Categories
آموزش کاربردی, مفاهیم پایه

کندل شناسی ارز دیجیتال و الگوهای شمعی ابزاری مؤثر برای معاملات کریپتو هستند و اکثر معامله‌گران از آن‌ها استفاده می‌کنند.

زمان مطالعه: 9 دقیقه

تحلیل تکنیکال شاخص‌ها و ابزارهای معاملاتی مختلفی را برای کمک به تعیین روند و پیش‌بینی بازگشت روند در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. اما علاوه بر اندیکاتورهای تکنیکال، یک رویکرد عالی دیگر برای آنالیز رفتار قیمت (پرایس اکشن)، استفاده از نمودار کندل استیک و الگوهای آن است. معامله‌گران از سه نوع چارت محبوب برای پیشبرد معاملات خود استفاده می‌کنند که عبارتند از چارت خطی، چارت میله‌ای و چارت شمعی. تریدرهای زیادی استفاده از نمودار کندل استیک را ترجیح می‌دهند، زیرا الگوهای مختلفی را ارائه می‌دهد که می‌توان ادامه روند یا بازگشت آن را پیش‌بینی کرد. از همین رو، قصد داریم کندل شناسی در ارز دیجیتال را به شما آموزش دهیم. با مجله بیتشال همراه باشید.

کندل استیک (Candle Stick) چیست؟

نمودار کندل استیک روشی برای نمایش حرکت تاریخی قیمت یک دارایی در طول زمان است. بسته به بازه زمانی انتخاب‌شده توسط معامله‌گر، هر کندل استیک نشان‌دهنده یک دوره مشخص است. برای مثال، اگر چارت را روی 1D تنظیم کنید، هر کندل استیک یک روز معاملاتی را نشان می‌دهد.

محققان در این باره اتفاق نظر دارند که یک تاجر ژاپنی برنج نخستین کسی بود که کندل استیک را مفهوم‌سازی کرد. این مفهوم متعاقباً با کتاب استیو نیسون با عنوان تکنیک‌های نمودار شمعی ژاپنی در سال ۱۹۹۱ رواج بیشتری در جهان غرب یافت.

قسمت‌های مختلف کندل استیک کدامند؟

کندل شناسی ارز دیجیتال

هر کندل از چند قسمت مختلف تشکیل می‌شود که در ادامه، آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

بدنه کندل

بدنه (Body) کندل نشان‌دهنده قیمت باز شدن و بسته شدن یک دارایی است. موقعیت نقاط باز شدن (Open) و بسته شدن (Close) بستگی به این دارد که کندل و در نتیجه، قیمت در یک دوره معین صعودی یا نزولی باشد. در یک بازار صعودی، نقطه بسته شدن بالاتر از نقطه باز شدن کندل خواهد بود و برعکس.

سایه کندل

هر کندل به طور کلی دارای دو به اصطلاح سایه (Shadow) است. البته، این یک قاعده نیست. سایه‌ها نشان‌دهنده بالا و پایین رفتن قیمت در یک دوره معین هستند. بنابراین، سایه بالایی بیشترین قیمت و سایه پایینی کمترین قیمتی را نشان می‌دهد که دارایی مورد نظر به آن رسیده است. گاهی اوقات، فقط یک سایه ممکن است قابل مشاهده باشد که زمانی اتفاق میفتد که سایه دیگر با نقطه باز یا بسته شدن کندل منطبق باشد و در همان خط افقی بدنه کندل قرار بگیرد.

رنگ کندل

رنگ بدنه کندل جهت حرکت قیمت را نشان می‌دهد. معمولاً رنگ بدنه سبز (یا سفید) نشان‌دهنده افزایش قیمت است، در حالی که رنگ بدنه قرمز (یا سیاه) یعنی کاهش قیمت. در اکثر پلتفرم‌های معاملاتی، رنگ بدنه کندل‌ها سبز و قرمز است. در نتیجه، اگر رنگ بدنه کندل سبز باشد، حد بالایی آن نشان‌دهنده قیمت بسته شدن کندل خواهد بود و برعکس.

نمودار OHLC در کندل شناسی ارز دیجیتال

در کندل شناسی ارز دیجیتال، نمودار شمعی OHLC مخفف کلمات Open High و Low Close است که نشان‌دهنده بالاترین قیمت باز شدن کندل‌ها و پایین‌ترین قیمت بسته شدن کندل‌ها در یک دوره زمانی خاص است.

نقطه باز شدن عبارت است از قیمتی که کندل قبلی در آن سطح بسته می‌شود. قیمت به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند و یک سقف یا کف جدید ایجاد می‌کند. هنگامی که کندل بسته می‌شود، به قیمت بسته شدن جدید اشاره می‌کند. قیمت آتی به نحوه ظاهر شدن این سطوح (OHLC) بستگی دارد.

اجازه دهید با یک مثال، قضیه را روشن‌تر کنیم. فرض کنید که قیمت بیت کوین در یک روز خاص به بالاتر از سطح مهم سی هزار دلار رسیده است. با این حال، قیمت دوباره پایین‌تر می‌رود و کندل روزانه زیر این سطح بسته می‌شود.

این بدان معناست که خریداران سعی کرده‌اند قیمت را به بالای سطح سی هزار دلار برسانند، اما شکست خورده‌اند و بنابراین، فروشندگان کنترل روند را به دست گرفته‌اند. این شرایط نشان می‌دهد که قیمت نتوانسته است بالای این سطح تثبیت شود و اقدام به فروش می‌تواند تصمیم خوبی باشد.

شناسایی الگوهای شمعی

کندل استیک‌ها الگوهایی را تشکیل می‌دهند که معامله‌گران می‌توانند از آن‌ها برای تشخیص سطوح مقاومت و حمایت استفاده کنند. یک راه حل مناسب آن است که ابتدا الگوهای شمعی را شناسایی کنید.

الگوهای شمعی ترکیبی از کندل‌ها هستند که رفتار فروشندگان و خریداران را در یک دوره زمانی خاص نشان می‌دهند. با این حال، حرکات قیمتی هم به عرضه و تقاضا و هم به احساسات معامله‌گران بستگی دارد. به محض اینکه قیمت به سطوح مقاومت یا حمایت برسد، الگوهای شمعی خود را نشان خواهند داد. از همین رو، هنگامی که قیمت به یک سطح مهم می‌رسد، شناسایی الگوهای شمعی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

شما بایستی حرکات خریداران و فروشندگان را به دقت دنبال کنید و پس از تعیین جهت بازار، وارد معامله شوید. بهترین راه حل آن است که منتظر یک الگوی مناسب در منطقه حمایت یا مقاومت باشید و پس از تأیید الگو، وارد معامله شوید.

درک روندها در کندل شناسی ارز دیجیتال

نمودار شمعی ارز دیجیتال

در کندل شناسی ارز دیجیتال، روند معمولاً با بالا و پایین شدن قیمت یک دارایی در نمودار کندل استیک نشان داده می‌شود. نقاط سقف و کف چندین روند کوچک برای تشکیل روند بزرگتر گروه‌بندی می‌شوند.

  • روند صعودی: روند صعودی زمانی نمایان می‌شود که نمودار دارای کف جدید بالاتر از کف‌ قبلی و سقف جدید بالاتر از سقف قبلی باشد. در طول یک روند صعودی، معامله‌گران با اطمینان بالایی وارد بازار می‌شوند و حرکات قیمتی به طور کلی رو به بالا است.
  • روند نزولی: برخلاف روند صعودی، نمودار روند نزولی دارای سقف جدید پایین‌تر از سقف قبلی و همچنین، کف جدید پایین‌تر از کف قبلی است.
  • روند تثبیت: در اینجا، قیمت به طور مداوم در یک جهت حرکت نمی‌کند. در عوض، قیمت به سمت بالا و پایین نوسان می‌کند و نقاط سقف و کف نسبتاً نزدیک به یکدیگر هستند و یک «کانال» را تشکیل می‌دهند.

سرمایه گذاری در بازارهای صعودی و نزولی ارز دیجیتال

چگونه نمودار کندل استیک را بخوانیم؟

نمودارهای کندل استیک مانند کتاب‌هایی هستند که معامله‌گر به راحتی می‌تواند قیمت را از چپ به راست بخواند. خواندن نمودار به دانش تکنیکال نیاز ندارد، اما یک منحنی یادگیری برای تجزیه و تحلیل نمودار وجود دارد.

هیچ قاعده خاصی وجود ندارد، ولی توصیه می‌شود تا زمانی که اولین کندل را ببینید، خواندن نمودار کندل استیک را از سمت چپ شروع کنید. روی سرعت روند و شکل‌گیری کندل استیک در انتهای آن تمرکز کنید. با این حال، بهترین راه برای تفسیر داده‌های نمودار کندل استیک، استفاده از ابزارهای فنی مثل اندیکاتورهایی همچون RSI و میانگین‌های متحرک برای پیش‌بینی دقیق قیمت است.

برای خواندن دقیق نمودار شمعی، لازم است که به دو نکته توجه داشته باشید:

  • از تایم فریم‌های بالاتر استفاده کنید.
  • روی پرایس اکشن در سطوح کلیدی مقاومت و حمایت متمرکز شوید.

تایم فریم معاملاتی

تایم فریم‌ها یک ابزار ضروری برای معامله‌گران هستند. اگرچه الگوهای شمعی در تمام تایم فریم‌های معاملاتی وجود دارند، ولی از منظر تکنیکال، تفاوتی بین تایم فریم‌های بالاتر و پایین‌تر وجود ندارد. با وجود این، تایم فریم‌های بالاتر معمولاً برای پیش‌بینی دقیق‌تر جهت حرکت قیمت بهتر هستند. بنابراین، برای ترید میان‌روزانه (Intraday) ارزهای دیجیتال، بهتر است از تایم فریم چهار ساعته استفاده کنید.

پرایس اکشن

الگوی چکش یک کندل بازگشتی است، اما آیا این بدان معناست که به محض دیدن کندل چکش در نمودار بایستی اقدام به فروش کنید؟ پاسخ منفی است. الگوهای شمعی در یک مکان تصادفی در نمودار لزوماً سیگنال‌ دقیقی را ارائه نمی‌دهند. بنابراین، همیشه به دنبال سطوح حمایت و مقاومت در نمودار باشید. علاوه بر این، بایستی به شرایط کلی بازار و معاملات توجه داشته باشید.

۱۰ الگوی مهم در کندل شناسی ارز دیجیتال

برای کندل شناسی در ارز دیجیتال، لازم است که الگوهای مهم تحلیل تکنیکال را بشناسید. الگوهای شمعی زیادی وجود دارند، اما ما قصد داریم مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

1- چکش (Hammer)

کندل چکش یکی از الگوهای کندل شناسی ارز دیجیتال است که بدنه‌ای کوتاه و سایه‌ای بلند در قسمت پایین دارد، زیرا کندل شکلی شبیه به یک چکش ایستاده دارد. به عنوان یک قاعده، کندل چکش در انتهای روند نزولی تشکیل می‌شود.

این الگو نشان می‌دهد که گاوها در یک‌ دوره معین در مقابل فشار فروش مقاومت کرده و قیمت را دوباره بالا برده‌اند. الگوی چکش ممکن است هم در کندل‌های سبز و هم قرمز تشکیل شود، اما کندل سبز روند صعودی قوی‌تری را نشان می‌دهد.

2- چکش معکوس (Inverted Hammer)

چکش معکوس شبیه به الگوی چکش استاندارد است، اما سایه قسمت بالایی آن بسیار بلندتر بوده و برعکس سایه قسمت پایینی بسیار کوتاه است. این الگو نشان‌دهنده فشار خرید و به دنبال آن، تلاش‌های شکست‌خورده خرس‌ها برای پایین کشیدن قیمت است. در نتیجه، خریداران با قدرت بیشتری برمی‌گردند و قیمت را بالا می‌کشند.

چکش و چکش معکوس

3- پوشای صعودی (Bullish Engulfing)

برخلاف دو الگوی قبلی، الگوی پوشای صعودی از دو کندل تشکیل شده است. کندل اول دارای یک بدنه قرمز کوتاه است که توسط یک کندل سبز رنگ با بدنه بزرگتر پوشانده می‌شود. قیمت باز شدن کندل دوم پایین‌تر از کندل قرمز قبلی است و فشار خرید افزایش می‌یابد. در نتیجه، روند نزولی معکوس می‌شود.

 

پوشای صعودی (Bullish Engulfing)

 

4- نفوذگر (Piercing Line)

الگوی نفوذگر یک الگوی دیگر در کندل شناسی ارز دیجیتال بوده که ممکن است در انتهای روند نزولی در سطح حمایتی یا در حین پولبک که انتظار می‌رود روند صعودی باشد، تشکیل شود. این الگو شامل یک کندل قرمز بلند است که به دنبال آن یک کندل سبز بلند قرار دارد.

نکته مهم در مورد الگوی نفوذگر آن است که فاصله قابل توجهی بین قیمت بسته شدن کندل قرمز و قیمت باز شدن کندل سبز وجود دارد. نقطه بسته شدن قیمت همچنین بایستی حداقل نیمی از طول بدنه کندل قرمز روز قبل را پوشش دهد. این واقعیت که نقطه بسته شدن قیمت کندل سبز بسیار بالاتر از قیمت باز شدن است، به فشار خرید اشاره دارد.

نفوذگر (Piercing Line)

5- ستاره صبحگاهی (Morning Star)

الگوی ستاره صبحگاهی پیچیده‌تر است، زیرا از سه کندل تشکیل می‌شود: یک کندل قرمز بلند، به دنبال آن یک کندل کوتاه و یک کندل سبز بلند. الگوی ستاره صبحگاهی نشان می‌دهد که فشار فروش دوره اول در حال محو شدن بوده و روند صعودی در حال شکل‌گیری است.

ستاره صبحگاهی (Morning Star)

6- سه سرباز سفید (Three White Soldiers)

الگوی سه سرباز سفید یکی دیگر از الگوهای سه کندلی است. این الگو از سه کندل سبز بلند پشت سر هم تشکیل شده است که معمولاً دارای سایه بسیار کوتاه هستند. قاعده اول آن است که هر سه کندل متوالی باید بالاتر از دوره قبل باز و بسته شوند. الگوی سه سرباز سفید به عنوان یک سیگنال صعودی قوی در نظر گرفته می‌شود که پس از یک روند نزولی خود را نشان می‌دهد.

سه سرباز سفید (Three White Soldiers)

7- مرد دارآویز (Hanging Man)

الگوی مرد دارآویز با یک کندل قرمز یا سبز با بدنه کوتاه و سایه پایینی بلند تشکیل می‌شود. این الگو معمولاً در پایان یک دوره روند صعودی ظاهر می‌شود و نشان می‌دهد که فروش قابل توجهی در راه است. اما گاوها می‌توانند به طور موقت قیمت را بالا ببرند، اما پس از آن، کنترل روند را از دست خواهند داد.

مرد دارآویز (Hanging Man)

8- ستاره دنباله‌دار (Shooting Star)

الگوی ستاره دنباله‌دار برعکس الگوی چکش معکوس است. این الگو شامل یک کندل قرمز با بدنه کوتاه و سایه بالایی بلند است. به طور کلی، کندل قبل از بسته شدن درست زیر قیمت باز شدن، به بالاترین قیمت در آن ناحیه می‌رسد. گاهی اوقات، بدنه کندل ممکن است طوری باشد که انگار تقریباً وجود ندارد.

Shooting Star

9- ستاره شامگاهی (Evening Star)

ستاره شامگاهی یک الگوی سه کندلی بوده که شامل یک کندل کوتاه است که بین یک کندل سبز بلند و یک کندل قرمز بزرگ قرار می‌گیرد و معمولا پایین‌تر از قسمت میانی کندل سبز اول بسته می‌شود. این الگو معمولاً در انتهای روند صعودی ظاهر می‌شود و نشانه بازگشت احتمالی روند است.

ستاره شامگاهی (Evening Star)

10- سه کلاغ سیاه (Three Black Crows)

الگوی سه کلاغ سیاه شامل سه کندل قرمز بلند با سایه‌های کوتاه یا تقریباً بدون سایه است. این سه کندل قرمز به صورت پله‌ای به سمت پایین امتداد دارند و با بسته شدن هر کندل، قیمت بیشتر افت می‌کند. الگوی سه کلاغ سیاه به عنوان یک سیگنال نزولی قوی در نظر گرفته می‌شود.

سه کلاغ سیاه (Three Black Crows)

کلام پایانی

کندل شناسی ارز دیجیتال و الگوهای شمعی ابزاری مؤثر برای معاملات کریپتو هستند و اکثر معامله‌گران از آن‌ها استفاده می‌کنند. نمودار کندل استیک ترکیبی از کندل‌های متعدد است که معامله‌گران برای پیش‌بینی حرکت قیمت از آن استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که در حین استفاده از کندل‌ها برای پیش‌بینی جهت قیمت، روند و سطوح کلیدی حمایت و مقاومت دارایی را در نظر بگیرید. شما می‌توانید از نمودارهای شمعی به عنوان بخشی از استراتژی خود برای افزایش احتمال موفقیت در معاملات استفاده کنید.

در دانشگاه مترجمی زبان انگلیسی خوندم. از همان آغازین روزهای اینترنت دایل آپ، عاشق فناوری بودم‌ و روزانه ساعت‌ها وقتم رو صرف مطالعه موضوعات مختلف این حوزه میکردم. کارم رو با مترجمی آغاز کردم و بعداً وارد عرصه تولید محتوا شدم. از موقعی که دوج یه جوک کوین بود وارد عرصه کریپتو شدم. شش ساله که در این حوزه هم مینویسم و هم فعالیت شخصی دارم. تلاشم اینه که بتونم اطلاعات مفیدی رو در اختیار سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به خصوص تازه‌کار دنیای ارزهای دیجیتال قرار بدم.
«آینده ازآن کریپتو خواهد بود»

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها