Categories
اخبار بیت کوین
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اولین سبد سهام سرمایه گذاری هوشمند Bitcoin ETF آسیا امروز در پاسخ به تقاضای فزاینده سرمایه گذاران برای متنوع کردن سبد سهام خود برای داشتن ارز رمزنگاری برتر جهان آغاز به کار می‌کند.

Aqumon، یک پلتفرم مدیریت ثروت دیجیتال مستقر در هنگ کنگ، SmartGlobalX (SGX) را معرفی کرده است که ادعا می‌شود اولین سبد سهام Smart Bitcoin در آسیاست که برای سرمایه گذارانی طراحی شده است که می‌خواهند با ریسک کم و بطور متنوع دارایی‌های بیت کوین را در سبد سهام خود داشته باشند.

در حالی که سرمایه گذاران سنتی به دنبال متنوع سازی اوراق بهادار خود هستند، محبوبیت ارزهای رمزنگاری با همبستگی پایین مانند بیت کوین افزایش یافته است و انتظار می‌رود برای سالهای آینده یک نیروی محرک در بازارها باشد. در طول سال گذشته، جهان شاهد دستاورد محدودیت‌های تنوع سرمایه گذاری سبدهای سهام در مواجهه با رکود اقتصادی ناشی از بیماری همه گیری Covid-19 بود.

همبستگی بالای ابزارهای مالی بازار سنتی مانند سهام، اوراق قرضه و طلا به این معنا بود که در حالی که همه گیری اقتصاد جهانی را مختل می‌کردند، قیمت این دارایی‌ها نیز همان شوک‌های نزولی را تجربه می‌کردند و در نتیجه ضمانت داشتن سبد سرمایه گذاری بسیار متنوع را با استفاده از محصولات سنتی منتفی می‌کردند.

آنچه به زودی برای نهادهای سرمایه گذار و خرده فروش آشکار شد این بود که همبستگی بیت کوین با دارایی‌های مالی سنتی نسبتاً کم است. در حالی که BTC در ابتدا 60٪ از ارزش خود را بلافاصله پس از سقوط بازار در مارس 2020 از دست داد، این ارز رمزنگاری تقریباً بلافاصله برگشت و شاهد بازار صعودی بود که در یک سال بعد بیش از 1200٪ افزایش قیمت را بهمراه داشت (به طور موثر از قیمت زیر 5000 دلار در مارس 2020 صعود کرد و به بالاترین قیمت 64000 دلار در آوریل 2021 رسید.

آنچه بیت کوین برای سرمایه گذاران آشکار کرد این بود که در دوران رکود اقتصادی، داشتن حتی 2٪ تا 4٪ از سرمایه شما در بیت کوین کافی است تا تأثیر مثبتی بر متنوع سازی سبد سهام شما داشته باشد.

ساده‌ترین راه برای سرمایه گذاری در بیت کوین خرید مستقیم آن و نگهداری آن در کیف پول رمزگذاری است که فقط خریدار به آن دسترسی دارد. با این حال، برای برخی از سرمایه گذاران، این روند خطرات در مورد امنیت سایبری و نظارتی را افزایش می‌دهد.

آخرین پیشنهاد Aqumon قرار دادن صندوق معاملات بیت کوین (ETF) در کانادا است تا راهی برای سرمایه گذاری در دارایی‌های ارز رمزنگاری شده برای سرمایه گذارانی که به دنبال متنوع کردن سبد سهام خود با بیت کوین هستند، فراهم کند.

قرار گرفتن در معرض بیت کوین

فقط در طول پنج سال گذشته، قیمت بیت کوین بیش از 15000 دلار افزایش یافته است. به عنوان یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین ارزهای رمزنگاری در سراسر جهان، ارزش BTC از ابتدای سال 2021 بالاترین رکورد خود را ثبت کرد.

در حالی که برخی استدلال می‌كنند كه ETFهای بیت کوین ضروری نیست زیرا سرمایه گذاران می‌توانند به راحتی بیت کوین را بخرند تا از افزایش قیمت آن سود کسب کنند، واقعیت این است كه یک جمعیت دموکراتیک محافظه کارانه از سرمایه گذاران وجود دارد که برای قرار گرفتن در معرض بیت کوین با ریسک کمتر چانه زنی می‌کنند و برای ورود به بیت کوین و بازارهای رمزنگاری بسیار ناپایدار مشکل دارند.

در نتیجه، تقاضای رو به رشد جهانی برای یک روش ایمن و ساده برای سرمایه گذاری در روند صعودی ارزهای رمزنگاری وجود دارد. این امر منجر به پیگیری و ایجاد گزینه‌های دیگری مانند ETFهای بیت کوین، Bitcoin Investment Trusts یا سرمایه گذاری در شرکت‌هایی که در بیت کوین سرمایه گذاری می‌کنند می‌شود.

کلوین لی، مدیر عامل و بنیانگذار Aqumon در مصاحبه‌ای با Forkast.News گفت: “این یک موج انقلابی است.” “یک محیط رو به رشد بر روی چگونگی استفاده از سرمایه گذاری بیت کوین در ETF ایجاد شده است زیرا آنها معیار نحوه تغییر ارزها به سهام تضمینی هستند که می‌توانند در بازار ثانویه معامله شوند.”

در حالی که هدف از ایجاد صندوق قابل معامله در بیت کوین (ETF) از سال 2013 موضوع مهمی در حوزه ارزهای رمزنگاری و سرمایه گذاری بوده است، با افزایش بازار بیت کوین و علاقه موسسات، تمایل به دسترسی به ETF بیت کوین به اوج رسیده است. در سال 2021، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است (ETF بیت کوین کانادا (BTCC)، که در اواخر فوریه راه اندازی شد و در حال حاضر بیش از 1 میلیارد دلار دارایی جمع کرده است). بعد از آن Evolve Bitcoin ETF و CI Galaxy Bitcoin ETF دنبال شد که هم اکنون در بورس اوراق بهادار تورنتو (TSX) معامله می‌شوند.

برای بسیاری از سرمایه گذاران، روند سرمایه گذاری در بیت کوین به طور مستقیم به معنای  ریسک بسیار زیاد است، اما لی گفت: “قالب ETF یک راه حل بسیار قدرتمند برای این مشکلات است.”

“دنیای ارزهای رمزنگاری بسیار سریع در حال حرکت است و آنچه ما می‌خواهیم انجام دهیم ساختن پلی بین جهان مالی سنتی و ارزهای رمزنگاری است و فقط تعداد کمی از افراد این کار را انجام می‌دهند (به عنوان مثال Bitcoin ETF در کانادا).” لی گفت:

من فکر می‌کنم مردم می‌خواهند ارزهای رمزنگاری شده را به سبد سهام خود اضافه کنند. اما آنها مردد هستند که تمامی خطرهای دنیای ارزهای رمزنگاری شده را بپذیرند.

SGX آکومون از فناوری داده‌های بزرگ و الگوریتم‌های پیشرفته برای انتخاب سهام با کیفیت بالا، اوراق قرضه و دارایی‌های جایگزین برای سبد سهام مشتری خود استفاده می‌کند. “سپس ETFهای بیت کوین را به روشی اضافه کردیم که بازده بیت کوین شما را بهینه کند، در حالی که خطر و نوسان را کنترل می‌کند. نتایج بازآزمایی گسترده SmartGlobalX ما، بازدهی سالانه 18.95٪ را نشان می‌دهند.

مقررات‌های سبدهای سهام

اکومون در هنگ کنگ مستقر است، جایی که بیت کوین توسط ناظر مالی، کمیسیون اوراق بهادار و معاملات آتی (SFC) به عنوان کالا تعریف می‌شود و به همین ترتیب در هنگ کنگ هیچ ETF وجود ندارد. سبدهای SGX در عوض شامل ETF کانادایی است که قیمت بیت کوین را ردیابی می‌کند و در بورس اوراق بهادار خارج از کشور خرید و فروش می‌شود.

لی یک عضو خارجی گروه مشاوره‌ای Fintech کمیسیون اوراق بهادار و معاملات آتی هنگ کنگ (SFC) است و توانست همکاری نزدیکی با نهادهای نظارتی داشته باشد تا محصول را در بازارهای آسیا زنده و سازگار کند.

به گفته لی، شرایط نظارتی در هنگ کنگ به این معنی است که در حال حاضر محصولاتی که در معرض ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین و اتریوم قرار دارند فقط می‌توانند به سرمایه گذاران معتبر فروخته شوند (مشابه صندوق‌های ردیابی رمزنگاری Huobi Asset Management که اخیراً راه اندازی شده است).

“ETF توسط قانون گذاران کانادایی برسمیت شناخته شده است. این بدان معناست که محصولات از همه این سوالات مربوط به مقررات عبور کرده و از نظر امنیتی، حضانت و همچنین ساختارهای قانونی سازگار قانون گذاری شده‌اند. ” هنگامی که ما با SFC صحبت کردیم و آنها بله یا نه نگفتند، اما به ما گفتند که باید مقدار خطر مشتری خود را به دقت ارزیابی کنیم و ماهیت محصول را به روش کاملاً واضحی فاش کنیم، بنابراین سبد سهام SGX فقط به انواعی از مشتریان با دامنه ریسک پذیری محدود ارائه می‌شود.

Aqumon توانست درخواستهای SFC را برآورده کند زیرا تنها 5٪ از سهام SGX از Bitcoin ETF تشکیل شده است در حالی که بیش از “95٪ از سبد سهام با سهام و اوراق قرضه بزرگ سنتی تشکیل شده است”. “بنابراین نوسانات سبد سهام واقعاً کم است و خطر به خوبی کنترل می‌شود.”

در آسیا، بیت کوین همچنان به دنبال تقاضا برای این چنین صندوق‌هایی است. در اواخر فوریه، BCMG Genesis Bitcoin Fund-I برای سرمایه گذاران معتبر آسیایی راه اندازی شد. ادعا می‌شود که یکی از اولین صندوق‌های بیمه بیت کوین در جنوب شرقی آسیا است و هدف آن پاسخگویی به تقاضای موسسات رو به رشد در منطقه است.

به همین ترتیب، در اواخر آوریل، Huobi Asset Management چهار صندوق جدید مربوط به دارایی مجازی را راه اندازی کرد و روش‌های جدیدی را برای سرمایه گذاران معتبر و موسسات ایجاد کرد تا در معرض بیت کوین و اتر و همچنین بخش استخراج رمزنگاری قرار گیرند.

با این حال ، SQX  آکومون آستانه سرمایه گذاری تا 1000 دلار آمریکا را اجازه می‌دهد، که به سرمایه گذاران خرده فروش کوچکتر و در عین حال علاقمند به بیت کوین اجازه می‌دهد تا پرتفوی خود را هنگام پایین آمدن سایر بخش‌های بازار بالا ببرند.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها