Categories
مقالات بیت‌کوین

همبستگی بیت کوین و شاخص نزدک مانند بسیاری دیگر از همبستگی ها و تجزیه و تحلیل های مالی نیازبه درک نحوه رفتار طبقات مختلف دارایی ها را دارد.

زمان مطالعه: 9 دقیقه

نیاز به درک نحوه رفتار طبقات مختلف دارایی یک اصل اساسی برای سرمایه گذاری عملی است و هنگامی که دارایی‌های مالی جدید مانند ارزهای دیجیتال و NFTها ایجاد می‌شوند، تجزیه و تحلیل همبستگی قیمت اولین گام برای درک رفتار آنها است. همبستگی شاخص نزدک و بیت کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نکات کلیدی:

  • یادگیری نقش همبستگی قیمت یک مفهوم اساسی برای سرمایه گذاران برای به حداقل رساندن ریسک و به حداکثر رساندن بازده است
  • همبستگی تاریخی بین ارزهای دیجیتال به ویژه بیت‌کوین و دارایی‌های سنتی مانند نزدک پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

اصول اولیه: همبستگی کریپتو چیست؟

همبستگی، در صنعت ارزهای دیجیتال و دارایی‌های مالی سنتی، درجه‌ای است که در آن قیمت دارایی‌ها با هم (همبستگی مثبت) یا در برابر و مخالف یکدیگر (همبستگی منفی) حرکت می‌کنند. این اندازه‌‌گیری دقیق به عنوان ضریب همبستگی نامیده می‌شود و همیشه بین طیف منفی و مثبت -1.0 تا +1.0 قرار می‌گیرد.

یک مثال ساده: قیمت کالاهایی مانند طلا و نفت معمولاً افزایش می‌یابد در حالی که قیمت سهام پرریسک کاهش می‌یابد. این به این دلیل است که در زمان‌های نامشخص، بسیاری از افراد و موسسات ترجیح می‌دهند طلا داشته باشند تا طبقات دارایی پرخطرتر مانند سهام. این بدان معنا نیست که در هر یک از این دارایی‌ها در “زمان‌های عادی” یک نقطه قوت یا ضعف ذاتی وجود دارد، بلکه صرفاً به این معنی است که سرمایه گذاران مختلف بسته به عوامل بی شماری تزهای متفاوتی دارند.

از سوی دیگر، درک همبستگی مثبت می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مفید باشد تا بدون سرمایه‌گذاری مستقیم در خود دارایی، به حوزه‌های خاص مورد علاقه در سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنند. برای مثال، بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌خواهند در معرض دارایی‌های دیجیتال قرار بگیرند، اما ممکن است نخواهند آن دارایی‌ها را مستقیماً نگهداری کنند. به عنوان راهی برای انجام این کار، آنها ممکن است در مورد سهام با همبستگی بسیار مثبت با ارزهای دیجیتال تحقیق کنند و در عوض آن‌ها را خریداری کنند. این موضوع به آنها امتیاز مثبت بالقوه ارزهای دیجیتال را بدون در اختیار داشتن مستقیم آنها ارائه می‌دهد.

علیرغم طیف گسترده‌ای از اهداف و شخصیت‌ها بین سرمایه گذاران مختلف، بسیاری از آنها از تجزیه و تحلیل همبستگی به عنوان یک ابزار کلیدی برای کمک به پوشش ریسک در معرض دارایی‌های مختلف استفاده می‌کنند. این سرمایه گذاران هوشمند می‌دانند که تجزیه و تحلیل همبستگی چقدر می‌تواند برای درک رابطه بین دارایی‌ها مفید باشد، در نتیجه ریسک را کاهش می‌دهد و بازده را به حداکثر می‌رساند.

همبستگی مثبت

همبستگی مثبت به دارایی‌هایی اشاره دارد که در یک جهت حرکت می‌کنند. این بدان معناست که وقتی یک دارایی افزایش می‌یابد، دیگری نیز افزایش می‌یابد. اینکه یک دارایی در پشت سر هم با دیگری حرکت می‌کند، در نهایت به میزان قوی همبستگی بستگی دارد. ضریب همبستگی بیش از 0 است. همبستگی مثبت کامل 1.0 به این معنی است که دو متغیر دقیقاً در یک جهت و به یک اندازه حرکت می‌کنند.

همبستگی منفی

همبستگی منفی رابطه بین دارایی‌هایی است که در جهت مخالف حرکت می‌کنند. وقتی ارزش یکی افزایش می‌یابد، ارزش دیگری کاهش می‌یابد. اگر کسی ضریب همبستگی کمتر از 0 را ببیند، می‌تواند با خیال راحت به این نتیجه برسد که دو دارایی مخالف یکدیگر هستند.

چگونه همبستگی را اندازه گیری کنیم؟

راه‌های مختلفی وجود دارد، اما متداول‌ترین روش مورد استفاده، ضریب همبستگی پیرسون است. این فرمول بسیار پیچیده است.

ضریب همبستگی پیرسون

اما تحلیلگران بلومبرگ به جای انجام محاسبات، در اندازه گیری‌های مختلف همبستگی از طریق ترمینال بلومبرگ به نتیجه رسیدند. از طریق این نمایش، واضح بود که ابزارهای همبستگی آنها راهی قدرتمند برای سرمایه گذاران ارائه می‌دهد تا به همبستگی بین طبقات دارایی، اوراق بهادار و کل پرتفوی یا سبدهای سفارشی به انتخاب خود نگاه کنند.

همبستگی در مورد کلاس دارایی کریپتو به ما چه می‌گوید؟

از زمان پیدایش بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹، دارایی‌های رمزنگاری تا حد زیادی با دارایی‌های سنتی ارتباطی ندارند و آن‌ها را برای تنوع پرتفوی ایده‌آل می‌سازد. این موضوع همچنین به این معنی است که دارایی‌های دیجیتال مانند بیت کوین می‌توانند به‌عنوان نوعی محافظت در برابر انواع مسائل اقتصادی مورد استفاده قرار گیرند، زیرا مانند سهام و سایر دارایی‌های سنتی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

فقدان همبستگی همچنین به موقعیت صنعت کریپتو به عنوان یک طبقه دارایی نوپا نسبت داده شد و بنابراین در رادار سرمایه گذاران حرفه‌ای نبود. با این حال، کووید-۱۹ همه اینها را در سال ۲۰۲۰ تغییر داد. اینجاست که همبستگی بین دارایی‌های سنتی و رمزنگاری شروع به افزایش کرد و به این معنی است که صنعت کریپتو در حال رشد است. این بلوغ می‌تواند ناشی از این واقعیت باشد که موسسات بیشتری وارد فضای کریپتو شده‌اند. این روند همبستگی تا مدت‌ها پابرجا بود به طوریکه در ماه‌های اخیر، روند همبستگی تغییر پیدا کرد.

همبستگی بیت کوین با نزدک

همبستگی بیت‌کوین با نزدک

 

همبستگی اتریوم با نزدک

همبستگی اتریوم با نزدک

آیا بیت کوین و اتریوم طلای دیجیتال هستند؟

یکی از توصیفات اولیه بیت کوین، «طلای دیجیتال» بود. به هر حال، مکانیسم اثبات کار که شبکه را ایمن و بیت‌کوین بیشتری را ایجاد می‌کرد، مشابه روش استخراج طلای فیزیکی بود. به همین دلیل، مدافعان ادعا کردند که این دارایی یکی از بهترین ذخیره‌های ارزش موجود است، دقیقاً مانند طلا برای هزاران سال. اما با ابزارهای موجود برای انجام تحلیل همبستگی در حال حاضر، می‌توان این نام «طلای دیجیتال» را مورد آزمایش قرار داد (حداقل از نظر کمی).

همبستگی بیت کوین با طلا

همبستگی بیت‌کوین با طلا

جالب توجه است که یک همبستگی مثبت فزآینده بین طلا و بیت کوین وجود دارد. در حالی که این روند از آگوست ۲۰۲۲ در حال افزایش بوده است، باید توجه داشت که همبستگی آنها همچنان زیر ۰٫۳۵ باقی مانده است.

همبستگی بیت کوین و اتر با نزدک

همبستگی بیت‌کوین و اتریوم با نزدک

آیا بیت کوین و اتریوم دارایی‌های پر ریسکی هستند؟

قبل از پاسخ به این پرسش مفید خواهد بود که به طور خلاصه در مورد همبستگی بین طبقات دارایی‌های کلان مانند سهام و اوراق قرضه ایالات متحده صحبت کنیم. پیتر مورتنسن از سرمایه‌گذاری راسل در مورد همبستگی صحبت می‌کند که «تعامل بین بازده سهام و اوراق قرضه یکی از بلوک‌های اساسی ساختار استراتژی دارایی است و ماهیت این تعامل ثابت نیست».

وی در ادامه تاکید می‌کند که این رابطه می‌تواند به‌ویژه در دوره‌های نوسانات و تورم بالا ناسازگار باشد، اما هنوز برای سرمایه‌گذاران ضروری است که این روابط را درک کنند. در همین مقاله، مورتنسن به بررسی روابط همبستگی بین S&P 500 و اوراق قرضه طی دوره ۱۹۸۹-۲۰۲۱ می‌پردازد. او خاطرنشان می کند که تا سال ۱۹۹۷، دو طبقه دارایی به طور کلی همبستگی مثبت داشتند. اما از سال ۱۹۹۷ به بعد، این همبستگی منفی شد.

با توجه به این موضوع، منطقی است که در طول تاریخچه نسبتاً کوتاه بیت کوین و اتریوم، هر دو همبستگی مثبت پایینی با شاخص‌های بازار سهام مانند نزدک یا S&P 500 داشته‌اند. بنابراین وقتی سرمایه‌گذاران در بازارهای اوراق قرضه فروشنده هستند، خریداران این شاخص‌ها و دو ارز دیجیتال اصلی هستند. علاوه بر این، نشان می‌دهد که BTC و ETH مانند دارایی‌های بسیار پرخطری عمل می‌کنند که تمایل به بازده بالاتری دارند.

آیا بیت کوین و اتر دارایی‌های امنی هستند؟

بیت‌کوین و اتریوم تلاش کرده‌اند تا به این ادعای مکرر عمل کنند که یا دارایی‌های امنی هستند (مانند طلا)، یا حداقل در برابر تورم محافظت می‌کنند. اما اگر صرفاً به دوره دو ساله بین مارس ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۲ که بیت کوین همبستگی پایینی با طلا نشان داد، نگاه کنیم این ادعا از بین می‌رود. به جای BTC یا ETH، سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در اوراق خزانه بدون ریسک در این دوره، بیشتر به سمت امنیت می‌روند. این نکته بیشتر با همبستگی منفی بین اوراق خزانه ۱۰ ساله و این دارایی‌های دیجیتالی نشان داده می‌شود.

همبستگی بیتکوین با اوراق ۱۰ ساله خزانه

همبستگی بیت‌کوین با اوراق ۱۰ ساله خزانه

 

همبستگی اتریوم با اوراق ۱۰ ساله خزانه

همبستگی اتریوم با اوراق ۱۰ ساله خزانه

کریپتو چقدر با هم مرتبط است؟

به طور کلی، ارزهای دیجیتال با یکدیگر همبستگی مثبت دارند. ضریب همبستگی به ویژه بین بیت کوین و سایر دارایی‌های کریپتو مثبت است، به همین دلیل است که قیمت کریپتو معمولاً در هنگام صعود بیت‌کوین در کل افزایش می‌یابد و به همین ترتیب هنگامی که سقوط می‌کند، کاهش می‌یابد. نگاهی دقیق‌تر به برخی از ارزهای دیجیتال برتر مانند بیت‌کوین، اتریوم، BNBکوین، کاردانو و دوج‌کوین نشان می‌دهد که چگونه همه آنها به طور مثبت همبستگی دارند.

همبستگی بین بیت کوین، اتر، BNB، لایت کوین، ریپل، اتر کلاسیک و دوج کوین در یک بازه زمانی دو ساله

همبستگی بین بیت کوین، اتر، BNB، لایت‌کوین، ریپل، اتر کلاسیک و دوج کوین در یک بازه زمانی دو ساله

به عنوان مثال، از ۹ ژانویه ۲۰۲۳، ضریب همبستگی ۲۴ ساعته بیت‌کوین و اتریوم ۰٫۸۲ بود. با نگاهی به همبستگی دو ساله بین این دو دارایی، می‌توانیم عدد مشابهی را در ۰٫۸۳ مشاهده کنیم. با این حال، همبستگی شش ماهه بالاتر است و به ۰٫۹۰ می‌رسد، که نشان می‌دهد همبستگی بین دو دارایی تنها در چند ماه گذشته افزایش یافته است.

ارتباط بین بیت کوین، اتریوم، BNB، لایت‌کوین، ریپل، اتر کلاسیک و دوج کوین در یک بازه زمانی شش ماهه

ارتباط بین بیت کوین، اتریوم، BNB، لایت‌کوین، ریپل، اتر کلاسیک و دوج کوین در یک بازه زمانی شش ماهه

در مجموع، می‌توان گفت که این دو دارایی رمزنگاری با وجود پاسخگویی به نیازهای مختلف در اکوسیستم ارزهای دیجیتال، بسیار همبستگی دارند. اتریوم یک بلاک چین اثبات سهام (PoS) برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز است در حالی که بیت کوین یک بلاک چین اثبات کار (PoW) است که بر تبدیل شدن به یک شبکه پرداخت و ذخیره ارزش تمرکز دارد.

آیا همه رمزارزها به عنوان یک طبقه دارایی پرخطر باقی خواهند ماند؟

نمودار همبستگی بیت‌کوین و اتریوم ۶۰ روزه بلومبرگ تغییرات ناگهانی که همزمان با رویدادهای مهم است را نشان می‌دهد. از ۷ سپتامبر ۲۰۲۲ تا ۱۷ سپتامبر، همبستگی مثبت از ۰٫۸۹ به ۰٫۸۳ کاهش یافت. قیمت اتریوم از ۰٫۰۸۴ BTC به ۰٫۰۶۸ BTC در مدت مشابه کاهش یافت.

بیت و اتر

تغییر همبستگی دیگر در اکتبر ۲۰۲۲ اتفاق افتاد و از ۰٫۸۱ در ۱۷ اکتبر به ۰٫۷۷ در ۲۶ اکتبر رسید. این تغییر همزمان با افزایش شدید قیمت اتریوم پس از خبر چرخش نرم فدرال رزرو بود. قیمت اتر از ۰٫۰۶۹ BTC در ۲۴ اکتبر به ۰٫۰۷۷ BTC در ۲۹ اکتبر افزایش یافت.

دن مورهد، مدیرعامل Pantera Capital معتقد است که بیت کوین می‌تواند از بازار سهام جدا شود زیرا “رابطه مشابهی با سیاست نرخ بهره فدرال رزرو ندارد.” برعکس، اتریوم که اکنون بازدهی مشابه سهام و اوراق قرضه خزانه را ارائه می‌دهد، می‌تواند بیشتر از بیت‌کوین تحت تأثیر اخبار سیاست پولی قرار گیرد که منجر به جداسازی واقعی این دو دارایی می‌شود.

با این حال، در نوامبر ۲۰۲۲، حماسه FTX باعث افزایش شدید همبستگی بیت‌کوین و اتریوم شد و این نظریه را زیر سوال برد که اتریوم می‌تواند از بیت کوین جدا شود و شروع به حرکت نزدیکتر با دارایی‌ها در بازار سنتی کند.

رابطه نزدک و بیت کوین در سال 2024 به بعد چگونه است؟

به طور کلی بیت کوین (BTC) اخیراً از شاخص نزدک (NDX) جدا شده است. این دو دارایی برای بیشتر چهار سال گذشته به طور همزمان حرکت کرده‌اند، اما اکنون شاهد هیچگونه رابطه‌ای بین آنها نیستیم. بر اساس داده‌هایی که توسط موسسه تحقیقاتی Fairlead Strategies ردیابی شده است، همبستگی 40 روزه بین بیت کوین و نزدک به صفر رسیده که نشان‌دهنده عدم وجود رابطه بین این دو کلاس دارایی است.

تاکنون، همبستگی بین بیت کوین و نزدک از اوایل 2020 به طور مداوم مثبت بوده و در طول بازار خرسی رمزارزها در سال 2022 به 0.8 رسیده بود. با این حال، جدایی اخیر می‌تواند به دلیل تمرکز بازار رمزارز از اکتبر به واسطه صندوق ETF بیت کوین، باشد. شکستن همبستگی همچنین به این معناست که بیت کوین اکنون می‌تواند به عنوان یک ابزار تنوع‌بخش در سبد‌های سرمایه‌گذاری، عمل کند. Fairlead Strategies انتظار دارد که بیت کوین برای مدت طولانی، همبستگی خاصی با نزدک نداشته باشد. تحلیلگران در Fairlead، به رهبری بنیانگذار و مدیر شریک مدیریت، Katie Stockton، با انتشار گزارشی اعلام کردند: “ما فکر می‌کنیم که همبستگی‌ها برای بیت کوین و NDX در ماه‌های آینده با توجه به فرصت‌هایی مانند تأیید ETF نقدی بیت کوین و هاوینگ (Halving) در آوریل، احتمالاً پایین باقی خواهد ماند.”

نتیجه گیری

ما طی چند سال گذشته شاهد بلوغ فضای ارزهای دیجیتال به شیوه‌های عمیقی بوده‌ایم، با پذیرش نهادی، ادغام و افزایش وضوح نظارتی به عنوان چند نمونه کلیدی از این رشد. با این حال، این بلوغ تغییری در نوسان دارایی‌های دیجیتالی ایجاد نکرده است. ترکیب یک طبقه دارایی اصلی‌تر همراه با نوسانات مداوم آن، درک همبستگی‌های قیمتی در این بازارها را برای سرمایه‌گذاران مهم‌تر کرده است.

یک راه قابل اعتماد برای ردیابی این همبستگی‌ها از طریق مجموعه‌ای از ابزارهای تجزیه و تحلیل موجود در ترمینال بلومبرگ است. با در دست داشتن این منبع، سرمایه گذاران می‌توانند تصمیمات سرمایه گذاری آگاهانه‌تری بگیرند، ریسک را مدیریت کنند و از فرصت‌های بازار بهره برداری کنند.

سوالات متداول

1- آیا بیت کوین نزدک را دنبال می‌کند؟

در حالی که در گذشته بیت کوین به شدت از شاخص نزدک پیروی می‌کند، اما اکنون روند متفاوت شده است.

2- چه ارتباطی بین بیت کوین و S&P 500 وجود دارد؟

بیت کوین در حال حاضر با این شاخص نیز همبستگی پایینی دارد و این موضوعی است که باید در معاملات به آن توجه کرد.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها