Categories
آموزش کاربردی

کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارد که میتواند دارایی شما را به نابودی بکشد. چگونه باید با آنها مقابله کرد؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اگر علاقه مند به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال هستید یا از قبل دارایی های دیجیتالی دارید، باید بدانید که رایج ترین روش های کلاهبرداری ها در ارز های دیجیتال چیست، چگونه می‌توان آنها را شناسایی کرد و اگر قربانی شوید چه کاری می توانید انجام دهید؟ در ادامه با تعدادی از این کلاه برداری ها و روش مقابله با آنها آشنا می شویم.

کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳

کلاهبرداران وقتی می خواهند شما را به دام بیاندازند تا اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارید، بسیار خلاق هستند. به همین دلیل، بسیاری از کلاهبرداری‌های ارز های دیجیتال شامل نوعی جعل هویت همراه با مجموعه‌ای از دروغ‌های با دقت ساخته شده است که اغلب بر اساس قربانی مورد نظر طراحی می‌شوند. رایج ترین انواع کلاهبرداری های ارز های دیجیتال که در حال حاضر انجام می شود شامل موارد زیر است:

۱.کلاهبرداری باج خواهی و اخاذی

کمیسیون تجارت فدرال می گوید برخی از کلاهبرداران ادعا می کنند که اطلاعات شخصی شرم آور از جمله عکس ها یا فیلم های شما را دارند تا شما را به دام بیاندازند. آنها معمولاً تهدید می‌کنند که اطلاعات را عمومی می‌کنند، اما با این وعده که اگر آنچه را که می‌خواهند انجام دهید، اطلاعات شما را خصوصی نگه می‌دارند. به نظر می رسد خواسته های آنها همیشه یکسان است. اگر فوراً برای آنها ارز دیجیتال انتقال دهید، می توانید مشکل را از بین ببرید.

طبق گفته کمیسیون تجارت فدرال، شما باید باج گیری و کلاهبرداری های اخاذی را بلافاصله به اداره تحقیقات فدرال گزارش دهید. همچنین برای دزد پولی نفرستید و اصلا با آنها ارتباط برقرار نکنید.

۲.کلاهبرداری «فرصت کسب و کار»

روش های کلاهبرداری در ارز دیجیتال

این کلاهبرداری می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود، اما معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فردی با یک فرصت تجاری با شما تماس می‌گیرد و وعده ثروتمند شدن شما را می‌دهد. در برخی موارد، کلاهبرداران با گفتن اینکه می‌توانند بازدهی استثنایی به شما بدهند، شما را مجاب می‌کنند که رمز ارز خود را در اختیار آنها قرار دهید، حتی این وعده را می‌دهند که دارایی‌های رمزنگاری شما را یک شبه دو یا سه برابر می کنند.

در هر صورت، باید بدانید که در مورد دارایی های دیجیتال چیزی به نام “بازده تضمین شده” وجود ندارد. اگر کسی با شما تماس گرفت و گفت که می‌تواند با ارز دیجیتال شما معجزه کند و شما را به سرعت ثروتمند کند، به هیچ وجه پاسخ ندهید.

۳.کلاهبرداری های جعلی فهرست مشاغل

در سناریوهای دیگر، سارقان فهرست‌های شغلی جعلی ایجاد می‌کنند یا پیشنهادهای شغلی ناخواسته ارسال می‌کنند تا قربانیان جدیدی را به طرح خود جذب کنند. «شغل‌هایی» که آنها برای آن استخدام می‌کنند اغلب در حوزه کریپتو هستند، از جمله مواردی مانند استخراج کریپتو و جذب سرمایه‌گذاران کریپتو. در هر صورت، همه این مشاغل یک چیز مشترک دارند. برای شروع باید پرداختی را به صورت کریپتو انجام دهید. این نوع کلاهبرداری می تواند اشکال مختلفی داشته باشد.

۴.کلاهبرداری های فیشینگ

کلاهبرداری با استفاده از فیشینگ

کلاهبرداری با استفاده از فیشینگ

کلاهبرداری فیشینگ زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی تظاهر می‌کند شخص دیگری است، معمولاً یک شرکت، تا شما را وادار کند که اطلاعات خصوصی خود را به اشتراک بگذارید. هدف بسیاری از کلاهبرداری های فیشینگ کریپتو این است که شما را وادار کنند تا کلیدهای کیف پول ارزهای دیجیتال خصوصی خود را به اشتراک بگذارید، معمولاً با ارسال یک ایمیل رسمی که از شما می خواهد به حساب خود وارد شوید این کلاهبرداری انجام می شود.

به طور کلی بخش بزرگی از این کلاهبرداری ها به وسیله جعل هویت هویت انجام می شود.

کلاهبرداری های جعل هویت بسیاری وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. به عنوان مثال، سارقان رمزارز می گویند که از سمت دولت یا مجری قانون هستند تا اعتباری به دست آورند. آنها شما را متقاعد می‌کنند که حساب‌ها یا دارایی‌هایتان مسدود شده است و می‌توانید برای حل مشکل هزینه را به آن‌ها با رمزارز پرداخت کنید. گاهی اوقات، آنها می گویند که از یک شرکت بزرگ مانند آمازون، مایکروسافت، فدکس یا حتی بانک هستند تا شما را در مورد داستان دیگری متقاعد کنند.

در نهایت، هدف این است که رمزارز شما را به وسیله دروغ هایی که استفاده می کنند، بدست آورند. کلاهبرداری های هدیه دادن نیز زیر مجموعه ای از این نوع کلاهبرداری است. این نوع کلاهبرداری به شما وعده پول رایگان یا نوع دیگری از جایزه را می دهد تا کاری را مطابق با آنچه آنها می خواهند انجام دهید. بسیاری از کلاهبرداران به عنوان افراد مشهور یا تأثیرگذار ظاهر می‌شوند تا قربانیان جدیدی را جذب کنند و تشخیص اینکه چه چیزی واقعی است، می‌تواند دشوار باشد.

به عنوان مثال، کلاهبرداران کریپتو دائماً سعی می‌کنند از طریق رسانه‌های اجتماعی و ویدئو خود را در هویت ایلان ماسک قرار دهند تا مردم را وادار به ارسال دارایی‌های دیجیتال کنند. قبلا یک کلاهبرداری ارز های دیجیتال با نام ایلان ماسک در توییتر انجام شد و حتی به 1000 فالوور جدیدی که ثبت نام کردند، قول کریپتو رایگان دادند، اما چیزی بیشتر از یک کلاهبرداری نبود.

۵.کلاهبرداری های سرمایه گذاری

کمیسیون تجارت فدرال می گوید که در این کلاهبرداری، یک “مدیر سرمایه گذاری” که هرگز نامی از آن نشنیده اید با یک فرصت سرمایه گذاری باورنکردنی با شما تماس می گیرد. البته، این فرآیند با ارسال رمز ارز به حساب آنلاین آن‌ها یا دانلود اپلیکیشنی که به شما کمک می‌کند پولدار شوید، شروع می‌شود و باید از انجام این کار خودداری کنید.

در بسیاری از موارد، این کلاهبرداران وب‌سایت‌هایی با ظاهر قانونی خواهند داشت که از اصطلاحات پیچیده سرمایه‌گذاری برای واقعی به نظر رسیدن استفاده می‌کنند. با این حال، اگر در این پلتفرم وارد حساب خود شوید، ممکن است زمان برداشت پول دسترسی شما مسدود شود یا فقط در صورت پرداخت هزینه گزاف بتوانید به پول نقد خود دسترسی پیدا کنید.

چگونه یک کلاهبرداری ارز دیجتال را تشخیص دهیم

وقتی صحبت از کلاهبرداری های ارز های دیجیتال به میان می آید، چند نشانه آشکار وجود دارد که به شما می گوید در شرف فریب خوردن هستید. مراقب موارد زیر باشید:

  1. هر چیزی که برای واقعی بودن خیلی خوب به نظر می‌رسد: اگر با هر پیشنهاد ارز دیجیتالی روبرو شدید که آنقدر خوب به نظر می‌رسد که احتمالاً نمی‌تواند درست باشد، از پذیرفتن آن اجتناب کنید. هیچ کس برای انجام هیچ کاری ارز دیجیتال رایگان به شما نمی دهد و یک تحقیق کوچک می‌تواند به شما کمک کند ادعاهای بزرگی را که توسط این کلاهبرداران مطرح می شود، شناسایی کنید.
  2. وعده های بازده تضمین شده: هیچ کس نمی تواند وعده بازگشت سرمایه تضمین شده را بدهد، و این موضوع در صنعت کریپتو به همان اندازه که در سرمایه گذاری های مالی سنتی صادق است، صدق می کند.
  3. ارتباطات غیرمنتظره: اگر از شخصی ایمیل، تماس تلفنی یا پیامکی دریافت کردید که از شما می‌خواهد وارد یک حساب ارز دیجیتال شوید، رمز ارز را برای حل یک مشکل ارسال کنید یا در یک فرصت تجاری شرکت کنید، باید فوراً آن را نادیده بگیرید.

چگونه از قربانی شدن جلوگیری کنیم

مقابله با کلاهبرداری ارز های دیجیتال

مقابله با کلاهبرداری ارز های دیجیتال

در حالی که رعایت نکات بالا می تواند به شما در جلوگیری از مشکلات کمک کند، اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای محافظت از دارایی های دیجیتال خود انجام دهید. برای جلوگیری از قربانی شدن، اقدامات زیر را در نظر بگیرید:

می‌توانید ارز دیجیتال خود را در کیف‌های مبتنی بر وب، موبایل یا دسکتاپ که همگی «کیف پول نرم‌افزاری» در نظر گرفته می‌شوند، نگهداری کنید، اما انتخاب کیف پول فیزیکی به جای آن می‌تواند به شما کمک کند دارایی‌هایتان را ایمن تر نگه دارید. می‌توانید ارز دیجیتال خود را در یک کیف پول سخت‌افزاری نگهداری کنید که در واقع دستگاه کوچکی است که می‌توانید در خانه نگه دارید. این نوع کیف پول به شما این امکان را می دهد که کلیدهای ارز دیجیتال خود را همیشه در اختیار داشته باشید.

کیف پول دیجیتال چیست؟

ارتباطات ناخواسته را نادیده بگیرید

اگر ایمیل‌های عجیب و غریب یا تماس‌های تلفنی از شخصی دریافت می‌کنید که به نظر می‌رسد مشتاق صحبت با شما است و به سرعت موضوع ارز های دیجیتال را مطرح می‌کند، مطمئن باشید این ارتباط یک کلاهبرداری است. باید سعی کنید پیام‌های افرادی را که نمی‌شناسید نادیده بگیرید.

خبر بد در مورد کلاهبرداری های ارز دیجیتال این است که پس از گرفتار شدن در دام یک کلاهبردار، بازگرداندن پول خود عملا غیرممکن است. کمیسیون تجارت فدرال می گوید که هنگامی که ارز دیجیتال را برای شخص دیگری ارسال می کنید، تنها راه برگرداندن آن این است که آنها با کمال میل آن را برای شما ارسال کنند که امری محال است.
به همین دلیل است که بهترین کار شما این است که علائم کلاهبرداری رمزارز را زودتر تشخیص دهید تا بتوانید از آن اجتناب کنید. در آخر همیشه مواظب باشید که از منابع معتبر برای معامله و نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

از پلتفرم‌های امن و معتبر استفاده کنید و هرگز اطلاعات حساس خود مانند کلیدهای خصوصی را با دیگران به اشتراک نگذارید و از رسمیت پروژه‌ها و افراد در زمینه ارزهای دیجیتال اطمینان حاصل کنید.

در مقابل پیشنهادات ارزان قیمت و دعوت‌ به شرکت در پروژه‌های ناشناس، بسیار محتاط باشید و همیشه پیش‌فرض خود را بر کلاهبرداری بودن آنها قرار دهید.

با مفاهیم امنیتی مرتبط با ارزهای دیجیتال آشنا شوید و به مواردی مانند فیشینگ و تقلب دیجیتالی توجه کنید و در صورت مشاهده هرگونه فعالیت مشکوک یا تقلبی در بازار ارزهای دیجیتال، به مراجع امنیتی گزارش دهید تا به جلوگیری از کلاهبرداری‌ها کمک کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها