Categories
مقالات اتریوم
زمان مطالعه: 2 دقیقه

دیفای به معنی امور مالی غیرمتمرکز، علی‌رغم اینکه فضای نسبتاً جدیدی است، به سرعت رشد کرده و جذاب‌تر شده است. هم‌اکنون اتریوم سردمدار پروژه‌های دیفای محسوب می‌شود، اما پروژه‌هایی مانند سولانا و ماتیک پولیگان با بروزرسانی‌های مداوم به رقبای سرسختی برای اتریوم تبدیل شده‌اند. اخیراً، کاردانو نیز قراردادهای هوشمند دیفای را پس از یک رویداد هاردفورک بنام Alonzo به پلتفرم خود اضافه کرد.

به گفته بنیان‌گذار کاردانو چارلز هاسکینسون، با این‌حال، دیفای (شبکه‌هایی مثل اتریوم، کاردانو، سولانا، ماتیک، ترون و… که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند، دیفای نامیده می‌شوند) در یک چرخه اقتصادی قرار دارد و تعیین قیمت برای پروژه‌های دیفای از جمله اتریوم، سولانا، ماتیک پولیگان و همچنین کاردانو کار آسانی نیست. وی در مصاحبه اخیر خود مدعی شد؛

“من فکر می‌کنم اغلب پروژِه‌های دیفای هم‌اکنون در حباب هستند.”

چارلز هاسکینسون همچنین دیفای را با انقلاب اولیه ارائه سکه (ICO) در سال 2017 مقایسه کرد. با این حال، شایان ذکر است که او به سرعت توضیح داد که حباب دیفای لزوما به این معنی نیست که وضعیت کل دیفای بدی است. هاسکینسون اضافه کرد؛

“شما پروژه‌های جدیدی را می‌بینید که دارای تیم‌های توسعه بسیار کوچک هستند، نقدینگی زیادی ندارند و ارزش آنها یک میلیارد دلار است و این یعنی حباب!”

دیفای حرکت بعدی برای سرمایه‌گذاران منطقی است

Chainalysis نشان داده است که سرمایه‌گذاران بزرگ پشت رشد پذیرش دیفای هستند.

بانک‌ها و موسسات مالی با درک پتانسیل خود، روی فضای دیفای سرمایه‌گذاری می‌کنند.

طبق برآوردهای اخیر، دیفای می‌تواند در سال‌های آینده شاهد ورود 1 تریلیون دلار از سوی سرمایه‌گذاران نهادی و سازمانی باشد. این در صورتی است که 100 بانک برتر جهان حداقل 1 درصد از دارایی‌های خود تحت مدیریت (AUM) را در دیفای قرار داده‌اند.

دیفای به عنوان یکی از سریع‌ترین و نوآورترین بخش‌های اکوسیستم شبکه ارزهای دیجیتال، به ویژه در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده، طبقه‌بندی می‌شود.

دیفای برای شروع مرحله بعدی خود به چه چیز دیگری نیاز دارد؟

هاسکینسون، مدیرعامل کاردانو به دو مورد که می‌تواند پذیرش دیفای را تسریع کند اشاره کرد؛

“در ابتدا، شما باید یک فروشگاه Dapp (اپلیکیش‌ها یا همان برنامه‌های غیرمتمرکز را دی اپ مینامیم) داشته باشید … نکته دیگر این است که ما باید درباره زنجیره تقابل (مخالفت) دیفای فکر کنیم.”

منظور هاسکینسون از فروشگاه Dapp، چیزی مانند Google Play یا فروشگاه iOS بود. جالب اینجاست که هاسکینسون همچنین معتقد است که نسل بعدی دیفای در معرض خطر است، و این از جانب قانون‌گذاران رهبری و هدایت می‌شود.

ماه گذشته، رئیس SEC (کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده) اشاره کرد که دیفای را تحت نظارت قانونی قرار می‌دهد.

به‌نظر چارلز هاسکینسون خالق کاردانو؛

بوروکراسی منجر به حمایت بهتر از مقررات می‌شود زیرا پروتکل‌های دیفای جدید برای رقابت با آنها ساخته می‌شود. اما، همه در این (موج دوم دیفای) خوب عمل نمی‌کنند. جدا از پیش بینی هزینه.

او اضافه کرد؛

برندگان آینده در فضای دیفای دارای نقدینگی و قابلیت همکاری خواهند بود ، توانایی حرکت چند زنجیره‌ای.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها