Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها, مقالات استیبل‌کوین‌‌ها

ارز دیجیتال کاوا توکن بومی پلتفرم دیفای Kava است که امکان دریافت وام را با وثیقه‌گذاری ارزهای دیجیتال برای کاربران فراهم می‌کند.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

کاوا یکی از ارزهای دیجیتال شناخته‌شده بازار است که با دو توکن بومی، خدمات وام‌دهی ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد. کاوا دارای یک شبکه بلاک‌چین در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که کاربران در ازای وثیقه‌گذاری یک سری ارزهای به خصوص و مطرح مانند بیت‌کوین (BTC)، می‌توانند استیبل‌کوین این پلتفرم را با نماد USDX به عنوان وام دریافت کنند. در این مقاله، به شما خواهیم گفت که ارز دیجیتال کاوا چیست، چه کاربردهایی دارد و مزایای منحصربه‌فرد آن کدامند.

قیمت کاوا kava

مقدمه‌ای بر ارز دیجیتال کاوا و شبکه بلاک‌چین آن

پروژه ارز دیجیتال کاوا در سال 2018 میلادی با هدف ارائه خدمات وام‌دهی غیرمتمرکز در بستر دیفای راه‌اندازی شد. این پروژه در زمان راه‌اندازی تنها امکان دریافت بایننس کوین (BNB) به عنوان وثیقه را داشت، اما در اکتبر سال 2019، توسعه‌دهندگان پروژه کاوا امکان وثیقه‌گذاری دیگر ارزهای دیجیتال مطرح همچون اتریوم (ETH)، بیت‌کوین (BTC)، ریپل (XRP) و دیگر موارد را فراهم کردند. هدف کلی گروه توسعه‌دهنده کاوا، بهبود عملکرد سیستم‌های وام‌دهی سنتی است و با ارائه یک پلتفرم غیرمتمرکز، واسطه و ضامن را از فرآیند وام‌دهی حذف کرده‌اند.

نکته قابل توجه دیگر در خصوص این پروژه آن است که کاوا در بستر اتریوم فعالیت نمی‌کند و بلاک‌چین مطرح کازماس (Cosmos) را برگزیده است. این بدان معناست که کاربران برای دریافت وام از پروژه کاوا، بایستی ارزهای دیجیتال خود را به عنوان وثیقه در بلاکچین کازماس به وسیله قراردادهای هوشمند قفل کنند. در ازای وثیقه‌گذاری، کاربران می‌توانند استیبل‌کوین این پروژه یعنی USDX و دیگر رمزارزهای پشتیبانی‌شده را به صورت وام دریافت کنند. این پروژه همچنین امکان استیکینگ و دریافت سود را نیز برای کاربرانش فراهم کرده است.

استیکینگ چیست؟

معماری شبکه بلاک‌چین کاوا به طور کلی شامل چهار واحد اصلی نمایش قیمت دارایی‌ها، سیستم فروش، موقعیت بدهی وثیقه‌گذاری‌شده و خاتمه‌دهنده می‌شود. تمام عملیات رسیدگی به وام‌ها و وثیقه‌های کاربران از طریق این چهار واحد صورت می‌گیرد و به طور کلی، هر یک از آن‌ها مسئول رسیدگی به بخشی از این ساز و کار هستند.

توکن ارز دیجیتال کاوا چه کاربردهایی دارد؟

ارز دیجیتال کاوا چیست؟

توکن بومی ارز دیجیتال کاوا نقش مهمی در شبکه بلاک‌چین کاوا دارد و نبود آن ساز و کار این پروتکل را مختل می‌کند. این توکن به طور کلی دارای سه کاربرد اساسی است:

1- امنیت پروتکل را تأمین می‌کند

ارز دیجیتال کاوا دارای یک شبکه بلاک‌چین اثبات سهام (PoS) است، بدان معنی که کاربران این شبکه برای تبدیل شدن به اعتبارسنج یا ولیدیتور باید میزان مناسبی از توکن بومی کاوا را در شبکه استیک کنند تا بتوانند به عنوان اعتبارسنج در شبکه فعالیت کنند. کاربران با استیک کردن توکن‌های خود می‌توانند درآمد غیرفعال داشته باشند که این خود انگیزه‌ای برای آن‌ها فراهم می‌کند تا در کنار تأمین امنیت شبکه، سود کسب کنند. لازم به ذکر است که اگر ولیدیتورها در انجام وظایف خود کوتاهی کنند، از موجودی توکن آن‌ها کاسته شده و به نوعی مجازات می‌شوند.

تفاوت اثبات سهام و اثبات کار چیست؟

2- روند توسعه و مدیریت پروتکل را تعیین می‌کند

شبکه ارز دیجیتال کاوا یک شبکه جامعه‌محور است و این کاربران هستند که روند توسعه و مدیریتی این پروتکل را مشخص می‌کنند. کاربران در شبکه کاوا با استفاده از توکن بومی آن در پیشنهادها و رأی‌گیری‌ها شرکت می‌کنند و در موضوعاتی مانند نوع وثیقه‌های پشتیبانی‌شده، محدوده بدهی، کارمزدها و دیگر موارد مدیریتی مرتبط با شبکه حق اظهار نظر دارند.

3- در حفظ ارزش کلی این ارز دیجیتال نقش دارد

ارزهای دیجیتال به طور کلی برای حفظ ارزش خود، متکی بر توکن‌های بومی خود یا استیبل‌کوین‌ها هستند. در خصوص ارز دیجیتال کاوا، توکن بومی آن به عنوان ذخیره ارزش برای شبکه عمل می‌کند. این بدان معنی است که اگر موقعیتی پیش آید که شبکه در آن با کمبود وثیقه مواجه شود، توکن بومی ارز دیجیتال کاوا وارد عمل می‌شود تا جلوی شرایط غیرقابل‌ کنترل را بگیرد و همچنین، شرایط را برای احیا شبکه فراهم می‌کند.

استیبل‌کوین USDX چه کاربردهایی دارد؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، ارز دیجیتال کاوا یک استیبل‌کوین بومی نیز به نام USDX دارد که به طور کلی، دارای سه کاربرد اساسی در شبکه بلاک‌چین کاوا است، از جمله:

1- معاملات مارجین (Margin Trading)

معاملات مارجین یک روش معاملاتی است که در آن سرمایه‌گذار با استفاده از منابع مالی اشخاص ثالث اقدام به خرید و فروش دارایی‌های مختلف می‌کند. در شبکه کاوا، کاربران استیبل‌کوین بومی این شبکه را به عنوان وام دریافت می‌کنند و به وسیله آن می‌توانند دیگر رمزارزها را خرید و فروش کنند.

تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز

2- کسب سود با استیک کردن

گروه دیگری از کاربران در بلاک‌چین کاوا هستند که پس از دریافت استیبل‌ کوین بومی این شبکه، اقدام به ذخیره و استیک کردن آن در خود شبکه کاوا می‌کنند تا علاوه بر حفظ ارزش دارایی‌های خود در برابر نوسانات بازار، سود نیز کسب کنند.

3- امکان انجام پرداخت‌های مختلف با استیبل‌کوین کاوا

استیبل‌کوین داخلی این شبکه سرعت بالا و کارمزد مناسبی دارد و از این جهت، کاربران می‌توانند از آن برای پرداخت‌ها و دیگر معاملات نیز استفاده کنند.

معرفی محصولات اصلی پروتکل کاوا

ارز دیجیتال kava

پروتکل کاوا Kava در کل سه محصول اساسی و مهم دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

کاوا مینت (Kava Mint)

در کاوا مینت، کاربران هر چقدر ارز دیجیتال به عنوان وثیقه قرار دهند، می‌توانند تا 67 درصد از ارزش آن را به شکل استیبل‌ کوین USDX وام بگیرند و از آن استفاده کنند. کاربرانی که وام می‌گیرند ملزم به پرداخت بهره هستند و اگر ارزهای دیجیتال کاربر که به عنوان وثیقه در شبکه قفل شده‌اند بیش‌ از حد افت قیمت داشته باشند، وثیقه به طور کامل توسط شبکه مصادره شده و به فروش می‌رسد.

کاوا لِند (Kava lend)

بر خلاف کاوا مینت که در آن تنها امکان وام گرفتن استیبل‌ کوین بومی خود پروتکل کاوا وجود دارد، در کاوا لند کاربران می‌توانند علاوه بر استیبل‌کوین داخلی کاوا، به عنوان وام از دیگر ارزهای دیجیتال همچون بیت‌ کوین، ریپل، بایننس یو‌ اس‌ دی (BUSD)، بایننس‌ کوین و غیره استفاده کنند.

کاوا سواپ (Kava Swap)

کاوا سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌های خود را از بلاک‌چینی به بلاک‌چین دیگر جابه‌جا یا به عبارتی سواپ کنند.

ارز دیجیتال کاوا نسبت به پروژه‌های مشابه چه ویژگی‌ متمایزی دارد؟

مهم‌ترین ویژگی ارز دیجیتال کاوا در مقایسه با سایر پروژه‌ها، امکان دریافت وام با وثیقه‌گذاری است. اغلب پروژه‌های بلاک‌چین بازار ارزهای دیجیتال خدمات چندانی به کاربر ارائه نمی‌دهند و صرفاً برای خرید و فروش و مدیریت ساز و کار ارز دیجیتال میزبانی‌شده کاربرد دارند.

ارز دیجیتال کاوا اینگونه نیست و کاربران می‌توانند با وثیقه قرار دادن دارایی‌های دیجیتال خود وام دریافت کرده و از وام دریافتی برای انجام معاملات یا هر کار دیگری که در نظر دارند استفاده کنند.

بررسی تاریخچه قیمتی توکن کاوا

رمزارز کاوا

ارز دیجیتال کاوا در زمان راه‌اندازی با قیمت 1.25 دلار عرضه شد و در ماه‌های ابتدایی افزایش قیمت قابل‌توجهی نداشت، اما در همان سال روند صعودی خوبی را آغاز کرد و خودش را به محدوده 5 دلار در اوایل سال 2020 رساند. پس از آن، ارز دیجیتال کاوا روند کاهشی‌ خود را شروع کرد و مجدد به کانال 1 دلار بازگشت، اما در اوایل سال 2021 میلادی رشد مجدد کاوا آغاز شد و توانست خودش را به قیمت 7 دلار برساند. با این حال، این قیمت 7 دلاری مدت زیادی دوام نیاورد و در همان سال، با کاهش قابل‌توجهی به 2.76 دلار سقوط کرد، اما مجدد روند صعودی آغاز شد و قیمت به 8.71 دلار رسید.

با نگاهی گذرا به تاریخچه قیمتی ارز دیجیتال کاوا، می‌توان به راحتی فهمید که این ارز دیجیتال چندان دارای ثبات نیست و نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند. در سال 2022 میلادی، با توجه به زمستان کریپتو، قیمت کاوا نیز روند کاهشی داشت و به 2.96 دلار رسید. اکنون در زمان نگارش این مقاله، ارز دیجیتال کاوا در محدوده 80 سنت معامله می‌شود که با توجه به تاریخچه قیمتی این ارز دیجیتال، فاصله زیادی با سقف قبلی خود دارد. کاوا از زمان بهبود شرایط بازار و صعودی شدن آن، افزایش قیمت خوبی را تجربه کرده است، اما مسیر طولانی را برای بازگشت به نقطه اوج گذشته در پیش دارد.

جمع‌بندی: آیا سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال کاوا تصمیم درستی است؟

وام‌دهی غیرمتمرکز به دلیل سهولت در دریافت و استفاده، می‌تواند بسیار مفید باشد و به رشد راحت‌تر کسب‌وکارها کمک کند. توسعه‌دهندگان شبکه کاوا در تلاش هستند تا خدمات خود را در راستای نیازهای روز ارائه دهند و به نظر می‌رسد که در تحقق چنین امری تاکنون عملکرد خوبی داشته‌اند. کاوا به دلیل اینکه دارای عملکرد بین‌زنجیره‌ای است، می‌تواند طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی کند که این خود یکی از نقاط قوت این ارز دیجیتال به شمار می‌آید. با این حال، با توجه به نوسانات قیمتی شدید، توصیه می‌شود در خصوص سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال محتاطانه عمل کرده و تمام سرمایه خود را به آن اختصاص ندهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها