Categories
مقالات فناوری‌ها
زمان مطالعه: 9 دقیقه

شبکه بلاکچین در سال 2008 یک موفقیت واقعی در فناوری بود. نقطه عطفی جدید در دنیای پول، امنیت، تجارت الکترونیکی و به طور کلی اینترنت که اکنون به معنای واقعی کلمه در همه جا وجود دارد و تجارت مدرن از آن در سراسر جهان استفاده می‌کند. ایده ثبت اطلاعات بدون امکان اعمال تغییرات در آن بسیار جدی و جالت توجه بود.

چرا؟ چون اولاً، همانطور که می‌دانید، این شبکه در اولین ارز رمزنگاری شده ،بیت کوین، اجرا شد، اما بعداً در سیستم بانک‌ها، ارائه‌دهندگان سیستم‌های امنیتی، بیمه‌ها، فارمرها، دولت‌ها و غیره وارد شد.

چرا مردم اینقدر به استفاده از شبکه بلاکچین واکنش مثبت نشان دادند؟ زیرا این سیستم تضمین می‌کند که هیچ کس، حتی اگر این فرد قدرتمند یا ثروتمند باشد، نمی‌تواند اطلاعات رمزگذاری شده در دفتر عمومی را دست‌کاری کند. با این حال، حتی خورشید نیز لکه های تاریکی دارد! با گذشت زمان، مردم فهمیدند که این سیستم ایده آل نیست و مشکلاتی برای حل کردن وجود دارد. به عنوان مثال، با رشد بلاکچین، دفتر توزیع با هر معامله جدید سنگین تر و کندتر می‌شود یا این که بدون ماینرها شبکه بلاکچین وجود نداشت و بنابراین هزینه‌ها نیز اجتناب ناپذیرند.

به هر حال، پس از چند سال توسعه و تکامل، رویکردهای دیگری برای تأیید و محافظت از داده‌ها ابداع شد. آیا می‌توانید ارز رمزنگاری شده‌ای را بدون پرداخت کارمزد معامله تصور کنید که در آن نیازی به ماینرها یا شخص دیگری برای نگهداری شبکه نباشد؟ جایی که می توانید کمترین مقدار سکه و سهام را دریافت یا منتقل کنید؟ باید گفت که اخیراً، این رویا محقق شده است. و اگر هنوز از آن اطلاع ندارید، این مقاله اطلاعات شما را بالا می برد.

اما اصلا تَنگل (Tangle) چیست؟شبکه Tangle

یکی از فناوری‌هایی که بسیار جالب است DAG نام دارد. این مخفف نمودار غیر مدول جهت دار است. در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد.

اگر این اصطلاح را نشنیده‌اید، پس به این اصطلاح (Tangle) فکر کنید. آیا بیشتر آشنا به نظر می‌رسد؟ بیایید ببینیم Tangle چیست، چگونه کار می‌کند و چرا بسیاری از کارشناسان فکر می‌کنند این آینده‌ی ذخیره و تأیید اطلاعات است. Tangle فقط نام دیگری برای DAG است که در IOTA (برنامه اینترنت اشیا) استفاده می شود. این شبکه متفاوت از ساختار بلاکچین است، اما همان کار را می‌کند در در واقع این شبکه یک شبکه مستقل و خودگردان معاملات را ایجاد می‌کند.

اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم، DAG یک معماری و یک مدل ریاضی است که برای سازماندهی، ثبت، ذخیره و تأیید اطلاعات استفاده می‌شود. صحبت از ارزهای رمزنگاری شده و به طور خاص IOTA Tangle سیستمی از سوابق معاملات است که مانند بلاکچین در بلاک جمع نمی‌شوند یا بصورت خطی سازماندهی نشده اند. درعوض، بیشتر شبیه درخت یا نمودار است. تصور کنید بسیاری از زنجیرها با هم در هم آمیخته شده اند برای مثال وقتی که می‌خواهید از طریق DAG معامله کنید، باید دو معامله قبلی را تأیید کنید این خود پاسخی در چرایی طراحی نمودار مانند آن است.

اما کلمه “غیرمدول” به این معنی است که معاملات ثبت شده در گذشته نمی‌توانند معاملات آینده و فعلی را تأیید کنند.

ارز IOTA که هم اکنون بزرگترین ارز رمزنگاری شده این شبکه است این فناوری را پیاده سازی کرده است. اینترنت اشیاء مفهومی است که در آن انواع دستگاه ها مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و می توانند معاملات ماشین به ماشین را انجام دهند. سنسورها، دوربین‌ها، لوازم خانگی، وسایل نقلیه، تلفن‌های همراه و… همه چیز به یک شبکه بزرگ متصل می‌شوند. در سال 2017، بیش از 8 میلیارد دستگاه دارای اینترنت اشیاء ساخته شده است و در سال 2020 به حدود 2 برابر افزایش یافته است.

بدون ماینر ، تراکنش های ماشین به ماشین می توانند کوچک باشند، بنابراین دستگاه هایی که به شبکه متصل هستند می توانند آزادانه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به طور مستقل عملکردهای خود را انجام دهند. یکی دیگر از مشکلات حل شده با رویکرد DAG مقیاس پذیری است چراکه در بیت کوین هرچه دفتر بزرگتر شود سنگین‌تر و کندتر می شود. ما در این مقاله بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد اما فعلا بدانید که این فناوری Tangle کاملاً برعکس فناوری بلاکچین است. قدرت محاسباتی شبکه IOTA با هر دستگاه جدیدی که به سیستم متصل است رشد می‌کند. این موضوع نوید ایجاد یک اقتصاد خرد کاملاً خودگردان است، جایی که ماشین‌ها می توانند با یکدیگر همکاری کنند و به طور مستقل کار کنند.

تفاوت شبکه Tangle و  Blockchain در چیست؟

همانطور که می‌بینید، این دو فناوری مبتنی بر رمزنگاری هستند، اما این تنها چیزی است که آنها را به هم پیوند می‌دهد. در حقیقت تفاوت‌های بیشتری نسبت به شباهت‌هایشان دارند. خط مستقیم بلوک‌ها در بلاکچین، که در آن هر رکورد بعدی رکورد قبلی را تأیید می‌کند و شامل اطلاعات مربوط به تمام تراکنش‌های انجام شده قبل از آن در بین کاربرانی خاص است کاربرانی که کل سیستم را حفظ می کنند. خب آن‌ها چه کسانی هستند؟ استخراج کنندگان!

علاوه براین، هر گره یا به زبان عامی هر کاربر بلاکچین باید نسخه به روز شده معتبر دفتر عمومی را داشته باشد. ارز بیت کوین نیز به این ترتیب کار می‌کند و تاکنون موثرترین و موفق‌ترین ارز رمزنگاری شده بوده است.

بدیهی است که این سیستم فراز و نشیب‌هایی دارد. اندازه بلوک محدود است و تعداد بلوک‌های ایجاد شده در هر ساعت نیز محدود است. دفتر بزرگ‌تر می‌شود و کار استخراج سخت‌تر می شود که منجر به دریافت پاداش‌های بالاتر می‌شود این امر منجر به کند و گران‌تر شدن سیستم می‌شود. با این حال، اخیراً مسائل مقیاس‌پذیری برای رمزنگاری‌های مبتنی بر بلاکچین مناسب شده‌اند و دلیل آن سابقه طولانی آنها است. چه کسی می داند که سیستم های دیگر چگونه این مشکل را در آینده حل خواهند کرد؟

ایده‌های جدید رمزنگاری بر طبق پاشنه‌های زنجیره بلوک هستند و حتی ادعا می‌شود که آنها آینده رمزنگاری هستند. رویکرد DAG به این معنی است که دفتر بین همه کاربران توزیع می‌شود و نه فقط استخراج کنندگان. در واقع، می‌توانیم بگوییم که در اینجا هیچ استخراج کننده‌ای وجود ندارد، یا اینکه همه شرکت کنندگان در شبکه یک استخراج کننده هستند. به همین دلیل سیستم با هر کاربر جدید قدرت بیشتری می‌یابد و با معاملات بیشتری که از طریق Tangle انجام می شود، سنگین‌تر و کندتر نمی شوند زیرا هر رکورد جدید در دفتر شامل همان حجم اطلاعات قبلی است. شما فقط نیاز به تأیید دو معامله دارید، بدون نیاز به حفظ کل شبکه.

خب، بیایید سعی کنیم یک مقایسه ساده و قابل درک بین شبکه blockchain و شبکه Tangle انجام دهیم:

1. شبکه Tangle روان و مقیاس‌پذیر است و با گذشت زمان سریعتر و قدرتمندتر می شود، در حالی که بلاکچین کندتر و بهره‌وری کمتری دارد.

2. شبکه Tangle یک شبکه رایگان است، هیچ جایزه بلوکی ندارد و نُود یا گره‌ها برای تأیید معاملات نیازی به پرداخت کارمزد ندارند. در بلاکچین یا کارمزدها خیلی زیاد است و یا کمبود ماینر وجود دارد و البته که هر دو وضعیت بد است زیرا برای انتقال پول یا باید خیلی منتظر بمانید یا باید هزینه غیرمنطقی و خارج از عرفی بپردازید.

3. فناوری بلاکچین معتبر و قابل اعتماد است اما نمی توانیم در مورد IOTA و DAG نیز همین را بگویم. آنها هنوز اثربخشی و قابلیت اطمینان واقعی خود را نشان نداده اند.

4. بیت کوین و اتریوم بدون هیچ تردیدی بسیار امن تر و مقاومتر در برابر هکرها به نسبت IOTA هستند و این امنیت به لطف الگوریتم های پیچیده آنها برای تأیید است.

5. با وجود اینکه IOTA یک ارز رمزنگاری شده است، ماهیت غیرمتمرکز آن بسیار قابل بحث است.

تمرکززدایی

آسیب پذیری Tangle بسیار بیشتر از بلاکچین است. گفته شده است که شبکه Tangle می‌تواند در مقابل حمله 34 درصدی مقاومت کند، به این معنی که اگر بیش از قسمت سوم قدرت محاسباتی که شبکه را تسهیل می کند توسط یک شخص یا نهاد کنترل شود، آنها قادر به هک آن و انجام معاملات و تراکنش‌های جعلی خواهند بود. با بیت کوین، یک طرف می تواند 50 درصد از کل قدرت هَش بلاکچین را کنترل کند، که تنها از نظر تئوری امکان پذیر است.

به منظور جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، IOTA موقعیت نُود هماهنگ کننده را در ساختار خود گنجانده است. بسیاری از کارشناسان ارزهای رمزنگاری شده می‌گویند که این نشانه یک مرجع مرکزی است، مرجعی که قدرت آن بیش از هر کاربر دیگر IOTA است. با این حال، توسعه دهندگان Tangle ادعا می کنند که این اقدام آن‌ها موقتی است.

سرعت و هزینه معامله

از آنجا که ساختار سوابق داده‌ها در دو شبکه متفاوت است، این تغییرات منجر به نابرابری بیشتر در کارمزد و زمان معاملات می شود. بیایید ببینم:

یک ماینر باید انتقال Bitcoin را تأیید کند و بلوک را به دفتر اضافه کند، که یک مسئله سخت ریاضی است. هرچه بلاکچین بزرگتر باشد، مسئله سخت‌تر می‌شود. استخراج کنندگان توسط سیستم کارمزد تشویق می‌شوند، اما در اینجا یکی از اصلی ترین مسائل بیت کوین نهفته است. وقتی هزینه‌ها زیاد باشد، ماینرهایی که برای نگهداری از شبکه استفاده می شوند متعدد می‌شوند و شاید بتوان گفت که شاید از نظر تئوری خوب باشد با این حال، کاربران بیت کوین برای انجام معاملات به کارمزدهای های کمتری نیاز دارند.

اما اهداف اصلی ارزهای رمزپایه چیست؟ آزادی، راحتی و سرعت بیشتر. بنابراین، مثلاً اگر می خواهید برای پرداخت هزینه یک پیتزا، بیت کوین پرداخت کنید، شما تنها به برخی از ساتوشی‌ها نیاز خواهید داشت، نه کل بیت کوین. وقتی کارمزد بالاتر از مبلغی باشد که انتقال می‌دهید، چنین پرداخت‌های ناچیزی بی‌معنی می‌شود و توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهند. بنابراین، می‌توان گفت کارمزدهای پایین نیز از لحاظ تئوری خوب است اما وقتی پاداش ماینرها کم باشد، تنها تعداد کمی از نُودها می‌خواهند که این کار را انجام دهند. بنابراین، در شبکه بیت کوین، معاملات شما بسیار کند یا بسیار گران است.

برعکس، با Tangle، کاربران هیچ گونه کارمزدی برای تأیید معاملات پرداخت نمی‌کنند. هنگام ارسال IOTA، شما باید دو معامله انتخاب شده توسط الگوریتم را تأیید کنید و وظیفه این شبکه فقط اطمینان از عدم تعارض آن‌ها با یکدیگر است. شما همچنین باید یک رمزنگاری را حل کنید، اما این تاثیری بر توافق در کل تاریخ معاملات انجام شده قبل، مانند بیت کوین ندارد. بنابراین، کار بسیار راحت‌تر است و مدت زمان آن نیز بسیار کوتاه تر است. به همین دلیل ارزهای رمزپایه مبتنی بر DAG کم هزینه هستند و بسیار سریعتر از بلاکچین کار می کنند.

ما در بخش قبلی در مورد ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین صحبت کردیم اما اینبار می خواهم چیزی در مورد این مسئله اضافه کنم. با گذشت زمان، بلاکچین ممکن است به قدری عظیم شود که فقط نُودهای بسیار قدرتمند بتوانند آن را حفظ کنند ( قبلاً گفته شده بود که برای تأیید معاملات باید کل دفتر را میزبانی کنید). از این رو، این سرورهای بزرگ و مزارع استخراج ممکن است 51 درصد از کل قدرت هش را پشت سر بگذارند و به یک مرجع مرکزی تبدیل شوند که به تنهایی تصمیم می گیرد و این با ایده اصلی بیت کوین مغایرت دارد.

امنیتامنیت شبکه بلاکچین همانطور که قبلاً اشاره کردیم، امنیت IOTA نسبت به بیت کوین و اتریوم کمتر است. روند کند و پیچیده تأیید در بلاکچین، حالت پایدار آن را تضمین می‌کند و تا زمانی که کسی بتواند بیش از پنجاه درصد نُودها را کنترل کند، سیستم پایدار، تغییرناپذیر و البته که قابل هک نخواهد بود. متأسفانه، Tangle هنوز به اندازه بلاکچین امن و قابل اعتماد نشده است. توسعه دهندگان و طرفداران این سیستم ادعا می‌کنند که با رشد شبکه و مشارکت بیشتر نُودها در این شبکه، این مشکل به طور طبیعی با گذشت زمان برطرف می شود.

آیا فناوری DAG آینده‌ی سیستم‌های پرداخت رمزنگاری شده است؟

سرگئی پوپوف، نویسنده وایت پیپر Tangle، می گوید که او به دنبال ایجاد گام بعدی در تکامل blockchain است. با این حال، موضوعات مربوط به تمرکززدایی و امنیت آن، این ایده را تاکنون با تردید مواجه کرده است. شبکه باید رشد کند و بالغ شود تا به یک سیستم پرداخت مطمئن و پایدار تبدیل شود. اگر نظر من را می‌خواهید، من معتقدم که این فناوری زودتر از موعد به دنیا آمده است و در آینده نزدیک رشد چشمگیری را نشان می دهد.

فناوری اینترنت اشیا از قبل یک واقعیت بوده است و این مدل جدید اقتصاد به معنای ارتباط مستقیم دستگاه‌ها با یکدیگر و کار مستقل آنهاست، که به نوبه خود بدان معنی است که آنها برای ارسال معاملات فوری و بدون کارمزد به یکدیگر به ابزارهایی نیاز دارند.

شبکه اینترنت اشیاء اکنون بسیار کوچک است، اما هنگامی که رشد کند، برای IOTA ها تقاضای زیادی خواهد بود. با افزایش قابلیت استفاده و تعداد گره های سیستم، Tangle امنیت خود را بهبود می‌بخشد. پوپوف همچنین گفت که این شبکه، برای همیشه اساس IOTA نخواهد بود. Tangle کاربرد خود را در بسیاری از حوزه های دیگر پیدا خواهد کرد، دقیقاً همانطور که بلاکچین اخیراً این کار را کرده است. این فقط ارزش ارز رمزپایه جدید را بالا می‌برد و آن را در همه جا قابل اعتمادتر و قابل قبول‌تر می‌کند.

آنچه می خواهم بگویم این است که اگر توسعه دهندگان همه کارها را درست انجام دهند و تمام ایده های پوپوف را پیاده کنند، IOTA و Tangle به آینده این صنعت تبدیل خواهند شد. که البته به این معنی نیست که جایگزین بیت کوین در بازار خواهد شد چراکه فقط زمان می‌تواند نشان دهد که چگونه دنیای رمزنگاری ارزها و فناوری های جدید را می پذیرد، اما من فکر نمی‌کنم که تنها یک توکن وجود داشته باشد که بتواند بر همه آنها حکمرانی کند!

نتیجه نهایی

فراموش نکنیم که بلاکچین، بطور کلی و بیت کوین، به طور خاص، در حال توسعه مراحل برای حل مشکلات موجود هستند. این یک فناوری دیرینه است که به مرور اثبات شده است و من مطمئن هستم که کسانی که آن را مدیریت و پشتیبانی می‌کنند از مسائل مربوط به سرعت و هزینه معاملاتی، مقیاس‌پذیری و تهدیدهای امنیتی رو به رشد آن آگاه هستند و مطمئناً، آنها می دانند چه باید بكنند.

بیت کوین به دلیل اینکه از محبوبیت بالایی برخوردار است، هم برای بازرگانان و هم برای کاربران عادی، بسیار مهم خواهد بود و به عنوان اصلی ترین ارز رمزپایه برای مدت زمان طولانی باقی می ماند. من معتقدم که وظیفه رمزنگاری های جدید پیشی گرفتن از بیت کوین نیست، بلکه یافتن کاربرد و نقش خود در اقتصاد انقلاب صنعتی چهارم است. آشکارا IOTA چیزی است که با این اقتصاد سازگار است و شروع خوبی برای این مفهوم و ارز رمزپایه جدید است.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها