Categories
مطالب محبوب, مفاهیم پایه, مقالات استیکینگ

در این مقاله صفر تا صد درباره استیکینگ چیست توضیح دادیم و تمامی مراحل مربوط به Stake را با جزئیات بررسی کردیم.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

در پاسخ به سوال استیکینگ چیست باید بگویم استیکینگ ارز دیجیتال یکی از روش‌هایی به شمار می‌رود که از آن طریق به شما سود سهامداری تعلق خواهد گرفت. شاید این جمله برایتان ابهاماتی داشته باشد و علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد سوال امروز ما باشید، اینکه به راستی استیکینگ چیست و چه معنا و مفهومی دارد. بازار رمز ارزها حسابی داغ شده و هر روز افراد بیشتری به آن می‌پیوندند.

این روزها دارایی دیجیتال چنان ارزشی پیدا کرده که فعالان اقتصادی آینده را به آن مربوط می‌دانند. اگر بازار کریپتوکارنسی را دنبال می‌کنید حتما تا به حال ارزش آنها را درک نموده‌اید. اگرچه استراتژی افراد در قبال خرید و فروش و کسب درآمد در انواع رمز ارز تفاوت دارد، اما امکان جالبی هم برای سرمایه گذاران بلند مدت فراهم شده تا با نگهداری یا در اصطلاح استیکینگ ارز دیجیتال سود بیشتری کسب نمایند.

عملکرد استیکینگ ارز دیجیتال

اگر بخواهیم خیلی ساده سهام گذاری یا عملکرد استیکینگ ارز دیجیتال را توضیح دهیم باید یک بانک را در نظر بگیریم که برای سپرده‌های ماهیانه، چند ماهه، یک ساله یا بالاتر از آن نرخ سود در نظر گرفته است. برای استیکینگ شما نیاز به مقدماتی دارید. در ابتدا اینکه بهترین کیف پول برای استیکینگ ، یا بهترین صرافی برای استیکینگ را انتخاب نمایید و دارایی دیجیتال خود را در آن ذخیره یا در اصطلاح هلد کنید.

عملکرد استیکینگ چیست

اگر استراتژی شما بلند مدت است، پس چه بهتر که دارایی دیجیتال خود را استیک | Stake نموده تا سود بیشتری از این بابت بدست آورید. اگر تجربه بازار بورس را دارید و تا به حال سهامدار یک شرکت بوده‌اید حتما با مجمع تقسیم سود سهام آشنا هستید. در واقع با استیکینگ رمز ارز ها، در پایان دوره زمانی توافق شده به شما سودی تعلق خواهد گرفت که مزد سهامداری شما به حساب می‌آید.

استیکینگ Staking چیست؟

احتمالا تا به امروز با دو راه عمده کسب درآمد از ارز دیجیتال از جمله معامله و استخراج رمز ارز آشنا شده شده‌اید، اما ما راه سومی را نیز خدمتتان معرفی خواهیم کرد. استیکینگ یکی از روش‌هایی بوده که به وسیله آن می‌توانید در بازار ارزهای رمزنگاری شده سود دریافت کنید. اگرچه که برخی آن را در دسته ماینینگ قرار می‌دهند اما استیکینگ راه مجزا و متفاوتی به حساب می‌آید.

استیکینگ ارز دیجیتال چیست

در استیکینگ ارز دیجیتال دیگر نیاز به اشتراک گذاری سخت افزارهای قدرتمند مانند دستگاه ماینینگ نیست و این بار باید رمز ارز خود را در اختیار شبکه قرار دهید و در عوض این شراکت، جایزه و پاداشی به عنوان سود دریافت نمایید. نکته قابل توجه اینکه در استیکینگ ارز دیجیتال در برخی شبکه‌ها حق برداشت دارایی خود را نخواهید داشت، البته روش‌های استیکینگ برای همه رمز ارز ها یکسان نیست و قوانین شناوری دارد.

کارکرد استیکینگ چیست؟

در پاسخ کارکرد استیکینگ چیست جالب است بدانید استیکینگ ارز دیجیتال شرایط مشابهی با سپرده‌گذاری بانکی دارد. حتما با سپرده‌‌گذاری بلند مدت و میان مدت بانک آشنایی دارید. شرایط این نوع سپرده‌گذاری به این صورت است که پول خود را طی زمان مشخصی در حسابتان قرار می‌دهید. با این شرایط که حق برداشت از حساب را ندارید و در پایان دوره علاوه بر سرمایه اصلی خود، سودی هم به پولتان اضافه می‌شود. این روش در کل دنیا مرسوم است و بانک زمان سرمایه گذاری روی پروژه‌های بزرگ از آن استفاده می‌کند.

کارکرد استیکینگ ارز دیجیتال

چنین روندی در ارزهای دیجیتال هم وجود دارد که به استیکینگ معروف است. در این روش، کاربر مقداری ارز دیجیتال را در شبکه آن ارز به امانت می‌گذارد تا بتوانند به عنوان استیکر فعالیت داشته باشند. این فعالیت بی پاسخ نمی‌ماند و در انتهای استیکینگ ارز دیجیتال سودی به کاربر تعلق خواهد گرفت. البته سهام گذاری یا استیکینگ در تمام کوین‌ها رایج نیست!

الگوریتم استیکینگ چیست؟

سوال متداولی که ذهن کاربران حوزه رمز ارز ها را درگیر کرده این است که مشخصا الگوریتم استیکینگ چیست و زیرساخت بلاک چین دقیقا از چه روشی برای اعتبار سنجی و تایید تراکنش‌ها در استیکینگ ارز دیجیتال بهره می‌برد. حالا که صحبت از الگوریتم استیکینگ شده بهتر است بدانید که بیت کوین اعتبارسنجی را از طریق الگوریتم SHA256 انجام می‌دهد که انرژی زیادی مصرف می‌کند. به چنین فرآیندی اصطلاحا اثبات انجام کار یا Proof of Work می‌گویند که به اختصار PoW نشان داده می‌شود.

فرآیند استیکینگ چگونه کار می‌کند؟

اگرچه در شبکه‌های غیرمتمرکز روش PoW یک فرآیند کامل برای تامین امنیت است، اما باعث حجم زیادی از محاسبات توسط تعداد زیادی ماینر می‌شود که همین موضوع باعث هدر رفت انرژی بسیاری خواهد شد. اما کمی بعد‌تر سانی کینگ و اسکات نادال نظریه جذاب استیکینگ ارز دیجیتال را مطرح نمودند. از نظر آنها الگوریتم جدید بنام اثبات انجام سهام | Proof of Staking که با علامت اختصاری PoS شناخته می شود، قادر به رفع مشکلات قبلی است. در حقیقت، در این روش بدون صرف انرژی و محاسبات پیچیده ریاضی امنیت شبکه تامین خواهد شد.

مزایای استیکینگ در چیست؟

در راستای پاسخ به پرسش مزایای استیکینگ چیست همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم استیکینگ ارز دیجیتال با استفاده از مکانیسم اثبات سهام PoS، فرآیند نگهداری و ذخیره سازی دارایی دیجیتال را جهت کمک به بلاکچین و دریافت پاداش صورت می‌دهد. برخلاف فرآیند ماینینگ که با الگوریتم PoW امنیت بلاکچین را تامین می‌کند، استیکینگ ارز دیجیتال با زنجیره‌های PoS اعتبار بخشی می‌نماید. در چنین شرایطی بلاک‌ها بدون نیاز به سخت افزارهای قدرتمند استخراج خواهند شد.

staking از چه فرآیندی بهره می‌برد؟

در اثبات سهام یا همان استیکینگ ارز دیجیتال به جای اینکه محاسبات سنگینی برای فرآیند اعتبارسنجی بلاک صورت گیرد، تعداد کوین‌های نگهداری شده به این مسئله نیرو می‌بخشد. پاداش استیکینگ ارز دیجیتال و اثبات سهام در وهله اول به نوع کوین‌های ذخیره شده بستگی دارد، سپس پارامترهای مختلفی مانند نوع پلتفرم پذیرنده استیکینگ، شرایط بلاکچین رمز ارز، مدت زمان نگهداری و مقدار کل کوین‌های ذخیره شده در شبکه اهمیت دارد. مزایای استیکینگ برای شبکه گسترده است؛ تایید تراکنش‌ها، افزایش امنیت، عدم نیاز به دستگاه ماینر، افزایش سود و کمک به کاهش مصرق انرژی.

معایب و خطرات استیکینگ کدامند؟

تا اینجای کار ما از جذابیت اثبات سهام و استیکینگ ارز دیجیتال صحبت کردیم که مزایای فوق العاده‌ای را برای شبکه به ارمغان می‌آورد. اما خطرات استیکینگ نیز از سوی برخی کارشناسان مطرح می‌شود. اگرچه سهام گذاری ارز دیجیتال با هدف کسب سود بیشتر انجام می‌شود، اما ریسک این مسیر را نیز باید پذیرفت. در استیکینگ باید برخی از شرایط برآورد شود و پاداش شما تحت تاثیر برخی از عوامل قرار دارد.

معایب و خطرات استیکینگ ارز دیجیتال

  • مدت زمان محدودیت ارز دیجیتال

با استیک کردن ارز دیجیتال خود در واقع محدودیتی برای آن اعمال می‌کنید. در این دوره حق برداشت و معامله نخواهید داشت. البته این موضوع به نوع رمز ارز شما هم وابستگی دارد، به طور مثال ارز ترون این محدودیت را اعمال می‌کند. برخی توکن‌ها نیز به چنین محدودیتی احتیاج ندارند و از روش‌های خاصی برای استیک کردن ارز دیجیتال در کیف پول استفاده می‌کنند.

  • نقدینگی و نوسانات بازار ارز

حتما رفتار بازار را دیده‌اید! گاهی یک توکن در عرض چند ثانیه به حدی افزایشی یا کاهشی می‌شود که انجام معامله را واقعا سخت می‌کند. وقتی شما توکن خود را محدود کرده باشید، اجازه برداشت نداشته و باید فقط نظاره‌گر باشید. مسائلی از این دست اجتناب ناپذیرند و اگر قدرت نقدینگی خود را از دست دهید، شاید دچار مشکلاتی شوید.

  • کمیسیون تایید کننده یا ولیدیتور Validator

وقتی نسبت به استیکینگ ارز خود اقدام می‌کنید، یک ولیدیتور تراکنش‌های شما را تایید می‌کند. این ابزار همیشه فعال بوده تا در هر زمان تراکنش‌های شما را اعتبارسنجی نماید. این ولیدیتور رایگان در اختیار شما قرار نخواهد گرفت و درصدی از پاداش شما به عنوان کارمزد سیستم کسر خواهد شد.

  • مدت زمان واریز پاداش

شاید این موضوع برای برخی افراد اهمیت چندانی نداشته باشد اما بهتر است هنگام انتخاب ولیدیتور به آن دقت کرد. در استیکینگ پاداش به شما تعلق می‌گیرد اما زمان واریز آن متغیر است. این زمان ممکن است گاه تا چندین روز طول بکشد و برنامه‌ریزی شما را دچار مشکل کند. در بازار کریپتوکارنسی حتی لحظه‌ها هم می‌تواند تعیین کننده باشد. به هر حال ما در بیتشال باید اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دهیم بهمین دلیل زمان واریز پاداش هم اهمیت پیدا می‌کند.

بهترین کیف پول برای استیکینگ کدامند؟

پس از آشنایی با سهام گذاری و مزایا و خطرات آن، ممکن است کنجکاو شده باشید که بهترین کیف پول استیکینگ چیست؟ البته بجز کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری، واسطه‌ها و پلتفرم‌های مختلفی نیز برای استیک کردن وجود دارد. از جمله پلتفرم‌های صرافی که امکان استیکینگ رمز ارز ها را فراهم نموده‌اند. یکی از مهمترین المان‌های دنیای کریپتوکارنسی کیف پول ارز دیجیتال به حساب می‌آید.

بهترین کیف پول برای staking کدام است؟

کیف پول دیجیتال محلی امن برای نگهداری رمز ارزهای شماست و بجز شما در دسترس هیچ فردی نخواهد بود. امکانات جالبی به کیف پول‌های رمز ارز ها اضافه شده که قابلیت استیکینگ ارز دیجیتال یکی از آنهاست. برای استیکینگ رمز ارز با توجه به نوع ارز دیجیتال و پشتیبانی کیف پول اقدام کنید و با سهام گذاری در مدت مشخص، صاحب سود جذابی شوید. در ادامه با لیستی از انواع بهترین کیف پول برای استیکینگ آشنا خواهید شد:

  • کیف پول اتمیک ATOMIC WALLET
  • کیف پول استیکینگ اکسدوس EXODUS WALLET
  • کیف پول گواردا GUARDA WALLET
  • کیف پول سخت افزاری لجر LEDGER WALLET
  • کیف پول تراست والت TRUST WALLET
  • کیف پول کوینومی COINOMI WALLET
  • صرافی بایننس BINANCE WALLET
  • صرافی هیوبی HUOBI WALLET

همانطور که در بالا اشاره کردیم فقط کیف پول امکان استیکینگ ارز دیجیتال را برایتان فراهم نمی‌کند. حتی صرافی‌های غیرمتمرکز مانند پنکیک سواپ و اپلیکیَشن‌های DApps زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. یکی از برجسته‌ترین پلتفرم‌ها در این زمینه صرافی بایننس است که متاسفانه بخاطر تحریم‌های شدید، کاربران ایرانی از خدمات آن محروم شدند. بایننس گزینه‌های زیادی برای فرآیند استیکینگ ارز دیجیتال در اختیار کاربران خود قرار می‌هد که در حال حاضر برای کاربران ایرانی بلا استفاده خواهد بود.

5 رمز ارز آینده دار با قابلیت استیکینگ

5 ارز آینده دار با قابلیت سهام گذاری

سودی که در ازای استیکینگ ارز دیجیتال دریافت می‌کنید، اهمیت زیادی دارد. همینطور خطرات استیکینگ را مدنظر داشته باشید و عواملی که سود شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد کنترل نمایید. پس بهتر است بدنبال رمز ارز هایی بگردید که با یک بلاکچین قوی و سود مناسب، بازدهی سهام گذاری شما را تضمین نمایند. ما 5 ارز را در بیتشال پیشنهاد می‌کنیم که در صورت صلاح‌دید می‌توانید بررسی آنها را مدنظر قرار دهید:

  1. ارز دیجیتال کیک Cake
  2. ارز دیجیتال اتریوم Eth
  3. ارز دیجیتال ترون Trx
  4. ارز دیجیتال پولکادات Dot
  5. ارز دیجیتال تزوس Tezos

امیدواریم مطلب استیکینگ چیست مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها