Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها, مقالات بیت‌کوین

پلتفرم استکس برای بهبود مقیاس‌پذیری بیت کوین راه‌اندازی شده و استفاده از قراردادهای هوشمند و برنامه‎‌های غیرمتمرکز را در شبکه بیت کوین تسهیل می‌کند.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

همانطور که می‌دانید، اولین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال شناخته‌شده در دنیا بیت‌کوین (BTC) است که با وجود ظهور هزاران ارز دیجیتال دیگر، همچنان بی‌رقیب می‌تازد و بازار را در دست دارد. این شبکه علی‌رغم حاکمیت بی‌قید و شرط بر بازار ارزهای دیجیتال، از برخی مشکلات و معایب رنج می‌برد که باعث شده است تا پروژه‌های تازه‌ای برای رفع آن‌ها ظهور کنند. استکس یکی از همین پروژه‌هاست که با هدف حل مشکلات مقیاس‌پذیری بیت‌ کوین عرضه شده است.

در این مقاله، می‌خواهیم به معرفی ارز دیجیتال استکس و کاربردهای آن بپردازیم. Stacks در کنار هدف اصلی خود برای حل مشکلات مقیاس‌پذیری بیت‌کوین، ویژگی‌های دیگری نیز دارد و امکانات مختلفی را برای کاربرانش فراهم کرده است.

مقدمه‌ای بر ارز دیجیتال استکس و شبکه آن

ارز دیجیتال استکس STX یک لایه‌ بلاکچین برای شبکه بیت‌کوین است که کاربران را قادر می‌سازد تا بتوانند از بیتکوین در بستر شبکه‌ای با مقیاس‌پذیری مناسب استفاده کنند. شبکه استکس به نوعی مثل یک پل ارتباطی عمل می‌کند که افراد می‌توانند تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند بیت‌کوین خود را در آن انجام دهند. همچنین، توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز خود را از طریق استکس در شبکه بیت‌کوین ایجاد کنند.

به طور خلاصه، کار شبکه استکس تسهیل انجام قراردادهای هوشمند و تراکنش‌های بیت‌کوین در یک بلاکچین مقیاس‌پذیرتر است. از توکن بومی این ارز دیجیتال که با نماد STX در صرافی‌های ارز دیجیتال گوناگون عرضه شده است، برای پرداخت هزینه‌های داخلی شبکه و همچنین، پاداش به کاربران برای تأمین امنیت شبکه استفاده می‌شود که در بخش‌های بعدی بیشتر در این رابطه توضیح خواهیم داد.

ارز دیجیتال استکس چه کاربردی دارد؟

شبکه استکس به طور کلی برای کمک به آن دسته از توسعه‌دهندگان به وجود آمده است که قصد دارند پروژه‌های بلاک چین خود را در شبکه بیت‌کوین راه‌اندازی کنند، اما مشکلات مقیاس‌پذیری بیت‌کوین روند راه‌اندازی را برای آن‌ها دشوار کرده است. با این حال، فارغ از ویژگی‌ها و خدماتی که استکس به طور خاص در خدمت توسعه‌دهندگان قرار داده است، خود ارز دیجیتال استکس دارای کاربردهایی است که تمامی کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این کاربردها به شرح زیر هستند:

1- استیکینگ

استیک کردن مهم‌ترین کاربرد شبکه استکس است که کاربران با قفل کردن توکن‌های بومی استکس در شبکه، به ازای آن بیت‌کوین دریافت می‌کنند. کاربر به طور کلی تا هر زمان که توکن‌های بومی استکس را در شبکه نگه داشته یا به عبارتی استیک کرده است، بیت‌کوین پاداش می‌گیرد و ارزش دارایی‌اش را حفظ می‌کند.

2- مشارکت در شبکه

شبکه استکس یک شبکه جامعه‌محور و حاکمیتی است که کاربران حاضر در آن می‌توانند با در اختیار داشتن توکن بومی استکس، در تصمیمات و نظرسنجی‌ها شرکت کنند و بر آینده شبکه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، تأثیر بگذارند.

3- انجام تراکنش

مانند هر ارز دیجیتال دیگری، کاربران می‌توانند از ارز دیجیتال استکس نیز برای انجام تراکنش‌های مالی بر بستر بلاک‌چین استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از توکن‌ بومی استکس، در داخل خود شبکه مبادلات انجام دهند.

چه چیزی ارز دیجیتال استکس را منحصربه‌فرد می‌کند؟

بلاک‌چین استکس به بیت‌کوین وصل شده است و بدون اینکه یک بلاک‌چین کاملاً مجزا ایجاد کند، مشکلات بیت‌کوین را برطرف کرده است. اتریوم برای مثال یکی از بلاک‌چین‌هایی است که به جای اتصال خود به بیت‌کوین، تصمیم گرفت که شبکه اختصاصی خود را ایجاد کند. به طور کلی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد استکس عبارتند از:

1- الگوریتم اثبات انتقال (Proof of Transfer)

بلاک‌چین استکس از الگوریتم اثبات انتقال استفاده می‌کند تا بتواند به وسیله آن خود را به شبکه بیت‌کوین متصل و مشکلات مقیاس‌پذیری آن را برطرف کند. این الگوریتم استکس را قادر می‌سازد تا از امنیت شبکه بیت‌کوین استفاده کند و در مقابل، به برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته‌شده در بستر شبکه استکس اجازه می‌دهد تا از امکانات بیت‌کوین استفاده نمایند، بدون اینکه نیاز باشد مستقیماً در خود شبکه بیت‌کوین حضور داشته باشند.

2- شفافیت

بلاک‌چین استکس به لطف متن‌باز و جامعه‌محور بودن، امنیت مالی بسیار خوبی دارد، چراکه تصمیمات را کاربران می‌گیرند و دارایی کاربران در اختیار یک گروه متمرکز نیست. قابلیت‌های حاکمیتی در بلاک‌چین‌ها باعث می‌شود که کاربران راحت‌تر به شبکه مقصد اعتماد کرده و در آن فعالیت داشته باشند.

3- ویژگی سوپر بیت‌کوین (sBTC)

سوپر بیت‌کوین یک دارایی غیرمتمرکز است که به عنوان راهی برای انتقال بیت‌کوین به داخل و خارج از بلاک‌چین استکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوپر بیت‌کوین این امر را بدون نیاز به صرافی‌های غیرمتمرکز انجام می‌دهد و توسعه‌دهندگان می‌توانند به صورت مستقیم به قراردادهای هوشمند دسترسی داشته باشند.

چطور می‌توان از ارز دیجیتال استکس درآمد کسب کرد؟

استیکینگ یک روش کم‌ریسک و آسان برای کسب درآمد از استکس است، زیرا در ازای دارایی‌هایی که در شبکه قفل کرده‌اید، به شما بیت‌کوین پاداش می‌دهد که مسلماً در دراز‌مدت، مقدار بیت‌ کوینی که به دست می‌آورید قابل توجه خواهد بود. شیوه استیک‌ کردن در شبکه استکس مشابه با اغلب شبکه‌هایی است که از الگوریتم اثبات سهام یا اثبات انتقال استفاده می‌کنند. کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را در صرافی‌های واسط، استخرهای استیکینگ یا در خود شبکه قفل کنند.

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از طریق ارز دیجیتال استکس، تبلیغ این ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی است. برای این کار باید نرم‌افزار استکس را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید و سپس، پروفایل‌های خود در شبکه‌های اجتماعی که در آن‌ها حضور دارید را به نرم‌افزار متصل کنید. این روش مسلماً به اندازه استیکینگ سودآور نیست، اما به راحتی قابل انجام است و شما می‌توانید تنها با تبلیغ کردن استکس در شبکه‌های اجتماعی، پاداش بگیرید.

آیا سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال استکس بی‌خطر است؟

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار با ریسک بالا و بی‌ثبات است و همه سرمایه‌گذاران باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند. با این حال، در جواب به این سؤال که آیا ارز دیجیتال استکس سرمایه‌گذاری‌ کم ریسک و مناسبی است یا خیر، ابتدا باید نگاهی به تاریخچه قیمتی آن داشته و ویژگی‌هایش را در نظر بگیریم.

ارز دیجیتال استکس و توکن بومی آن اولین بار در سال 2019 میلادی راه‌اندازی شد که قیمت آن درست یک سال پس از راه‌اندازی، به پایین‌ترین حد خود (0.044 دلار) رسید. با این حال، یک سال پس از این سقوط، قیمت آن به 3.31 دلار افزایش یافت که تنها با یک مقایسه ساده، به راحتی می‌توان فهمید که ارز دیجیتال استکس از نوسان شدیدی برخوردار است و چندان باثبات نیست.

این بی‌ثباتی یک امتیاز منفی برای استکس نیست، چراکه اغلب ارزهای دیجیتال اینگونه هستند. اما در عین حال، این موضوع ثابت می‌کند که سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال استکس کم‌ریسک نیست و چندان نمی‌توان به آن به چشم یک دارایی امن با پتانسیل سرمایه‌گذاری بلند مدت نگاه کرد. در زمان نگارش این مقاله، ارز دیجیتال استکس در محدوده 1.27 دلار معامله می‌شود و در مقایسه با اوج قیمتی خود، بیش از 60 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

سخن پایانی

ارز دیجیتال استکس

ارز دیجیتال استکس به رسالت خود برای رفع مشکلات مقیاس‌پذیری شبکه بیت کوین به خوبی عمل کرده و با فناوری‌هایی که در بلاک‌چین خود به کار برده است، توانسته که نیازهای توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز را که می‌خواهند از امنیت و خدمات بیت‌کوین استفاده کنند را به خوبی برطرف کرده است. از طرفی دیگر، امکان استیکینگ توکن بومی استکس و دریافت بیت‌کوین به عنوان پاداش کاربرد بسیار خوب این بلاک‌چین است که آن را تا حدی از دیگر شبکه‌های با قابلیت استیکینگ متمایز می‌کند. با این حال، ارز دیجیتال استکس دارای نوسان بالایی است و کاربران باید با احتیاط کامل به سرمایه‌گذاری در آن بپردازند.

سؤالات متداول

1- ارز دیجیتال استکس چیست؟

استکس یک پروژه بلاک‌چین است که از طریق الگوریتم اثبات انتقال، به بیت‌کوین متصل می‌شود و قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز بیت‌کوین را در محیطی مقیاس‌پذیرتر اجرا می‌کند. هدف توسعه‌دهندگان این است که بدون ایجاد هیچ تغییری در خود شبکه بیت‌کوین یا ایجاد شبکه‌ای جدید، چند فناوری مهم را به شبکه بیت‌کوین متصل و مشکلات مقیاس‌پذیری آن را حل کنند.

2- آیا استیک کردن در شبکه استکس سودآور است؟

سودآور بودن استیکینگ استکس و کسب بیت کوین، بستگی به مقدار پاداشی دارد که قرار است در مدت زمان مشخصی از این طریق دریافت کنید. از طرفی دیگر، باید توجه داشته باشید که ضریب استیکینگ با بالا و پایین شدن قیمت توکن بومی استکس تغییر خواهد کرد.

3- آینده ارز دیجیتال استکس چگونه خواهد بود؟

توکن توکن بومی استکس دارای نوسان شدیدی است و در حال حاضر، چندان نمی‌توان به آن به چشم یک سرمایه‌گذاری بلند‌ مدت سودآور و امن نگاه کرد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها