند یا روند نزولی را زمانیکه پایین‌تر از خط قیمت باشد. به طور معمول، محدوده تاخیر همراه با سایر اجزای ابر ایچیموکو استفاده می‌‍شود ، و نه به تنهایی.

جمع بندی:

سیگنالهای مومنتوم

قیمت بازار در بالای خط مبنا (صعودی) یا پایین آن (نزولی) حرکت کند.

کراسTK: خط مبدل در حال حرکت به سمت بالا (صعودی) یا زیر (نزولی) خط پایه است.

سیگنالهای نشان دهنده روند

قیمت بازار در بالای ابر (صعودی) یا پایین (نزولی) حرکت می‌کند.

رنگ ابر از قرمز به سبز (صعودی) یا از سبز به قرمز (نزولی) تغییر می‌کند.

محدوده تاخیری بالاتر از (صعودی) یا پایین (نزولی) قیمت بازار.

سطح حمایت و مقاومت

نمودار ایچیموکو همچنین می‌تواند برای شناسایی مناطق حمایت و مقاومت استفاده شود. به طور معمول، محدوده پیشرو A  (خط ابر سبز) در روند صعودی به عنوان یک خط حمایت و در روند نزولی به عنوان یک خط مقاومت عمل می‌کند. در هر دو حالت، شمع‌ها نزدیکتر به محدوده پیشرو A هستند، اما اگر قیمت به داخل ابر منتقل شود، محدوده پیشرو B نیز ممکن است به عنوان یک خط حمایت / مقاومت عمل کند. علاوه بر این، این واقعیت که هر دو محدوده پیشرو که در 26 دوره در آینده پیش بینی شده‌اند، به معامله گران امکان می‌دهد مناطق احتمالی حمایت و مقاومت را پیش بینی کنند.

قدرت سیگنال

قدرت سیگنالهای تولید شده توسط ابر ایچیموکو بستگی زیادی به همسو بودن آنها با روند دارد. سیگنالی که بخشی از یک روند بزرگتر و کاملاً مشخص باشد، همیشه قوی تر از سیگنالی است که در مقابل روند غالب باشد.

به عبارت دیگر، اگر همراه با روند صعودی نباشد، یک سیگنال صعودی ممکن است اشتباه باشد. بنابراین، هر زمان که سیگنالی تولید می‌شود، تأیید رنگ و موقعیت ابر مهم است. حجم معاملات نیز موضوعی است که باید در نظر گرفته شود.

توجه داشته باشید که استفاده از ایچیموکو برای بازه‌های زمانی کوتاه‌تر (نمودارهای کوتاه مدت) منجر به تولید خطا و سیگنال‌های کاذب زیادی می‌شود. به طور کلی، بازه‌های زمانی طولانی‌تر (نمودارهای روزانه، هفتگی، ماهانه) سیگنال‌های قابل اعتمادی را ایجاد می‌کنند.

سخن پایانی

گوئیچی هوسادا بیش از 30 سال از عمر خود را به ایجاد و پالایش سیستم ایچیموکو اختصاص داد، که اکنون توسط میلیون‌ها معامله گر در سراسر جهان بکار گرفته می‌شود. به عنوان یک استراتژی همه کاره، از ابرهای ایچیموکو برای شناسایی روند بازار و حرکت بازار استفاده می‌شود. همچنین، محدوده‌های پیشرو  برای پیش بینی سطوح بالقوه حمایت و مقاومت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گرچه نمودارها ممکن است در ابتدا بسیار شلوغ و کاملاً پیچیده به نظر برسند، اما مانند سایر روشهای تجزیه و تحلیل تکنیکال (به عنوان مثال ترسیم خطوط روند) به ذهنیت انسان متکی نیستند. و علیرغم بحث‌های مداوم درباره تنظیمات ایچیموکو، استفاده از این استراتژی نسبتاً آسان است.

مانند هر شاخصی، برای تأیید روند و به حداقل رساندن ریسک معاملا ، باید از آن در کنار سایر تکنیک‌ها استفاده شود. اطلاعات زیادی که این روش نشان می‌دهد نیز ممکن است برای مبتدیان باعث سردرگمی شود. برای این معامله گران، معمولاً ایده خوبی است که قبل از پرداختن به ابر ایچیموکو، با اندیکاتورهای ساده‌تر کار کنند.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها