آموزش کاربردیمقالات آلتکوین‌‌ها

آوالانچ یا آواکس AVAX چیست؟

در دنیای امروز، مفهوم پول و ارز به شکل‌های جدید و نوینی تغییر کرده است. از ابتدای تاریخ، انسان‌ها از پول به عنوان وسیله‌ای برای تبادل ارزش‌ و مبادله کالا استفاده می‌کرده‌اند، اما در دهه‌های اخیر، انقلابی به نام «ارز دیجیتال» نحوه تعریف، ذخیره و انتقال ارزش را کاملاً تغییر داد. ارزهای دیجیتال با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین، به سرعت در حال ترسیم آینده پول و اقتصاد در دنیای هستند. در این مقاله، به شما خواهیم گفت که آوالانچ چیست و تاریخچه، ویژگی‌ها، مزایا و کاربرد‌های آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر قصد سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال را دارید، خواندن این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد.

نکات مهم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

آوالانچ چیست؟

رمز ارز آوالانچ چیست

آوالانچ یک پلتفرم بلاکچین است که برای رقابت با اتریوم، پا به عرصه گذاشت. AVAX توکن اصلی بلاکچین آوالانچ است که مانند اتریوم از قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) برای پشتیبانی از پروژه‌های بلاکچین استفاده می‌کند. بلاکچین آوالانچ قابلیت تأیید تراکنش‌ها با سرعتی‌ بالا را فراهم می‌کند. ارز دیجیتال AVAX برای پرداخت هزینه‌های پردازش تراکنش‌ها و تأمین امنیت شبکه بلاکچین آوالانچ استفاده می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، بلاکچین آوالانچ قادر به پردازش 4,500 تراکنش در هر ثانیه است. به علاوه، آوالانچ در سال 2020 راه‌اندازی شد و هدف دارد تا سریع، چند منظوره، امن، مقرون‌به‌صرفه و قابل دسترس باشد. اضافه بر این موارد، آوالانچ یک پروژه منبع باز است، به این معنا که هر کسی به کدهای پلتفرم دسترسی دارد و می‌تواند به توسعه آن کمک کند. پلتفرم قراردادهای هوشمند آوالانچ، از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) و بلاکچین‌های خودکار پشتیبانی می‌کند.

معرفی ارز دیجیتال Avalanche

معرفی رمز ارز دیجیتال Avalanche

حال که تعریف کردیم آوالانچ چیست، به معرفی توکن بومی آن می‌پردازین. AVAX توکن بومی بلاکچین آوالانچ است. برای انجام هر کاری در آوالانچ، به توکن AVAX نیاز دارید. یکی از ویژگی های خاص در مورد AVAX این است که توکن‌های جمع‌آوری‌شده به عنوان کارمزد تراکنش، سوزانده می شوند. این امر به نوبه خود می‌تواند به کمیابی آواکس و احتمال افزایش قیمت آن در آینده کمک کند. کسانی که بیش از 2000 توکن AVAX در اختیار دارند، می توانند در نظرسنجی‌های مهم شرکت کنند و با استیکینگ، تا 11 درصد درآمد غیرفعال کسب کنند.

در ادامه، ویژگی‌هایی آمده است که آوالانچ را منحصر‌به‌فرد می‌کند:

نرخ انتشار توکن

تعداد توکن‌های AVAX به 720 میلیون عدد محدود شده است، اما کاربران AVAX می‌توانند رأی دهند که سکه‌های جدید تولید شوند. دارندگان AVAX می‌توانند با رأی دادن به مقدار AVAX پرداختی به عنوان پاداش برای افزودن یک بلاک جدید به شبکه، نرخ ایجاد توکن‌های جدید را کنترل کنند.

هزینه متغیر تراکنش‌ها

هزینه‌های پردازش تراکنش‌ها بسته به نوع تراکنش و ترافیک شبکه آوالانچ متغیر است. کاربران آوالانچ با رأی‌گیری تصمیم می‌گیرند که هزینه تراکنش‌های آوالانچ چقدر باشد، بنابراین هزینه‌ تراکنش‌های AVAX قابل تغییر است.

مکانیسم اجماع

تراکنش‌ها در بلاک‌چین آوالانچ با استفاده از یک روش منحصر‌به‌فرد اعتبارسنجی می‌شوند که نیاز به تأیید تراکنش‌ها توسط زیرمجموعه‌های کوچک و تصادفی از شرکت‌کنندگان شبکه دارد.

تشویق به مشارکت

پاسخ‌دهی سریع، مقدار پاداش AVAX را که یک مشارکت‌کننده در شبکه می‌تواند برای پردازش تراکنش‌های AVAX کسب کند، افزایش می‌دهد.

تفاوت بلاکچین آوالانچ و اتریوم

تفاوت بلاکچین آوالانچ و اتریوم

ممکن است این سؤال برایتان پیش آمده باشد که چه چیزی آوالانچ را از اتریوم متمایز می‌کند. آوالانچ ادعا می‌کند که زمان پردازش تراکنش‌های سریع‌تری دارد، به این معنا که تا ۴۵۰۰ تراکنش در ثانیه را می‌تواند انجام دهد، در حالی که این رقم برای شبکه اتریوم تنها محدود به حدود ۱۵ تراکنش در ثانیه است.

مکانیسم اجماع آوالانچ این امکان را می‌دهد که تراکنش‌ها را به طور قابل توجهی سریع‌تر از اتریوم تأیید کند. البته، این در حالی است که اتریوم در حال حاضر در مقیاس بسیار بزرگتری فعالیت می‌کند و از پروژه‌ها و تراکنش‌های بسیار بیشتری پشتیبانی می‌کند. اما در هر صورت، آوالانچ می‌تواند از تعداد بیشتری از تراکنش‌ها پشتیبانی کند، بدون نیاز به صرف زمان بیشتر.

همچنین، آوالانچ و اتریوم ساختارهای هزینه‌ای متفاوتی دارند. همه هزینه‌های پردازش تراکنش‌ها در شبکه آوالانچ از گردش خارج می‌شوند، در حالی که شبکه اتریوم تنها یک درصد از هزینه‌های پردازش تراکنش‌ها را از گردش خارج می‌کند. هزینه‌ها در هر دو پلتفرم آوالانچ و اتریوم بر اساس ترافیک شبکه متغیر هستند. ساختار هزینه در پلتفرم آوالانچ به طور کامل توسط حاکمیت کاربران کنترل می‌شود.

قیمت اتریوم

روند قیمت آوالانچ در گذشته

شبکه اصلی آوالانچ در سپتامبر 2020 با معامله توکن AVAX با قیمت 5.3 دلار راه‌اندازی شد. این توکن دیجیتال تا چند ماه بعد، زیر قیمت 5 دلار معامله می‌شد تا اینکه در نهایت، مقاومت مهم 5.7 دلاری را شکست. در طول دوره صعودی 2021، AVAX مسیر رشد خود را حفظ کرد و در اوایل فوریه 2021، به قیمت 55 دلار رسید.

در آگوست 2021، پس از اعلام برنامه تشویقی 180 میلیون دلاری استخراج نقدینگی، قیمت AVAX به 76 دلار افزایش یافت. این بدان معنا بود که کاربران آوالانچ به پروتکل‌های دیفای دسترسی پیدا می‌کنند و می‌توانند مشوق‌هایی را در قالب توکن‌های AVAX به دست آورند.

پس از این رویداد بزرگ، قیمت AVAX در چند ماه بعدی تغییر چندانی نکرد. در آگوست سال 2021 بود که این توکن توانست از بالاترین رکورد قبلی خود عبور کند. در اوج روند صعودی سال 2021، AVAX بالاترین قیمت خود را با 128 دلار در نوامبر 2021 به ثبت رساند.

با ورود به سال 2022 میلادی، قیمت AVAX تا ماه آوریل بین 90 تا 120 دلار در نوسان بود و در این دوره، به دلیل افت کلی بازار، با کاهش قیمت زیادی مواجه شد. در اواسط اکتبر، قیمت آواکس به حدود 15 دلار رسید.

آوالانچ چگونه کار می‌کند؟

آوالانچ چگونه کار می‌کند

سه جنبه مهم در طراحی هسته اصلی آوالانچ وجود دارد که آن را از سایر شبکه‌های بلاکچین متمایز می‌کند. این شامل مکانیسم اجماع، استفاده از زیرشبکه‌ها و ادغام آن با سه شبکه بلاکچین است.

مکانیسم اجماع آوالانچ بر پایه مکانیسم اثبات سهام (PoS) بنا شده است. هنگامی که یک تراکنش در شبکه آوالانچ آغاز می‌شود، توسط یک گره اعتبارسنجی که با مجموعه تصادفی کاربر‌ان ارتباط برقرار می‌کند، برای بررسی و ایجاد اجماع دریافت می‌شود. ولیدیتورها این کار را به طور مکرر انجام می‌دهند تا زمانی که به توافق برسند.

به عبارت دیگر، تراکنش به ولیدیتور ارسال می‌شود، سپس پیامی به ولیدیتور دیگری که اعتبارسنجی‌های بیشتری را انجام می‌دهد، ارسال شده و این روند ادامه می‌یابد تا زمانی که کل سیستم در مورد نتیجه به توافق برسد. اعتبارسنج‌ها بر اساس مدت زمانی که توکن های خود را به اشتراک گذاشته‌اند، پاداش می‌گیرند. از این مکانیسم به عنوان اثبات آپتایم یاد می‌شود.

مکانیسم اثبات صحت به این اشاره دارد که آیا گره در گذشته طبق قوانین الگوریتم عمل کرده است یا خیر. هر دوی این مکانیسم‌ها در جهت تشویق گره‌های اعتبارسنج برای انجام صادقانه وظایف خود عمل می‌کنند. علاوه بر این، کاربران آوالانچ می‌توانند شبکه‌های کوچکتری را راه‌اندازی کنند که به آن‌ها زیرشبکه نیز گفته می‌شود. زیرشبکه‌ها زنجیره‌هایی هستند که می‌توانند با استفاده از مجموعه قوانین خود کار کنند. اجماع در مورد این زنجیره‌ها توسط خود زیرشبکه‌ها انجام می‌شود. این زیرشبکه‌ها فرآیندهای اجرا و ذخیره‌سازی را با زیرشبکه‌های دیگر یا شبکه اصلی آوالانچ به اشتراک نمی‌گذارند.

آخرین نکته‌ای که Avalanche را منحصر‌به‌فرد می‌کند، طراحی سه بخشی بلاکچین آن است که شبکه کلی آن را تشکیل می‌دهند. در مجموع، سه زنجیره وجود دارد که با هم کار می‌کنند و امکان جابجایی دارایی‌های کریپتو در میان زنجیره‌ها را برای انجام عملکردهای مختلف در اکوسیستم فراهم می‌کنند. آن‌ها عبارتند از:

زنجیره تبادل (X-Chain)

این زنجیره پیش‌فرض است که در آن توکن‌های AVAX ایجاد و مبادله می‌شوند. زنجیره X-Chain از مکانیسم اجماع آوالانچ استفاده می‌کند.

زنجیره قرارداد (C-Chain)

این زنجیره امکان ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. از آنجایی که زنجیره C-Chain با ماشین مجازی اتریوم سازگار است، قراردادهای هوشمند می‌توانند از قابلیت همکاری متقابل زنجیره‌ای استفاده کنند. C-Chain از نسخه ارتقاء‌یافته مکانیسم اجماع آوالانچ به نام Snowman استفاده می‌کند.

زنجیره پلتفرم (P-Chain)

این زنجیره مسئول هماهنگی اعتبارسنج‌ها است و امکان ایجاد و مدیریت زیرشبکه‌ها را فراهم می‌کند.

جمع‌بندی

با ظهور ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین، نه تنها بازارهای مالی جهانی تحولات عمده‌ای را تجربه کرده‌اند، بلکه انگیزه‌ای نیز برای سرمایه‌گذاری و نوآوری ایجاد شده است. ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله‌ای برای انجام تبادلات مالی بدون نیاز به واسطه‌های مالی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به کاربران این امکان را می‌دهند تا دارایی‌های خود را بدون مشکلات بانکی مبادله کنند. این تغییرات سریع در دنیای اقتصاد، باعث ایجاد چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی نیز شده است. در این مقاله، تعریف کردیم که آوالانچ چیست و به معرفی و بررسی ویژگی‌ها و نحوه کارکرد آن پرداختیم. آوالانچ بلاکچینی است که با سرعت بالا و پشتیبانی از تعداد تراکنش‌های بیشتر، می‌تواند یک رقیب جدی برای بلاکچین اتریوم باشد.

مدیر محتوا

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا