Categories
مفاهیم پایه

تفاوت اصلی کوین و توکن، ایده اولیه است. کوین‌ها ایده‌های اختصاصی خود را دارند در حالی که اکثر توکن‌ها ایده‌هایشان را از کوین اولیه کپی می‌کنند.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بازار رمزارزها از ابتدای تولد خود دارای بخش‌ها و پیچیدگی‌های زیادی بوده است و یکی از نکات لازم در برای کسب سود مناسب از این بازار، داشتن اطلاعات مناسب در مورد نحوه کار و مواردی است که در این بازار وجود دارد. علاوه بر این موارد، با افزایش علم و فناوری و همچنین توسعه شبکه‌ها و بلاکچین‌های مختلف در دنیای کریپتوکارنسی، روزانه موارد جدیدی در حال اضافه شدن به این جهان پیچیده هستند.

بلاک‌چین چیست؟

یکی از مفاهیم پایه‌ای در این بازار، دو اصطلاح کوین و توکن است. تمامی رمزارزهای موجود در یکی از این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرند و نیاز است افراد این دو مفهوم پایه را به خوبی درک کنند و از شباهت و تفاوت‌های آنان به خوبی آگاهی داشته باشند تا در صورت مواجه با این کلمات، سردرگم نشوند. در این مطلب به بررسی تفاوت کوین و توکن و همچنین توضیح مفهوم مطالب لازم در این مورد خواهیم پرداخت.

تفاوت کوین و توکن

کوین چیست؟

به هر ارز دیجیتالی که دارای یک بلاکچین کاملا اختصاصی است، کوین (Coin) گفته می‌شود. بلاک چین کوین‌ها کاملا مستقل است و هیچ کپی برداری از باقی بلاکچین‌ها و یا شبکه‌ها در کوین‌ها وجود ندارد. بلاکچین کوین‌ها با کد نویسی اختصاصی و اهداف و برنامه‌های کاملا هدفمند طراحی و ایجاد می‌شوند تا برای معامله یا به دست گرفتن وظایف خاص، در دسترس کاربران قرار بگیرند.

تفاوت آلت‌کوین، میم‌کوین و شت‌کوین

در واقع یک کوین استاندارد، تمامی موارد مخصوص به خود را دارد که در هیچ ارز دیگری یافت نمی‌شود و دارای یک هویت اختصاصی میان باقی رمزارزها و دارایی‌های دیجیتالی است. اولین و مشهورترین کوین در فضای کریپتوکارنسی، بیت کوین نام دارد که به عنوان پادشاه بازار رمزارزها نیز از آن یاد می‌شود. ساتوشی ناکاماتو برای اولین بار وایت پیپر بیت کوین را به جهان معرفی کرد.

توکن چیست؟

توکن‌ها (Token) رمزارزهایی هستند که بر روی بلاکچین اصلی یک ارز دیگر پیاده‌سازی می‌شوند. این موضوع با استفاده از یک قرارداد هوشمند در بلاک‌چین میزبان امکان‌پذیر است. به بیان دیگر در واقع توکن‌ها با استفاده از ایجاد تغییراتی در یک بلاکچین دیگر به وجود می‌آیند. در اغلب اوقات این موضوع برای از بین بردن معایب و بهینه‌سازی یک ارز ایجاد می‌شود تا توکن جدید آن عملکرد بهتری را نسبت به کوین اول به ارمغان بیاورد.

در واقع توکن‌ها نقطه مقابل کوین‌ها هستند، کوین‌ها همه موارد و قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند اما توکن‌ها با استفاده از تغییراتی در یک ارز و بلاکچین آن به وجود آمده‌اند و ممکن است در بسیاری از موارد و یا نحوه عملکرد، رقبا و بدل‌های زیادی داشته باشند. یکی از پرطرفدارترین توکن‌های موجود، تتر نام دارد. تتر پر تراکنش‌ترین استیبل کوین است و بر بستر بلاکچین اتریوم ساخته شده است.

قیمت لحظه‌ای اتریوم

تفاوت کوین و توکن

تا به اینجای مطلب به بررسی مفهوم کوین و توکن پرداخته شد تا بهتر بتوانید تفاوت‌ها و همچنین شباهت‌های این دو مورد را درک کنید. اصلی‌ترین تفاوت کوین و توکن، ایده اولیه است. کوین‌ها ایده‌ها و اهداف اختصاصی خود را دارند در حالی که طیف وسیعی از توکن‌ها حتی ایده‌های خود را نیز از کوین اولیه کپی می‌کنند. البته همیشه ایجاد و ساخت یک توکن در جهت افزایش کارایی و از بین بردن معایب کوین اولیه نیست و بسیاری از مواقع توکن‌ها با اهداف کاملا متفاوت از کوین اولیه ایجاد می‌شوند اما بلاکچین آنان با درصد شباهت بالایی به یک بلاکچین دیگر است.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که تفاوت اصلی این دو مورد فقط در مباحث پایه‌ای مانند بلاکچین، اهداف، برنامه‌ها و… است و باقی موارد از اهمیت زیادی برخوردار نیستند. اما همین موارد هم در آینده قیمتی هر کوین و یا توکنی نقش مهمی ایجاد می‌کند و قبل از خرید و فروش هر کدام از انواع کوین و توکن، باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

اگر بخواهیم محبوب‌ترین بلاکچین برای کپی برداری و ساخت یک توکن را معرفی کنیم، قطعا بلاکچین اتریوم در رتبه اول قرار دارد. بلاکچین اتریوم به دلیل انعطاف‌پذیری بسیار بالا و امکان اجرای انواع برنامه‌ها، مقصد بسیاری از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان این حوزه است.

کوین و توکن

شباهت‌های کوین‌ها و توکن‌ها

علاوه بر تفاوت‌های این دو مورد در برابر یکدیگر، شباهت‌هایی نیز وجود دارد. مهم‌ترین شباهت این دو مورد که کاربران زیادی به آن توجه نمی‌کنند و در بسیاری از مواقع حتی متوجه آن نمی‌شوند، نحوه خرید و فروش و معامله است. انواع کوین‌ها و توکن‌ها به یک صورت قابل معامله هستند و تفاوتی در مسئله خرید و فروش آنان وجود ندارد. به همین دلیل اگر قصد خرید رمزارز خاصی را دارید، نیاز نیست که از طریق پلتفرم خاصی برای معامله آن اقدام کنید.

یکی دیگر از این شباهت‌ها، نحوه نگهداری است. دسته‌بندی متفاوتی برای نگهداری کوین و توکن در کیف پول‌های ارز دیجیتال وجود ندارد و برای نگهداری یک کوین یا توکن، نیاز به استفاده از کیف پول خاصی نیست. فقط باید اطمینان حاصل کنید که کیف پول مورد نظر شما از ارزی که قصد نگهداری آن را دارید پشتیبانی می‌کند

صرافی ارز دیجیتال بیتشال با ارائه طیف وسیعی از کوین‌ها و توکن‌های محبوب، گزینه‌ای مناسب برای معامله و نگهداری انواع رمزارزها است. شما می‌توانید با استفاده از صرافی بیتشال، خریدی مطمئن، ایمن و پرسرعت را تجربه کنید.

کوین بهتر است یا توکن؟ مسئله این است!

در این مطلب به بررسی دو مفهوم پایه‌ای و بسیار مهم بازار رمزارزها که کوین و توکن نام دارند پرداختیم تا شما عزیزان با مطالعه این موارد آگاهی بهتر و کامل‌تری از این دو اصطلاح مهم داشته باشید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که هر رمزارزی (کوین یا توکن) اهداف، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد و کوین یا توکن بودن یک ارز دیجیتال ملاکی برای ارزش‌گذاری و یا آینده آن نیست. برای سنجش ارزش یک ارز دیجیتال ملاک‌های بسیار زیادی وجود دارد که قبل از سرمایه‌گذاری، باید تمام موارد لازم مورد بررسی قرار بگیرند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها