Categories
مقالات فناوری‌ها

هوش مصنوعی و بلاک چین دو نمونه از خلاقانه‌ترین فناوری‌هایی هستند که در دهه گذشته ظهور کرده‌اند. اما این‌دو چگونه بر زندگی ما تاثیر میگذارند؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

هوش مصنوعی و بلاک چین دو نمونه از خلاقانه‌ترین فناوری‌هایی هستند که در دهه گذشته ظهور کرده‌اند. هوش مصنوعی ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا به انسان‌ها کمک کنند، در حالی که فناوری بلاک چین یک دفتر کل توزیع‌شده است که امکان برنامه‌های کاربردی ایمن، شفاف و ضد دستکاری را فراهم می‌کند. ترکیب هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین این پتانسیل را دارد که صنایع مختلف را با افزایش امنیت، شفافیت و کارایی بهتر متحول کند.

به‌عنوان مثال، چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) نمونه‌ای از چگونگی تکامل هوش مصنوعی برای ایجاد ماشین‌های هوشمندی است که می‌توانند مانند انسان‌ها یاد بگیرند و تولید کنند. «چت جی‌پی‌تی» که ساختاری ابتدایی از یک ربات هوش مصنوعی است، می‌تواند پاسخ‌هایی شبیه به انسان در پرس و جوهای مبتنی بر متن ایجاد کند.

این یک پیشرفت در پردازش زبان طبیعی است و کاربردهای متعدد برای شرکت‌هایی دارد که به‌دنبال راه‌هایی برای خودکارسازی وظایف و بهبود تجربه مشتری هستند. همراه با بلاک چین، این یک ترکیب قدرتمند را ایجاد می‌کند. اما به‌صورت دقیق‌تر هوش مصنوعی و بلاک چین چه ارتباطی با هم دارند؟ چه تاثیراتی بر یکدیگر خواهند گذاشت؟ و چگونه یکدیگر را کامل می‌کنند؟

بلاک چین چیست؟

بلاک چین (blockchain) یک دفتر کل مشترک و غیرقابل تغییر است که یک تبادل فوری و شفاف از داده‌های رمزگذاری شده را به‌طور همزمان برای چندین طرف هنگام شروع و تکمیل تراکنش‌ها فراهم می‌کند. یک شبکه بلاک چین می‌تواند سفارش‌ها، پرداخت‌ها، حساب‌ها، تولید و بسیاری موارد دیگر را ردیابی کند. فناوری بلاک چین در حالت فنی بسیار پیچیده و گسترده است و هم اکنون انواع بسیار متفاوتی با عملکردهای کاملا مختلف دارد.

در بلاک چین‌های عمومی مانند بیت کوین، هر بلاک به میزان یک مگابایت اطلاعات را نگه‌داری می‌کند. هر بلاک از بلاک‌چین بیت‌کوین تمامی اطلاعات تراکنش‌ها مانند تاریخ، تعداد، آدرس گیرنده و فرستند را نیز در خود ذخیره می‌کند. بلاک چین علاوه بر دنیای رمزارزها، کاربردهای فراوانی در صنعت‌های گوناگون دارد. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم مقاله فناوری بلاک چین چیست؟ را مطالعه نمایید.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) رشته‌ای از علوم کامپیوتر است که از رایانه‌ها، داده‌ها و گاهی ماشین‌ها برای تقلید از توانایی‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری ذهن انسان استفاده می‌کند. همچنین حوزه‌های فرعی یادگیری ماشین از الگوریتم‌های هوش مصنوعی آموزش‌دیده بر روی داده‌ها برای پیش‌بینی یا طبقه‌بندی استفاده می‌کنند و در طول زمان هوشمندتر می‌شوند.

از مزایای هوش مصنوعی می‌توان به اتوماسیون وظایف تکراری، بهبود تصمیم‌گیری و تجربه بهتر مشتری اشاره کرد. خروجی‌ها در برنامه‌های هوش مصنوعی به اندازه‌ای به آنچه که یک شخص واقعی ممکن است ایجاد کند نزدیک است که ممکن است با خلقت انسان اشتباه گرفته شود. موارد استفاده هوش مصنوعی چنان بی حد و حصر است که این فناوری اخیرا راه خود را در فضای بلاک چین و ارزهای دیجیتال نیز پیدا کرده است.

کاربرد هوش مصنوعی در بلاک چین چیست؟

هوش مصنوعی و بلاک چین برای ایجاد بازارهای غیرمتمرکز استفاده می‌شوند. بازارهای غیرمتمرکز به خریداران و فروشندگان این امکان را می‌دهد که مستقیماً و بدون نیاز به واسطه معامله کنند. هوش مصنوعی می‌تواند برای بهینه سازی بازار و ارائه توصیه‌های شخصی به خریداران استفاده شود، در حالی که فناوری بلاک چین می‌تواند از اصالت و منشأ کالاها اطمینان حاصل کند.

تقاطع بین هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین پتانسیل تغییر صنایع مختلف را دارد. گنجاندن AI در فناوری blockchain، در امنیت سایبری، مدیریت زنجیره تامین، خدمات مالی، و بازارهای غیرمتمرکز تنها نوک کوه یخ است. همانطور که این فناوری‌ها به تکامل خود ادامه می‌دهند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که برنامه‌های نوآورانه‌تری ببینیم که شیوه زندگی و کار ما را به‌طور اساسی تغییر می‌دهند.

هوش مصنوعی و بلاک چین چه ارتباطی با هم دارند؟

یکی از مهمترین ارتباط‌های این دو فناوری در حوزه امنیت سایبری است. تهدیدات امنیت سایبری با سرعت نگران کننده‌ای در حال افزایش است و روش‌های سنتی ایمن‌سازی سیستم‌ها به سرعت غیرقابل استفاده می‌شوند. هوش مصنوعی می‌تواند برای شناسایی و پاسخ به تهدیدات استفاده شود، در حالی که فناوری بلاک چین می‌تواند امنیت و یکپارچگی داده‌ها را تضمین کند. با ترکیب AI و blockchain، می‌توان سیستم‌های امنیت سایبری ایمن و کارآمدتری برای افراد، مشاغل و دولت‌ها ایجاد کرد.

حوزه دیگری که در آن ارتباط بین هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین در حال افزایش است، مدیریت زنجیره تامین است. از فناوری بلاک چین می‌توان برای ایجاد یک زنجیره تامین شفاف و ایمن استفاده کرد، در حالی که از هوش مصنوعی می‌توان برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و بهینه سازی زنجیره تامین استفاده کرد. این می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا هزینه‌ها را کاهش دهند، کارایی را بهبود بخشند و اطمینان حاصل کنند که محصولات به‌موقع و با کیفیت بالا تحویل داده می‌شوند.

هوش مصنوعی و بلاک چین چگونه یکدیگر را کامل می‌کنند؟

در ادامه به موارد اصلی و مهمی می‌پردازیم که در آن‌ها هوش مصنوعی می‌تواند به بلاک چین کمک کند، ویژگی‌های آنرا بسط دهد و در نهایت یکدیگر را کامل کنند.

امنیت

سوابق دیجیتالی بلاک چین بینشی در مورد چارچوب پشت هوش مصنوعی و منشأ داده‌هایی که استفاده می‌کند ارائه می‌دهد و این به بهبود اعتماد در یکپارچگی داده‌ها و در نتیجه، به توصیه‌هایی که هوش مصنوعی ارائه می‌دهد کمک می‌کند. استفاده از بلاک چین همچنین برای ذخیره و توزیع مدل‌های هوش مصنوعی یک مسیر حسابرسی را فراهم می‌کند و ترکیب بلاک چین و هوش مصنوعی می‌تواند امنیت داده‌ها را افزایش دهد.

سرعت

هوش مصنوعی می‌تواند به‌طور جامع داده‌ها را با سرعتی باورنکردنی بخواند، درک کند، به‌هم ارتباط دهد و سطح جدیدی از هوش را به شبکه‌های تجاری مبتنی بر بلاک چین بیاورد. با فراهم آوردن دسترسی به حجم زیادی از داده‌ها از داخل و خارج سازمان، blockchain به هوش مصنوعی کمک می‌کند تا بینش‌های عملی‌تری ارائه دهد، استفاده از داده‌ها و اشتراک گذاری مدل را مدیریت کند، و یک اقتصاد داده قابل اعتماد و شفاف ایجاد کند.

اتوماسیون

هوش مصنوعی، اتوماسیون و بلاک چین می‌توانند ارزش‌های جدیدی از جمله حذف اصطکاک و افزایش کارایی را برای فرآیندهای کسب‌وکار که چندین طرف را در بر می‌گیرد به ارمغان بیاورند. به‌عنوان مثال، مدل‌های هوش مصنوعی تعبیه‌شده در قراردادهای هوشمند اجرا شده بر روی یک بلاک چین می‌توانند محصولات منقضی شده را برای فراخوانی، اجرای تراکنش‌ها مانند سفارش‌های مجدد، پرداخت‌ها، یا خرید سهام بر اساس آستانه‌ها و رویدادهای تعیین‌شده توصیه کنند، اختلافات را حل کنند، و پایدارترین حمل‌ونقل را انتخاب کنند.

بهداشت

از نمایان شدن مسائل درمانی و حمایت از نیازهای کاربر گرفته تا شناسایی بینش از داده‌های بیمار و آشکارسازی الگوها، هوش مصنوعی می‌تواند تقریباً در همه زمینه‌ها در مراقبت‌های بهداشتی به پیشرفت کمک کند. با داده‌های بیمار در بلاک چین، از جمله سوابق سلامت الکترونیک، سازمان‌ها می‌توانند برای بهبود مراقبت و در عین حال محافظت از حریم خصوصی بیمار با یکدیگر همکاری کنند.

علوم زیستی

بلاک چین و هوش مصنوعی در صنعت داروسازی می‌توانند دید و قابلیت ردیابی را به زنجیره تامین دارو اضافه کنند و در عین حال میزان موفقیت کارآزمایی‌های بالینی را به‌طور چشمگیری افزایش دهند. ترکیب تجزیه و تحلیل داده‌های پیشرفته هوش مصنوعی و blockchain با یک چارچوب غیرمتمرکز برای کارآزمایی‌های بالینی، یکپارچگی داده‌ها، شفافیت، ردیابی بیمار، مدیریت رضایت و خودکارسازی مشارکت در کارآزمایی و جمع آوری داده‌ها را امکان پذیر می‌کند.

خدمات مالی

بلاک چین و هوش مصنوعی با ایجاد اعتماد، از بین بردن اصطکاک از تراکنش‌های چند جانبه و افزایش سرعت تراکنش‌ها، صنعت خدمات مالی را متحول می‌کنند. برای درک بهتر و به‌عنوان نمونه روند وام را در نظر بگیرید. اما در ساختار مدرن مالی به لطف بلاک چین، اعتماد به داده‌ها و فرآیندهای خودکار به بهبود رضایت مشتری کمک می‌کند. در نتیجه ترکیب هوش مصنوعی و بلاک چین می‌تواند هزینه و زمان مورد نیاز برای انجام امور مالی را کاهش دهد و سیستم را برای کسانی که به ساختارهای بانکی دسترسی ندارند آسان‌تر کند.

جمع بندی

هوش مصنوعی ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا بر اساس داده‌ها تصمیم بگیرند و به‌طور فزآینده‌ای هوش انسان را تقلید کنند. نمونه محبوب اخیر بنام چت جی‌بی‌تی برنامه‌ای است که با کمک فناوری هوش مصنوعی می‌تواند بر اساس خلاصه‌ای که از کاربر می‌گیرد، برنامه‌نویسی کند. در حالی که فناوری بلاک چین نیز یک دفتر کل توزیع‌شده است که امکان برنامه‌های کاربردی ایمن، شفاف و ضد دستکاری را فراهم می‌کند.

انتظار می‌رود هوش مصنوعی با افزایش شرکت‌هایی که به‌دنبال راه‌هایی برای خودکارسازی وظایف و بهبود تجربه مشتری هستند رشد بسیار زیادی را تجربه کند و این رشد هنگامی که هوش مصنوعی با بلاک چین ترکیب شود قطعا بالاتر خواهد رفت. امیدواریم مطلب “هوش مصنوعی و بلاک چین چگونه یکدیگر را کامل می‌کنند؟” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در مورد بلاک چین و هوش مصنوعی و ارتباط این دو با یکدیگر و تاثیراتی که روی هم می‌گذارند وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

تاثیر هوش مصنوعی بر بلاک چین چیست؟

فناوری بلاک چین با دفتر کل غیرمتمرکز و تغییرناپذیر خود، بستری امن و شفاف برای تراکنش‌های مالی فراهم می‌کند. هوش مصنوعی نیز می‌تواند با شناسایی تقلب و هشدار به کاربران در مورد فعالیت‌های مشکوک در زمان واقعی، به بهبود امنیت کمک کند.

کاربرد هوش مصنوعی در بلاک چین چیست؟

هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین برای ایجاد سیستم‌های پرداخت کارآمدتر و ایمن‌تر استفاده می‌شود. از هوش مصنوعی می‌توان برای شناسایی فعالیت‌ها و الگوهای تقلبی استفاده کرد، در حالی که از blockchain می‌توان برای اطمینان از امنیت و یکپارچگی تراکنش‌ها استفاده کرد.

چگونه از هوش مصنوعی در بلاک چین استفاده می‌شود؟

الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها، خودکارسازی فرآیندها و ایجاد قراردادهای هوشمند استفاده شوند، در حالی که فناوری بلاک چین راهی امن و شفاف برای ذخیره و مدیریت داده‌ها، اجرای فرآیندهای خودکار و ثبت قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند.

ترکیب هوش مصنوعی و بلاک چین چگونه بر خدمات مالی تاثیر می‌گذارد؟

در صنعت خدمات مالی، ترکیب هوش مصنوعی و بلاک چین می‌تواند هزینه و زمان مورد نیاز برای انجام امور مالی را کاهش دهد و سیستم را برای کسانی که به ساختارهای بانکی دسترسی ندارند آسان‌تر کند.

آیا آینده متعلق به بلاک چین و هوش مصنوعی است؟

آینده فناوری‌های هوش مصنوعی و بلاک چین هیجان‌انگیز و کاربردهای بالقوه آن‌ها بسیار زیاد است. این فناوری‌ها این قدرت را دارند که شیوه زندگی و کار ما را تغییر دهند و احتمالاً نقش مهمی در شکل‌دهی زندگی و کسب‌وکار ما در سال‌های آینده خواهند داشت. به‌همین دلیل می‌توان بخشی از آینده را متعلق به این دو دانست.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمز ارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها