Categories
تحلیل فاندامنتال رمزارزها, مقالات آلتکوین‌‌ها
زمان مطالعه: 4 دقیقه

چین لینک یک شبکه غیرمتمرکز است که داده‌ها و اطلاعات را از منابع خارج از بلاکچین به قراردادهای هوشمند بلاکچین از طریق اوراکل‌ها ارائه می‌دهد.

چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که داده‌های واقعی را به قراردادهای هوشمند موجود در بلاکچین ارائه می‌دهد. قراردادهای هوشمند توافقات از پیش مشخص شده در مورد بلاکچین است که اطلاعات را ارزیابی می‌کند و در صورت تحقق برخی شرایط به طور خودکار اجرا می‌شود. توکن لینک LINK رمز ارز دیجیتالی است که برای پرداخت هزینه خدمات در شبکه استفاده می‌شود.

برای درک مزایای چین لینک و نحوه عملکرد آن، باید برخی مفاهیم اساسی و بهم پیوسته را درک کنید. بیایید با قراردادهای هوشمند شروع کنیم.

قراردادهای هوشمند توافقات از پیش مشخص شده در مورد بلاکچین است که اطلاعات را ارزیابی می‌کند و در صورت تحقق برخی شرایط به طور خودکار اجرا می‌شود.مثلا اگر مقدار مشخصی از اتر تا یک تاریخ خاص در یک قرارداد هوشمند واریز شود، پرداخت به دریافت‌کننده کمک مالی وایرز می‌شود – اگر این‌گونه نباشد، پرداخت به پرداخت‌کنندگان بازگردانده می‌شود. از آنجا که قراردادهای هوشمند در یک بلاکچین، قابل تغییر نیستند و قابل تأیید هستند (همه می‌توانند آن‌ها را مشاهده کنند)، اعتماد بالایی را در بین طرفین تضمین می‌کنند که پارامترهای اعلام شده توافق را با دقت منعکس می‌کنند و فقط و فقط در صورت رعایت این پارامترها اجرا می‌شوند.

برای قراردادهای هوشمند به‌منظور ایجاد توافقاتی فراتر از آن‌هایی که مربوط به داده‌های موجود در بلاکچین است، به داده‌های خارج از زنجیره در قالب درون زنجیره‌ای نیاز دارند. مشکل اتصال به منابع اطلاعاتی خارجی به بلاکچین قراردادهای هوشمند به زبانی که برای هر دو قابل درک باشد یکی از اصلی‌ترین محدودیت‌ها در نحوه استفاده گسترده از قراردادهای هوشمند است.

این‌جاست که اوراکل‌ها وارد عمل می‌شوند. اوراکل نرم ‌افزاری است که به عنوان میان افزار شناخته می‌شوند و به عنوان یک واسطه عمل می‌کنند و داده‌ها را از دنیای واقعی به قراردادهای هوشمند در بلاکچین ترجمه و دوباره برمی‌گرداند.

با این حال، یک اوراکل متمرکز به تنهایی مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند که یک قرارداد هوشمند با بلاکچین غیرمتمرکز و با امنیت برای حل آن ساخته است. اما اگر اوراکل معیوب باشد یا به خطر بیفتد، از کجا می دانید داده‌های شما دقیق است؟ اگر داده‌های تغذیه شده به بلاکچین مورد سوال باشند، چگونه یک قرارداد هوشمند مطمئن و قابل اعتماد در بلاکچین می‌باشد؟

بنابراین، بیایید نگاهی سریع به قراردادهای هوشمند و اوراکل‌ها داشته باشیم:

قراردادهای هوشمند قراردادهای تغییرناپذیر و قابل تأیید هستند که با احراز شرایط به طور خودکار در چارچوب IF / THEN اجرا می‌شوند.

داده‌هایی که این شرایط را تعریف می‌کنند به طور سنتی از بلاکچین به‌دست می‌آیند.

اخیراً برای وارد کردن داده‌های خارج از زنجیره به قراردادهای هوشمند درون زنجیره‌ای اوراکل‌ها به اکوسیستم رمزارزها وارد شده است.

اما، اوراکل متمرکز از مزایای قراردادهای هوشمند بر روی بلاکچین می‌کاهد زیرا ممکن است غیرقابل اعتماد یا معیوب باشند.

این فرآیند، همراه با سخت‌افزار اضافی ایمن، مشکلات قابلیت اطمینان را که ممکن است در صورت استفاده از تنها یک منبع متمرکز اتفاق بیفتد، از بین می‌برد.

این فرآیند از زمانی که یک قرارداد هوشمند به داده نیاز دارد از زنجیره بلوکی مجهز به قرارداد هوشمند شروع می‌شود. این قرارداد هوشمند درخواستی را برای اطلاعات ارائه می‌دهد.

پروتکل چین لینک این درخواست را به عنوان یک “رویداد” ثبت می‌کند و به نوبه خود یک قرارداد هوشمند مربوطه (قرارداد سطح خدمات (SLA) را نیز در بلاکچین ایجاد می‌کند تا این داده‌های خارج از زنجیره را به‌دست آورد. قرارداد  SLA چین لینک سه زیر قرارداد ایجاد می‌کند: 1- یک قرارداد اعتبار چین لینک 2- یک قرارداد تطبیق سفارش چین لینک 3- قرارداد جمع چین لینک.

قرارداد اعتبار چین لینک، سابقه ارائه‌دهنده اوراکل را بررسی می‌کند تا صحت و سابقه عملکرد آن را تأیید کند. سپس گره‌های نامعتبر یا غیرقابل اعتماد را ارزیابی و رد می‌کند.

قرارداد تناسب سفارش چین لینک درخواست را از قرارداد درخواست به گره‌های چین لینک تحویل می‌دهد و پیشنهادات آن‌ها را در صورت درخواست ارائه می‌دهد و سپس تعداد و نوع گره‌های مناسب را برای انجام درخواست انتخاب می‌کند.

قرارداد تجمع چین لینک تمام داده‌ها را از اوراکل های برگزیده گرفته و آن‌ها را برای یک نتیجه دقیق تأیید و یا تصحیح می‌کند.

سپس گره های چین لینک درخواست قرارداد درخواست را برای داده ها تحویل می‌گیرند و با استفاده از نرم‌افزار هسته چین لینک این درخواست را از زبان برنامه نویسی درون بلاکچین به یک زبان برنامه‌نویسی خارج از بلاکچین تبدیل می‌کنند که منبع داده واقعی می‌تواند آن را درک کند. سپس این نسخه تازه ترجمه شده از درخواست به یک رابط برنامه اپلیکیشن خارجی (API) هدایت می‌شود که داده‌ها را از آن منبع جمع‌آوری می‌کند. پس از جمع‌آوری داده‌ها، از طریق هسته چین لینک به زبان بلاکچین ترجمه شده و به قرارداد تجمع چین لینک ارسال می‌شوند.

این‌جا جایی است که همه‌چیز واقعا جالب می‌شود. قرارداد تجمع چین لینک می‌تواند داده ها را از یک منبع واحد و از چندین منبع تأیید کند و می‌تواند داده‌ها را از چندین منبع تطبیق دهد.

برای مثال در زمینه آب و هواشناسی؛ اگر از 7 گره، پنج گره یک پاسخ از حسگر آب و هوا و دو گره دیگر پاسخی متفاوت ارائه دهند، قرارداد تجمع چین لینک می‌داند که این دو گره معیوب هستند (یا غیر صادق هستند) و پاسخ آن‌ها را کنار می‌گذارد. به این ترتیب، گره‌های چین لینک می‌توانند داده‌ها را از یک منبع تأیید کنند.

قرارداد تجمع چین لینک می تواند این روند اعتبارسنجی را برای چندین منبع تکرار کند، سپس همه داده‌های معتبر را با میانگین‌گیری و تبدیل به یک داده واحد، تطبیق می‌دهد. تحت شرایط خاص، نمی‌توان از میانگین‌گیری برای همه پاسخ‌ها استفاده کرد، اما برای قابل فهم بودن مقاله در این‌جا بیشتر از این پیش نمی‌رویم.

در کنار منبع داده، چین لینک روشی ایجاد کرده است که به طور مطمئن و کارآمد، داده‌های دقیق را به قراردادهای هوشمند در بلاکچین ارائه می‌دهد.

توکن‌ لینک

متقاضیان قرارداد از توکن لینک برای پرداخت هزینه اپراتورهای گره چین لینک برای کار خود استفاده می‌کنند. قیمت‌ها توسط اپراتور گره چین لینک بر اساس تقاضای داده‌هایی که می‌توانند ارائه دهند و بازار فعلی این داده‌ها تعیین می‌شود.

اپراتورهای گره چین لینک نیز برای مشارکت در شبکه از لینک استفاده می کنند اپراتورهای گره باید لینک را به چین لینک واریز کنند تا تعهد خود را به شبکه نشان دهند و خدمات خوب را تضمین کنند.

قرارداد اعتبار چین لینک هنگام تطبیق گره‌ها با درخواست داده‌ها، اندازه سهام یک گره (در میان معیارهای دیگر) را در نظر می‌گیرد. بنابراین گره‌هایی که سهام بیشتری دارند برای انجام درخواست‌ها انتخاب می شوند (و بنابراین برای خدمات خود رمزهای لینک کسب می‌کنند). شبکه چین لینک همچنین گره‌های معیوب یا نادرست را با مالیات بستن به سهام لینک آن‌ها به دلیل خدمات ضعیف، مجازات می‌کند.

لینک مطابق با استاندارد ERC-20 برای توکن‌های بر روی شبکه اتریوم ساخته شده است و با ارز فیات یا ارزهای دیجیتال دیگر قابل خرید و فروش است.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها