Categories
تحلیل فاندامنتال رمزارزهای جدید, مقالات آلتکوین‌‌ها
زمان مطالعه: 4 دقیقه

Libra (با نام تجاری جدید Diem) یک سیستم پرداخت است که توسط فیسبوک پیشنهاد شده است. این برنامه مبتنی بر یک بلاکچین مجاز است که انتظار می‌رود اکوسیستم پرداخت دیجیتال و سایر خدمات مالی را تأمین کند.

Diem (لیبرا سابق) نامیده می‌شود، که با سبدی از استیبل‌کوین‌ها پشتیبانی می شود و قرار است در سال 2021 راه اندازی شود. اما چه چیزهای دیگری لازم است در مورد رمزنگاری فیسبوک بدانید؟

معرفی

پرداخت دیجیتال فضایی با فرصت‌های فراوان است. از آنجا که دسترسی افراد با اینترنت ارزانتر تلفن‌های هوشمند آسانتر شده است، بیشتر فعالیت‌های اقتصادی بصورت آنلاین انجام می‌پذیرند. شرکت‌هایی مانند Paypal ، Visa و MasterCard در حال حاضر بسیاری از این فعالیت‌ها را تأمین می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از پروژه‌ها در فضای رمزنگاری نیز در تلاشند تا محصولی برای این بخش تولید کنند.

برخلاف سایر پروژه‌ها، فیس بوک از قبل تعداد زیادی کاربر دارد. در سه ماهه سوم سال 2020، فیسبوک تقریباً 2.7 میلیارد کاربر فعال ماهانه داشت. این می‌تواند به طور بالقوه سیستم پرداخت پیشنهادی آنها را یک شبه به موفقیت برساند.

Libra (Diem) فیسبوک چیست؟

Libra (با نام تجاری جدید Diem) یک سیستم پرداخت مبتنی بر بلاکچین است که توسط فیس بوک در سال 2019 پیشنهاد شده است. هدف آن ارائه دسترسی به خدمات مالی برای افراد فاقد حساب بانکی است. برخی از اعضای بنیانگذار آن مورگان بلر، دیوید مارکوس و کوین ویل ذکر شده‌اند.

در ابتدا قرار بود این اتفاق در سال 2020 باشد، اما به دلایل مختلف به تاخیر افتاد و احتمالاً در سال 2021 این اتفاق می‌افتد.

Libra توسط انجمن Libra (با نام تجاری Diem) اداره می‌شود که یک سازمان عضویت مستقل است و دفتر مرکزی آن در ژنو سوئیس قرار دارد. اعضا از چندین شرکت از حوزه‌های بلاکچین، فناوری، پرداخت، بخش‌های ارتباط از راه دور، سرمایه گذاران تشکیل شده‌اند.

اعضای انجمن Libra وظیفه تصمیم گیری‌های حکمرانی، نظارت بر عملکرد سیستم پرداخت Libra، پروژه‌هایی که در بلاکچین Libra ساخته می‌شود و اعطای کمک‌های بلاعوض هستند. فیس بوک با در نظر دارد 100 نفر عشو در این انجمن داشته باشد.

آیا Libra فیسبوک یک ارز رمزنگاری شده است؟

Libra مبتنی بر بلاکچین است و از فناوری رمزنگاری استفاده می‌کند. با این حال، اصطلاح ارز رمزنگاری شده معمولاً بیانگر خصوصیات خاصی است که لیبرا از آن برخوردار نیست.

ولی به طور خلاصه، تا آنجا که به Libra مربوط می‌شود، درست‌تر است که آن را یک ارز دیجیتال بدانیم.

لیبرا فیسبوک چگونه کار خواهد کرد؟

بلاکچین Libra (با نام تجاری Diem Blockchain) یک بلاکچین مجاز است که ستون فقرات سیستم پرداخت را تشکیل می‌دهد. بنابراین چه تفاوتی با بلاک‌چین‌های دیگر دارد؟

ما اغلب درمورد چگونگی باز بودن بلاکچین‌ها مانند بیت کوین یا اتریوم صحبت می‌کنیم. این بدان معنی است که هر کسی که به اینترنت متصل باشد می‌تواند آزادانه به آنها دسترسی داشته باشد، در آنها معامله کند یا در آنها ساخته شود. هیچ کس (یا هر چیز دیگری) دسترسی را کنترل نمی‌کند.

با این حال، این مورد در مورد بلاکچین مجاز وجود ندارد. برای استفاده از آن، از هر کسی که شبکه را کنترل می‌کند به مجوز نیاز دارید. یا به طور خاص، برنامه‌های مورد استفاده شما به دسترسی ویژه‌ای نیاز دارند.

Libra به عنوان یک بلاکچین مجاز همچنین به این معنی است که مانند بسیاری از بلاکچین های دیگر از ماینینگ یا استاک برای تأیید معاملات استفاده نمی‌کند. درعوض، برای تأیید معاملات به مجموعه اعتبارسنجان مجاز (اعضای انجمن Libra) اعتماد خواهد کرد.

به گفته سازندگان آن، Libra ممکن است پس از پنج سال اول به سیستم اثبات سهام (PoS) تبدیل شود. با این حال، این مدت در چنین فضای نوپایی طولانی است. بنابراین، چرا از همان ابتدا از PoS استفاده نمی‌کند؟ آنها دلیل خود را در وایت‌پیپر Libra توضیح می‌دهند. با توجه به چشم انداز آن، در حال حاضر هیچ سیستم غیرمجازی وجود ندارد که بتواند از میلیاردها نفر از مردم برای معامله بر روی آن پشتیبانی کند.

آیا لیبرا فیسبوک غیرمتمرکز است یا متمرکز؟

به گفته بسیاری از افراد در فضای بلاکچین، بلاکچین‌های مجاز نمی‌توانند مانند همتایان غیرمجاز خود غیرمتمرکز باشند، زیرا بیشتر به یک پایگاه داده شرکت سنتی شباهت دارند.

از این نظر، Libra مانند بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه در برابر سانسور مقاوم نیست. از آنجایی که این اعتبارسنج‌ها باید عضو انجمن Libra باشند، در نهایت شبکه می‌تواند نسبتاً متمرکز باشد.

از طرف دیگر، کنترل و بررسی مواردی که برنامه‌ها می‌توانند با دفتر توزیع شده تعامل داشته باشند، می‌تواند نکات منفی داشته باشد. به عنوان مثال، حذف برنامه‌های مخرب و کلاهبرداری ممکن است آسان‌تر باشد.

سیستم پرداخت Libra

سیستم پرداخت Libra (با نام تجاری جدید به سیستم پرداخت Diem) از چندین استیبل‌کوین متصل به ارزهای فیات مانند USD ، EUR ، GBP پشتیبانی می‌کند. این کارها مشابه استیبل‌کوین‌هایی است که ارزش آن‌ها از خزانه‌ای به نام خزانه لیبرا حاصل می‌شود. این ذخیره شامل پول نقد، معادل پول نقد و اوراق بهادار کوتاه مدت دولت می‌باشد.

علاوه بر این، سیستم پرداخت Libra از یک کوین چند ارزی به نام دلار Diem (LBR سابق) نیز پشتیبانی خواهد کرد. که به نوعی ترکیبی از همه این استیبل‌کوین‌ها است و با سبدی از دارایی‌هایی که ارزش آن را تضمین می‌کنند پشتیبانی می‌شود. شما می‌توانید آن را به عنوان یک استیبل‌کوینی از استیبل‌کوین‌ها (و احتمالاً دارایی‌های دیگر مانند اوراق بهادار) تصور کنید. ایده این است که این اشکال مختلف وثیقه می‌تواند از آن در برابر نوسانات محافظت کند (جنبه مهمی برای چیزی که هدف آن یک نوع پرداخت است).

ارز رمزنگاری Libra قرار است در کیف پول آینده موسوم به Novi (کیف پول کالیبرای سابق) ذخیره شود. همانطور که انتظار دارید، این کیف پول دیجیتال ممکن است در سایر محصولات رسانه‌های اجتماعی مانند Facebook Messenger و WhatsApp ادغام شود. طبق برنامه‌ها، کاربران باید بتوانند به راحتی دلار آمریکا (یا سایر ارزهای فیات) و کوین فیسبوک را بهم تبدیل کنند.

کد منبع Libra ، Diem Core نام دارد، متن باز است و به زبان Rust نوشته شده است (می‌توانید آن را خودتان در Diem GitHub بررسی کنید). طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، Libra از قابلیت قرارداد هوشمند از طریق یک زبان برنامه نویسی به نام Move نیز پشتیبانی خواهد کرد.

آیا لیبرا فیسبوک جایگزین بیت کوین خواهد شد؟

در حال حاضر، آشکار است که Libra و Bitcoin تفاوت‌های اساسی دارند و به خوبی می‌توانند در آینده با هم زندگی کنند. اگرچه هر دو سیستم پرداخت دیجیتال محسوب می‌شوند، اما هدف آنها استفاده از موارد مختلف استفاده است.

بیت کوین یک ارز رمزپایه غیرمتمرکز و مقاوم در برابر سانسور است که اغلب به عنوان نوعی دارایی ذخیره یا ذخیره ارزشی عمل می‌کند. از طرف دیگر، Libra متکی به شبکه مجاز است و مدل متمرکزتری را پیشنهاد می‌کند.

آینده Libra (Diem)

فیس بوک پس از اعلامیه اصلی Libra، به ویژه از طرف بانک‌های مرکزی، قانون‌گذاران و نهادهای نظارتی، با انتقاداتی روبرو شده است. باید دید آیا آنها می‌توانند تمام اجزای سازنده لازم را برای موفقیت Libra در کنار هم قرار دهند.

نتیجه پایانی

Libra یک سیستم پرداخت است که توسط فیس بوک و براساس یک بلاکچین مجاز پیشنهاد شده است. هدف آن ارائه خدمات مالی به افراد بدون حساب‌های بانکی از طریق برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی فیسبوک است.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها