Categories
مقالات بازارهای مالی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

خرید و فروش ارز دیجیتال، دیگر یک بازی شانسی نیست، دانش، استراتژی و صبر می‌طلبد. اگر می‌خواهید یک معامله‌گر ارز دیجیتال موفق باشید، مهم است که بدانید چگونه از شاخص‌ها و معیارهای برتر در زمان مناسب استفاده کنید. در ادامه به‌صورت اختصار به مفهوم تحلیل تکنیکال، شاخص تکنیکال و سپس به‌معرفی محبوب‌ترین شاخص‌های تکنیکال برای آنالیز ارزهای دیجیتال که می‌تواند به شما در تصمیم گیری بهتر در طول معاملات کمک کند می‌پردازیم.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال یک روش تجاری است که برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها و شناسایی فرصت‌های معاملاتی در روند قیمت و الگوهای مشاهده شده در نمودارها به‌کار می‌رود. تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که فعالیت‌های معاملاتی و تغییرات قیمت دارایی در گذشته می‌تواند شاخص‌های ارزشمندی از حرکات قیمت در آینده باشد. تحلیلگران تکنیکال با تجزیه و تحلیل داده‌های تاریخی، از شاخص‌هایی برای پیش بینی حرکت قیمت در آینده استفاده می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: تحلیل تکنیکال چیست؟

شاخص تکنیکال چیست؟

شاخص‌های تکنیکال نشانگرهایی هستند که به شما در تصمیم گیری‌های معاملاتی در بازار کمک می‌کنند. از شاخص‌های تکنیکال می‌توان برای اندازه‌گیری جنبه‌های مختلف فعالیت بازار، مانند حرکات حجم و قیمت استفاده کرد و در مورد آنچه در حال وقوع است، نظر داد. نمونه‌هایی از رایج‌ترین شاخص‌های تکنیکال برای آنالیز ارزهای دیجیتال عبارتند از:

  • واگرایی میانگین متحرک همگرایی (MACD)
  • شاخص قدرت نسبی (RSI)
  • باندهای بولینگر (Bollinger Bands)
  • نوسانگر تصادفی (SMO)
  • میانگین متحرک نمایی (EMA)

واگرایی میانگین متحرک همگرایی (MACD)

واگرایی میانگین متحرک همگرایی ( Moving Average Convergence/Divergence | MACD) یک شاخص حرکتی پیرو روند است که رابطه بین دو میانگین متحرک قیمت را نشان می‌دهد. MACD یک هیستوگرام است که دو میانگین متحرک نمایی (EMA) را در مقابل یکدیگر ترسیم می‌کند. خط MACD از سه خط تشکیل شده است: EMA ۱۲ روزه، EMA ۲۶ روزه و EMA ۹ روزه. زمانی که این خطوط روی صفر یا پایین‌تر از هم متقاطع شوند، نشان دهنده یک روند نزولی و برعکس آن نشان دهنده روندهای صعودی است.

شاخص مکدی macd

شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص قدرت نسبی ( Relative Strength Index | RSI) توسط جی.ولز وایلدر در اواخر دهه ۱۹۷۰ معرفی شد. RSI با مقایسه قیمت بسته شدن با میانگین متحرک ۵۰روزه، شتاب، یا اینکه یک دارایی بیش از حد خرید شده یا بیش از حد فروش است را اندازه گیری می‌کند. اگر حرکت صعودی قوی در این اندیکاتور وجود داشته باشد، می‌تواند به یک صعود قریب الوقوع اشاره کند.

با این حال، زمانی که قیمت‌ها دوباره شروع به کاهش به زیر میانگین خود کنند – که در نهایت اگر تحت فشار عوامل دیگر نباشند، اتفاق می‌افتد – احتمالاً تا زمانی که در نهایت از اوج‌های قدیمی (خط قرمز) عبور کنند، به کاهش خود ادامه خواهند داد. به عبارت دیگر: هنوز خیلی هیجان زده نشوید!

شاخص rsi

باندهای بولینگر (Bollinger Bands)

Bollinger Bands یک ابزار معاملاتی تکنیکال است که می‌تواند برای تعیین بالا و پایین بودن قیمت نسبی دارایی کریپتویی در یک دوره زمانی معین استفاده شود. خط مرکزی آن چیزی است که تعیین می‌کند هنگام استفاده از باندهای بولینگر، قیمت‌ها همیشه کجا معامله شوند، اگر زیر خط مرکزی باشد، قیمت‌ها پایین می‌آیند، اگر بالاتر از خط مرکزی باشد، قیمت‌ها تمایل به افزایش خواهند داشت.

شاخص باندهای بولینگر

نوسانگر تصادفی (SMO)

اسیلاتور یا نوسانگر تصادفی (SMO) شاخصی است که با اندازه گیری حرکت یک دارایی، سطوح خرید و فروش بیش از حد را تعیین می‌کند. SMO این کار را با محاسبه دو میانگین متحرک انجام می‌دهد که یکی کندتر از دیگری است. نوسانگر تصادفی اولین بار در سال ۱۹۶۲ توسط آرتور لویت و همکارانش توسعه یافت که به‌دنبال راهی برای سنجش استراتژی معاملاتی بودند. در حالی که امروزه انواع مختلفی از این موضوع وجود دارد، همه ویژگی‌های مشابهی دارند.

میانگین متحرک نمایی (EMA)

میانگین متحرک نمایی (EMA) یک میانگین متحرک است که به جدیدترین نقاط داده وزن بیشتری می‌دهد. EMA به‌عنوان یک شاخص خوب عمل می‌کند زیرا نوسانات قیمت را هموار می‌کند و می‌تواند به‌عنوان یک سیگنال معاملاتی استفاده شود. EMA همچنین مشابه با سایر اندیکاتورها مانند RSI یا MACD به شما امکان می‌دهد در صورت تغییرات ناگهانی در قیمت‌های بازار، سیگنال‌های دقیق‌تری دریافت کنید.

شاخص میانگیر متحرک نمایی

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم به‌صورت خلاصه به‌معرفی رایج‌ترین شاخص‌های تکنیکال برای آنالیز ارزهای دیجیتال بپردازیم. ممکن است متوجه شده باشید که ما هیچ شاخص یا معیار خاصی را در اینجا پیشنهاد نکرده‌ایم، اما اینها مواردی هستند که تاکنون بیشترین کاربرد را داشته‌اند. امیدواریم مطلب “شاخص‌های تکنیکال برای آنالیز ارزهای دیجیتال” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در مورد «شاخص‌های تکنیکال برای آنالیز ارزهای دیجیتال» وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

رایج‌ترین شاخص‌های تکنیکال برای آنالیز ارزهای دیجیتال کدام است؟

رایج‌ترین شاخص‌های تکنیکال برای آنالیز ارزهای دیجیتال عبارت است از: واگرایی میانگین متحرک همگرایی (MACD)، شاخص قدرت نسبی (RSI) و باندهای بولینگر (Bollinger Bands).

استفاده از شاخص‌های تکنیکال برای آنالیز ارزهای دیجیتال برای معاملات کافی است؟

یک معامله‌گر حرفه‌ای از تمام ابزارهای موجود و در اختیار، برای معاملات ارزهای دیجیتال بهره می‌برد. این ابزار گاهی تکنیکال و گاهی فاندامنتال است. بنابراین استفاده از شاخص‌های تکنیکال برای آنالیز ارزهای دیجیتال به تنهایی برای معاملات کافی نیست.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمز ارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها