Categories
مطالب محبوب, مقالات بیت‌کوین

در این پست قصد داریم راجب ساتوشی ناکاموتو صحبت کنیم. فرد، افراد یا حتی سازمانی که گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد آن وجود دارد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در این پست قصد داریم راجع به ساتوشی ناکاموتو صحبت کنیم. فرد، افراد یا حتی سازمانی که گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد آن وجود دارد. در ابتدای سال ۲۰۰۹ شبکه بیت کوین کار خود را آغاز کرد. ساتوشی ناکاموتو در سال‌های ابتدایی در پروژه حضور داشت و نواقص آن را به همراه توسعه‌دهندگان دیگری که به پروژه می‌پیوستند، برطرف می‌کرد تا این که ساتوشی اواخر سال ۲۰۱۰ ناپدید شد.

تاکنون پس از گذشت بیش از یک دهه از ایجاد بیت کوین، هنوز هویت ساتوشی ناکاموتو مشخص نشده است. ساتوشی ناکاموتو می‌تواند یک فرد، یک گروه برنامه‌نویس و یا حتی یک سازمان مخفی دولتی باشد. فرضیه‌هایی بسیار زیادی درباره هویت ساتوشی ناکاموتو وجود دارد که در کنار آن مدعیان زیادی هم خود را ساتوشی ناکاموتو معرفی کرده‌اند. با این حال هیچ کدام از آن‌ها مدارک کافی برای اثبات ادعایشان ندارند.

ساتوشی ناکاموتو

شاید فکر کنید «ساتوشی ناکاموتو» اولین کسی است که ارز دیجیتال را خلق کرده و اولین بار واژه «رمز ارز» توسط این فرد استفاده شده. اما اینگونه نیست! رمز ارز (Bit Gold) در سال ۱۹۹۸ توسط «نیک سابو» ساخته شده و به دلیل مشکل «دوبار خرج شدن» نتوانست دوام بیاورد و این پروژه شکست خورد.

نیک سابو

اولین حضور ساتوشی ناکاموتو

اولین حضور ساتوشی در در سال ۲۰۰۷ رخ داد، زمانی که ناکاموتو کدهای بیت کوین را نوشت. در نوامبر سال ۲۰۰۸ ساتوشی ناکاموتو گزارش عملکرد یا همان وایت پیپر (White paper) اختراع خودش را که امروزه معروف شده منتشر کرد.

ساتوشی به منظور اصلاح کردن اصول اولیه پروتکل بیت کوین، به شدت درگیر مجمع بیت کوین و همکاری با آن بود. و پس از دو سال مشارکت، ساتوشی ناکاموتو از توسعه بیت کوین کنار رفت و در دسامبر ۲۰۱۰ مسئولیت‌ها را «گوین اندرسون» به صورت داوطلبانه برعهده گرفت.

سپس در بهار سال ۲۰۱۱ ناکاموتو برای رساندن پیام نهایی بازگشت. او در پستی نوشت که در حال حاضر مشغول پروژه دیگری است و مسئولیت بیت کوین در اختیار فرد مناسبی (گوین اندرسون) قرار دارد. این آخرین حرفی بود که جهان از خالق ناشناس بیت کوین به یاد می‌آورد!

چرا افشای هویت ساتوشی مهم شده؟

راز هویت ناکاموتو فقط به خاطر گمانه‌زنی کنجکاوانه‌ی جامعه بیت کوین به‌منظور شناخت وی مهم شد. گفته می‌شود که ساتوشی ناکاموتو یک فرد ژاپنی، متولد پنجم آپریل سال ۱۹۷۵ است. البته کسی در مورد جنسیت ناکاموتو چیزی نمی‌داند و حتی کسی نمی‌داند که ناکاموتو یک نفر است یا چند نفر.

علت پنهان بودن هویت ساتوشی ناکاموتو را می‌توان به چند دلیل دانست، با توجه به این‌که بیت کوین یک ارز رمزنگاری است که نمی‌توان آن را کنترل کرد و به نوعی مخالف سیاست دولت‌هاست، افشای هویت اون می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جامعه بیت کوین و قیمت آن بگذارد.

ساتوشی طراحی بیت‌کوین را به‌گونه‌ای انجام داده که حداکثر تعداد آن در ۲۱ میلیون محدود ثابت بماند. به‌عبارت دیگر در صورتی که تغییر بنیادینی ایجاد نشود که نمی‌شود، حتی یک بیت‌کوین بیشتر از ۲۱ میلیون واحد تولید نخواهد شد. این واقعیت که هیچ‌کس دلیل محدودیت تعداد بیت‌کوین در عدد ۲۱ میلیون را نمی‌داند، دومین نکته‌ی مبهم در مورد آن است.

درک این موضوع که چرا بیت‌کوین به‌صورت محدود تولید شد، با دانستن این‌که چنین محدودیتی باعث جلوگیری از تورم می‌شود، خیلی هم سخت نیست. بیت‌کوین به‌عنوان Block rewards استخراج می‌شود. به این معنی که بخشی از بیت‌کوین استخراج‌ شده به ماینر بازپرداخت می‌شود و به‌گونه‌ای تنظیم شده که در هر ۲۱۰ هزار بلاک یا به‌عبارتی، هر چهار سال این پرداخت پاداش نصف می‌شود.

در حال حاضر پاداش به ازای هر بلاک، ۶٫۲۵ بیت‌کوین  است. این می‌تواند یکی از دلایل محدود بودن استخراج بیت‌کوین باشد ولی هنور علت محدودیت عرضه دقیقا روی ۲۱ میلیون بیت‌کوین را توضیح نمی‌دهد.

ساتوشی می‌خواست شباهات‌هایی بین بیت‌کوین و پول بدون پشتوانه (fiat) وجود داشته باشد. یکی از موارد اثبات این ادعا در مکاتبات بین او و مایک هین، توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار دیده می‌شود. در یکی از این ایمیل‌ها ساتوشی می‌گوید طراحی تعداد بیت‌کوین‌ها و برنامه‌ی توزیع آن‌ها «برآورد تجربی» و انتخابی سخت بود.

کسانی که ممکن است ساتوشی باشند!

یکی از اولین گزینه‌ها نیک سابو است، او یکی از هواداران واحد پولی غیرمتمرکز بود. او قبل از بیت کوین در سال ۱۹۹۸ به دنبال راه‌اندازی یک ارز دیجیتال به نام بیت‌گلد (BitGold)  بود که به دلیل وجود مشکل دوبار خرج کردن، شکست خورد. یکی از محققان مطرح اینترنت، اسکای‌ گری Skye Grey با بررسی سبک نوشته‌های سابو مدعی شد که سبک نوشتار او مشابه با سبک نوشتار وایت‌پیپر ساتوشی ناکاموتو است. البته این فقط یک احتمال بوده که بارها توسط سابو رد شده است.

یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی یک فرد ژاپنی آمریکایی ساکن کالیفرنیا به نام دوریان پرنتیس ساتوشی ناکاموتو است. این موضوع اولین بار در یک هفته نامه خبری در مارس ۲۰۱۴ مطرح شد.

هال فینی یکی دیگر از احتمالات مخترع نامعلوم بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو است. فینی یک پیشرو در زمینه رمزنگاری حتی قبل از بیت کوین بوده و شخص دوم بعد از ناکاموتو محسوب می‌شده که از شبکه بیت کوین استفاده می‌کرده است. هال فینی باگ‌ها و مشکلات فایل‌های بیتکوین را گزارش می‌کرده و برای بهبود شبکه نظرات خود را ارائه می‌داده. هم‌چنین او اولین کسی بوده که از طریق تراکنش بیت کوین دریافت کرده است.

هال فینی

خود او در یک مصاحبه‌ای گفته بود که وقتی برای اولین بار ساتوشی قصد آزمایش تراکنش را داشته برای او ۱۰ بیت کوین فرستاده است. به نوشته روزنامه‌نگار فوربز، این موضوع که فینی در ساخت بیت کوین مشارکت داشته و با نیک سابو در ارتباط بوده و خانه او فقط چند ساختمان با دوریان پرینتیس ساتوشی ناکاموتو فاصله داشته! شک او را بیشتر کرد.

در زمان مرگ هال فینی در ۲۸ آگوست سال ۲۰۱۴ همه بر این گمان بودند که هال فینی ساتوشی ناکاموتو واقعی است! هر چند او در هنگام مرگ این موضوع که او ساتوشی است را رد کرده!

همان‌طور که گفتیم، به طور قطع ‌نمی‌توان نظر داد که خالق بیت‌کوین چه کسی است. چراکه هرکسی که این ادعا را داشته باشد باید بتواند با مدارک و اسناد ثابت کند که خالق و سازنده بیت‌کوین است! از طرفی همه کسانی که بر طبق یک سری مدارک و اطلاعات می‌توان استناد کرد که ساتوشی ناکاموتو هستند خودشان آن را به شدت تکذیب می‌کنند و از طرفی افرادی که شواهدی نیست که ساتوشی ناکاموتو باشند اصرار می‌کنند که ساتوشی هستند!

نتیجه گیری

به احتمال زیاد هیچ‌وقت به هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو نمی‌توان پی برد چرا که تا الان هم هیچ فرد یا سازمانی نتوانسته هویت واقعی این فرد را آشکار کند! درحال حاضر ساتوشی ممکن است هر فرد یا سازمانی باشد و در بین مردم در حال گذران زندگی یا حتی مرده باشد! بهترین کار این است به جای درگیر کردن خود درباره هویت این فرد، به دنبال استفاده صحیح و درآمد از اختراعی باشیم که «ساتوشی ناکاموتو» برایش زحمت کشیده!

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها