Categories
اخبار بازارهای مالی
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بانک خلق چین (PBOC) وایت پیپر جدیدی را در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی خود (CBDC)، منتشر کرده است. بانک خلق چین (PBOC) در این وایت پیپر اعلام کرد که از قراردادهای هوشمند برای یوان دیجیتال(e-CNY) خود استفاده می‌کند. قراردادهای هوشمند پشتیبانی شده توسط e-CNY، در صورت تحقق “شرایط از پیش تعیین شده” پرداختهای خود اجرا شونده را اجرا خواهد کرد.  در این وایت پیپر همچنین کیف پول‌های نرم افزاری، کیف پول‌های سخت افزاری و موارد مربوط به حریم خصوصی معاملات مورد بحث قرار گرفته است.

یوان دیجیتال چین از قراردادهای هوشمند استفاده خواهد کرد

در وایت پیپر این بانک آمده است که برای نسخه دیجیتال یوان خود که e-CNY نیز نامیده می‌شود، از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. این قراردادهای هوشمند، پرداخت‌های خوداجرایی را که براساس شرایط از پیش تعیین شده و مورد توافق بین دو طرف انجام می‌شود، را قادر می‌سازد. اگرچه قراردادهای هوشمند معمولاً بر روی بلاکچین ساخته می‌شوند، اما PBOC مشخص نکرد که آیا e-CNY از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند یا خیر.

در عوض، در مقاله سفید آمده است که e-CNY از فناوری‌هایی مانند تاییدیه‌های دیجیتال، امضاهای دیجیتالی و فضای ذخیره سازی رمزگذاری شده برای امنیت معاملات و جلوگیری از هزینه‌های مضاعف استفاده می‌کند. این خبر به این معنی است که PBOC اولین بانک مرکزی بزرگ است که قراردادهای هوشمند را با CBDC ادغام می‌کند. در این وایت پیپر آمده است که قراردادهای هوشمند باید “نوآوری در مدل کسب و کار” را تقویت کنند.

کیف پول‌های سخت افزاری و حریم خصوصی معاملات

علاوه بر قراردادهای هوشمند، وایت پیپر PBOC می‌گوید که می‌توان e-CNY را با ابزارهای مختلفی از جمله کیف پول‌های نرم افزاری و کیف پول‌های سخت افزاری بر اساس تراشه‌های امنیتی ذخیره کرد. این وایت پیپر همچنین ادعا می‌کند، به منظور افزایش امنیت دستگاه‌های ذخیره سازی، می‌توان اجزایی را به تلفن‌های همراه، ابزارهای قابل نصب و دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) اضافه کرد.

PBOC ادعا کرده است که به حفاظت از داده‌های شخصی و حریم خصوصی معاملات اهمیت داده خواهد شد، و همچنین افزوده است که e-CNY “اطلاعات تراکنشی کمتری نسبت به پرداخت‌های الکترونیکی سنتی را جمع آوری می‌کند.” این گزارش افزود که داده‌های معاملات با اشخاص ثالث یا سازمان‌های دولتی به اشتراک گذاشته نمی‌شود مگر اینکه در قوانین فعلی قید شده باشد.

این ادعاها در تضاد با گزارش‌های رسانه‌ای است که حاکی از آن است که چین احتمالاً از e-CNY برای نظارت مالی استفاده خواهد کرد. سرانجام، این وایت پیپر در مورد ناشناس بودن معاملات کم ارزش و قابلیت ردیابی معاملات با ارزش بالا صحبت کرده است، اصل و قانونی که اطمینان می‌دهد معاملات بزرگ با مقررات مربوط به پولشویی و فرار مالیاتی مطابقت دارند.

چین در حال حرکت به سمت یک راه اندازی است

PBOC از زمان تشکیل کمیته کاری برای بررسی این فناوری در سال 2014 در حال تحقیق درباره ارز فیات دیجیتال خود است. اگرچه چین هنوز در سراسر کشور برنامه الکترونیکی CNY را اجرا نکرده است، چندین آزمایش در شهرهای مختلف انجام شده است. با انتشار این وایت پیپر جدید، بانک مرکزی روشن کرده است که به سرعت در حال حرکت به سمت راه اندازی گسترده‌تر e-CNY است.

همانطور که این کشور در حوزه CBDC خود پیشرفت می‌کند، سایر کشورها نیز به آرامی در حال پیشرفت فعالیت‌ها و اقدامات خود در این زمینه هستند. اکنون بسیاری از کشورها به دنبال استفاده از پتانسیل CBDC برای افزایش زیرساخت‌های مالی جهانی و پاسخگویی به تقاضای فزاینده ارزهای دیجیتال هستند. قابل ذکر است، فدرال رزرو ایالات متحده اخیراً برای تحقیق در مورد معماری فناوری CBDC با MIT همکاری کرده است. با این حال، این آژانس هنوز در مورد توسعه دلار دیجیتال بلاتکلیف است.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها