اخبار صرافی‌‌ها

چرا ورژن 3 یونی‌ سواپ مهم است؟

راه اندازی یونی سواپ چه تاثیری بر توکن UNI دارد؟

تابستان سال 2020 اکوسیستم رمزنگاری به کلی تغییر کرد، زیرا ظهور دیفای و صرافی‌های غیرمتمرکز فرصتی بی نظیر را برای بسیاری از افراد در فضای رمزنگاری ایجاد کرد. حذف KYC، براحتی منجر به سرازیر شدن میلیون ها نفر به دیفای شد. یونی سواپ در صف اول این جنبش بود. رمز ارز غیرمتمرکز UNI، در حال حاضر جز ده رمزارز برتر قرار دارد و پروژه‌های دیگر مانند پنکیک سواپ ، سوشی سواپ ، Curve Finance نیز با اختلاف اندک در پشت یونی سواپ قرار دارند.

گزینه های دیگری ظاهر شده‌اند، گزینه‌هایی که سهم بازار یونی سواپ را می‌خورند. یکی از این گزینه‌ها، سوشی سواپ است، گزینه‌ای که بارها و بارها به آن توجه شده است. یک گزینه دیگر DEX است که علیرغم رشد فوق العاده آن، باز هم زیر یونی سواپ قرار دارد، پنکیک سواپ است. علیرغم اینکه این صرافی‌ها باعث خروج نقدینگی از یونی سواپ می‌شوند، با این حال، یونی سواپ ممکن است راه حل پنهانی داشته باشد، و آن هم راه اندازی نسخه 3 یونی سواپ باشد.

یونی سواپ نسخه 3؛ چه چیزی تغییر می‌کند؟

AMBCrypto اخیراً مقاله ای را پوشش داده است که وضعیت DEXهای فعلی را توصیف می‌کند. پنکیک سواپ با توجه به این داده‌ها در رتبه بندی بالاتر رفته است. این دومین DEX از نظر حجم معاملات در سه ماهه اول 2021 بود. با این حال، رشد پنکیک سواپ به کمک زنجیره هوشمند بایننس اتفاق افتاده است و با راه اندازی نسخه سوم، یونی سواپ ممکن است دوباره بتواند این شکاف را پر کند.

برای درک اهمیت نسخه 3، باید با ویژگی‌های ایجاد شده در نسخه‌های 1 و 2 آشنا شویم. پس از جایگزینی روش دفتر سفارش با روش تأمین کنندگان نقدینگی (LP)، که در جفت‌های معاملاتی در استخرهای نقدینگی سرمایه گذاری می‌کردند، یونی سواپ بر اساس مدل بازار ساز یا مدل AMM به محبوبیت رسید. با این حال، نسخه 1 فقط از جفت های معاملاتی ETH-ERC20 پشتیبانی می‌کند، به این معنی که اگر یک معامله گر قصد داشت از طریق COMP توکن‌های DAI را بخرد، باید COMP را برای ETH مبادله کرده و سپس برای دریافت DAI وارد استخر ETH-DAI می‌شد.

نسخه 2 این مشکل را حل کرد و آنها استخرهای توکن ERC20-ERC-20 را معرفی کردند، پلتفرم را بهبود بخشیدند و کاربرپسندتر شد. با این حال، با افزایش سطح رقابت، نسخه 2 به تنهایی از کاهش نقدینگی جلوگیری نکرد. با استفاده از نسخه 3، یونی سواپ قصد دارد تمام این مشکلات را پوشش دهد.

نقدینگی، انعطاف پذیری و دامنه سفارش بهتر: سه گانه کامل؟

در پنجم ماه مه، نسخه 3 یونی سواپ مهمترین راه اندازی خود را براساس ویژگی‌هایی که به پلتفرم معرفی می‌کند انجام خواهد داد. برخی از مهمترین ویژگیهای ذکر شده در وبلاگ آنها شامل نقدینگی متمرکز، محدوده سفارشات و هزینه‌های انعطاف پذیر است. با ورود به بخش فنی نقدینگی متمرکز، این ویژگی خاص فضا را بهبود می‌بخشد زیرا به LPها امکان می‌دهد هزینه‌های بیشتری را در محدوده قیمت خود ببینند.

منحنی خطی بالا را در نظر بگیرید. پیش از این، LPها (استخر نقدینگی) باید نقدینگی خود را به طور مساوی و در طول منحنی قیمت x * y = k توزیع می‌کردند، این بدان معنی است که بیشتر نقدینگی مورد استفاده قرار نمی گیرد و LPها هیچ هزینه‌ای دریافت نمی کنند. ریسک این کار بالا می‌باشد زیرا معامله‌گران به دلیل نقدینگی کم در یک شکاف قیمتی گسترده مشمول خسارت زیاد می‌شوند.

در نسخه 3، این مورد کاملا تغییر می‌کند زیرا معامله گران می‌توانند دامنه‌ای را انتخاب کنند که می خواهند دارایی های خود را به آن اختصاص دهند و کارمزد کسب کنند. به عنوان مثال، یک LP که 5 ETH و 5000 COMP را در استخر ETH / COMP قرار می‌دهد ممکن است محدوده 2000 تا 2200 دلار را انتخاب کند. بنابراین، هرگاه ETH با هر مقدار COMP بین 2000 تا 2200 دلار خریداری شود، LP هزینه معامله را دریافت می‌کند. هنگامی که قیمت ETH بالاتر و کمتر از حد مجاز باشد، کارمزدی وجود ندارد. این ویژگی خاص می‌تواند بسیار ارزشمند باشد زیرا طبق یونی سواپ، حداکثر بازده سرمایه می‌تواند 4000 برابر یک محدوده قیمت 0.10٪ باشد.

اکنون به نفع توکن UNI است؟

تأثیر نقدینگی متمرکز می‌تواند به طور قابل توجهی تعداد LPهای عضو شبکه را بهبود بخشد. با افزایش نقدینگی، روند لغزش ادامه خواهد داشت و معامله گران قیمت‌های بهتری را دریافت می‌کنند. اثر دومینوی انتخاب و انعطاف پذیری بیشتر ممکن است باعث افزایش قیمت توکن‌های UNI شود، زیرا حجم معاملات شروع به افزایش می‌کند.

یک معضل جزئی همچنان هزینه‌های بالا است که طبق گفته یونی سواپ، با معرفی Optimism، یک پلتفرم لایه 2 جدا از شبکه اصلی اتریوم، این مشکل حل خواهد شد. برای یونی سواپ و اتریوم، هزینه‌های بالای معامله یک مشکل اساسی بوده است که BSC آن را خنثی کرده است. به طور کلی، اگر راه اندازی آینده آن طبق برنامه پیش برود، یونی سواپ می‌تواند دوباره رهبر DEXها باشد.

مدیر محتوا

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا