مقالات آلتکوین‌‌ها

تفاوت آلت کوین ، شت کوین و میم کوین چیست؟

بازار رمزارزها نیز به‌مانند تمام بازارهای مالی دیگر اصطلاحات منحصر به‌فرد خود را دارد. از ماینینگ گرفته تا استیکینگ، از دیفای تا سیفای، NFT، متاورس، فورک، اسمارت کانترکت، گسفی و صدها اصطلاح رایج دیگر. در این نوشته به‌سراغ سه اصطلاح پرکاربرد این حوزه، بنام‌های آلت کوین ، شت کوین و میم کوین می‌رویم و تفاوت و انواع آن را با هم بررسی می‌کنیم.

شت کوین چیست؟

شت کوین‌ یک اصطلاح تحقیر آمیز است که برای رمز ارزهای با ارزش اندک یا بدون ارزش استفاده می‌شود. اغلب شت کوین‌ها یک کپی از یک کوین یا توکن شناخته شده دیگر هستند. این دسته از ارزهای دیجیتال هیچ هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و هیچ کارکرد ویژه‌ای ندارند.

آینده شت کوین کاملاً متکی به‌حدس و گمان و آینده سرمایه‌گذارن شت‌کوین نیز پر از پوچی و شکست است. شت‌کوین‌ها، هنگامی‌که هیاهوی اطرافشان زیاد است به‌شما قول افزایش قیمت می‌دهند. با این حال، مدت کوتاهی پس از خرید هزاران بلکه میلیاردها واحد از آن، به‌طرز عجیبی سقوط می‌کنند و دارایی شما را آب و به‌عمق زمین می‌فرستند.

شناسایی شت کوین

شناسایی یک شت کوین کار آسانی است زیرا بسیاری از آن‌ها از یک الگوی خاص پیروی می‌کنند. در اینجا برخی از نشانه‌های کلیدی برای شناسایی شت کوین آورده شده است.

شت کوین هدف مشخصی ندارد

بارزترین نشانه شت کوین این است که آن‌ها فاقد یک عملکرد و هدف تعریف شده هستند. به‌عنوان مثال، بیت کوین به‌هدف ایجاد یک شبکه برای پرداخت‌های غیر متمرکز ساخته شده است که در آن تراکنش‌های مالی امن، قابل اعتماد و مقاوم در برابر سانسور انجام می‌شود.

اتریوم نیز ساختاری برای غیرمتمرکز سازی همه چیز است و کاربردهای فراوان دیگری دارد که در نوشته بیت کوین چیست و اتریوم چیست به‌صورت مفصل به‌ اهداف این دو شبکه اشاره شده است. در مقابل، شت کوین‌ها چنین اهداف واضح و مشخصی ندارند.

شت کوین کپی پروژه‌ای دیگر است

شت کوین اغلب تا همیشه و در بهترین حالت نسخه‌ای کپی از یک ارز دیجیتال شناخته شده دیگر است و هیچ ویژگی قابل ارائه از خود ندارد و به‌همین دلیل دست به‌دامان پروژه‌های مشهور و محبوب می‌شود. تا جایی که گاها از اسم و نماد دیگر پروژها استفاده و لوگویی مشابه با آن‌ها می‌سازد تا از این طریق بتواند کمی شناسایی شود و کسب اعتبار کند.

قیمت شت کوین با پامپ و دامپ مرتبط است

شت کوین‌ها زمانی که راه اندازی می‌شوند با تبلیغات پر زرق و برق علاقه و در نتیجه سرمایه‌ تعدادی از کاربران تازه وارد و ناآگاه را به‌خود جذب می‌کنند و اندک حجم بازاری برای خود می‌سازند.

سپس بنیان‌گذاران آن، با خرید هدفمند، بازار آن را دستکاری و قیمت شت کوین را بالا می‌برند تا کاربران فکر کنند شت کوین ارزش پیدا کرده و شروع به‌خرید مجدد کنند.

بلافاصله بعد از اینکه کاربران شروع به‌خرید کردند، بنیان‌گذاران دوباره با فروش تعداد زیادی از شت کوین‌ قیمت را پایین می‌آورند تا فرصت خرید مجددی را برای خود فراهم آورند. به این بالا و پایین آوردن عمدی قیمت، پامپ و دامپ گفته می‌شود و یکی از نشانه‌های شت کوین است.

شت کوین دارای ارزش بازار پایین است

همانطور که در بالا گفته شد، شت کوین‌ها در شروع فعالیت، با تبلیغات، سرمایه‌ کاربران مبتدی را جذب و حجم بازاری برای خود می‌سازند و سپس با طرح‌های پامپ و دامپ مدتی ارزش بازار شت کوین را بالا نگه می‌دارند.

این ارزش بازار به‌دلیل اینکه ساختگی است دوام چندانی ندارد و پس از مدت کوتاهی اعتماد کاربران را نیز از دست می‌دهد. همین عامل باعث کاهش قیمت و در نتیجه ارزش بازار شت کوین می‌شود. بنابراین ارزش بازار پایین یکی از خصیصه‌های شت کوین است.

سرمایه گذاری در شت کوین

سرمایه گذاری در تمام رمزارزها یک سرمایه گذاری پرخطر در نظر گرفته می‌شود، اما شت کوین‌ها عموماً سرمایه گذاری‌های وحشتناکی هستند. آن‌ها به‌ریسک زیادی نیاز دارند و به‌ندرت پاداش ارائه می‌دهند.

خرید شت کوین

مشابه سایر خرید‌های رمز ارزی، هر فردی می‌تواند از طریق یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال، شت کوین را به سبد دارایی خود اضافه کند. اما لازم است بدانید ممکن است فروش شت کوین شما به‌راحتی خرید آن نباشد. بنابراین شت کوینی را انتخاب کنید که حجم بازار قابل قبولی داشته باشد تا در هنگام فروش آن خیالتان از وجود مشتری راحت باشد.

همچنین بهتر است به این نکته توجه کنید که احتمالا شاید شما شت کوین خود را به‌همان قیمتی که خریده‌اید نتوانید به‌فروش برسانید. منظور این است که نوسانات قیمت در شت کوین اجتناب ناپذیر است و همیشه وجود دارد.

میم کوین چیست؟

میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که از جوک‌های موجود در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی الهام گرفته شده‌اند و نوعی سرگرمی در بازار رمزارز محسوب می‌شوند. اولین میم کوین ایجاد شده دوج کوین بود. دوج کوین که در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد، از میم محبوب «Doge» یک سگ ژاپنی با نژاد شیبا اینو الهام گرفت.

میم کوین‌ها عمدتاً جامعه محور هستند و می‌توانند یک شبه به‌دلیل تأیید انجمن‌های آنلاین خود محبوبیت و در کنار آن با ایجاد FOMO (ترس از دست دادن فرصت سودآور) گسترش پیدا کنند. با این حال، زمانی که معامله‌گران توجه خود را به میم کوین بعدی معطوف کنند، قیمت میم کوین‌های قبلی می‌تواند به‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش یابد.

برای آشنایی بیشتر با میم کوین ها حتما مقاله میم کوین چیست؟ را مطالعه کنید.

شناسایی میم کوین

شناسایی میم کوین نیز مانند شت کوین کار ساده‌ای است چرا که آن‌ها هم مثل شت کوین‌ از یک الگوی ثابت پیروی می‌کنند. در ادامه به‌بررسی نشانه‌‌ها برای شناسایی یک میم کوین می‌پردازیم.

عرضه نامحدود میم کوین

یکی از ویژگی‌های میم کوین‌ها این است که اغلب دارای عرضه بسیار زیاد یا نامحدود هستند. به‌عنوان مثال، شیبا اینو مجموعاً ۱ کوادریلیون توکن دارد. دوج کوین حداکثر عرضه ندارد، بیش از ۱۰۰ میلیارد واحد از آن در حال حاضر در گردش است و دائما به این تعداد افزوده می‌شود.

این اعداد را در کنار تعداد توکن‌های شبکه بیت کوین که فقط ۲۱ میلیون واحد است و دیگر به آن اضافه نمی‌شود قرار دهید.

ارزش میم کوین

از آنجایی‌ که میم کوین‌ هدف خاصی را دنبال نمی‌کند، ارزش گذاری برای آن‌ها فقط محدود به جامعه کاربری و محبوبیت آن می‌شود. به‌عنوان نمونه، دیگر شبکه‌های رمزارزی مثل اینترنت کامپیوتر یا فایل کوین ارزش خود را از به‌روزرسانی‌ها و ویژگی‌های جدیدی که به‌شبکه خود اضافه می‌کنند می‌گیرند.

نوسانات قیمت میم کوین

در حالی که ارزهای دیجیتال، به‌طور کلی، از نوسانات شدیدتری در ارزش نسبت به ارزهای سنتی مثل دلار برخوردار هستند، میم کوین‌ها این نوسانات را به‌سطح کاملاً متفاوتی برده‌اند.

یکی از دلایلی که میم کوین‌ها دچار چنین تغییرات شدیدی در ارزش می‌شوند، نحوه طراحی آن‌هاست. برخلاف برخی ارزهای دیجیتال، همان‌طور که گفته شد، میم کوین‌ها اغلب دارای عرضه بدون سقف هستند، به این معنی که محدودیتی برای تعداد آن‌ها وجود ندارد.

سرمایه گذاری در میم کوین

قیمت‌ میم کوین همزمان با نوسانات احساسات جوامع مرتبط با آن‌ها افزایش و کاهش پیدا می‌کنند. به این معنی که قیمت میم کوین می‌تواند بسیار غیرقابل پیش بینی باشد.

به این موارد این واقعیت افزوده می‌شود که توزیع میم کوین‌ها به‌‌شدت نابرابر و در کنترل تعداد محدودی ولت است.

در همین حال، میم کوین‌های محبوب می‌توانند بر قیمت یکدیگر تاثیر بگذارند. به‌عنوان مثال، یک میم کوین ممکن است در قیمت سقوط کند زیرا سرمایه گذاران به سمت خرید میم کوین محبوب جدیدی هجوم برده‌اند.

خرید میم کوین

خرید میم کوین مانند خرید سایر ارزهای دیجیتال دیگر است. شما می‌توانید میم کوین‌ مورد نظر خود را درست همان‌طور که رمز ارزهای دیگر را تهیه می‌کنید، بخرید و بفروشید، یعنی اگر ارزش آن‌ها افزایش یافت، پتانسیل کسب درآمد دارید.

اما به‌مانند خرید شت کوین برای خرید میم کوین نیز باید به این نکات توجه نمایید:

  • ممکن است فروش میم کوین شما به‌راحتی خرید آن نباشد. بنابراین میم کوینی را انتخاب کنید که حجم بازار قابل قبولی داشته باشد تا در هنگام فروش آن خیالتان از وجود مشتری راحت باشد.
  • به این نکته توجه کنید که احتمالا شاید شما میم کوین خود را به‌همان قیمتی که خریده‌اید نتوانید به‌فروش برسانید. منظور این است که نوسانات قیمتی در میم کوین غیرقابل اجتناب است و همیشه وجود دارد.

آلت کوین چیست؟

واژه آلت کوین ترکیبی از دو کلمه است: alt و coin که در آن alt به‌معنای جایگزین و coin به‌معنای ارز دیجیتال است. ترکیب این دو کلمه با هم به‌دسته‌ای از ارزهای دیجیتال اشاره دارد که به‌هدف جایگزینی برای رمزارز بیت کوین ایجاد شده است. هرچند که تاکنون هیچ کدام به این هدف نرسیده‌اند.

بنابراین به‌تمام رمز ارزهایی که بعد از بیت کوین ایجاد شدند آلت کوین گفته می‌شود و میم کوین‌ها و شت کوین‌ها نیز در دسته آلت کوین‌ها قرار می‌گیرند.

هدف آلت کوین چیست؟

پس از داستان موفقیت بیت کوین، ارزهای دیجیتال دیگری ظاهر شدند که سعی در تقلید از این موفقیت داشتند. بسیاری از این آلت‌کوین‌ها به‌عنوان نسخه‌های اصلاح‌شده بیت‌کوین، از طریق فرآیندی به‌نام هارد فورک ایجاد شدند. علی‌رغم اشتراک‌گذاری برخی شباهت‌ها، هر آلت‌کوین عملکرد خاص خود را دارد.

برخی از آلت کوین‌ها بر اساس بستر اولیه ارائه شده توسط شبکه بیت کوین و برخی از بستر دیگر شبکه‌های معروف مانند اتریوم ساخته می‌شوند. آلت کوین‌ها، حتی با وجود ویژگی‌هایی که در ظاهر مشابه است، به‌طور گسترده‌ای با یکدیگر متفاوت هستند.

با‌وجود ظهور آلت‌کوین‌های متعدد، بیت کوین همچنان بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین رمزارز در بازار ارز دیجیتال است.

مزایای آلت کوین چیست؟

  • آلت کوین‌های با عملکرد بهتر از بیت کوین؛ استفاده، رمزگشایی و تولید آلت کوین‌ در مقایسه با بیت کوین در برخی مواقع آسان‌تر است. همچنین، آلت کوین کمبودهای ارزهای دیجیتال را پر می‌کنند.
  • شاخه استیبل کوین در آلت‌ کوین؛ آلت‌کوین‌های با ارزش ثابتی مانند تتر (USDT) رمزارزهای خوبی در تراکنش‌های روزانه هستند.
  • ارزش‌های بالا در آلت‌کوین؛ آلت‌کوین‌های خاصی مانند اتریوم در حال حاضر در صدر لیست ارزهای دیجیتال بعد از بیت کوین قرار دارند که مانند بیت کوین ارزش بالایی ایجاد کرده‌اند.
  • تنوع در آلت کوین؛  از آنجایی که آلت‌ کوین‌های زیادی در بازار موجود است سرمایه گذاران می‌توانند آن‌ها را با توجه به‌نیاز خود انتخاب کنند.

معایب آلت کوین چیست؟

  • بازار نابالغ آلت کوین؛ ارزهای دیجیتال از جمله آلت کوین‌ها به‌دلیل سن پایین خود هنوز بالغ نشده‌اند. هیچ مجموعه‌ای از قوانین یا مقررات تعریف شده‌ای برای ارزیابی آن‌ها وجود ندارد.
  • آلت کوین‌های بازنده؛ چندین مورد آلت کوین ناموفق در چند سال اخیر مطرح شده است. رمزارزهایی که قادر به‌جذب سرمایه گذار و معاملات کافی نبودند و با پول سرمایه گذاران موجود سقوط کردند. بنابراین، همیشه خطر به صفر رسیدن وجود دارد.
  • بازار سرمایه کوچک در آلت کوین‌؛ بیت کوین معمولا بیش از ۵۰ درصد از ارزش بازار را به‌خود اختصاص داده است که در مقایسه با بازار سرمایه یک آلت‌کوین‌ بسیار بزرگ است.
  • نقدینگی کم در آلت کوین؛ همانطور که در مورد بالا توضیح داده شد، آلت کوین‌ها به دلیل حجم بازار پایین نقدینگی کمی دارند. به‌همین دلیل قیمت آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین نوسان بیشتری دارد.
  • تعدد آلت کوین؛ بازار تجارت رمزارز مملو از آلت‌ کوین‌های مختلف است و این می‌تواند به‌نوعی مزیت حساب شود اما همزمان این تعدد، انتخاب را برای سرمایه گذاران سخت می‌کند.

انواع آلت کوین چیست؟

آلت کوین‌ها در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. این دسته بندی‌ها بر اساس کارکردها و مکانیسم‌هایشان توصیف می‌شوند. تعداد کمی از آلت کوین‌ها در بیش از یک دسته قرار می‌گیرند.

انواع آلت کوین بر اساس مکانیزم تولید

در ادامه لیستی از انواع اصلی آلت کوین‌ها آورده شده است. در ابتدا آن‌ها را براساس مکانیزم تولید و سپس کارکردشان طبقه بندی می‌کنیم.

آلت کوین‌های مبتنی بر ماینینگ

آلت‌ کوین‌هایی که با فرآیند ماینینگ یا همان استخراج بر اساس گواه اثبات کار تولید و تراکنش‌های آن‌ها انجام می‌پذیرد در دسته آلت کوین‌های مبتنی بر مانینگ قرار می‌گیرند. از جمله این آلت کوین‌ها می‌توان به لایت کوین، دوج کوین و بسیاری دیگر اشاره کرد.

آلت کوین‌های مبتنی بر استیکینگ

آلت‌ کوین‌هایی که با فرآیند استیکینگ یا همان استخراج بر اساس گواه اثبات سهام تولید و تراکنش‌های آن‌ها انجام می‌پذیرد در دسته آلت کوین‌های مبتنی بر استیکینگ قرار می‌گیرند. از جمله این آلت کوین‌ها می‌توان به ترون، اتریوم، تزوس و بسیاری دیگر اشاره کرد.

آلت کوین‌های از پیش استخراج شده

آلت‌ کوین‌هایی که بدون هیچ فرآیند ماینینگ یا استکینگ، از قبل تولید و عرضه می‌شوند در دسته آلت کوین‌های از پیش استخراج شده قرار می‌گیرند. از جمله این آلت کوین‌ها می‌توان به بایننس کوین و ریپل اشاره کرد.

آلت کوین‌های هایپر بلاک چین

آلت‌ کوین‌هایی که همزمان از دو مکانیزم اجماع ماینینگ و استیکینگ برای تولید و تایید تراکنش‌های خود بهره می‌گیرند در دسته آلت کوین‌های هایپر بلاک چین هستند.

انواع آلت کوین بر اساس کارکرد

آلت کوین‌ها می‌توانند از لحاظ مکانیزم تولید و عرضه در ۴ دسته بالا قرار گیرند، اما در ادامه آلت کوین‌ها را بر اساس کارکردشان طبقه بندی می‌کنیم.

آلت کوین‌ زیرساختی

آلت‌ کوین‌هایی که زیرساختی برای دیگر توکن‌های موجود در بازار هستند. به‌عنوان نمونه میم کوین شیبا اینو و بسیاری دیگر چون از خود شبکه بلاک چین ندارد، مجبور هستند از زیرساخت دیگر شبکه‌های بلاک چین موجود در بازار استفاده کند. معروف‌ترین آلت کوین زیرساختی اتریوم، سپس بایننس کوین، ترون، ماتیک پالیگان و بسیاری دیگر است.

آلت کوین‌ کاربردی

آلت کوین‌های کاربردی خدمات منحصر به‌فردی ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال، فایل کوین برای خرید فضای ذخیره سازی شبکه استفاده می‌شود. یا شبکه ارز دیجیتال بت توکن به‌جهت تبلیغات در مرورگر بریو یا آیوتا که برای اینترنت اشیا قرار است مورد بهره قرار گیرد. تتا، بیت تورنت و دیگر آلت‌کوین‌های کاربردی همچنین در این دسته قرار دارند.

آلت کوین‌ امنیتی

آلت کوین‌هایی که برای انجام تراکنش‌ با حفظ حریم خصوصی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند در دسته آلت کوین‌های امنیتی یا پرایوسی کوین هستند. دش، مونرو  و زی کش در این دسته قرار دارد. اگر اطلاعات بیشتری در این باره می‌خواهید مقاله پرایوسی کوین چیست را مطالعه نمایید.

آلت کوین‌‌ متاورسی

آلت کوین‌هایی که در حوزه واقعیت مجازی یا همان متاورس فعالیت می‌کنند در دسته آلت‌کوین‌های متاورسی قرار دارند. metaverse ترکیبی از چندین عنصر فناوری، از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو است که در آن کاربران در یک جهان دیجیتال “زندگی می‌کنند”. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید مقاله متاورس چیست را مطالعه نمایید.

ایپ کوین، دیسنترالند، سندباکس، اکسی اینفینیتی و تتا آلت کوین‌های فعال این حوزه هستند.

آلت کوین‌ طنز (میم کوین‌)

در مورد این دسته از آلت کوین‌ها در این نوشته صحبت شد، اما در مقاله میم کوین چیست به‌صورت جامع‌تر به این مبحث پرداخته‌ایم. دوج کوین، شیبا اینو، فلوکی اینو، شیبا سوآپ و بسیاری دیگر در دسته آلت کوین‌های میم قرار دارند.

آلت کوین‌ بدون کاربرد (شت کوین‌)

در مورد شت کوین‌ها نیز کامل صحبت کردیم. تعداد این رمزارزها بسیار است و نیازی به‌نام بردن ندارد، چرا که بیش از ۹۹ درصد از بازار را شامل می‌شود. یعنی بیش از چندین هزار شت کوین ایجاد شده است. هر رمزارز بدون کاربرد منحصربه‌فرد شت کوین است.

آلت کوین‌ اینتر بلاکچینی

وظیفه این دسته از آلت کوین‌ها ارتباط سایر بلاک چین‌های زیرساختی با یکدیگر است. پولکادات، کازماس و آواکس نمونه‌هایی از آلت‌کوین‌های اینتر بلاک چینی هستند.

آلت کوین‌ اوراکل

این دسته از آلت‌‌کوین وظیفه انتقال امن اطلاعات خارج از بلاک چین به داخل آن‌را دارد. چین لینک، بند پروتکل و اوما در دسته آلت کوین‌های اوراکل قرار دارند.

آلت کوین‌ وب ۳

آلت کوین وب ۳ قرار است اینترنت را به‌سطح بالاتری برساند. جایی که دیگر غول‌های فناوری مانند آمازون و گوگل صاحب همه چیز نیستند. وب ۳ آینده اینترنت است. پیشنهاد می‌کنیم نوشته وب ۳ چیست را بخوانید تا درباره این فناوری جالب بیشتر بدانید. همچنین در نوشته وب ۳ چیست آلت کوین‌های برتر و آینده دار وب ۳ را معرفی کرده‌ایم.

آلت کوین‌ با ارزش ثابت (استیبل کوین‌)

این‌ دسته از آلت کوین همانطور که از نامش پیداست در دسته آلت کوین‌های با ارزش ثابت قرار دارد و ارزش آن همیشه برابر با یک دلار آمریکاست. استیبل کوین‌ها کارکرد جالب و انواع متفاوتی دارند که در نوشته استیبل کوین چیست درباره آن‌ها مفصل صحبت شده است. USDT و USDC دو استیبل کوین برتر بازار هستند.

سرمایه گذاری در آلت کوین

سرمایه گذاری در آلت کوین نیز به‌مانند سایر دارایی‌های مالی اصول، قوانین و خطرات خود را دارد. قبل از سرمایه‌گذاری در هر آلت کوین که شامل انواع آن از جمله میم کوین، شت کوین، استیبل کوین و … می‌شود بهتر است با دو مفهوم تحلیل تکنیکال و فاندامنتال آشنایی کامل پیدا کنید.

این دو مفهوم به‌شما در شناخت آلت کوین‌ها و زمان ورود و خروج سرمایه خود به این دارایی‌های رمز‌ارزی کمک قابل توجهی خواهد کرد. بنابراین پیشنهاد ما این است قبل از سرمایه‌گذاری در هر نوع آلت کوین مقاله‌های تحلیل تکنیکال چیست و تحلیل فاندامنتال چیست را مطالعه نمایید.

خرید آلت کوین

هر کاربری می‌تواند از طریق یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال، خرید آلت کوین را انجام دهد و آن‌را به سبد سرمایه خود اضافه کند. کافی است در هنگام انتخاب صرافی بررسی شود که آیا صرافی ارز دیجیتال مورد نظر، معاملات آلت کوین انتخابی شما را پشتیبانی می‌کند یا خیر.

سوالات متداول

سوالات پرتکرار زیادی در مورد شت کوین، میم کوین و آلت کوین وجود دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. اگر سوال شما در بین موارد زیر نبود، در بخش کامنت پرسش خود را مطرح کنید تا با کمک دیگر کاربران بتوانید پاسخ آن‌را بیابید.

دلیل ایجاد میم کوین و شت کوین چیست؟

میم کوین‌ها و شت کوین‌ها برای اهداف متفاوتی ایجاد شده‌اند. از کسب سودهای نجومی برای بنیان‌گذاران تا شوخ طبعی برنامه نویسان. برخی نیز برای کلاهبرداری، شت کوین و میم کوین ایجاد کرده‌اند. به‌عنوان نمونه، با استفاده از محبوبیت فیلم «اسکوئید گیم» یک شت کوین میم مبتنی بر این بازی ایجاد و در عرض چند روز بنیان‌گذاران آن توکن‌های خود را فروختند و با سرمایه کاربران ناپدید شدند.

تفاوت شت کوین و میم کوین چیست؟

اگر تفاوت شت کوین و میم کوین را بخواهیم به‌طور خلاصه بیان کنیم، می‌توان این‌گونه توصیف کرد که به رمز ارزهای فاقد کاربری و ارزش واقعی که نسخه کپی و بی‌محتوایی از یک ارز دیجیتال دیگر است شت کوین و به رمز ارزهایی که بر اساس طنز و سرگرمی ایجاد شده‌اند میم کوین گفته می‌شود. البته فراموش نکنیم که یک میم کوین می‌تواند در دسته شت کوین‌ها نیز قرار گیرید.

تفاوت میم کوین‌، شت کوین و آلت کوین کاربردی چیست؟

  • میم کوین‌ها به‌عنوان یک توکن کاربردی طراحی نشده‌اند، بلکه صرفاً برای سرگرمی هستند.
  • میم کوین‌ها در معرض تغییرات شدید ارزش در دوره‌های زمانی بسیار کوتاه هستند.
  • میم کوین‌ها اغلب دارای عرضه بدون محدودیت هستند.
  • میم کوین‌ها معمولاً ارزش بسیار کمی در هر توکن دارند.
  • قیمت هر میم کوین تا حد زیادی با ویروسی و ترند شدن آن تعیین می‌شود.
  • شت کوین درتمامی موارد تقریبا مشابه میم کوین است، به‌جز اینکه شت کوین می‌خواهد خود را در قالب یک آلت کوین به‌درد بخور به‌نمایش بگذارد. اما میم کوین اینگونه نیست و خود را همان چیزی معرفی می‌کند که واقعا است: سرگرمی!
  • آلت کوین کاربردی نیز همانطور که از نامش پیداست کاربرد ویژه‌ای ارائه می‌دهد و ارزش خود را نیز از همین عملکردش دریافت می‌کند.

جمع بندی

شت کوین و میم کوین خود نوعی آلت کوین محسوب می‌شوند که هر کدام اهداف و کارکردهای متفاوت دارند. شت کوین‌ فاقد ارزش و کاربری، و در بهترین حالت نسخه‌ای کپی از یک پروژه ارزشمند دیگر است. میم کوین‌ هم به‌مانند شت کوین، اغلب فاقد کاربرد و آن‌ها نیز معمولا نسخه کپی شده از یک پروژه معروف یا میم کوین‌های محبوب و ارشدتر از خود هستند.

آلت کوین نیز معمولا نسخه‌های فورک شده یا اصلاح شده از دیگر پروژه‌های کاربردی هستند. مثلا «بیت کوین کش» فورکی از شبکه بیت کوین است که سرعت تراکنش بالاتری نسبت به شبکه بیت کوین دارد. (اما آیا امنیت شبکه بیت کوین را هم دارد؟)

یا اتریوم آلت کوینی است که خصوصیات شبکه بیت کوین را در قالب‌های فراتری ارائه داد. چراکه بیت کوین فقط پرداخت‌های مالی را غیرمتمرکز کرد اما اتریوم همه چیز را، از سیستم مالی گرفته تا شبکه‌های اجتماعی، قراردادها و هر آن‌چیزی که در فکرتان می‌گنجد.

امیدواریم مطلب “ آلت کوین ، شت کوین و میم کوین چیست؟” مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

راهنمای عمومی

در صورتی که می‌خواهید در مورد مفاهیم پایه و آموزش‌های کاربردی رمزارزها اطلاعات بیشتری کسب کنید، همیشه می‌توانید از راهنماهای ما در منو و دیگر بخش‌های سایت که حاوی منابع عالی است، استفاده کنید.

ما همچنین منابع غنی از مواردی داریم که به جزئیات بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و سایر موارد می‌پردازد. خواندن منابع مفید به شما کمک می‌کند تا با اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال و همچنین بهترین استراتژی‌ها در برخورد با انواع مختلف شرایط بازار آشنا شوید.

سلب مسئولیت

تمام اطلاعات موجود در وب سایت بیتشال با حسن نیت و فقط برای اطلاعات عمومی منتشر شده است. هرگونه اقدامی که خواننده بر اساس اطلاعات موجود در این وبسایت انجام دهد، بر عهده خود اوست.

مدیر محتوا

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا