Categories
مقالات بازارهای مالی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

روند بازار از اساسی‌ترین جنبه های بازارهای مالی است. ما می‌توانیم روند بازار را به عنوان جهت کلی که یک دارایی یا یک بازار در حال حرکت به آن سمت است تعریف کنیم. به همین ترتیب، تحلیل گران تکنیکال و تحلیل گران بنیادی روند بازار را از نزدیک مشاهده می‌کنند.

بازارهای گاوی برای معامله بسیار ساده هستند، زیرا می‌توانند آسانترین استراتژی‌های معاملاتی و سرمایه گذاری را فراهم کنند. حتی معامله‌گران بی‌تجربه نیز ممکن است در شرایط مطلوب بازار گاوی خوب عمل کنند. با این اوصاف، درک چگونگی حرکت بازارها در چرخه‌ها نیز بسیار مهم است.

بنابراین، چه چیزهایی را باید در مورد بازارهای گاوی بدانید؟ چگونه معامله گران می‌توانند از بازارهای گاوی استفاده کنند؟ همه اینها را در این مقاله از بیتشال توضیح خواهیم داد.

بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی وضعیتی از بازار مالی است که در آن قیمت‌ها در حال افزایش هستند. اصطلاح بازار گاوی اغلب در متن بازار سهام استفاده می‌شود. با این حال، می‌توان از آن در هر بازار مالی (از جمله فارکس، اوراق قرضه، کالاها، املاک و مستغلات و ارزهای رمزنگاری استفاده کرد. علاوه بر این، یک بازار گاوی ممکن است به دارایی خاصی مانند بیت‌کوین، اتریوم یا BNB نیز اشاره داشته باشد. حتی می‌تواند به بخش‌هایی مانند توکن‌های سودمند، کوین‌های شخصی یا سهام بیوتکنولوژی اشاره داشته باشد.

ممکن است شنیده باشید معامله گران وال استریت از اصطلاحات “صعودی” و “نزولی” استفاده می‌کنند. وقتی یک تاجر می‌گوید در یک بازار صعودی هستند، به این معنی است که آنها انتظار دارند قیمت‌ها افزایش یابد. وقتی در یک بازار نزولی باشند، انتظار دارند قیمت‌ها کاهش یابد.

صعودی بودن اغلب می‌تواند به معنای طولانی بودن بازار باشد، گرچه لزوماً اینگونه نیست. صعودی بودن لزوماً به معنای وجود فرصت معامله طولانی در حال حاضر نیست، فقط در حال حاضر قیمت‎ها افزایشی است و یا انتظار می‌رود که قیمت‌ها افزایش یابد.

همچنین لازم به ذکر است که بازار گاوی به معنای افت یا نوسان قیمت‌ها نیست. به همین دلیل در نظر گرفتن بازارهای گاوی در بازه‌های زمانی بزرگتر معقولتر است. به این معنا، بازارهای گاوی حاوی دوره‌های افت قیمت یا خنثی شدن قیمت بدون شکسته شدن روند اصلی بازار خواهند بود. نگاهی به نمودار بیت کوین در زیر بیندازید. در حالی که دوره‌های افت قیمت وجود دارد و چند مورد سقوط شدید در بازار دیده می‌شود، این بازار از زمان بوجود آمدن تاکنون در یک روند صعودی بزرگ قرار دارد.

بنابراین، از این لحاظ، تعریف بازار گاوی به این بستگی دارد که در چه بازه زمانی صحبت می‌کنیم. به طور کلی، وقتی ما از اصطلاح بازار گاوی استفاده می‌کنیم، در مورد یک بازه زمانی چند ماهه یا سالی صحبت می‌کنیم. مانند سایر روش‌های تجزیه و تحلیل بازار، روندهای بازه زمانی بالاتر اعتبار بیشتری نسبت به روندهای بازه زمانی پایین‌تر دارند.

به همین ترتیب، ممکن است دوره‌های طولانی مدت نزولی نیز در بازارهای گاوی در بازه‌های زمانی طولانی وجود داشته باشد. این حرکات بر خلاف روند به خصوص به بی ثباتی بازار در دوره‌های خاص اشاره داشته باشند.

نمونه‌های بازار گاوی

برخی از معروف‌ترین نمونه های بازار گاوی در بازار سهام دیده می‌شود. شامل زمان‌هایی است که قیمت سهام و شاخص‌های بازار (مانند Nasdaq 100) به طور مداوم در حال افزایش هستند.

تا آنجا که به اقتصاد جهانی مربوط می‌شود، بین بازارهای گاوی و خرسی در نوسان است. این چرخه‌های اقتصادی می‌تواند سالها، حتی دهه‌ها به طول انجامد. برخی می‌گویند که بازار گاوی شروع شده پس از بحران مالی 2008 و تا زمان شیوع ویروس کرونا “طولانی‌ترین بازار گاوی در طول تاریخ” بود. ممکن است این گفته درست باشد یا نباشد (همانطور که گفتیم، بازارهای گاوی در بازه زمانی بالا می‌تواند یک دیدگاه باشد).

بیایید نگاهی به عملکرد طولانی مدت میانگین صنعتی داو جونز (DJIA) بیندازیم. می‌توانیم ببینیم که این بازار در طول یک قرن گاوی بوده است. مطمئناً دوره‌هایی از افول وجود دارد که می‌تواند سالها ادامه داشته باشد، مانند سال 1929 یا 2008، اما روند کلی همچنان رو به بالا است.

برخی معتقدند که می‌توان روند مشابهی را برای بیت کوین مشاهده کرد. اما واقعاً نمی‌توانیم بفهمیم که آیا بیت کوین با یک بازار خرسی چند ساله روبرو می‌شود یا نه. همچنین لازم به ذکر است که اکثر ارزهای رمزپایه دیگر (یعنی آلت‌کوین‌ها) احتمالاً هرگز افزایش قیمت مشابهی را تجربه نخواهند کرد، بنابراین از آنچه در آن سرمایه گذاری می‌کنید آگاهی کافی داشته باشید.

بازار گاوی در مقابل بازار خرسی: تفاوت چیست؟

اینها مفاهیم متضادی هستند، بنابراین حدس زدن تفاوت آنها دشوار نیست. قیمت‌ها در بازار گاوی به طور مداوم در حال افزایش است، در حالی که قیمت‌ها در بازار خرسی به طور مداوم در حال کاهش است.

این امر همچنین منجر به تفاوت در نحوه معاملات می‌شود. در بازار گاوی، معامله گران و سرمایه گذاران معمولاً دوست دارند برای طولانی مدت در این بازار باقی بمانند. در حالی که در بازار خرسی، آنها می‌خواهند سریعتر خارج شوند و سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنند.

در برخی موارد، نقد ماندن (یا استیبل‌کوین‌ها) نیز ممکن است به معنای نزولی شدن بازار باشد، زیرا انتظار داریم قیمت‌ها کاهش یابد. تفاوت اصلی در این است که نقد ماندن بیشتر برای حفظ سرمایه است در حالی که کوتاه کردن (به معنای فروش دارایی به امید اینکه بعداً آن را با قیمت پایین‌تر دوباره خریداری کنید) در مورد سود حاصل از کاهش قیمت دارایی است. اما اگر دارایی را که می‌خواهید بفروشید انتظار دارید آن را با قیمت کمتر خریداری کنید، اساساً در موقعیت کوتاه کردن یا فروش کوتاه قرار دارید (حتی اگر مستقیماً از این افت قیمت سود نکنید).

یک نکته اضافی که باید در نظر گرفت مربوط به هزینه‌ها است. ماندن به صورت استیبل‌کوین احتمالاً هزینه‌ای را متحمل نمی‌کند، زیرا بطور معمول هزینه‌ای وجود ندارد که حفظ شود. با این حال، بسیاری از موقعیت‌های کوتاه مدت برای باز نگه داشتن موقعیت نیاز به کارمزد یا نرخ بهره دارند. به همین دلیل است که معاملات آتی سه ماهه برای موقعیت‌های کوتاه مدت در بلند مدت ایده آل هستند، زیرا هیچ هزینه تأمین مالی مربوط به آنها وجود ندارد.

چگونه معامله گران می‌توانند از بازارهای گاوی استفاده کنند

ایده اصلی در پشت معاملات بازارهای گاوی نسبتاً ساده است. قیمت‌ها در حال افزایش است، بنابراین برای طولانی مدت خرید دارایی استراتژی منطقی است. به همین دلیل استراتژی خرید و نگهداری و خرید بصورت پله‌ای و میانگین به طور کلی برای بازارهای بلند مدت گاوی مناسب است.

جمله‌ای وجود دارد که به این صورت است: ” روند دوست شما است، مگر اینکه تغییر کند.” این به این معنی است که معاملات منطقی با روند بازار معقول می‌باشند. در عین حال، هیچ روندی برای همیشه ادامه نخواهد یافت و ممکن است همان استراتژی در سایر بخشهای یک چرخه بازار عملکرد خوبی نداشته باشد. تنها قطعیت این است که بازارها می‌توانند و حتما تغییر خواهند کرد. همانطور که با شیوع COVID-19 مشاهده کردیم، بازارهای گاوی چند ساله طی چند هفته از بین رفتند.

به طور طبیعی، سرمایه گذاری در بازار گاوی افزایش خواهد یافت. این منطقی است زیرا قیمت‌ها در حال افزایش هستند، بنابراین احساس کلی نیز باید صعودی باشد. با این حال، حتی در بازار گاوی نیز برخی از سرمایه گذاران بر خلاف روند بازار فروشنده خواهند بود. اگر استراتژی معاملاتی آنها مناسب باشد، حتی ممکن است در معاملات کوتاه مدت نزولی مانند کوتاه کردن نیز موفق باشند.

به همین ترتیب، برخی از معامله گران سعی می‌کنند قیمت‌های اخیر در بازار گاوی را کوتاه کنند. با این حال، اینها استراتژی‌های پیشرفته‌ای هستند و به طور کلی بیشتر مناسب معامله گران حرفه‌ای هستند. به عنوان یک معامله گر کم تجربه، معمولاً معقول است که با روند معامله کنید. بسیاری از سرمایه گذاران در تلاش برای حضور بصورت فروش کوتاه در بازارهای گاوی به دام افتاده‌اند. از این گذشته، وارد شدن به موقعیتی بر خلاف بازار صعودی می‌تواند یک کار خطرناک باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به این پراختیم که بازار گاوی چیست و چگونه معامله گران می‌توانند در شرایط بازار گاوی معامله کنند. به طور معمول، ساده ترین استراتژی معاملاتی در هر روند بازار پیروی از جهت کلی روند بازار است.

به همین ترتیب، بازارهای گاوی ممکن است فرصت‌های معاملاتی خوبی حتی برای مبتدیان فراهم کند. با این وجود، همیشه مدیریت صحیح ریسک و یادگیری بیشتر برای جلوگیری از اشتباهات ضروری است.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها