Categories
مفاهیم پایه, مقالات استیبل‌کوین‌‌ها

استیبل کوین StableCoin از رمزارزهایی است که برای کاهش نوسانات قیمت طراحی‌ شده‌‌ و به همین منظور به یک پشتوانه‌ی با ثبات مثل دلار وابسته است.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

استیبل کوین (StableCoin) یکی از انواع رمز ارز است که برای مدیریت نوسانات قیمت طراحی شده و به همین منظور به یک پشتوانه‌ی با ثبات وابسته است. این پشتوانه می‌تواند هر کالای با ارزشی مثل طلا و یا حتی پول‌های فیزیکی رایج در کشورها باشد. هدف از پشتوانه قراردادن طلا یا پول‌های فیزیکی بهره بردن از اصلی‌ترین مزیت آنها یعنی ثبات قیمت است. استیبل کوین توسط شخص خاصی طراحی نشده، بلکه توسط نهادهای مالی وابسته به دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ ساخته و پشتیبانی می‌شود.

StableCoin به‌عنوان نوعی رابط میان ارزهای رمزنگاری شده و ارز فیات رایج کشورها عمل می‌کند و ارزش آن‌ها وابسته به دارایی‌های ذخیره پشتوانه است. این امر باعث می‌شود تا کاربران در حالی که از نوسانات ارز دیجیتال دور هستند، از مزایای ارزهای دیجیتال بهره ببرند که برای هر چیزی از تجارت روزمره گرفته تا مبادلات گزینه‌ی مناسب‌تری نسبت به ارز فیزیکی است.

درباره استیبل کوین

استیبل کوین ثبات را به یک کیفیت کمیاب و ارزشمند در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل کرده و مجموعه‌ای از انواع StableCoin برای پاسخگویی به این نیاز در حال ظهور است. استیبل کوین ها بر روی بلاکچین‌های عمومی خاصی اجرا می‌شوند که به ارزش ارزهای تحت حمایت دولت مانند دلار آمریکا یا فلزات گرانبها مانند طلا مرتبط است.

درباره استیبل کوین

بزرگترین استیبل کوین ها بر اساس ارزش بازار از جمله تتر، یو اس دی کوین، بایننس یو اس دی، و ترا یو اس دی همگی به دلار آمریکا مرتبط است. ده ها StableCoin مشهور در بازار وجود دارد که ارزش مارکت آنها بیش از میلیاردها دلار است.

عملکرد استیبل کوین

استیبل کوین‌ها، با هدف ایجاد پلی میان ارزهای فیزیکی و کریپتوکارنسی‌ها از مزایای هر دو سیستم بهره‌مند شده‌اند. البته عملکرد استیبل کوین به این موارد ختم نمی‌شود، زیرا این دسته از رمز ارز ها نیز به مانند سایرین، از مزایای بلاکچین مانند امنیت، حفظ حریم خصوصی، هزینه پایین تراکنش و شفافیت بهره می‌برد. به‌هر حال اگرچه مزایای استیبل کوین جذاب به نظر می‌رسد اما یکسری معایب هم دارد که حتما به آنها اشاره خواهیم. اما برای درک درست از طرح موضوع چند سوال اساسی پیش می‌آید؛ StableCoin از کجا آمده، چرا لازم است و چگونه به ما کمک می‌کند؟

تاریخچه استیبل کوین

تاریخچه استیبل کوین

هرکدام از استیبل کوین‌‌ها تاریخ تولد و تاریخچه‌ی مخصوص به خود را دارند، اما در کل می‌توان تاریخچه‌ی این ارزهای نوظهور را محدود به یک دهه‌ی اخیر دانست. در چند سال اخیر دنیای رمز ارزها بسیار پیچیده‌‌ شده‌ است، این دنیا، امروز مملو از ایده‌های جذاب و ناشناخته‌ای است که می‌تواند برای بشر آینده‌ی متفاوتی را رقم بزند. در این دنیا جای یک چیز خالی بود؛ یکی از این موارد StableCoin ها یا همان رمز ارز باثبات است. همان‌طور که از نام آن پیداست، این نوع ارز دیجیتال قیمت ثابتی دارد و از نوسانات معمول دیگر ارزهای دیجیتال پیروی نمی‌کند.

چرا StableCoin بوجود آمد؟

استیبل کوین‌ها برای حفاظت از سود معامله‌گران در بازار رمز ارزها و از طرفی زنده‌نگاه داشتن ارز فیات یا همان پول کاغذی سنتی متمرکز ایجاد شدند. استفاده از استیبل کوین‌ها از سال ۲۰۱۷ رایج شد؛ در این سال، بیت کوین پس از عبور از مرز ۲۰ هزار به ناگهان ریزش شدیدی را تجربه کرد و تا محدوده ۳ هزار دلار پایین آمد. همین مسئله، باعث سوق دادن سرمایه گذاران و معامله گران به سمت یک دارایی با ارزش مبتنی بر بلاکچین، اما با نوسان کمتر شد.

اهداف استیبل کوین چیست؟

پیش از این، رمز ارزها با معرفی سیستم مالی جدیدی به دنیا، توانستند بسیاری از مشکلات سیستم‌های مالی سنتی را مرتفع کنند؛ با این حال مهم‌ترین چالش ارزهای رمزنگاری‌شده جهت تراکنش‌های روزانه در مقایسه با پول‌های رایج، نوسانات زیاد و بی‌ثباتی آن‌ها بود و همین مسئله می‌توانست مقبولیت دنیای رمز ارزها را تحت تاثیر خود قرار دهد. در واقع، شما زمانی که می‌خواهید از نوسان‌های شدید بازار رمز ارزها در امان بمانید و سرمایه‌ی خود را ذخیره کنید، با تبدیل دارایی خود به استیبل کوین‌ از ارزش آن محافظت ‌می‌کنید.

کارکرد استیبل کوین چست؟

کارکرد استیبل کوین بسته به نیاز کاربر متفاوت است. اگرچه بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران از نوسانات بازار کسب سود می کنند، ولی اگر کاربران معمولی بخواهند از طریق رمز ارز هایی که ثبات قیمت ندارد هزینه‌های روزانه خود را پرداخت کنند تراکنش‌ها برایشان دشوار می‌شود و با توجه به اینکه همین دسته از کاربران یعنی افراد عادی تعیین کنندگان اصلی مقبولیت و همگانی شدن رمز ارزها هستند، رمزارزهای باثبات این وسط اهمیتی دوچندانی می‌یابند.

کارکرد استیبل کوین چست؟

حال که بازار نیاز خود را نشان داد، استیبل کوین ها روانه بازار شدند تا دیگر کاربران هم بتوانند بدون هیچ ترس و استرسی از رمز ارز باثبات برای پرداخت هزینه‌های روزانه استفاده کنند. کارکرد دیگر‌ استیبل کوین‌‌ها، تسهیل تراکنش‌های روزانه رمزارزی، پرداخت‌های سریع و ارزان یا انتقال پول در مقیاس بزرگ با کارمزد پایین است. همچنین StableCoin راهی سریع و امن برای انتقال سپرده یا برداشت ارزهای فیات از صرافی‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

آیا StableCoin برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

دارایی‌های دیجیتالی از جمله رمز ارزها در دنیای امروز جزو پر ریسک ترین و البته پرسودترین حوزه‌های سرمایه گذاری محسوب می‌شود و همین عامل مهمی برای ایجاد رمز ارز باثبات دیجیتال یا استیبل کوین بوده است. طی مدت اخیر بارها قیمت بیت کوین چندین برابر شد و بعد از رسیدن به سقف‌های قیمتی جدید مجدد ارزش خود را از دست داد. تقریباً تمام ارزهای دیجیتال به شدت درگیر نوسان بوده و برای سرمایه گذاران و معامله گران جذاب هستند. اما همانطور که گفتیم دارایی‌های مثل بیت کوین برای افرادی که می‌خواهند از آن برای خرید کالا و خدمات روزانه استفاده کنند، خطرناک به حساب می‌آید.

سرمایه گذاری روی ارز باثبات دیجیتال چه اهمیتی دارد؟

به طور کلی سرمایه‌گذاری روی استیبل کوین، مثل تبدیل کردن سرمایه‌ی شخصی‌تان به دلار، طلا و… است. برای کشوری مثل ما که تورم بالایی دارد، این موضوع تا حدودی سودآوری دارد، اما امروزه بازار رمزارزها پرریسک‌تر‌ و در عین حال پرسودتر از دیگر حوزه‌های سرمایه گذاری محسوب می‌شود. همین موضوع، دلیل به وجود آمدن استیبل کوین بوده است. پیش از این توضیح دادیم که قیمت بیت کوین در چند سال اخیر به طور متناوب در حال افزایش بود، اما پس از رسیدن به سقف‌ قیمتی ریزش قابل‌توجهی را تجربه کرد که این موضوع ضرر بسیار زیادی را به دارندگان آن اعمال کرد و به این ترتیب بحث سودآور بودن ارز دیجیتال با ابهامی اساسی روبرو شده‌بود.

نظارت روی StableCoin چگونه است؟

همانطور که اشاره کردیم استیبل کوین‌ها توسط منابع متعددی از جمله پول فیات و طلا پشتیبانی می‌شوند. منبع یک استیبل کوین بر سطح ریسک آن اثر مستقیمی دارد؛ به عنوان مثال یک StableCoin با پشتوانه‌ی فیاتی مثل دلار یک ارز پایدار محسوب می‌شود؛ چون به یک سیستم مالی متمرکز و مرجعی نظیر بانک مرکزی امریکا وابسته است و این مرجع با تزریق پول یا برداشت آن می‌تواند بازار را مدیریت کند.

استیبل کوین چگونه کار می کند؟

به‌عقیده‌ی “نمیل دالال”، مدیر رمزنگاریCoinbase  (بزرگترین صرافی امریکایی)، برترین کاربرد استیبل کوین‌ها، شیوه‌ی پرداخت‌ آن‌هاست. به گفته‌ی او با استفاده از استیبل‌کوین‌ها در عرض چند ثانیه می‌توان به هر نقطه از جهان پول فرستاد، همچنین باتوجه به اینکه استیبل کوین‌ها یک ارز باثبات هستند، سیستم پرداخت آسان‌تری دارند و ارسال امن پول را برای کسب و کارها ساده‌تر کرده‌اند.

معایب و مزایای استیبل کوین چیست؟

با اینکه حواشی زیاد و موارد مختلفی در مورد ارزهای باثبات دیجیتالی وجود دارد اما هیچ عاملی جلوی فعالیت استیبل کوین ها را نگرفته است. البته که نوع الگوریتمی | بدون پشتوانه آنها که در انتهای همین مطلب به آن می پردازیم به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما معایب و مزایای StableCoin ها بحث های داغی را به محافل کشانده است.

مزایای استیبل کوین چیست؟

مزایای استیبل کوین بر هیچکس پوشیده نیست، آنها بسیار مقیاس پذیر و دامنه فعالیت بالایی دارند. هر نوع دارایی را می توان به صورت شفاف با کمک استیبل کوین | رمز ارز باثبات ذخیره و نگهداری کرد. بنابراین می توان طیف گسترده ای از فعالیت های مالی را با این دسته از دارایی انجام داد. مزایای StableCoin ها به ترتیب زیر است.

مزایای استیبل کوین

  • بی اثر نمودن نوسانات بازار رمز ارزها.
  • کاهش ریسک سرمایه گذاری.
  • استفاده از فناوری بلاکچین که باعث می شود سیستم امن، شفاف و قابل پیگیری باشد.
  • درک این دسته برای افرادی که با ارزهای فیزیکی کار می کنند ساده تر است.
  • هزینه تراکنش پایین.
  • سرعت تراکنش بالا.

معایب استیبل کوین چیست؟

تا اینجا مزایای مختلفی را بیان کردیم اما معایب استیبل کوین برای سرمایه گذاری نیز جالب توجه است. برخی شبهات در این مورد وجود دارد که چگونه سیستم متمرکز را برای شبکه غیر متمرکز پیاده سازی کنیم؟ به ویژه در کوین هایی که از پول فیزیکی به عنوان پشتوانه استفاده می کنند، تحت نظارت بودن توسط یک نهاد مالی متمرکز است. اعتماد به اینکه این نهاد به همان میزان که قرار بوده پشتوانه ذخیره کرده است یا نه کمی دشوار است. در ادامه به معایب استیبل کوین میپردازیم.

معایب استیبل کوین

  • متمرکز بودن البته در نوع پشتوانه فیات.
  • شبهات در مورد پشتوانه آن ها.
  • عدم اعتمادسازی نهاد مالی واسط. برای اعتمادسازی نیاز به یک طرف سوم جهت حسابرسی دقیق وجود دارد.
  • متاثر بودن از قوانین پولی کشورها، به طوری که هر محدودیتی که برای پول فیزیکی پشتوانه آن وجود داشته باشد یا وضع شود برای آن استیبل کوین هم وجود خواهد داشت.
  • سرمایه گذاری در StableCoin ها سودی ندارد و فقط پس انداز محسوب می شود.

کاربردهای StableCoin

با توجه به اینکه استیبل کوین ها همزمان مزایای ارزهای دیجیتال و رایج را دارند می توانند برای انجام امور روزمره مثل خرید و پرداخت های ضروری استفاده شوند. اگر شما در کشوری زندگی می کنید که ارزش پول ملی آن کشور با سرعت در حال کم شدن است قطعا برای جلوگیری از افت ارزش دارایی تان خرید StableCoin ها به دلیل نوسان کمتر گزینه مناسب تری نسبت به سایر رمز ارزهاست.

کاربردهای استیبل کوین

از استیبل کوین ها به دلیل استفاده از بلاک چین می توان در پرداخت های لازم برای قراردادهای هوشمند استفاده کرد. به کارگیری استیبل کوین برای دریافت و پرداخت های بین المللی به دلیل سرعت بالا و کارمزد کم بسیار مقرون به صرفه است. اگر قصد سرمایه گذاری بر روی دلار و طلا را دارید، خرید استیبل کوین هایی که پشتوانه طلا یا دلار دارند شما را از دردسر نگهداری و ذخیره ی آن ها راحت می کند.

معیار تعیین قیمت StableCoin

معیار قیمت در StableCoin ها، برخلاف دیگر کریپتوکارنسی ها که قیمت آنها از میانگین خرید و فروش کاربران در صرافی یا همان عرضه و تقاضا بوجود می آید، میزان ارزش و قیمت پشتوانه آن است. به عنوان نمونه، استیبل کوین های متمرکزی که از پشتوانه دلار بهره می برند، هم قیمت دلار هستند، همانند دلار علاقه ای به نوسان قیمت ندارند و معمولا تمایل به ثبات قیمت را از خود نشان می دهند. بنابراین، معیار قیمت در این دسته از دارایی به قیمت پشتوانه آن مرتبط است.

انواع استیبل کوین

قبلتر اشاره کوتاهی به انواع استیبل کوین ها داشتیم اما این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد. استیبل کوین ها به طور کلی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می شوند که هر کدام پشتوانه متنفاوتی دارند. پشتوانه و متمرکز بودن یا نبودن StableCoin ها اهمیت زیادی دارد.

انواع استیبل کوین ها کدامند؟

استیبل کوین هایی که از پشتوانه کالا و فیات بهره می برند در دسته متمرکز و استیبل کوین هایی که از پشتوانه رمز ارز بهره می‌برند در دسته غیر متمرکز قرار می‌گیرند. این امر می‌تواند به شما در انتخاب StableCoin دلخواهتان کمک کند و در تبادلات مالی دست شما را باز بگذارد. در ادامه هر یک را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد.

استیبل کوین با پشتوانه کالا

استیبل کوین دارای پشتوانه کالا، با دارایی فیزیکی مانند طلا یا مستغلات تثبیت می شوند. متداول ترین دارایی مورد استفاده در این نوع استیبل کوین، طلا است. اگرچه امکان استفاده از بسیاری از فلزات گرانبهای دیگر نیز وجود دارد. نحوه کار StableCoin با پشتوانه طلا به این صورت است که برای هر رمز ارز مقدار مشخصی طلا به عنوان پشتوانه نزد نهاد ثالث ذخیره می شود.

استیبل کوین با پشتوانه کالا

مثلا به ازای خرید یک توکن، یک گرم طلا در نظر گرفته می شود. این نوع استیبل کوین به اندازه StableCoin های با پشتوانه پول رایج | فیات محبوب نیستند، اما برای افرادی که پشتوانه هایی مانند فلزات گرانبها را می پسندند مناسب است.

مزایا استیبل کوین با پشتوانه کالا

  • این پشتوانه قابل لمس و واقعی است.
  • قیمت کالایی که به عنوان پشتوانه قرار می گیرد نسبتا پایدار است.
  • قابلیت نقد شوندگی خوبی دارد.

معایب استیبل کوین با پشتوانه کالا

  • برای تضمین عملکرد سیستم نیاز به وجود شخص سوم است.
  • در این نوع پشتوانه نیاز به یک فرآیند زمان بر و البته هزینه بر به نام حسابرسی وجود دارد.

استیبل کوین با پشتوانه فیات

بسیاری از استیبل کوین ها توسط ارز فیات دلار پشتیبانی می شوند. تبادل پول فیزیکی به دلیل پذیرش توسط مردم و دولت ها بسیار بیشتر از رمز ارزهاست، به همین جهت اگر پشتوانه StableCoin ، پول فیزیکی باشد باعث ایجاد حس اعتماد بیشتری در میان کاربران می شود.

استیبل کوین با پشتوانه فیات

به عنوان نمونه، دلار به عنوان پشتوانه استیبل کوین تتر در بانک های مرکزی امریکا ذخیره می شود. مقدار ذخیره ارز فیاتی مثل دلار برای هر استیبل کوین به صورت یک به یک است. به این معنا که یک واحد StableCoin برابر است با یک دلار پول فیزیکی. این روش ساده ترین و متداول ترین نوع پشتوانه پولی است.

مزایای StableCoin با پشتوانه فیات

  • این پشتوانه به دلیل سادگی به راحتی قابل فهم است.
  • پول های فیزیکی به این علت که توسط دولت و کشور پشتیبانی می شوند ثبات دارند و در نتیجه قیمت این ارزها کمترین نوسان را دارند.
  • برای کاربران معمولی استیبل کوین هایی که پشتوانه آن ها پول فیزیکی است بسیار قابل اعتمادتر هستند.

معایب StableCoin با پشتوانه فیات

  • به دلیل ساختار متمرکزی که دارد ممکن است تحت تاثیر آسیب های مختلف مانند ورشکستگی نهاد مرکزی قرار بگیرد.
  • کاربران باید به عملکردهای نهاد مرکزی اعتماد داشته باشند.
  • قابل رهگیری و مسدود شدن است.

استیبل کوین با پشتوانه رمز ارز

سایر ارزهای دیجیتال می توانند به عنوان پشتیبان برای استیبل کوین ها به شمار آیند. اغلب دو ارز دیجیتال بزرگ و برتر بازار یعنی بیت کوین یا اتریوم پشتیبان این نوع از استیبل کوین ها هستند. مقداری از ارزهای دیجیتال به عنوان ذخیره در نظر گرفته می شود که بیشتر از ارزش خود استیبل کوین است.

استیبل کوین با پشتوانه رمز ارز

از این رو هرگونه نوسانات قیمت بیت کوین و قیمت اتریوم روی ارزش استیبل کوین اثر نخواهد گذاشت. با استفاده از ترکیب چند کریپتوکارنسی به عنوان پشتوانه مقدار ریسک و نوسان قیمت به کمترین مقدار ممکن در مقایسه با استفاده از یک رمز ارز می رسد.

مزایای استیبل کوین با پشتوانه رمز ارز

  • امنیت بالا به دلیل ثبت هرگونه اطلاعات یا تغییرات بر روی زنجیره بلاک چین.
  • سرعت نقد شوندگی بالا
  • شفافیت زیاد.
  • عدم نیاز به حسابرس خارجی برای کنترل تراکنش ها.
  • عدم کنترل نهاد مرکزی.
  • کنترل تورم بدلیل محدودیت در ایجاد این نوع استیبل کوین.
  • مسدود نشدن و عدم رهگیری.

معایب استیبل کوین با پشتوانه رمز ارز

  • بی ثباتی بیشتر نسبت به دو حالت قبل به دلیل ذات نوسان دار بودن رمز ارزها.
  • اگر ارزش رمز ارز پشتوانه بیش از اندازه افت کند این پشتیبانی می تواند از بین برود و کارایی خود را از دست بدهد.

StableCoin بدون پشتوانه

برخی دیگر از استیبل کوین ها با یک الگوریتم یا فرآیند کنترل می شوند. این الگوریتم ها به صورت غیر متمرکز طی قرادادهای هوشمند در شبکه اتریوم نگهداری می شوند. این دسته از StableCoin ها هیچ پشتیبانی ندارند و مانند بانک های مرکزی بر اساس یک توافق، با افزایش یا کاهش میزان عرضه توکن ها نسبت به ثابت نگه داشتن قیمت آنها اقدام می کنند.

StableCoin بدون پشتوانه

مزایا استیبل کوین بدون پشتوانه

  • بهره مندی از مزایای استفاده از بلاک چین نظیر امنیت و شفافیت بالای اطلاعات.
  • بهره گیری از یک سیستم منظم تولید با مکانیسم عرضه و تقاضا و عدم نیاز به پشتوانه یا وثیقه.
  • حفظ ثبات نسبی قیمت با تعیین ارزش استیبل کوین با استفاده از مکانیسم عرضه و تقاضا.

معایب استیبل کوین بدون پشتوانه

  • اعتماد کمتری برای تهیه و استفاده از آن وجود دارد.
  • نقد شوندگی آن پایین است.

بهترین استیبل کوین کدام است؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم StableCoin ها انواع متفاوتی دارند و از پشتوانه های مختلفی بهره می برند. با افزایش تعداد این دسته از دارایی رمزنگاری، انتخاب بین آن ها کمی سخت می شود. در ادامه به معرفی بهترین رمز ارز باثبات دیجیتالی خواهیم پرداخت.

بهترین استیبل کوین کدام است؟

  • USDT

تتر | Tether به ارزش دلار آمریکا متصل بوده و شناخته شده ترین رمز ارز باثبات دیجیتال موجود در دنیای بازار کریپتو است. این ارز توسط طلا، ارز سنتی و اوراق پشتیبانی می شود. تتر بر روی شبکه های متفاوتی انتقال می یابد. از معروف ترین و پرکاربردترین آن می توان به شبکه ترون USDT-TRC20 و شبکه اتریوم USDT-ERC20 اشاره کرد.

  • DAI

دای | DAI یکی از به نام ترین استیبل کوین ها است و از پشتوانه رمز ارزها استفاده می کند که البته کمی با تعریفی که ما در ابتدای این مقاله انجام دادیم متفاوت است. گفتیم که برای پشتوانه قراردادن رمز ارزها معمولا ترکیبی از آن ها به عنوان پشتیبان در نظر گرفته می شود، اما در این رمز ارز فقط از پشتیبانی اتریوم استفاده می شود. در این حالت مقدار بیشتری وثیقه در نظر گرفته می شود. مثلا برای داشتن ده عدد رمز ارز دای باید پانزده دلار اتریوم در شبکه میکردائو (maker Dao) وثیقه شود.

  • TUSD

ترو یو اس دی | TRUEUSD استیبل کوین معروفی است که به طور کامل توسط دلار آمریکا پشتیبانی می شود و قدرت نقدشوندگی بالایی در بازار کریپتو دارد. این رمز ارز کارمزد تراکنش بسیار کمی دارد. TUSD جایگزین خوبی برای تتر و سرمایه گذاری در آن بسیار شبیه سرمایه گذاری سنتی است. ترو یو اس دی اولین بار توسط صرافی بیترکس معرفی شد.

  • PAX

پکسوس استاندارد | Paxos Standard اولین استیبل کوین کنترل شده در دنیا که توسط PAXOS TRUST ارائه شده است. این رمز ارز قصد قصد دارد تا نسبت برابری 1 به یک را با دلار آمریکا حفظ کند. PAX تاکنون توانسته عملکرد خوبی ارائه دهد.

  • USDC

یو اس دی کوین | USD COIN نوع دیگری از استیبل کوین بوده که بزرگترین صرافی امریکایی یعنی Coinbase از آن پشتیبانی می کند. این StableCoin توسط شرکت CIRCLE و گروه تجاری CENTRE تولید شده و پشتوانه آن دلار امریکا است و همچنین در بسیاری از صرافی ها به راحتی قابل دسترسی است.

  • BUSD

بایننس یو اس دی | Binance USD استیبل کوین صرافی مشهور بایننس است که نسبت 1 به 1 را با دلار آمریکا حفظ می کند و جزو پر استفاده ترین استیبل کوین ها بعد از تتر است.

  • GUSD

جمینی | Gemini استیبل کوینی که توسط صرافی جمینی ارائه شده است. پشتوانه این رمز ارز نیز دلار امریکا است. صرافی جمینی یکی از معتبرترین و قدیمی ترین صرافی های رمز ارز در جهان است.

  • HUSD

اچ یو اس دی | HUSD استیبل کوین صرافی هیوبی است. این StableCoin فقط در صرافی هیوبی (Huobi) و با پشتوانه دلار امریکا معامله می شود. با اینکه در حال حاضر این کوین فقط در صرافی هیوبی قابل استفاده است، اما این صرافی گفته است که در آینده امکان دسترسی آن را در خارج از این صرافی هم مهیا خواهد کرد.

  • XAUT

تتر گلد | Tether Gold. شرکت تتر اقدام به عرضه یک استیبل کوین با نام تتر گلد کرده که این کوین با نماد اختصاری XAUT نشان داده می شود و پشتوانه آن یک اونس تروا طلای خالص از یک شمش طلا است.

  • PAXG

پکس گلد |PAX Gold شرکت پکسوس هم اقدام به ارائه یک کوین با پشتیبانی طلا به نام پکس گلد کرده که به نام اختصاری PAXG نمایش داده می شود.

  • DGX

دیجیکس گلد | Digix Gold Token نیز یکی از استیبل کوین های با پشتوانه طلا است و کاربران زیادی در دنیا اقدام به سرمایه گذاری در آن می کنند. هر کوین از DGX که توسط شرکت دیجیکس گلوبال که درسنگاپور مستقر است ارائه می شود با یک گرم طلا در خزانه های کانادا و سنگاپور بیمه می شوند.

سخن پایانی

زمانی‌که ارزهای دیجیتال با کاهش قیمت مواجه می‌شوند، به طور معمول مردم با خریدن StableCoin ، از آن‌ها برای رهایی از نوسانات بازار استفاده می‌کنند. با وجود این‌که همواره حواشی و شایعات زیادی درباره‌ی ارزهای باثبات دیجیتالی مطرح می‌شود، واقعیت این است که هنوز هیچ عاملی در فعالیت استیبل کوین‌ها خللی ایجاد نکرده است. با این حال انواع بدون پشتوانه‌ی استیبل کوین، تا به ‌امروز چندان با استقبال مواجه نشده‌اند.

امیدواریم مطلب استیبل کوین چیست ؛ معرفی انواع ارز دیجیتال باثبات مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها