Categories
مطالب محبوب, مفاهیم پایه, مقالات ماینینگ

ماینینگ (Mining) یا همان استخراج ارز دیجیتال یک اصطلاح برای تولید یا کسب دارایی‌های دیجیتال است که عمدتا از طریق دستگاه ماینر صورت می‌پذیرد.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

حال که کنجکاو شده‌اید بدانید استخراج یا ماینینگ چیست و قصد دارید نکات مهم در مورد استخراج ارز دیجیتال را یاد بگیرید جالب است بدانید عصر جدید دیگر به فلزاتی مانند طلا بسنده نکرده و دارایی‌های دیجیتال نیز ارزش بالایی پیدا کرده‌اند و مثل طلا قابل استخراج هستند. اما چگونه و مشخصا ماینینگ چیست؟ ماینینگ (Mining) یا همان استخراج ارز دیجیتال یک اصطلاح برای تولید یا کسب دارایی‌های دیجیتال است که عمدتا از طریق دستگاه ماینر صورت می‌پذیرد. برای پاسخ ساده در برابر پرسش ماینینگ چیست توجه شما را به مثالی عینی جلب می‌کنیم.

ارزهای دیجیتال چنان ارزشمند هستند که مانند طلا باید آنها را استخراج نمود. یک معدنچی را در نظر بگیرید که سفر خود را برای کسب فلزات گرانبها به اعماق زمین آغاز کرده است. اما در استخراج ارز دیجیتال کمی متفاوت عمل می‌کنیم و به ابزارهای مخصوص مانند بهترین دستگاه های ماینینگ احتیاج پیدا خواهیم کرد. ارز دیجیتال هم مثل یک گنج ارزش استخراج را دارد اما برای دسترسی به آن باید اصولش را بدانید.

عملکرد ماینینگ چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم ماینینگ یا همان استخراج ارز دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا به کمک یکسری از دستگاه‌های سخت افزاری، علاوه بر مشارکت در شبکه ارز دیجیتال مورد علاقه، به دارایی دیجیتال خود بیافزایید. صنعت کریپتوکارنسی، مدل‌های جذابی را برای سرمایه گذاری پیشنهاد می‌دهد، چراکه شما علاوه بر خرید قادر به استخراج رمز ارز های موجود در بازار نیز هستید.

عملکرد ماینینگ چیست

به نظرتان یک سیستم تا چه اندازه باید هوشمندانه طراحی شود تا به آن اعتماد کرد؟ اگرچه هنوز بسیاری از افراد به سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال با تردید نگاه می‌کنند، اما بهتر است که برخی از آمار را در مورد ماینینگ بیت کوین مورد توجه قرار دهید.

تا آبان 1400 نزدیک به 19 میلیون بیت کوین استخراج شده و الگورتیم ماینینگ هم طی این دوران تغییراتی داشته، اما هنوز حدود 2 میلیون بیت کوین برای استخراج وجود دارد. اگر شک و شبهات زیادی در مورد ارز دیجیتال وجود دارد، پس چطور ذخایر آن به سرعت در حال استخراج است.

استخراج Mining یا خرید ارز دیجیتال ؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که ماینینگ ارز دیجیتال بهتر است یا خرید آن؟ استخراج بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده به چه ابزاری نیاز دارد! چگونه می‌توان بدون نیاز به خرید ارز دیجیتال از صرافی‌‌های مختلف، آنها را به دارایی‌‌‌های خود اضافه کرد؟ بسیاری از افراد به سبب افزایش فوق‌العاده قیمت ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، اتریوم و دوج کوین در نیمه اول امسال، جذب بازار کریپتوکارنسی شدند.

در حالی که اکثر افراد خرید رمز ارز را در صرافی ارز دیجیتال انجام می‌دهند، امکان استخراج رمز ارز با استفاده از دستگاه ماینینگ نیز وجود دارد. شما حق انتخاب دارید؛ اینکه نسبت به استخراج ارز دیجیتال اقدام کنید یا گزینه خرید ارز دیجیتال را برگزینید. در بیتشال توصیه‌ای نداریم که کدام راه را انتخاب کنید، فقط اطلاعات لازم را در اختیارتان می‌گذاریم.

استخراج یا خرید ارز دیجیتال؟

برخلاف تصور عموم، دستگاه ماینینگ به شما حقوقی پرداخت نمی‌کند بلکه امکان استخراح رمز ارز دلخواهتان را فراهم می‌کند. ارز دیجیتال مورد علاقه شما باید قابلیت ماینینگ داشته باشد، زیرا فقط برخی از آنها چنین امکانی را فراهم می‌کنند. برای داشتن بیت کوین نیاز حتمی به دستگاه ماینینگ ندارید، می‌توانید ارزهای رمزنگاری را با پول‌های رایج هر کشور خریداری کنید.

به طور مثال می‌توانم پول‌هایم را در صرافی تبدیل به ارزهای دلخواه مانند اتریوم و بیت کوین کنم و با توجه به استراتژی شخصی به کیف پول انتقال دهم. اگر مایل به خرید و فروش در بازه‌های زمانی کوتاه مدت هستید می‌توان ارزهای دیجیتال را در همان صرافی نگاه داشت. به عنوان یک توصیه در بیتشال، بهتر است برای ذخیره دارایی دیجیتال حتما از کیف پول شخصی استفاده نمایید.

جزئیات ماینینگ چیست؟

در ابتدا این مسئله مطرح می‌شود که سیاست شما در قبال بازار رمز ارزها و ماینینگ چیست ؟ آیا ماینینگ ارز دیجیتال برایتان بهتر است یا صرفا خرید و فروش را ترجیح می‌دهید؟ با طرح این مسئله به استقبال پاسخی کامل برای پرسش ماینینگ چیست خواهیم رفت.

استخراج رمز ارز به فرآیند بدست آوردن ارز دیجیتال با حل معادلات رمزنگاری با استفاده از رایانه‌های قدرتمند اشاره دارد که به دستگاه ماینینگ معروف هستند. فرایند حل شامل تایید بلوک‌های داده و افزودن سوابق تراکنش به پرونده عمومی معروف به بلاک چین است.

این امر با استفاده از تکنیک‌های پیچیده رمزنگاری تضمین می‌شود. ارزهای دیجیتال از روش توزیع غیرمتمرکز استفاده می‌کنند و برای تأیید معاملات، از الگوریتم‌های رمزنگاری کمک می‌گیرند. بنابراین نه مرجع مرکزی و نه دفتر کل متمرکزی وجود دارد. شاید این فرایند شما را هم وسوسه کرده باشد تا به سراغ بهترین دستگاه های ماینینگ بروید که خارج از انتظار نیست.

ماینینگ چیست

برای بدست آوردن کوین های جدید باید به حل معادلات پیچیده ریاضی بپردازید که به تأیید تراکنش‌های ارز دیجیتال و سپس به روز رسانی آنها در بلاک چین غیر متمرکز کمک می‌کند. به زبان ساده‌تر، یک دستگاه ماینینگ به حل اینگونه معادلات کمک خواهد کرد و به عنوان نتیجه و پاداش این کار، ماینرها مقداری ارز دیجیتال توافق شده‌ای را دریافت می‌کنند.

این روش در اصطلاح ماینینگ نامیده می‌شود زیرا اجازه می‌دهد سکه‌های جدید در گردش باشند. البته باید توجه داشته باشید که دستگاه ماینینگ به سخت افزارهای قدرتمند برای پردازش‌های سنگین نیاز دارد و باید چنین سیستمی را آماده نمایید.

برای استخراج ارز دیجیتال دو راه پیش روی خود دارید؛ اول اینکه از قطعات کامپیوتری اطلاعات زیادی دارید و می‌توانید یک سیستم رایانه‌ای قدرتمند ( ماینر ) را ببندید یا راه دوم را برگزینید و از انواع دستگاه ماینینگ آماده موجود در بازار استفاده کنید.

فرایند استخراج رمز ارز چگونه است؟

در حالی که فرآیند استخراج رمز ارز به گونه‌ای طراحی شده تا کامپیوترهای قدرتمند به راحتی معادلات پیچیده ریاضی را حل نمایند، اما الگوریتم‌های ماینینگ سیستم‌های ضعیف‌تر را از مجموعه خود خارج نمی‌کند. بنابراین هر سیستمی بر اساس قدرت سخت افزاری خود قادر به ماینینگ است، با این تفاوت که مقدار استخراج را محدود خواهد کرد.

فرایند استخراج رمز ارز چگونه است؟

اولین دستگاه ماینینگی که بتواند معادلات ریاضی را حل کرده و تراکنش را تایید کند، پاداش مربوطه را استخراج خواهد کرد. در واقع ماینرها به خاطر خدمات خود، مقادیر مشخصی ارز دیجیتال دریافت می‌کنند. هنگامی که ماینر مساله ریاضی را با موفقیت حل می‌کند و تراکنش تأیید می‌شود، آنها داده‌ها را به دفتر عمومی اضافه می‌نمایند که به آن بلاک چین می‌گویند.

پروسه ماینینگ چیست

اگر در فکر شروع ماینینگ هستید و قصد دارید بدانید فرآینده ماینینگ چیست ، برای این کار به یک کامپیوتر با قطعات قدرتمند نیاز دارید. همچنین باید یک کیف پول دیجیتال برای ذخیره رمز ارزهای مورد نظر مانند بیت کوین یا سایر موارد دلخواه ایجاد کنید. سپس برای افزایش سودآوری به استخر استخراج رمز ارز بپیوندید.

این استخرها گروهی از ماینرها هستند که برای افزایش قدرت استخراج خود به یکدیگر می‌پیوندند. سپس سود حاصل از استخراج به نسبت قدرت دستگاه ماینینگ بین همه اعضای موجود در استخر توزیع می‌شود. استخرهای ارز دیجیتال به افراد اجازه می‌دهند تا با هم کار کنند و به طور موثری فرایند ماینینگ را آسان نمایند.

چطور Mining را شروع کنیم؟

این الگوریتم ( ماینینگ POW ) برای چندین ارز رمزنگاری شده از جمله بیت کوین، اتریوم و دوج کوین صدق می‌کند. همچنین ضمانتی برای این خواهد بود که به هیچ عنوان ماینری نتواند پردازش‌های سایر ماینرها را تصاحب کند و تراکنشی را برای خود ثبت نماید.

این فرایند ماینرها بخش مهمی از افزودن بلوک‌های جدید داده‌های تراکنش به بلاک چین است. یک بلوک جدید فقط در صورتی به بلاک چین اضافه می‌شود که 51 درصد از ماینرها تراکنش انجام شده را تایید کنند.

جالب اینکه بدانید مدت زمان اضافه شدن بلاک به بلاک چین در شبکه ارزهای مختلف، متفاوت است، این موضوع در شبکه بیت کوین بعد از هر 10 دقیقه و در شبکه اتریوم بعد از هر 14 ثانیه رخ می‌دهد. اثبات این کار با هدف جلوگیری از اعطای سکه‌های اضافی که کاربران به دست نیاورده‌اند، دوبار خرج کردن و یا هزینه مضاعف از آنها صورت می‌پذیرد.

ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال در ایران

از قصه قطعی برق در شهرهای مختلف ایران بگوییم یا داستان ماینینگ در زیرزمین‌های ساختمان بورس اوراق بهادار؟ اتفاقات زیادی در جریان بوده و ماینینگ رمز ارز در ایران چهره جدی به خود گرفته است. اهمیت این مسئله فراتر از حد تصور ماست و ابعاد پیچیده‌ای در کشور دارد.

رمز ارزها می‌توانند به راحتی فرایندهای نقل و انتقالات اقتصادی را برای کشورهای مورد تحریم آسان کنند. همینطور آینده ارز دیجیتال ظاهرا جذابیت‌های زیادی برای مسئولان داخل کشور دارد. تا جایی که در تابستان گذشته تمام قسمت‌های کشور به خاموشی رفت و خبر ایجاد چندین مزرعه ماینینگ از سوی سایر کشورها از جمله چین در ایران درز پیدا کرد.

ماینینگ ارز دیجیتال در ایران

به هر حال همه این سیگنال‌ها در داخل کشور نشان می‌دهد که فرایند ماینینگ در ایران کار چندان سختی نیست و اگر اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید، به مقصود خواهید رسید. همچنین بهتر است بدانید هم اکنون ماینینگ در این قانونی و زیر نظر اداره صنعت، معدن و تجارت است. هزینه حامل‌های انرژی برای این کار نیز به صرفه و در صورتی که اصولی انجام شود سودآوری زیادی بهمراه خواهد داشت.

امیدواریم نکات مهم در مورد استخراج ارز دیجیتال مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها