Categories
مقالات استیکینگ, مقالات بازارهای مالی

از بهترین پروژه های دیفای می‌توانیم به سه دسته مهم صرافی‌های غیرمتمرکز (مانند UniSwap)، پروتکل‌های استیکینگ (مانند Lido) و پروتکل‌های وام‌دهی (مانند Avalanche) اشاره کنیم.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در حالی که نوسانات قیمتی یکی از عوامل اصلی محبوبیت ارز‌های دیجیتال و معاملات این دارایی‌ها به شمار ‌می‌رود، اما تنها راه فعالیت در این بازار خرید و فروش ارز‌های دیجیتال نیست و طی سالیان گذشته، با پیشرفت فناوری بلاکچین، حوزه سرمایه‌گذاری و فعالیت جدیدی به نام دیفای نیز در اختیار علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

اگرچه سرمایه‌گذاری و استفاده از برنامه‌های دیفای ریسک‌های خود را دارد، اما بسیاری از سرمایه‌گذاران این ریسک را قبول می‌کنند و با روند رو به پیشرفت زیرساخت‌ها و خدمات حوزه دیفای، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) هم‌اینک به بخش محبوبی از بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.

اما برای فعالیت و سرمایه‌گذاری موفق در دیفای، باید با بهترین برنامه‌ها و پلتفرم‌های این بازار آشنا باشید. بنابراین، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید تا به اتفاق برخی از بهترین پروژه‌ های دیفای و ارز‌های این حوزه را بررسی کنیم.

دیفای چیست؟

دیفای چیست

دیفای (DeFi) مخفف عبارت Decentralized Finance و به معنای امور مالی غیرمتمرکز است. همانطور که از نام آن پیداست، دیفای به پلتفرم‌ها و سایت‌هایی اشاره دارد که بسیاری از خدمات مالی سنتی مانند تجارت دارایی‌ها و خدمات سپرده‌گذاری و وام‌دهی را به فضای بلاک‌چین منتقل کرده‌اند و این خدمات را به صورت غیرمتمرکز در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

سرمایه‌گذاری در حوزه دیفای به شکل‌های مختلفی قابل انجام است. با توجه به ماهیت غیرمتمرکز این حوزه، بسیاری از برنامه‌های دیفای نیازمند مشارکت و سرمایه‌گذاری کاربران خود هستند و در ازای این سرمایه‌گذاری و قفل کردن سپرده‌ها، به آن‌ها سود و پاداش پرداخت می‌کنند.

علاوه بر این، هر برنامه غیرمتمرکز توکن بومی خود را نیز دارد که با نوسانات قیمتی می‌تواند سود قابل توجهی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند. مشارکت در فرآیند استیکینگ، ارائه وام به کاربران و تجربه بازی‌های بلاک چین از جمله دیگر روش‌های محبوب کسب سود در حوزه دیفای به شمار ‌می‌روند.

معرفی بهترین پروژه‌ های دیفای

قبل از بررسی بهترین پروژه‌ های دیفای، آشنایی با دسته‌های کلی این برنامه‌ها اهمیت دارد. در حال حاضر، صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز و پلتفرم‌های وام‌دهی محبوب‌ترین پلتفرم‌ها در حوزه دیفای به شمار ‌می‌روند و حدود 50 درصد از ارزش کل قفل‌شده و فعالیت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

استخر‌های مشارکت، پلتفرم‌های استیکینگ، سایت‌های پیش‌بینی، مارکت پلیس‌ها (Marketplace) و شبکه‌های اجتماعی از جمله دیگر برنامه‌هایی هستند که توجهات سرمایه‌گذاران بازار کریپتو را به خود جلب کرده‌اند.

در بخش‌های بعدی، برخی از بهترین پروژه های دیفای در دسته‌های محبوب مانند صرافی‌های غیرمتمرکز، پلتفرم‌های وام‌دهی و استیکینگ را بررسی می‌کنیم. اما مهم است توجه داشته باشید که پروژه‌های برتر بازار محدود به این لیست نیستند. هر دسته دیفای پلتفرم‌های برتر خود را دارد و سرمایه‌گذاران بر اساس علایق و شرایط خود می‌توانند در آن‌ها فعالیت داشته باشند.

بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز یا DEX، امکان مبادلات ارز‌های دیجیتال را در فضای امن و شفاف به کاربران می‌دهد. برخلاف صرافی‌های متمرکز، نیازی به احراز هویت در این صرافی‌ها نیست و کاربران همچنین می‌توانند از کیف پول شخصی خود استفاده کنند. این خود موضوعی است که امنیت فعالیت در این دسته صرافی‌ها را افزایش می‌دهد.

1- UniSwap

پروتکل Uniswap در حال حاضر یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز و یکی از بهترین پروژه های دیفای به شمار می‌رود که امکان مبادلات و تجارت ارز‌های دیجیتال بر پایه شبکه اتریوم (ERC-20) در آن امکان‌پذیر است. یونی سواپ در سال 2018 راه‌اندازی شد و اولین صرافی غیرمتمرکز بود که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. ارز دیجیتال بومی این پروتکل به نام UNI نیز به گزینه‌ای محبوب برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی تبدیل شده و طی سالیان گذشته، بار‌ها افزایش قیمت قابل توجهی را ثبت کرده است.

2- Curve Finance

از جمله دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز محبوب بازار می‌توانیم به Curve Finance اشاره کنیم. کرو فایننس که در سال 2010 راه‌اندازی شد، هم‌اکنون یکی از بزرگترین پروتکل‌های DEX بازار است و همانند یونی سواپ، از قرارداد‌های هوشمند و استخر‌های نقدینگی برای ارائه امکان مبادله صد‌ها جفت ارز دیجیتال مختلف استفاده می‌کند. بزرگترین تفاوت و مزیت کرو فایننس با یونی سواپ در این است که Curve از شبکه‌های بلاک چین بیشتری پشتیبانی می‌کند و بنابراین، کاربران قادر به معامله ارزهای دیجیتال متنوع‌تری در این صرافی هستند.

بهترین پروژه های دیفای

توکن بومی کرو فایننس CRV نام دارد که از آن برای مدیریت پروتکل، رأی‌گیری‌ها، پرداخت کارمزد و دیگر موارد در این صرافی استفاده می‌شود. این ارز دیجیتال توجه سرمایه‌گذاران را نیز به خود جلب کرده است و گزینه مناسبی است که بتوانید به سبد سرمایه‌گذاری خود تنوع بخشید.

بهترین پروتکل‌های استیکینگ

استیکینگ یک فرآیند سرمایه‌گذاری و مشارکت در بازار ارز‌های دیجیتال است که در آن، کاربران موجودی خود را در پروتکل‌ها قفل می‌کنند و در ازای نقدینگی ارائه‌‌شده پاداش و سود دریافت می‌کنند. استیکینگ به طور کلی مشابه سپرده‌گذاری‌های بانکی عمل می‌کند و راهی را در اختیار سرمایه‌گذاران بازار قرار می‌دهد تا از سرمایه خود بتوانند به طور غیرفعال درآمد کسب کنند.

با افزایش سخت‌گیری‌ها و فشار قانون‌گذاران آمریکا بر صرافی‌های ارز دیجیتال، محبوبیت پروتکل‌های غیرمتمرکز افزایش یافته است و در این بین، برنامه‌های استیکینگ توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند. این شرایط منجر به رشد این پروتکل‌ها طی چند سال گذشته شده و بسیاری را به آینده درخشان آن‌ها امیدوار کرده است.

3- Lido

از یکی دیگر از بهترین پروژه های دیفای و محبوب‌ترین برنامه‌های استیکینگ می‌توانیم به پروتکل Lido اشاره کنیم. لیدو دارای یکی از بزرگترین TVLها (ارزش کل قفل‌شده) در میان پروتکل‌های غیرمتمرکز است و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا در استخر‌های استیکینگ مختلف مشارکت داشته باشند و سود دریافت کنند. یک مزیت لیدو این است که در استخر‌های آن، قفل شدن دارایی برای مدت زمان معین الزامی نیست و کاربران در هر زمان می‌توانند موجودی خود را خارج کنند.

توکن این پروتکل به نام LIDO برای رأی‌گیری‌ها و همچنین، پاداش به مشارکت‌کنندگان استخر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ارز دیجیتال در حال حاضر جایگاه خوبی در بازار دارد و همراه با دیگر ارز‌های دیجیتال بازار نوسانات قیمتی خوبی را ثبت می‌کند.

4- Rocket Pool

Rocket Pool از دیگر پلتفرم‌های استیکینگ محبوب بازار به شمار می‌رود که محدودیت‌های کمتری دارد و خدمات استیکینگ را در اختیار طیف بیشتری از سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. البته پاداش استیکینگ استخر‌های راکت پول ممکن است نسبت به برخی دیگر از پلتفرم‌ها کمتر باشد. توکن بومی این پلتفرم RPL نام دارد که یک توکن کاربردی بر پایه استاندارد ERC-20 بوده و توانسته است در بازه چند ماهه تا اواخر سال 2023 افزایش قیمتی بیش از 40 درصدی را به ثبت برساند.

بهترین پروتکل‌های وام‌دهی

این پروتکل‌ها به طور کلی مشابه خدمات وام‌دهی سنتی عمل می‌کنند، با این تفاوت که برای دریافت وام به جای ضامن و مدارک، باید مقداری از سرمایه خود را قفل کنید. خدمات پروتکل‌های استقراض و وام دیفای کاملاً به طور غیرمتمرکز انجام می‌شوند. همچنین، به کمک قراردادهای هوشمند، فرآیندهای پرداخت اقساط، محاسبه سود و دیگر موارد در این پروتکل‌ها شفاف هستند و به طور خودکار انجام می‌شوند.

5- Avalanche

برای علاقه‌مندان دریافت این خدمات، پروتکل Aave نامی آشنا است. آوالانچ یکی از بزرگترین پروتکل‌های وام‌دهی در حیطه بهترین پروژه های دیفای به شمار می‌رود و خدمات جذاب، پشتیبانی از ارز‌های دیجیتال متنوع و نرخ‌های سود پایین از جمله دلایلی هستند که جایگاه این پروتکل را در بازار ارتقاء بخشیده‌اند.

ارز دیجیتال بومی آوالانچ، AAVE است که به عنوان یک توکن توکن کاربردی ERC-20، به کاربران برای مشارکت در فرآیند وام دادن، دریافت سود، پرداخت هزینه و کارمزد‌ها و همچنین، سرمایه‌گذاری و کسب سود کمک می‌کند.

6- Compound

Compound از جمله دیگر پروتکل‌های برتر فعال در حوزه وام‌دهی در بستر بلاکچین اتریوم به شمار می‌رود که به طور کلی همانند آوالانچ عمل می‌کند. کامپاند حجم زیادی از نقدینگی را به علاقه‌مندان دریافت وام ارائه می‌دهد و طرح‌های آن توانسته‌اند که توجه مشارکت‌کنندگان و ارائه‌دهندگان نقدینگی را نیز به خود جلب کنند.

کامپاند

ارز دیجیتال بومی اکوسیستم کامپاند با نماد COMP علاوه بر کاربرد‌های مختلف در این پروتکل، طی سال 2021 افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرد و همچنان یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت در میان سرمایه‌گذاران رمز ارزها به شمار می‌رود.

جمع‌بندی

ما در این مطلب سعی کردیم بهترین پروژه های دیفای را به شما معرفی کنیم. هرکدام از پروتکل‌ها و ارز‌های دیجیتال معرفی‌شده مزایا و معایب خود را دارند و کاربران بر اساس نیاز و شرایط خود می‌توانند در آن‌ها فعالیت داشته باشند. همچنین، همانند دیگر بخش‌های بازار ارز‌های دیجیتال، فعالیت در هر کدام از این پلتفرم‌ها و سرمایه‌گذاری در توکن بومی آن‌ها خطرات خود را دارد و مهم است که به عنوان یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار نسبت به این خطرات و اهمیت مدیریت سرمایه در بازار دیفای آگاه باشید.

لیست قیمت ارزهای دیجیتال

اولین قدم برای یک سرمایه‌گذاری موفق در حوزه دیفای در بازار کریپتو، خرید توکن‌های آن‌ها از یک صرافی امن و معتبر است. صرافی بیتشال در حال حاضر با پشتیبانی از ده‌ها ارز دیجیتال متنوع، از معاملات تمامی پروژه‌های مذکور در اینجا پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید با کمترین کارمزد، ارز‌های دیجیتال دیفای مورد نظرتان را خریداری و به پروتکل‌های غیرمتمرکز یا کیف پول شخصی خودتان منتقل کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها