Categories
مقالات بازارهای مالی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

از سال 2009، چین و هنگ کنگ در 19 مورد جداگانه، با به راه‌اندازی “FUD”، فضای ارزهای رمزنگاری شده را مسموم کرده است.

FUD مخفف عبارت Fear, Uncertainty and Doubt به معنی ترس، عدم اطمینان و تردید است.

در روز گذشته هم چین برای 12 امین بار، تمام معاملات ارزهای رمزنگاری شده را غیرقانونی اعلام کرد، و طی این خبر بیت کوین از 44 هزار دلار به 40 هزار دلار رسید و پس از این ریزش تقریبا 10 درصدی، بیت کوین مجددا امروز خودش را ریکاوری کرد و به 43 هزار دلار رسید.

با این حساب، بیایید نگاهی نوستالژیک به 12 سال گذشته FUD خارج از چین بیندازیم و ببینیم آیا می‌توانیم الگوهایی را تشخیص دهیم.

چین برای نخستین بار در سال 2009 “ارزهای دیجیتال” را ممنوع کرد

1: تنظیم کننده‌های چینی هرگز دقیقاً مدافعان رمزارزها نبوده‌اند. هنگامی که ارزهای دیجیتالی مبتنی بر بلاک چین هنوز در مراحل ابتدایی خود بودند، یعنی 2009، وزارت فرهنگ و تجارت چین از استفاده از “ارز دیجیتال” برای تجارت کالاهای دنیای واقعی را منع کرد. اگرچه بیت کوین (BTC) به طور خاص مورد هدف قرار نگرفته است، اما این مقررات ضد ارزهای دیجیتال ظاهراً برای بیش از یک دهه سابقه داشته است.

اولین ممنوعیت مربوط به بیت کوین در سال 2013 اعمال شد

2: در سال 2013 ، PBoC (بانک مرکزی چین) مانع از انجام معاملات BTC توسط موسسات مالی چینی شد و “رمزارز” را یک ارز بدون “معنی واقعی” نامید. این اخبار باعث شد قیمت BTC در زمانی که BTC China یا BTCC بزرگترین صرافی ارز دیجیتال از نظر حجم بازار بود، به زیر 1000 دلار کاهش یابد.البته این دارایی دیجیتال (بیتکوین) ظرف چند هفته به حالت اولیه بازگشت.

تهدیدات ممنوعیت جعلی 2014 را تحت تاثیر قرار داد

سال 2014 به ما آموخت که گزارش‌های جعلی از تنظیم کنندگان PBoC (بانک مرکزی چین) گاهی اوقات به همان اندازه واقعی هستند.

3: در ماه مارس، یک خبر جعلی که در وب سایت Sina Weibo منتشر شد ادعا کرد که بانک مرکزی چین قصد دارد تمام معاملات بیت کوین در این کشور را در کمتر از یک ماه متوقف کند. در حالی که این گزارش جدی به نظر می‌رسید، اما مانع از افزایش قیمت بیت کوین نشد.

4: تقریباً همزمان، صرافی‌ ارز دیجیتال مستقر در چین “FXBTC” اعلام کرد در میان تهدیدهای تنظیم کننده برای ممنوعیت مبادلات رمزارزها، درهای خود را می‌بندد. ترکیبی از هر دو حادثه ممکن است عامل سقوط بیت کوین از 709 دلار به 346 دلار باشد.

اگرچه این روند ظاهراً خونین بود، اما قیمت در کوتاه مدت شروع به بازیابی کرد و تا پایان ماه مه به بالای 600 دلار رسید.

هک صرافی چین در سال 2016 قیمت‌ها را برای مدت کوتاهی کاهش داد

5: اگرچه این هک مستقیماً توسط چین کنترل نمی‌شود، صرافی ارز دیجیتال مستقر در هنگ کنگ قربانی یکی از بزرگترین هک‌ها در آگوست 2016 شد. مهاجمان تقریبا 119،756 BTC – به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار را به سرقت بردند. در آن زمان، تصور می‌شود اخبار مربوط به هک عمده صرافی باعث شده است که قیمت BTC بیش از 10 درصد در دو روز کاهش یابد. با این حال، تا ماه سپتامبر، قیمت‌ها مجددا به سطح قبل از هک خود افزایش یافته بود.

در سال 2017، چین دوبار در یک ماه ممنوعیت‌های مربوط به معاملات رمزارزها را اجرا کرد

6 و 7: در ماه سپتامبر، دولت چین رسماً مبادلات را برای سرویس دهی به کاربران در داخل کشور ممنوع کرد و PBoC اعلام کرد که شهروندان چینی اجازه تأمین منابع اولیه کوین‌ها را ندارند. سه ماه طول کشید تا بیت کوین از 4/000 دلار به قیمت بالای 20/000 دلار برسد!

8 و 9: این ارز دیجیتال در حال حرکت به سمت یکی از بزرگترین روندهای صعودی خود بود که BTCC اعلام کرد در میان “ممنوعیت” دولت تعطیل شده است (هنوز در حال اجرا است) و معاون فرماندار PBoC ادعا کرد “بدن بیت کوین” شناور خواهد شد!

گزارشات رسانه‌ای منجر به یک بحران کوتاه در سال 2018 شد

10: در ژانویه 2018‌، گزارش‌هایی مبنی بر احتمال سقوط قیمت عمده رمزارزها شده توسط شهروندان چینی منتشر شد.

11: اگرچه بسیاری استدلال می‌کردند که سقوط، ناشی از گزارش رسانه‌های چینی است، که ادعا می‌کردند این کشور در حال سرکوب استخراج رمزارزها است. تا اواسط ماه فوریه، قیمت بیتکوین بیش از 65 درصد کاهش یافته و به 6،852 دلار رسید.

هرچند این مدت زیاد طول نکشید؛ قیمت تا پایان ماه به بیش از 11000 دلار بازگشت.

FUD در سال 2019 ادامه داشت

12: قیمت بیت کوین در آوریل 2019 اندکی کاهش یافت زیرا پیش نویس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین نشان داد که دولت در حال بررسی ممنوعیت استخراج مجدد در این کشور است…

13: PBoC این حرکت را دنبال کرد و اعلام کرد معاملات رمزارزها بلافاصله از بین می‌رود.

علیرغم قیمت کوتاهی که عقب افتاده است، اوج بالاترین سطح تاریخ به زودی در افق خواهد بود.

گفته می‌شود چین پشت “حمام خون رمزارزها”در سال 2020 بوده است

14: مارس 2020 “حمام خون رمزارزها”، که در آن قیمت تقریباً همه توکن‌های اصلی که در ابتدای همه گیری COVID-19 ایجاد شده بود‌ به‌شدت کاهش یافت، اعتقاد بر این بود که عمدتا ناشی از انحلال معادن چینی معدنچیان (ماینرها) بوده است.

15: دولت هنگ کنگ قصد دارد تجارت خرده فروشی رمزارزها را به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای مبارزه با پولشویی در نوامبر 2020 ممنوع کند.

اولین سال شیوع ویروس کرونا با شکست بیت کوین برای اولین بار در سه سال گذشته، مرز 20/000 دلار را پشت سر گذاشت و تا قبل از پایان سال 2020 به بالاترین سطح از 30/000 دلار رسید.

FUD تا به امروز می‌آید

16: انجمن ملی مالی اینترنتی چین، انجمن بانکداری چین و انجمن پرداخت و تسویه چین با صدور بیانیه‌ای نسبت به سرمایه‌گذاری در رمزارزها با توجه به خطرات احتمالی در مه 2021 هشدار دادند.

17: ماه بعد، PBoC (بانک مرکزی چین) به بانک‌های چینی و ارائه دهندگان خدمات پرداخت تلفن همراه دستور داد تا خدمات بانکی و تسویه حساب را به مشتریانی که در معاملات مربوط به رمزارزها مشغول هستند ارائه ندهند.

18: سپس در ماه ژوئن، مقامات ممنوعیت استخراج را صادر کردند، که منجر به خروج گسترده ماینرها از کشور شد.

19: این ما را به امروز می‌رساند، زمانی که PBoC بار دیگر اعلام کرد که همه معاملات رمزارزها در چین غیرقانونی است.

تعداد کل دفعاتی که FUD چین و هنگ کنک نتوانسته رمزارزها را از بین ببرد: 19 مرتبه

از جمله پیام امروز، در مجموع از سال 2009 ، چین در بیش از 19 مورد جداگانه با انتشار FUD، فضای رمزارزها را “مسموم” یا به نحوی ممنوع اعلام کرده است. داده‌های مارکت نشان میدهد که قیمت بیت کوین در 24 ساعت گذشته بیش از 5 درصد کاهش یافته است، اما در حال حاضر به نزدیکی 43000 دلار بازگشته است.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها