Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها

توکن حاکمیتی به دارندگان اجازه می‌دهد که درباره تصمیم‌گیری‌ها و تغییرات مربوط به پروژه حق رأی داشته باشند و آینده یک پروتکل را شکل دهند.

زمان مطالعه: 9 دقیقه

در دنیای DeFi، نمی‌توان بدون اشاره به کاربرد توکن حاکمیتی، در مورد ارزهای دیجیتال و وب 3 صحبت کرد. اگرچه چندی است بیشتر سرمایه‌گذاران کریپتو بر روی توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و دارای تراشه آبی تمرکز کرده‌اند، اما طیف گسترده‌ای از توکن‌ها از جمله توکن‌های امنیتی، توکن‌های کاربردی و توکن‌های پلتفرم نیز وجود دارند.

دارندگان توکن‌های حاکمیتی نه تنها می‌توانند به آینده پروتکل کمک کنند، بلکه اعضای جامعه نیز به هم نزدیک‌تر می‌شوند. دارندگان توکن‌های حاکمیتی، متناسب با تعداد توکن‌هایی که در اختیار دارند، می‌توانند بر پروژه تأثیر بگذارند. آن‌ها می‌توانند به پیشنهاد تغییرات در یک پروتکل مانند ارتقاء محصول، افزودن ویژگی‌های جدید و اصلاح پارامترهای سیستم رأی دهند. به طور کلی، توکن‌های حاکمیتی نقش مهمی ‌در اکوسیستم دیفای ایفا می‌کنند.

توکن حاکمیتی چیست؟

توکن حاکمیتی

توکن‌های حاکمیتی، ارزهای دیجیتالی هستند که بر روی پلتفرم‌های بلاک چین ساخته شده‌اند و به دارندگان حق مشارکت در حاکمیت یک پروتکل را می‌دهند. دارندگان این نوع توکن در مورد اضافه شدن ویژگی‌های جدید به یک پروژه و ایجاد تغییرات در سیستم حاکمیت آن، بسته به قدرت رأی خود، می‌توانند نظر بدهند. قدرت رأی هر دارنده، متناسب با تعداد توکن‌هایی است که در اختیار دارد. در اختیار داشتن توکن‌های حاکمیتی بیشتر به معنای نفوذ بیشتر است.

توکن‌های حاکمیتی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مالکیت پروتکل‌های غیرمتمرکز را در اختیار دارندگان آن توکن‌ قرار می‌دهند. هر کسی که دارای توکن‌های حاکمیتی باشد، می‌تواند بر مسیر آینده پروتکل تأثیر بگذارد.

اکثر پروتکل‌ها دارای یک فرایند استاندارد برای ارائه طرح‌های پیشنهادی هستند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا پیشنهادات مختلف خود را ارائه دهند. دارندگان توکن حاکمیتی می‌توانند از قدرت رأی خود برای تأثیرگذاری بر هرگونه تغییرات احتمالی در پروژه استفاده کنند. توکن‌های حاکمیتی به عنوان یک مکانیسم تصمیم‌گیری کلیدی در سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) در نظر گرفته می‌شوند.

توکن‌ حاکمیتی چگونه کار می‌کند؟

حاکمیت متمرکز به این معنی است که هیات مدیره یا سهامداران یک شرکت دارای اختیار کامل در زمینه تصمیم گیری در مورد جهت گیری استراتژیک هستند. توکن‌های حکومتی در سیستم DeFi  به عنوان راهی برای اداره اکوسیستم غیرمتمرکز و تقویت مشارکت بهتر جامعه، تمرکززدایی و تصمیم گیری بدون تکیه بر تصمیم گیرندگان متمرکز شناخته می‌شوند.

از آنجایی که این توکن‌ها در بلاک چین‌ها وجود دارند، دارای ویژگی‌هایی مانند توزیع شفاف و مالکیت غیرقابل تغییر هستند که DAO‌ها را به آزمایشگاهی عالی برای فرایند تصمیم گیری تبدیل می‌کنند.

هنگامی ‌که یک پیشنهاد حاکمیتی به رای گذاشته می‌شود، دارندگان توکن‌های حاکمیتی این فرصت را دارند که رای خود را در بلاک چین قرار دهند. در بیشتر موارد، قدرت رای گیری یک دارنده توکن به طور مستقیم با تعداد کل توکن‌هایی که دارد متناسب است. بنابراین، هر کسی که 1000 توکن حکومتی داشته باشد، دو برابر یک دارنده با 500 توکن، قدرت رای خواهد داشت. با این وجود، هر DAO روش‌های حاکمیتی کمی‌ متفاوت دارد. انواع پیشنهادهای حاکمیتی که دارندگان توکن می‌توانند به آنها رای دهند معمولاً شامل موارد زیر است:

  • انجام بازنگری در بودجه توسعه دهندگان
  • حصول اطمینان از رعایت بهترین شیوه‌ها هنگام ایجاد تغییرات در رابط کاربری
  • اصلاح توزیع پاداش
  • رای دادن به کارمزد تراکنش‌های شبکه

ساختار توکن‌های حاکمیتی چگونه است؟

در زیر دو مدل توکن حاکمیتی متمایز برای حکمرانی غیرمتمرکز آمده است:

حاکمیت روی زنجیره

حاکمیت روی زنجیره به فرایندهای تصمیم گیری غیرمتمرکز اشاره دارد که مستقیماً بر روی یک بلاک چین اجرا می‌شود. با حاکمیت زنجیره‌ای، قوانین اساساً در پروتکل کدگذاری می‌شوند. به این معنی که هر تصمیمی ‌بلافاصله به کدهای قابل خواندن ترجمه می‌شود. پروژه‌هایی مانند تزوس قصد دارند در آینده از حاکمیت زنجیره‌ای استفاده کنند.

یکی از چالش‌های اصلی شامل دشواری مشارکت دارندگان توکن در فرایندهای تصمیم‌گیری، اختلافات و درگیری‌هایی است که در یک جامعه به وجود می‌آیند که می‌تواند منجر به بن‌بست حاکمیتی شود. این اتفاق ممکن است منجر به یک ‌هارد فورک بالقوه یا تقسیم بلاک چین شود که رویکردهای حاکمیتی متفاوتی دارد.

حاکمیت خارج از زنجیره

حاکمیت خارج از زنجیره به این معنی است که فرایندهای تصمیم گیری قبل از اینکه توسعه دهندگان آنها را در پروتکل رمزگذاری کنند، در سطح اجتماعی‌تری رخ می‌دهد. در حال حاضر، اتریوم و بیت کوین عمدتاً از حاکمیت خارج از زنجیره استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، اتریوم پروتکل‌های بهبود را از طریق GitHub دریافت می‌کند، در حالی که توسعه دهندگان بیت کوین پیشنهادات خود را از طریق لیست پستی نمایش می‌دهند.

بسیاری از کاربران بر این باورند که حکمرانی خارج از زنجیره نسبت به حاکمیت درون زنجیره‌ای کنترل‌ها و تعادل‌های بیشتری دارد. ماینرها مسئول تصمیم گیری در مورد پذیرش پیشنهادات هستند. با این حال، کاربران می‌توانند با فروش توکن‌های خود یا تغییر به پروتکل دیگری به شبکه پاسخ دهند.

توکن‌ حاکمیتی در مقابل توکن‌های امنیتی و توکن‌های کاربردی

توکن‌های حاکمیتی حق رای را در پروتکل‌های DeFi نشان می‌دهند. آن‌ها قدرت تصمیم‌گیری را روی یک بلاک چین، از یک ساختار کاملاً متمرکز به یک جامعه توزیع می‌کنند. دارندگان توکن معمولاً در آینده پروژه سرمایه گذاری می‌کنند. زیرا تصمیمات آنها بر نتیجه پروژه تاثیر می‌گذارد.

توکن حاکمیتی علاوه بر دادن حق رای به دارندگان خود، دارای کاربردهای دیگری مانند اهداف سهامداری، کشاورزی بازده و وام‌های رمزنگاری است. این در حالی است که توکن‌های امنیتی برای انطباق با مقررات اوراق بهادار طراحی شده‌اند و به سرمایه‌گذاران حفاظت و انطباق با مقررات در حوزه‌های قضایی مختلف ارائه می‌دهند. این توکن‌ها معمولاً توسط دارایی‌های دنیای واقعی مانند هنر، سهام شرکت، کالاها و موارد دیگر پشتیبانی می‌شوند. توکن‌های امنیتی ورود سرمایه‌گذاران به دارایی‌های با ارزش را تسهیل می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند بخشی از آن‌ها را از طریق مبادله توکن‌های امنیتی منطبق در اختیار داشته باشند.

توکن ابزاری یک دارایی دیجیتالی است که عمدتاً برای پرداخت و دسترسی به محصولات یا خدمات استفاده می‌شود. این توکن‌ها دارای سازگاری با عملکرد پروتکل‌های بلاک چین یا برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) هستند. به عنوان مثال، بایننس کوین (BNB) با دادن حق رای به دارندگان خود برای لیست کردن توکن‌ها، باز کردن قفل تخفیف‌های معاملاتی و برخورداری از اولویت برای رویدادها و خدمات انحصاری، مانند بایننس لانچ پد، به عنوان یک توکن ابزاری عمل می‌کند.

با این حال، هر توکنی به عنوان ارز در نظر گرفته نمی‌شود. زنجیره‌های تامین جهانی معمولا از این توکن‌ها برای بهره مندی از بلاک چین و انعطاف پذیری قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند.

آیا توکن حاکمیتی با ارزش است؟

توکن حاکمیتی governance coin

توکن‌های حاکمیتی با دادن حق تصمیم گیری و مدیریت پلتفرم به شرکت کنندگان، از یکپارچگی بلاک چین محافظت می‌کنند. ارزش این توکن‌ها در درجه اول از حقوق حاکمیتی برای ایجاد تغییرات در پروتکل موجود ناشی می‌شود، که در نهایت با شکل گیری پلتفرم به نفع دارندگان است. این توکن‌ها معمولاً معامله، مبادله و سهامداری می‌شوند، به این معنی که داشتن آنها را می‌توان نوعی جریان درآمد غیرفعال در نظر گرفت.

به طور کلی، توکن حاکمیتی با پذیرش انبوه پروژه‌ها ارزشمندتر می‌شود. اگرچه ممکن است در ابتدا ارزشمند نباشد، ارزش توکن‌های حاکمیتی متناسب با رشد پروژه افزایش می‌یابد و با کاهش تعداد توکن‌های در گردش، زمانی که پروتکل DeFi شروع به سوزاندن توکن می‌کند، بیشتر افزایش می‌یابد.

مزایای استفاده از توکن حاکمیتی

اگر با سرمایه گذاری در یک پروژه بلاک چین، توکن‌های حاکمیتی به دست آورده‌اید، در هنگام استفاده از آنها مزایای متعددی به دست خواهید آورد، از کارایی بهتر گرفته تا فرصت‌های بیشتر برای همکاری.

کارکرد حاکمیت غیرمتمرکز

مزیت اصلی توکن‌های حاکمیتی این است که حکمرانی غیرمتمرکز را در خود جای می‌دهند. توسعه‌دهندگانی که تمرکززدایی را در پروژه‌های web3 خود پیاده‌سازی می‌کنند، می‌توانند از توکن‌های حاکمیتی برای این منظور استفاده کنند. اگر این توکن‌ها وجود نداشتند، راه حل‌های DeFi عمدتاً شامل مقادیر زیادی از قراردادهای هوشمند می‌شد.

فرصت‌های همکاری

پس از ارائه یک پیشنهاد، دارندگان توکن‌های حاکمیتی پس از بحث و گفتگو بین خود آزادند تا با یکدیگر همکاری کنند. هر کسی که چنین توکنی دارد می‌تواند نحوه رای دادن خود را بیان کند، در حالی که مشوق‌هایی برای همکاری با سایر اعضای جامعه که قصد رای دادن به همان روش را دارند، به دست می‌آورد.

بهره وری بیشتر

یکی دیگر از مزایای توکن‌های حاکمیتی، کارایی است. داشتن توکن‌های حاکمیتی به اعضای جامعه احساس مشارکت در پروژه می‌دهند. این امر منجر به مشارکت فعال‌تر می‌شود، زیرا اعضا می‌خواهند پروژه به موفقیت برسد، که به طور موثر منجر به تصمیم‌گیری کارآمدتر در مورد پروژه می‌شود.

 

چالش‌های استفاده از توکن‌ حاکمیتی

در حالی که توکن‌های حاکمیتی برای پروژه‌های وب 3 و بلاک چین بسیار سودمند هستند، چند چالش برای شرکت‌های رمزنگاری صادر کننده توکن‌های حاکمیتی وجود دارد که باید در نظر بگیرند.

پتانسیل بازیگران بد

جدی‌ترین چالش توکن حاکمیتی شامل پتانسیل بازیگران بدخواه است که از قدرت حکمرانی خود برای اتخاذ تصمیماتی استفاده می‌کنند که تنها به نفع خودشان است، برخلاف کل جامعه. اگر فردی با مقدار زیادی قدرت رای بازیگر بدی باشد، تصمیم حاصل برای پروتکل می‌تواند تصمیم ضعیفی تلقی شود.

قدرت رای بیشتر برای نهنگ‌ها

نهنگ‌ها سرمایه گذارانی هستند که سرمایه گذاری‌های بسیار بزرگی انجام می‌دهند، به این معنی که مقدار قابل توجهی از توکن‌های حاکمیتی را در اختیار دارند. این می‌تواند به دلیل قدرت رای دهی آنها در تمرکززدایی مشکل ایجاد کند. زیرا تمرکززدایی یکی از اهداف اصلی پروژه‌های بلاک چین است.

مسئولیت پذیری کم

در حال حاضر، توکن‌های حاکمیتی با مسئولیت پذیری زیادی همراه نیستند. اگر پروژه‌ای با شکست مواجه شود، تشخیص اینکه چه کسی مسئول شکست است دشوار است.

بهترین Governance coinهای بازار

بهترین توکن های حاکمیتی بازار

امروزه تعداد زیادی از توکن‌های حاکمیتی در بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمده‌اند.

Curve DAO

یکی از اولین نمونه‌ها در لیست بهترین governance coin، توکن Curve DAO (CRV) است. Curve یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های DeFi با سیستم بازارساز و قابلیت‌های ارائه‌دهنده نقدینگی است. توکن CRV در سال 2020 به عنوان ابزاری برای تسهیل حاکمیت زنجیره‌ای معرفی شد.

Curve DAO اساساً عملیات Curve را به عنوان یک پلتفرم کنترل می‌کند و در نتیجه بر اهمیت توکن‌های CRV تاکید دارد. توکن حاکمیت CRV مسئول تعیین نحوه عملکرد پلتفرم و نحوه توسعه آن در آینده است. مهم‌تر از همه، نقش توکن‌های حاکمیتی در انجام سفارشات بازار خودکار و تسهیل استخر نقدینگی برای کاربران می‌تواند سوابق جدیدی برای رشد DeFi ایجاد کند.

Uniswap DAO

Uniswap به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز پیشرو در سپتامبر 2020 به فهرست توکن‌های حاکمیتی برتر پیوست. توکن حاکمیتی Uniswap، UNI، به DEX کمک کرده است تا یک DAO بسیار مهم را در دوران مدرن ایجاد کند. Uniswap با کاهش کارمزد معاملات برای مبادلات استیبل کوین، با رشد قابل توجهی در حجم معاملات مواجه شد. رشد حجم معاملات Uniswap نشان دهنده مهاجرت کاربران از سایر پروژه‌های DeFi است.

مهم‌تر از همه، Uniswap DAO همچنین با پیشنهاد گذراندن 40 میلیون دلار از خزانه داری پروژه در ماه می، نظرات را به سمت خود جلب کرد. با این حال، کاربرانی که از این پیشنهاد حمایت کردند، عمدتاً نمایندگان قابل توجهی از شرکت‌های بزرگ بودند. توکن UNI وارد عمل شد و از عقب نشینی اطمینان حاصل کرد و در نتیجه پیشنهاد را با وجود بودجه کمتر به تصویب رساند.

UNI یکی از موثرترین نمونه‌های توکن‌های حکمرانی است که اثبات می‌کند چگونه حکومت می‌تواند ماهیت واقعی غیرمتمرکز داشته باشد. توکن UNI مسئولیت جمعی را به حاکمیت Uniswap، خزانه‌داری جامعه UNI، فهرست پیش‌فرض Uniswap و رمز نقدینگی SOCKS اعطا می‌کند.

Aave

بهترین governance coin بعدی در لیست توکن‌های حاکمیتی، رمز ارز AAVE، توکن بومی ‌پروتکل Aave است. Aave یک پلتفرم محبوب وام دهی رمزنگاری است که بر اساس اصول غیرمتمرکز کنترل می‌شود. این پلتفرم تعامل مستقیم بین وام گیرندگان و وام دهندگان را فراهم می‌کند. اساس اولیه پروتکل Aave بر روی بلاک چین اتریوم استوار است.

Aave امکان ادغام با شبکه‌های دیگر را نیز دارد. در اوایل سال 2021، توکن AAVE افزایش 2300 درصدی را تجربه کرد و بسیاری از سرمایه گذاران آن را به عنوان یکی از بهترین توکن‌های DeFi معرفی کردند. در عین حال، نوسانات شدید بازار کریپتو هرگز به کسی رحم نکرده است و AAVE نیز از این قاعده مستثنی نیست.

AAVE به عنوان یک توکن حاکمیتی همچنین حقوق حاکمیت انحصاری را به دارندگان توکن ارائه می‌دهد. صاحبان توکن می‌توانند نظرات خود را در مورد آینده پروتکل Aave بیان کنند. درست مانند یک DAO، دارندگان توکن AAVE می‌توانند در مورد افزودن ویژگی‌های جدید یا استفاده از وجوه خزانه تصمیم بگیرند. علاوه بر این، AAVE همچنین می‌تواند به عنوان وثیقه در پروتکل Aave عمل کند و بدین ترتیب درها را برای کاهش هزینه‌های تراکنش بگشاید.

Compound

Compound برای حاکمیت غیرمتمرکز در یک DAO طراحی شده است. این توکن یک نمونه امیدوارکننده از اثربخشی DAO‌ها در زمینه DeFi برای تسهیل دسترسی کاربران به وام‌های رمزنگاری است. سرمایه گذاران می‌توانند توکن‌های حاکمیتی را در پروتکل Compound در کنار شروع پرداخت بهره قفل کنند.

نکته برجسته پروتکل Compound تسهیل سود توزیع شده در دارایی‌هایی است که به پلتفرم کمک می‌کنند. این پلتفرم غیرمتمرکز وام دهی یک دروازه موثر به دنیای DeFi است و در عین حال امتیازات حاکمیتی را به کاربران ارائه می‌دهد.

توکن COMP تاثیر عملی در تضمین وام‌دهی ارزهای دیجیتال دارد. این پلتفرم می‌تواند در کنار اطمینان از تمرکززدایی، به مردم در قرض‌گیری کریپتو کمک کند. Compound هیچ گونه الزامی ‌برای بررسی اعتبار از وام گیرندگان مختلف، در کنار اطمینان از ناشناس بودن فرایند، اعمال نمی‌کند. با اطمینان از این مزایا، COMP به کاربران اکوسیستم Compound قدرت می‌دهد. هر توکن نشان دهنده یک رای مهم برای نظر دادن در مورد پیشنهادات حاکمیتی است.

Decentraland

Metaverse Decentraland یک زمین بازی در لیست توکن‌‌های حاکمیتی به شکل LAND است. توکن‌‌های غیرقابل تعویض LAND نشان‌دهنده قطعه زمین‌های مجازی هستند و توکن MANA به عنوان وسیله پرداخت در این پلتفرم متاورس عمل ‌می‌کند. یک نهاد غیرمتمرکز مسئولیت اداره قطعه زمین‌های مجازی را به جای یک مقام مرکزی بر عهده دارد. Decentraland DAO به عنوان یک توکن حاکمیتی، بیشتر شبیه به یک جامعه برنامه‌ریزی شهری غیرمتمرکز است.

در متاورس Decentraland، هر کاربر ‌می‌تواند رای خود را در مورد تصمیمات برنامه ریزی بیان کند. کاربران جدید به تدریج به Decentraland DAO علاقه نشان داده و بسیاری از شرکت‌‌های بزرگ خریدهای بزرگی را در Decentraland انجام ‌می‌دهند. یک قطعه زمین مجازی در متاورس Decentraland سال گذشته به قیمت 2.4 میلیون دلار به حراج گذاشته شد. علاوه بر این، سامسونگ دفتر مرکزی مجازی خود را در Decentraland راه اندازی کرده است.

آینده توکن‌ حاکمیتی چه می‌شود؟

اگرچه پیش‌بینی آینده هر جنبه‌ای از صنعت کریپتو دشوار است، اما توکن‌های حاکمیتی قبلاً ارزش خود را در فضای کریپتو ثابت کرده‌اند و احتمالاً برای رشد این صنعت در آینده بسیار مهم خواهند بود. با تسهیل DAO‌ها، دارندگان این نوع توکن می‌توانند به ایجاد یک جامعه پایدار کمک کنند و در عین حال، مطمئن باشند که نظرات خود را نیز بیان می‌کنند. این جوامع می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند، از متاورس‌ گرفته تا DAO‌ سرمایه‌گذاری.

سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز با قرار دادن توانایی مدیریت پروژه در اختیار یک جامعه‌ گسترده‌تر، به تصمیمات آن جامعه اجازه می‌دهند تا مستقیماً بر موفقیت پروژه تأثیر بگذارند. کاربران با استفاده از توکن‌های حاکمیتی می‌توانند در مورد پیشنهادها، از تغییر توزیع پاداش گرفته تا تغییر کل ساختار حاکمیت پروژه یا سازمان DeFi، حق رأی داشته باشند. توکن‌های حاکمیتی همکاری فعال را در فرآیندهای تصمیم‌گیری مداوم میان دارندگان این دست توکن‌ها تقویت می‌کنند. در انتها، انتظار می‌رود که ارزش توکن‌های حاکمیتی با پذیرش بیشتر توسط کاربران در آینده، افزایش پیدا کند.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها