Categories
مقالات فناوری‌ها
زمان مطالعه: 6 دقیقه

بلاک‌چین‌ها در حال تغییر اساسی در سیستم مالی هستند. با این حال، ویژگی‌هایی مانند عدم اعتماد و تغییرناپذیری فقط در برنامه‌های پولی مفید نیستند. یکی دیگر از کاندیداهای بالقوه برای گسترش یافتن با این فناوری، حاکمیت است. بلاک‌چین‌ها این پتانسیل را دارند تا انواع کاملا جدیدی از سازمان‌ها را فعال کنند که می‌توانند بدون نیاز به هماهنگی توسط نهاد مرکزی به طور مستقل فعالیت کنند. در این مقاله مقدمه‌ای درباره شکل ظاهری و کارکرد این سازمان‌ها آورده خواهد شد.

DAO چیست و چگونه کار می‌کند؟

DAO مخفف عبارت Decentralized Autonomous Organization به معنی سازمان غیرمتمرکز خودمختار است. به زبان ساده، DAO سازمانی است که با کد و برنامه‌های رایانه‌ای اداره می‌شود. به همین ترتیب، توانایی عملکرد مستقل و بدون نیاز به یک مرجع مرکزی را دارد.

از طریق استفاده از قراردادهای هوشمند، DAO می‌تواند با اطلاعات خارجی کار کند و دستورات را بر اساس آنها اجرا کند (همه اینها بدون هیچ گونه مداخله انسانی). DAO معمولاً توسط جامعه‌ای از ذینفعان که از طریق نوعی مکانیسم توکن به آنها انگیزه می‌دهند، اداره می‌شود.

قوانین و سوابق معاملات DAO به طور شفاف در بلاک‌چین ذخیره می‌شود. قوانین معمولاً با رای گیری تعیین می‌شود. به طور معمول، نحوه تصمیم گیری در DAO از طریق پیشنهادات است. اگر پیشنهادی توسط اکثریت سهامداران به رای گذاشته شود و اجماع شبکه را بدست آورد سپس اجرا می‌شود.

از برخی جهات، DAO مشابه با یک شرکت سهامی یا یک کشور یا ایالت کار می‌کند، اما آنها به صورت غیرمتمرکز عمل می‌کند. در حالی که سازمان‌های سنتی با ساختار سلسله مراتبی و بسیاری از لایه‌های بوروکراسی کار می‌کنند، DAO ها سلسله مراتبی ندارند. در عوض، DAO ها با استفاده از تئوری بازی از سازوکارهای اقتصادی برای همسویی منافع سازمان با منافع اعضای آن استفاده می‌کنند.

اعضای DAO به هیچ قرارداد رسمی مقید نیستند. آنها بیشتر با یک هدف مشترک و مشوق‌های شبکه‌ای که به قوانین اجماع گره خورده است، پیوند می‌خورند. این قوانین کاملاً شفاف و در نرم افزار منبع باز حاکم بر سازمان نوشته شده است. از آنجا که DAO بدون مرز کار می‌کند، ممکن است تحت صلاحیت‌های قضایی مختلفی باشد.

همانطور که از نام آن پیداست، DAO غیرمتمرکز و خودمختار است. غیر متمرکز است زیرا هیچ یک از نهادها اختیار تصمیم گیری و اجرای تصمیمات را ندارند و خودمختار است زیرا می‌تواند به تنهایی کار کند.

وقتی DAO مستقر شد، نمی‌تواند توسط یک حزب کنترل شود بلکه در عوض توسط جامعه‌ای از شرکت کنندگان اداره می‌شود. اگر قوانین حاکمیتی تعریف شده در پروتکل به خوبی طراحی شده باشد، DAO بازیگران را به سمت سودمندترین نتیجه برای شبکه سوق می‌دهد.

به زبان ساده، DAO ها یک پلتفرم برای همکاری باز فراهم می‌کنند. این به افراد و موسسات امکان همکاری بدون نیاز به شناخت و اعتماد به یکدیگر را می‌دهد.

کارکرد دائو (DAO)

سازمان های غیرمتمرکز خودمختار با مشکلی در اقتصاد روبرو می‌شوند که معضل اصلی آن است. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که یک شخص یا نهاد (“نماینده”) توانایی تصمیم گیری و اقدام به نمایندگی از شخص یا نهاد دیگری (“اصلی”) را داشته باشد. اگر نماینده قصد آن را داشته باشد که برای منافع شخصی خود اقدام کند، ممکن است منافع اصلی را نادیده بگیرد.

این وضعیت به نماینده اجازه می‌دهد تا از طرف مدیر اصلی ریسک کند. آنچه مسئله را عمیق‌تر می‌کند این است که ممکن است عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیر اصلی و مدیرعامل نیز وجود داشته باشد. مدیر اصلی ممکن است هرگز نداند که از آن سوءاستفاده می‌شود و راهی برای اطمینان از عملکرد نماینده به نفع آنها ندارد.

نمونه‌های متداول از این مشکل در مورد مقامات منتخب به نمایندگی از شهروندان، کارگزاران به نمایندگی از سرمایه گذاران یا مدیران به نمایندگی از سهامداران می‌باشد.

با پشتیبانی از درجه بالاتری از شفافیت که توسط بلاک‌چین‌ها فعال می‌شود، مدل‌های تشویقی خوب طراحی شده در پشت DAO ها می‌توانند بخش‌هایی از این مشکل را از بین ببرند. مشوق‌های درون سازمانی همسو هستند و عدم تقارن اطلاعاتی بسیار کمی (یا هیچ) وجود دارد. از آنجا که تمام معاملات در یک بلاک‌چین ثبت شده است، عملکرد DAO کاملاً شفاف است و از لحاظ تئوری آنها را فاسد نشدنی می‌کند.

مثال‌های DAO

شبکه بیت کوین اگرچه بسیار ابتدایی است، ممکن است اولین نمونه از DAO در نظر گرفته شود. این روش به صورت غیرمتمرکز عمل می‌کند و توسط یک پروتکل اجماع و بدون سلسله مراتب بین شرکت کنندگان هماهنگ می‌شود.

پروتکل بیت کوین قوانین سازمان را مشخص می‌کند، در حالی که توکن شبکه بیت‌کوین به‌نام BTC به عنوان یک دارایی، انگیزه‌ای برای امنیت شبکه در کاربران ایجاد می‌کند. این تضمین می‌کند که شرکت کنندگان مختلف می‌توانند با همکاری با یکدیگر بیت کوین را به عنوان یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز حفظ کنند.

هدف مشترک بیت کوین ذخیره و انتقال ارزش بدون وجود نهاد مرکزی برای هماهنگی سیستم است. اما برای چه کارهای دیگری می‌توان از DAO استفاده کرد؟

DAO های پیچیده‌تر ممکن است برای موارد مختلف استفاده مانند حاکمیت توکن‌ها، صندوق‌های سرمایه گذاری غیرمتمرکز یا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده شوند. DAO ها همچنین می‌توانند عملکرد دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا (IoT) را هماهنگ کنند.

علاوه بر این، این نوآوری‌ها زیرمجموعه‌ای از DAO را به نام شرکت‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAC) معرفی کردند. یک DAC ممکن است خدمات مشابهی را به یک شرکت سنتی ارائه دهد، به عنوان مثال خدمات اشتراک گذاری. تفاوت در این است که بدون ساختار حاکمیت شرکتی موجود در مشاغل سنتی کار می‌کند.

به عنوان مثال، اتومبیلی که مالک خودش است و به عنوان بخشی از DAC خدمات اشتراک سواری را ارائه می‌دهد می‌تواند به طور مستقل کار کند و با انسان و سایر دستگاه‌ها معاملات انجام دهد. از طریق استفاده از اوراکل بلاک‌چین، حتی می‌تواند قراردادهای هوشمندانه‌ای ایجاد کند و کارهای خاص خود را از جمله مراجعه به مکانیکی انجام دهد.

DAO ها با چه مسائلی روبرو هستند؟

صلاحیت

محیط نظارتی DAO ها کاملاً نامشخص است. اینکه چگونه حوزه‌های قضایی مختلف چارچوب نظارتی برای این نوع جدید از سازمان‌ها را ایجاد می‌کنند یا خیر، باید منتظر ماند. با این حال، یک منظر نظارتی مداوم و نامطمئن می‌تواند مانع قابل توجهی برای تصویب DAO باشد.

حملات هماهنگ

خواص مطلوب DAO ها (تمرکززدایی، تغییرناپذیری، عدم اعتماد) ذاتاً دارای اشکالات قابل توجهی از نظر عملکرد و امنیت است. در حالی که برخی از سازمان‌های بالقوه‌ای که می‌توانند به عنوان DAO ظاهر شوند بدون شک هیجان انگیز هستند، اما آنها خطرات زیادی را ایجاد می‌کنند که در سازمان‌های سنتی وجود ندارد.

نکات تمرکز

قابل بحث است که تمرکززدایی یک وضعیت نیست، بلکه یک محدوده است که در آن هر سطح برای نوع مختلفی از استفاده مناسب است. در برخی موارد، استقلال کامل یا تمرکززدایی حتی ممکن است ممکن نباشد یا منطقی بنظر نرسد.

DAO ها ممکن است به طیف گسترده‌ای از شرکت کنندگان اجازه دهد تا بیش از هر زمان دیگری همکاری کنند، اما قوانین حاکمیت تعیین شده در پروتکل همیشه یک مرکز تمرکز خواهد بود. می‌توان استدلال کرد که سازمان‌های متمرکز می‌توانند با کارایی بسیار بالاتری فعالیت کنند (اما منافع مشارکت آزاد را کنار می‌گذارند.)

جمع بندی

DAO به سازمان‌ها اجازه می‌دهند تا از اعتماد خود به نهادهای سنتی رها شوند. قوانین حاکمیت به جای اینکه نهادی مرکزی شرکت کنندگان را هماهنگ کند، خودکار بوده و بازیگران را به سمت سودمندترین نتیجه برای شبکه سوق می‌دهد.

شبکه بیت کوین را می‌توان یک DAO ساده دانست و در حال حاضر، سایر پیاده‌سازی‌ها کمیاب است. کلید طراحی DAO های خوب، وضع مجموعه‌ای کارآمد از قوانین اجماع است که مشکلات پیچیده هماهنگی شرکت کنندگان را برطرف می‌کند. چالش واقعی پیش روی اجرای DAO ممکن است صرفاً فنی نباشد، بلکه اجتماعی باشد.

امیدواریم مطلب “سازمان غیرمتمرکز خودمختار یا DAO چیست و چگونه ممکن است در آینده تکامل یابد؟” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در مورد سازمان غیرمتمرکز خودمختار یا DAO وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

هنگام ایجاد DAO چه چیزی را در نظر بگیریم؟

  • هدف و اهداف DAO را تعیین کنید.
  • شما باید یک چشم انداز روشن و مختصر برای راه اندازی یک سازمان مستقل غیرمتمرکز ارائه دهید.
  • استراتژی توکنومیک DAO را تعریف کنید.
  • یک جامعه بسازید.
  • ساختار حاکمیتی را مشخص کنید.
  • نوع DAO را تعریف کنید.
  • DAO را بسازید، تست کنید و مستقر کنید.

مضرات DAO چیست؟

نکته منفی، ناتوانی در واکنش سریع به اشکالات کد، DAO ها را در برابر حملات هکرهایی که می‌توانند از آسیب پذیری‌ها و امنیت سوء استفاده کرده و سرمایه‌های رمزنگاری شده را مدیریت کنند، بسیار آسیب پذیر می‌کند. علاوه بر این، نگرانی‌هایی در مورد اینکه آیا DAO می‌تواند در دنیای واقعی اجرا شود یا خیر نیز وجود دارد.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمز ارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها