Categories
تحلیل فاندامنتال رمزارزها, مقالات آلتکوین‌‌ها
زمان مطالعه: 13 دقیقه

بیت کوین کش

بیتکوین کش (Bcash) یک ارزدیجیتال با نماد BCH و یک شبکه ی پرداخت غیر متمرکز مبتنی بر فناوری بلاکچین است. این رمزارز مانند سایر ارزهای غیر متمرکز برای انجام فعالیت های خود به هیچ بانک ، نهاد یا شخص ثالثی نیاز ندارد.

در این مقاله ضمن توضیح نکات لازم درباره ی این ارزدیجیتال و تفاوت های آن با بیتکوین مروری نیز بر مفهوم فورک و تاریخچه ی پیدایش ارزدیجیتال بیتکوین کش خواهیم داشت.

بیتکوین کش چیست؟

بیتکوین کش به عنوان یک هارد فورک یا انشعاب روی زنجیره‌ی بیتکوین برای بهبود برخی از کارکردهای آن ایجاد شد و با تمرکز بر ظرفیت تراکنش، منجر به جدا شدن بیتکوین کش از بیتکوین شد.

هدف بیتکوین کش بهبود بخشیدن به سرعت شبکه و راحت‌تر کردن مکانیسم انتقال است و در حال حاضر کمپانی‌های بزرگ مانند لامبورگینی یا  شرکت هواپیمایی فرانسه که بیتکوین را می‌پذیرند، از بیتکوین کش نیز پشتیبانی می‌کنند.

با افزایش طرفداران بیتکوین و روی آوردن تعداد زیادی از کاربران به انجام تراکنش‌های مالی با بیتکوین، تعداد تراکنش‎ها در شبکه روز به روز افزایش پیدا کرد تا جایی که در سال 2015 توسعه دهندگان متوجه شدند با ادامه ی این روند کاربران مجبور خواهند بود ساعت‌ها و حتی روزها منتظر تایید تراکنش‌های خود بمانند که به این مشکل «مقیاس‌پذیری» گفته می شود.

دلیل اصلی این مشکل، محدودیت اندازه‌ی بلاک‌های بیتکوین و به تبع آن محدود بودن تعداد تراکنش‌هایی بود که در هر بلاک قابل گنجاندن است.

در شبکه‌ی بیتکوین به صورت متوسط در هر ده دقیقه یک بلاک ساخته می‌شود که حجم هر کدام یک مگابایت است و حداکثر در حدود 4000 تراکنش را در خود جای می‌دهد. از همین رو شبکه‌ی بیتکوین در هر ثانیه تنها قادر به پردازش 7 تراکنش است.

به همین دلیل تعدادی از توسعه‌دهندگان به فکر یافتن راهکاری برای افزایش ظرفیت بلاک ها و در نتیجه افزایش تعداد تراکنش‌های قابل پردازش و به دنبال آن افزایش سرعت شبکه شدند.

این بود که با پیدایش بیتکوین کش و افزایش حجم بلاک ها میانگین تعداد تراکنش ها در هر بلاک از 1000 تا 1500 تراکنش در بیتکوین به 25000 تراکنش در مرحله ی آزمایشی بیتکوین کش تغییر پیدا کرد.

این ارزدیجیتال از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند و حداکثر میزان عرضه‌ آن ۲۱ میلیون BCH است و در عین شباهت های زیادی که با بیتکوین دارد اما از نظر فنی تفاوت‌هایی هم دارد.

هارد فورک چیست ؟

اگر مقاله‌های ما در زمینه فناوری های مبتنی بر بلاک چین مثل بیتکوین را خوانده باشید حتما می‌دانید که هیچ شخص یا سازمانی نمی تواند تغییری در اطلاعات ذخیره شده بر روی بلاکچین به وجود بیاورد. پس در مواردی مثل مورد ذکر شده در بالا که شبکه نیاز به تغییراتی داشته باشد و عده‌ای از توسعه‌دهندگان برای انجام این تغییرات با هم دچار اختلاف نظر شوند چه باید کرد؟ دو راه بیشتر وجود ندارد: 1- سافت فورک 2- هارد فورک

سافت فورک: سافت فورک را می توان یک بروز رسانی بر روی بلاکچین دانست که با نسخه ی قدیمی هم سازگار است و به کسانی که مایل به استفاده از آن بروز رسانی نیستند هم اجازه ی ادامه فعالیت بر روی شبکه را می دهد.

هارد فورک: به جدا شدن یک انشعاب از زنجیره ی اصلی که معمولا برای بروز رسانی یا بهبود عملکرد زنجیره اتفاق می افتد، در اصطلاح هارد فورک گفته می شود.

هارد فورک نوعی تغییر قوانین حاکم بر زنجیره است که به کاربر اجازه استفاده از نسخه‌ی قبلی را نمی‌دهد و افراد مجبور خواهند بود برای ادامه‌ی فعالیت قوانین جدید را بپذیرند و برطبق آن‌ها عمل کنند.

اگر عده‌ای از توسعه دهندگان یک رمز ارز تصمیم بگیرند که تغییراتی در کدهای نرم افزار به وجود بیاورند اما جمعی دیگر بخواهند همچنان به پروتکل های قبلی متعهد باشند یک هارد فورک یا انشعاب سخت بر روی زنجیره بلاکچین اتفاق می افتد.

جالب است بدانید همیشه یک هارد فورک منجر به تولید یک رمز ارز جدید نمی شود و تنها در صورت وجود اختلاف نظر و تمایل اکثریت کاربران به ادامه ی کار با نسخه قدیمی یک کوین جدید ایجاد خواهد شد.

تاکنون بیش از صد هارد فورک بر روی بیت کوین ایجاد شده که اکثریت آن‌ها ناشناخته هستند.

تاریخچه بیتکوین کش

عده‌ی زیادی از متخصصین، بیت‌کوین‌ را یکی از بزرگ ترین ابداعات چندین سال اخیر بشر و سازنده ی آن‌، ساتوشی ناکاموتو را یک نابغه برنامه نویسی میدانند  اما در عین حال این تکنولوژی نیز مشکلات خاص خود را دارد.

مشکلاتی که در بالا ذکر شد و مشکلات دیگری مثل بالا رفتن میزان سختی استخراج برای استخراج‌کنندگان که صرفه اقتصادی استخراج را از بین برده بود، کندی تراکنش‌های بیتکوین و بالا بودن کارمزدهای آن و به طور کلی مساله‌ی مقیاس پذیری که باعث می شد کاربران نتوانند به راحتی از بیتکوین برای تراکنش‌های روزانه مثل خرید از سوپر مارکت‌ها استفاده کنند در سال ۲۰۱۷ جامعه بیتکوین را به سمت پیدا کردن راه حلی برای این موضوع پیش برد.

مشکل مقیاس پذیری با راه‌اندازی شبکه لایتنینگ تاحدودی برطرف شده و در حال حاضر ‌کاربران می توانند به ‌راحتی از تعداد زیادی از فروشگاه ها و سایت‌های معتبر دنیا با استفاده از بیت کوین خرید کنند.

اما مشکلی که همچنان وجود داشت این بود که هیچ مشتری یا فروشنده‌ای حاضر نیست برای پرداخت و دریافت پول خود چندین ساعت منتظر بماند تا تراکنش مورد تایید قرار بگیرد و یا مجبور باشد برای تایید سریع تر تراکنش خود مبلغ کارمزد را افزایش دهد تا ماینرها زودتر آن را به تایید برسانند.

در اوسط جولای 2017 استخرهای استخراج و شرکت‌هایی که تقریبا 80 تا 90 درصد قدرت پردازش شبکه بیت‌کوین را داشتند، یک تکنولوژی شناخته شده با نام segregated witness را شکل دادند که به 2x SegWit شهرت یافت.

این تکنولوژی با حذف داده‌های امضا (Signature Data) در هر تراکنش و پیوست کردن آن به یک بلاک طولانی، مقدار داده‌هایی که باید در هر بلاک تایید شوند را کوچکتر می‌کند.

با اینکه در ابتدای مسیر، این تکنولوژی مورد استقبال بسیاری از توسعه دهندگان قرار گرفت اما در زمان پیاده سازی بسیاری با آن به مخالفت پرداختند.

این افراد اعتقاد داشتند که2x SegWit مشکلات اساسی که برای مقیاس‌پذیری (scalability) وجود دارد را به شکلی بنیادی از بین نمی‌برد.

همین امر باعث شد راجر ور (Roger Ver) که از همان ابتدا جزو جامعه بیتکوین بود و در استارت آپ‌های بلاکچینی حضور پررنگی داشت و به مسیح بیت کوین نیز شهرت دارد به همراه جمعی دیگر از جامعه ی بیتکوین پیشنهاد دو شاخه شدن بیت کوین را مطرح کنند.

در نهایت در ۱ اوت ۲۰۱۷، شاخه جدید بیتکوین با نام بیتکوین کش ABC مخفف  “Adjustable Block size Cap” به معنی سایز بلاک تنظیم ‌شونده ایجاد شد و حجم بلاک ها به هشت مگا بایت افزایش یافت. بعدها ABC با نام اختصاری بیتکوین کش شناخته شد.

توسعه دهندگان شاخه اصلی بیتکوین نیز برای بهبود عملکرد شبکه این ارزدیجیتال، در اواخر آگوست همان سال، سگویت را بر روی بلاکچین بیتکوین پیاده سازی کردند. اما این بروز رسانی یک سافت فورک یا انشعاب نرم در نظر گرفته میشود که موجب پیدایش یک ارزدیجیتال جدید نمیشود اما پروتکل شبکه نسبت به پروتکل قبلی کمی تغییر میکند.

اما داستان بیتکوین‌کش همچنان ادامه یافت و بار دیگر توسعه‌دهندگان نتوانستند روی بروز رسانی آن به توافق برسند و از آن جا که برخی از بروز رسانی به نام Bitcoin ABC و برخی دیگر از نسخه Bitcoin SV که SV  در آن مخفف “Satoshi Vision” به معنی آرمان ساتوشی پشتیبانی کردند در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۸ هارد فورک جدیدی بر بیتکوین کش ایجاد شد و بلاکچین آن را به دو بخش Bit coin ABC  و Bit coin SV تقسیم کرد .

بعدها Bitcoin ABC که طرفداران بیشتری داشت در زنجیره ی اصلی قرار گرفت و به همان بیت کوین کش تبدیل شد اما Bitcoin SV به عنوان یک ارزدیجیتال جدید به کار خود ادامه داد.

اما انشعاب های بیتکوین کش به این جا هم ختم نشد و  مجدداً در بلاک ۶۶۱۶۴۷ به دلیل اختلاف نظرهای جدیدی که در میان کاربران به وجود آمده بود ، این ارزدیجیتال مجدد دچار هارد فورک شد.

اختلاف نظر پیش آمده از آن جا شکل گرفت که یکی از توسعه دهندگان بیتکوین کش به نام آموری سچت (Amaury sechet) پیشنهاد کرد که ۸ درصد از درآمد ماینرهای بیتکوین کش بین جامعه توسعه دهندگان توزیع شود اما این مساله مخالفان بسیاری داشت.

در نتیجه ی این اختلاف نظر ها تصمیم بر آن شد که زنجیره بیت کوین کش به دو زنجیره BCHABC و BCHNODE تقسیم شود و هر زنجیره‌ای که ماینرهای بیشتری را به خود جذب کرد و زنجیره طولانی تری را تشکیل داد بعنوان بیت کوین کش اصلی (BCH) شناخته شود.

در فورک جدید، طرفداران طرح پیشنهادی آموری کوین BCHA و مخالفان آن کوین BCHN را استخراج می کردند و در نهایت از آن جا که حتی قبل از شروع این هاردفورک حدوداً ۸۰ درصد شبکه هم نظری خود را با ارز BCHN اعلام کرده بودند، پس از ایجاد آن نیز با وجود اینکه ماینرها شروع به استخراج هر دو ارز کردند اما تعداد بلاک های ماین شده بیت کوین کش نود با اختلاف از BCHA  پیشی گرفت و به دلیل به صرفه نبودن استخراج BCHA و طولانی شدن هارد فورک BCHN نهایتا بیت کوین کش نود به بیت کوین کش اصلی تبدیل شد .

نحوه‌ی کارکرد بیتکوین کش

بیتکوین کش بر مبنای فناوری بلاکچین و الگوریتم امنیتی گواهی اثبات کار فعالیت می‌کند و از آنجا که یک هارد فورک بر روی زنجیره ی بیتکوین است پایگاه داده‌ی آن ها مشترک بوده و بسیاری از قوانین حاکم بر آنها یکسان است.

در هر ده دقیقه یک بلاک توسط ماینرها به زنجیره ی بیتکوین کش افزوده می گردد و در ازای آن پاداشی معادل ۶.۲۵ واحد BCH به استخراج کننده ی آن پرداخت می گردد که مقدار این پاداش نیز مشابه بیت‌کوین هر چهار سال طی رویداد هاوینگ نصف میشود.

سختی استخراج در بیتکوین کش نیز مانند بیت کوین بر اساس الگوریتم سختی DDA تنظیم می شود. الگوریتم DDA پس از استخراج هر 2016 بلاک با در نظر گرفتن زمان استخراج هر بلاک ، قدرت پردازش ماینر ها را می سنجد و اگر زمان استخراج از ده دقیقه کمتر شده باشد با افزایش سختی استخراج زمان را در ده دقیقه ثابت نگه می دارد.

در گذشته در بیتکوین کش جهت کاهش سختی استخراج و افزایش انگیزه ی ماینرها از الگوریتم دیگری به نام EDA نیز استفاده شد که در آن اگر فاصله زمانی استخراج ۶ بلاک بیشتر از ۱۲ ساعت بود الگوریتم ، سختی استخراج را ۲۰٪ کاهش می‌داد اما این کار سبب به وجود آمدن اختلال در سیستم سختی استخراج شد و پس از مدتی به طور کلی حذف گردید.

یکی دیگر از قابلیت های مورد توجه در بیتکوین کش قابلیت تراکنش بدون نیاز به تأیید (Zero Confirmation) است به این معنی که فروشنده ی یک کالا یا خدمات تراکنشی را که هنوز بر روی شبکه تایید نشده است را تایید شده در نظر می گیرد و کالا یا خدمات خود را به خریدار می فروشد.

با وجود اینکه عده‌ی بسیار زیادی این قابلیت را جهت سهولت و افزایش کاربرد ارزهای دیجیتال بسیار مناسب می دانند اما به دلیل امکان دو بار خرج کردن کوین ها آن را پر ریسک می دانند و معتقدند ممکن است شخص خریدار پس از دریافت کالا یا خدمات تراکنش خود را قبل از تایید حذف کند و ارزها را مجددا در جای دیگری خرج نماید.

بیتکوین کش با حذف امکان جایگزینی تراکنش و با وجود ثابت بودن زمان تایید تراکنش ها، در تراکنش‌های خرد و کوچک که امکان دو بار خرج کردن کمتر است امکان استفاده از تراکنش بدون نیاز به تایید را برای کسب وکار ها فراهم می‌کند و به محض ارسال تراکنش به شبکه از سوی مشتری، کالا یا خدمات به وی تحویل می‌گردد.

گفتیم بیتکوین کش امکان جایگزینی تراکنش را از سیستم خود حذف کرده است این امکان که در بیتکوین وجود دارد به این معنی است که کاربر می تواند بعد از ارسال یک تراکنش به شبکه و پیش از تایید آن، نسبت به ویرایش و جایگزینی آن با تراکنش جدید اقدام کند بدون اینکه هزینه‌ای بابت آن بپردازد که این موضوع می‌تواند باعث وقوع حمله‌ی دیداس (Ddos) شود که در آن حمله کنندگان شبکه را با ارسال تعداد بسیار زیادی تراکنش نامربوط شلوغ کرده و آن را از کار می اندازند.

با وجود اینکه توسعه دهندگان بیتکوین با اصلاح این قابلیت ترتیبی اتخاذ کردند که کاربر علاوه ‌بر کارمزد تراکنش خود، باید مبلغی نیز به عنوان کارمزد جایگزینی بپردازد اما با این حال این روند نیز مشکلاتی دارد و ممکن است کاربر پس از ارسال تراکنش و گرفتن کالا یا خدمات مدنظر پیش از تایید تراکنش، آن را با تراکنشی با کارمزد بالاتر جایگزین کند و به کیف پول خود برگرداند.

بیتکوین کش برای پیشگیری از چنین مسائلی این قابلیت را به طور کلی حذف کرد تا به کاربران اطمینان دهد می توانند با خیالی آسوده از این ارزدیجیتال برای پرداخت های روزانه خود استفاده کنند.

برخی دیگر از تفاوت های بیتکوین کش و بیتکوین

از آن جا که بیتکوین کش فورکی از بیتکوین است تعجبی ندارد که شباهت های بسیاری بین آن‌ها وجود داشته باشد و بیتکوین کش نیز مانند بیت کوین (BTC) ، یک ارزدیجیتال همتا به همتاست که می‌توان آن را به صورت مستقیم و بدون وجود هیچ واسطه ای مثل بانک ، برای هر کسی در هر جای دنیا ارسال کرد. اما با ‌این‌حال بیتکوین‌کش برتری‌هایی نسبت به بیت‌کوین دارد که برخی از آن ها عبارتند از :

  • اندازه ی بلاک های بیتکوین کش در ابتدا به ۸ و در هارد فورک بعدی به ۳۲ مگا بایت افزایش یافته در حالی که اندازه ی بلاک ها در بیتکوین ،1 مگابایت است و همین تفاوت، بلاکچین بیتکو‌ین کش را قادر به انجام تعداد بیشتری از  تراکنش‌ها با هزینه‌ی کمتر می سازد. بنابراین بیتکوین کش سریعتر و ارزان‌تر است.
  • برخلاف بیتکوین در بیتکوین کش ویژگی replace by fee که در مواردی مثل افزایش میزان کارمزد برای تایید سریع‌تر تراکنش هاست اجرا نمی‌گردد.
  • کارمزد انجام تراکنش با بیتکوین کش کمتر است.
  • بیتکوین کش در برابر حمله‌های بازپخش و تکرار (replay attack) مقاوم است.
  • بیت‌کوین‌کش استراتژی هایی برای کاهش سختی شبکه را به اجرا می گذارد.
  • بیتکوین ارزش بسیار بالاتری نسبت به بیت کوین کش دارد و با توجه به همین امر عده ای بیتکوین را طلای دیجیتال و بیت کوین کش را ارز دیجیتال می‌نامند.

معایب بیتکوین کش

  • مساله ای که بعضی از متخصصان به آن اشاره می کنند این است که بلاک‌های بزرگتر در عین ایجاد برخی از مزایا می تواند مهمترین عیب یک ارزدیجیتال نیز محسوب شوند چراکه هر چه بلاک بزرگتر باشد استخراج آن نیز برای ماینرها سخت‌تر می شود و همین موضوع می‌تواند منجر به مشکلاتی از قبیل تفکیک اشتباهی بلاکچین به چندین شاخه شود. از طرف دیگر همین موضوع ممکن است باعث ایجاد ریسک متمرکز شدن بلاکچین در دست عده ای از ماینرها که قادر به دریافت این بلاک های بزرگ هستند بشود. البته این ایراد درباره بیتکوین کش بیشتر به لحاظ تئوری واقعیت دارد، چراکه اندازه‌ی ۳۲ مگابایت به آن اندازه هم بزرگ نیست که باعث ایجاد این نوع مشکلات شود.
  • مساله ی دیگری که شاید بتوان به عنوان یک چالش برای بیتکوین کش به آن نگاه کرد این است که این ارزدیجیتال، تیم توسعه‌دهنده نسبتا کوچکی دارد و این موضوع باعث کم بودن سرعت و وسعت توسعه این برنامه بر روی بلاکچین شده است .
  • در حال حاضر بیتکوین کش بسیار متمرکز است و تعداد استخرهای محدودی دارد که به شدت به آن ها وابسته است و به دلیل همین موضوع هنوز نتوانسته تمایزی بین خود و ارزدیجیتال بیت کوین ایجاد و اعتماد سرمایه گذاران را به اندازه کافی جلب کند.
  • علاوه بر این که بیتکوین کش کاربران بسیار کمتری نسبت به بیت کوین دارد سرمایه گذاران هنوز آن را به عنوان یک دارایی بلند مدت نمی شناسند و بیشتر به عنوان یک ابزار کوتاه مدت آن را به کار می برند و همین امر آینده ی این ارزدیجیتال را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

مزایای بیتکوین کش

  • به دلیل افزایش اندازه بلاک ها تراکنش ها با سرعت بیشتری تایید و پردازش می شوند.
  • بیتکوین کش در بیشتر صرافی‌های اصلی ارزهای دیجیتال مورد پذیرش است و به همین دلیل خرید و فروش آن آسان است.
  • امکان ایجاد تراکنش با هزینه و زمان کمتر نسبت به بیتکوین.

سوالات متداول

اگر بیتکوین کش برای رفع نقص های بیت کوین به وجود آمده و نسبت به آن برتری هایی از نظر فنی دارد پس چرا قیمت بیت کوین بیشتر است؟

در پاسخ به این سوال ۲ تئوری وجود دارد

  • تئوری اقتصادی: که معتقد است مشکلات موجود در یک ارزدیجیتال مثل هزینه بالاتر و جابه جایی کند تر ، در واقع برای حفظ ارزش آن مفید هستند چرا که سختی خرید و فروش آن ارزدیجیتال تا حدودی می تواند مردم را ترغیب کند تا به جای هزینه کردن، کوین خود را نگه دارند و با کاهش تعداد کل کوین های موجود در بازار قیمت آن افزایش می یابد
  • تئوری اجتماعی: این تئوری می گوید از آن جا که بیتکوین قیمت بالاتری دارد، اقبال عمومی به آن نیز بیشتر است و همین موضوع نیزعامل دیگری برای بالا رفتن ارزش آن محسوب می شود.

در چه مواردی می‌توان از بیتکوین کش استفاده کرد؟

  • جابه جایی پول بین همه ی نقاط دنیا بدون نیاز به بانک و با هزینه و زمان بسیار کم.
  • به دلیل این که بیتکوین کش هم مانند سایر ارزهای دیجیتال نوسان های زیادی را در قیمت خود مشاهده می کند می تواند گزینه مناسبی برای نوسان گیری باشد اما همیشه در این خصوص باید با دانش و تجربه ی کافی اقدام کرد.

آیا بیت کوین کش را باید یک آلت‌کوین در نظر گرفت ؟

از آنجا که هر ارزدیجیتالی به غیر از بیتکوین در گروه آلتکوین ها قرار می گیرد می توان گفت بیت کوین کش هم از این قاعده مستثنی نیست.

نکاتی که قبل از خرید بیتکوین کش باید در نظر گرفت

با اینکه بیتکوین کش عملکرد بهتری نسبت به بیتکوین دارد اما در هنگام خرید بهتر است این نکات را نیز در نظر بگیرید:

  • اگر به دنبال خرید یک ارزدیجیتال برای نگه داری و حفظ ارزش پول خود هستید با وجود برتری های بیتکوین کش بهتر است بیتکوین را برای خرید انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال خرید و فروش و انجام تراکنش هایتان با استفاده از ارزهای دیجیتال هستید نوسانات بسیار زیاد قیمت آن ها می تواند سرمایه شما را با خطر مواجه کند. با این وجود منطقی تر به نظر می رسد که برای این کار از استیبل کوین ها که نوسان بسیار بسیار کمتری دارند استفاده کنید. اما اگر به دنبال نوسان گیری از قیمت این ارزهای دیجیتالی باشید همین نوسانات قیمت برای شما یک مزیت تلقی خواهد شد .

کیف پول های بیتکوین کش

کیف پول‌های نرم افزاری نظیر کوینومی (Coinomi)

این کیف پول نرم افزاری معروف، اغلب کوین ها و توکن ها را پشتیبانی می کند و بیتکوین کش در لیست پشتیبانی این کیف پول قرار دارد. همچنین این کیف پول به شما این امکان را می دهد که ارزهای دیجیتال خود را نیز به یکدیگر تبدیل کنید.

جکس(JAXX) : این کیف‌پول علاوه بر نسخه نرم افزاری برای موبایل نسخه ای هم برای  نصب بر روی رایانه های شخصی دارد و از قابلیت‌های آن می‌توان به استفاده از آن برای همگام‌سازی کیف‌پول در سایر دستگاه‌ها را نام برد.

این کیف پول نیز مانند بسیاری دیگر از کیف پول ها از  ویژگی‌هایی مانند اسکن کدهای QR و پین کد برای حفظ امنیت در هنگام ورود استفاده می کند و برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS نیز در دسترس است.

Ledger Nano: این کیف‌پول سخت‌افزاری قابلیت نگهداری بیت‌کوین، بیتکوین‌کش، اتریوم و بسیاری دیگر از آلت‌کوین‌ها را دارد و به دلیل امنیت بسیار بالایی که برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال از آن بر خوردار است از بهترین کیف پول های سخت افزاری محسوب می شود .

این کیف‌پول به صورت یک فلش به هر رایانه‌ای متصل می شود و دارای یک صفحه نمایش جهت بررسی و تأیید هر تراکنش است و کاربر را قادر می سازد  تنها با یک دکمه فیزیکی روی دستگاه  تراکنش‌ها را تایید نمایید.

Trezor: کیف‌پول سخت‌افزاری دیگری است که امنیت بالایی را برای مدیریت کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال به شما ارائه می‌دهد و قادر است پرداخت های ایمنی را بدون افشای کلید خصوصیتان برای شما به ارمغان بیاورد.

نحوه ی خرید بیتکوین کش:

بیتکوین کش را هم مانند سایر ارزهای دیجیتال میتوان از صرافی های آنلاین ارزهای دیجیتالی خریداری کرد و برای این کار دو راه وجود دارد:

  • خرید مستقیم از صرافی های ایرانی و با استفاده از ریال که در این روش شما با ثبت نام در سایت صرافی که بیت کوین کش در لیست معاملات آن وجود دارد می توانید مستقیما و بوسیله ی کارت بانکی خود ریال را به بیتکوین کش تبدیل کنید .
  • خرید بیتکوین یا تتر در صرافی های ایرانی و تبدیل آن به بیتکوین کش در صرافی های خارجی مثل بایننس، که بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده خرید مستقیم بیت کوین کش از صرافی های ایرانی یا عدم پشتیبانی آن ها از بیت کوین کش این روش را انتخاب می کنند.

استخراج بیتکوین کش:

به دلیل یکسان بودن الگوریتم و دستگاه های لازم برای استخراج بیتکوین و بیتکوین کش، هر دو را میتوانید همزمان استخراج کنید.

استخراج بیت کوین کش با دستگاه های ای سیک (Asic) انجام می‌شود و از الگوریتم استخراج بیت کوین (SHA-256) پیروی می کند.

اگر قصد خرید تجهیزات و ماینینگ بیت کوین کش را دارید در انتخاب دستگاه اسیک به نکات زیر دقت کنید:

  • هرچه نرخ هش یا Hash rate دستگاه بالاتر باشد به معنی بالاتر بودن قدرت پردازش و قوی تر بودن قدرت استخراج آن است.
  • در زمان انتخاب به میزان برق مصرفی دستگاه دقت کنید و بصرفه بودن استخراج را مد نظر داشته باشید.
  • به قیمت دستگاه و زمان بازگشت سرمایه اولیه با توجه به میزان برق مصرفی و هزینه های جانبی دقت داشته باشید تا سرمایه گذاری منطقی بر روی خرید تجهیزات انجام دهید.
  • زمانی که شما یک دستگاه ای‌سیک که با الگوریتم SHA-256 کار می‌کند را خریداری می کنید می توانید با آن ارزهای دیجیتالی که از این الگوریتم تبعیت می کنند را استخراج کنید اما از آن جا که نمی توان به صورت هم زمان اقدام به استخراج دو ارزدیجیتال مختلف کرد، این شما هستید که باید با توجه به قیمت در حال حاضر و تحلیل قیمت آن در آینده انتخاب کنید که کدام یک را استخراج کنید. البته استثنائاتی تحت عنوان استخراج ترکیبی وجود دارند که به وسیله این قابلیت به طور همزمان می‌توان دو ارز دیجیتال را استخراج کرد.
  • در نهایت پیش از هرگونه اقدامی برای خرید تجهیزات، با بررسی هزینه هر کیلو وات برق مصرفی، هش ریت دستگاه و کارمزد استخر از سود آور بودن استخراج مطمئن شوید.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها