Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها, مقالات استیبل‌کوین‌‌ها

ارز دیجیتال جاست که در بلاک‌چین ترون راه‌اندازی شده است، دارای دو توکن بومی است که یکی استیبل‌کوین USDJ و دیگری یک توکن حاکمیتی JST است.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در بازار ارزهای دیجیتال، شاهد رشد قابل توجهی در چند سال گذشته بوده است و افزایش تعداد پروژه‌های غیرمتمرکزی که در این حوزه راه‌اندازی می‌شوند، این رشد را تائید می‌کنند. این روزها، حوزه امور مالی غیرمتمرکز به عنوان سکویی برای گروه‌های توسعه‌دهنده تبدیل شده است تا بتوانند پروژه‌های خود را در آن اجرا و به کاربران عرضه کنند.

ارز دیجیتال جاست که در بلاک‌چین ترون (TRX) راه‌اندازی شده است و شاخه‌ای از این شبکه به حساب می‌آید، دارای خدمات و ویژگی‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند است که امکان دریافت وام و معامله توکن را برای کاربرانش فراهم کرده است. در این مقاله، می‌خواهیم به ارز دیجیتال جاست و ویژگی‌های مهم آن بپردازیم و بگوییم که آینده این ارز دیجیتال چگونه خواهد بود.

مقدمه‌ای بر پلتفرم جاست و توکن بومی آن

ارز دیجیتال جاست توسط بنیان‌گذار بلاک‌چین ترون، یعنی جاستین سان (Justin Sun) تاسیس و در سه ماهه سوم سال 2020 میلادی راه‌اندازی شده است. جاست که نام آن برگرفته از چهار حرف اول نام موسس آن است، دارای یک پلتفرم حوزه امور مالی غیرمتمرکز است که مجموعه‌ای از راه‌ حل‌های مالی غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد. این راه حل‌ها به طور کلی به شرح زیر هستند:

  • جاست ‌استیبل (JustStable)
  • جاست ‌لینک (JustLink)
  • جاست‌ سواپ (JustSwap)
  • جاست لند (JustLend)
  • توکن‌های بین‌زنجیره‌ای (Cross-chain)

پلتفرم جاست از طریق دو توکن کار می‌کند که یکی استیبل‌کوین غیرمتمرکز آن با نماد USDJ و دیگری توکن حاکمیتی آن با نماد JST است که در این مقاله، ما توکن حاکمیتی این پلتفرم یعنی جاست را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

توکن بومی جاست کمی پس از عرضه رسمی پلتفرم آن، با هدف پرداخت کارمزدهای شبکه و حفظ حاکمیت عرضه شد. این توکن مبتنی بر استاندارد TRC-20 شبکه ترون است که کاربران با استفاده از آن، می‌توانند در شبکه ترون و دیگر بلاک‌چین‌های مبتنی بر این استاندارد تراکنش داشته باشند و در نظرسنجی‌ها شرکت کنند.

ارز جاست چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، ارز جاست برای حفظ عملکرد و امنیت پلتفرم خود به شدت به بلاک‌چین ترون متکی است. پلتفرم جاست به دلیل اینکه توکن بومی آن مبتنی بر استاندارد TRC-20 ترون است، از الگوریتم اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) برای حفظ امنیت بلاک‌چین استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال Just

در الگوریتم‌های اثبات سهام، به جای ماینر، اعتبارسنج‌هایی وجود دارند که وظیفه بررسی بلوک‌های داده را عهده دارند. این اعتبارسنج‌ها از میان کاربران خود پلتفرم به اندازه مقدار توکن بومی که در پلتفرم نگه داشته‌اند، انتخاب می‌شوند. در پتلفرم جاست، کاربران به میزان توکن جاستی که در شبکه استیک می‌کنند، این شانس را دارند که بدون در نظر گرفتن توانایی‌هایشان به اعتبارسنج تبدیل شوند که مزایایی به همراه دارد. فارغ از موارد بالا، پلتفرم جاست همان‌طور که گفته شد، دارای دو توکن و چند ویژگی به خصوص است که هر کدام در پلتفرم بسته به نیاز و استفاده کاربران و توسعه‌دهندگان قابل استفاده‌اند.

ارز جاست چه مزایایی دارد؟

ارز جاست مانند هر ارز دیجیتال دیگری، دارای یکسری مزایا و معایب است که دانستن آن‌ها به شما در درک بهتر ارز جاست و سرمایه‌گذاری در آن کمک می‌کند. مزایای ارز جاست به شرح زیر است:

  • راه حل‌های غیرمتمرکز گوناگون: تعداد زیادی راه حل غیرمتمرکز در پلتفرم جاست اجرا می‌شود که هر کدام بخشی از نیازهای کاربران و توسعه‌دهندگان را برطرف می‌کنند. جاست استیبل و جاست لند تنها دو تا از راه حل‌های غیرمتمرکز این پلتفرم هستند که به کاربران این امکان را می‌دهند تا با استیبل‌کوین جاست، وام دریافت کنند.
  • پشتیبانی توسط بلاک‌چین ترون: ارز جاست به لطف وابستگی خود به بلاک‌چین ترون، می تواند از ویژگی‌ها و امنیت خوب شبکه ترون در پلتفرم خود نیز استفاده کند. به همین دلیل است تعداد قابل‌توجهی از توسعه‌دهندگان و کاربران مختلف به استفاده از پلتفرم جاست جذب شده‌اند.
  • امنیت بالا: تمام تراکنش‌ها در پلتفرم جاست توسط قراردادهای هوشمند انجام می‌شوند که این بدان معنی است که تراکنش‌ها قابل ردیابی‌اند و از این طریق می‌توان از امنیت شبکه اطمینان داشت. از طرفی دیگر، پلتفرم جاست به دلیل اینکه شاخه‌ای از بلاک‌چین ترون است، ویژگی‌های امنیتی آن را نیز در پلتفرم خود دارد.
  • قابلیت‌های حاکمیتی: دارندگان ارز جاست همان‌طور که گفته شد، می‌توانند از توکن بومی آن برای شرکت در نظرسنجی‌های مرتبط به پلتفرم استفاده کنند و نظر خودشان را در مورد مسیری که شبکه طی می‌کند یا قصد طی کردن آن را دارد، بدهند. این ویژگی باعث حفظ غیرمتمرکز بودن شبکه می‌شود.

ارز جاست چه معایبی دارد؟

هیچ ارز دییجتالی وجود ندارد که کاملا بی‌نقص باشد و ارز جاست نیز از این قائده مستثنی نیست. جاست در کنار مزایایی که دارد، شامل معایبی نیز می‌شود که این معایب ممکن است در دراز‌مدت برطرف شوند، اما در حال حاضر بهتر است که با این معایب آشنا شوید و بر اساس آن نسبت به سرمایه‌گذاری در این پلتفرم تصمیم بگیرید. این معایب به شرح زیر هستند:

  • جاست هیچ تمرکز واحدی ندارد: یکی از ایراداتی که فعالان بازار ارزهای دیجیتال به پلتفرم وارد کرده‌اند، این است که این ارز دیجیتال به جای تمرکز کامل بر روی پلتفرم جاست یا بلاک‌چین ترون، سعی کرده است هر دو را با هم به نحوی در پلتفرم خود داشته باشد و به نوعی آچار فرانسه‌ای باشد که در همه چیز کاربرد دارد، اما هیچ تخصصی ندارد. تحلیلگران معتقدند که در صورت عدم تغییر رویه در دراز‌مدت، ارز جاست دچار مشکلاتی خواهد شد.
  • عدم امکان استیکینگ توکن حاکمیتی جاست: پلتفرم جاست برخلاف سایر پروژه‌های ارزهای دیجیتال، به کاربران امکان استیک کردن توکن جاست و بیشتر کردن آن را نمی‌دهد. در حال حاضر، کاربران با استیک کردن توکن جاست تنها می‌توانند به اعتبارسنج تبدیل شوند.
  • موارد استفاده توکن‌: وجود دو توکن جداگانه در پلتفرم جاست اگرچه منجر به تنوع خدمات آن شده، اما باعث گیج شدن کاربران آن نیز شده است. به عنوان مثال، کاربران ممکن است دچار سردرگمی شوند که دقیقا کدام توکن برای بخش حاکمیتی پلتفرم و دیگری برای بخش دریافت وام است.

آینده ارز دیجیتال جاست چگونه خواهد بود؟

ارز جاست به دلیل اینکه در بلاک‌چین ترون ساخته شده است و توسط آن پشتیبانی می‌شود، مورد توجه کاربران بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. البته ارز جاست صرفا به این دلیل شناخته شده نیست و ویژگی‌ها و راه حل‌های غیرمتمرکز گوناگونی که دارد، همه باعث جذب کاربران به پلتفرم جاست شده‌اند. جاست پرسرعت، کم هزینه و کارآمد است و افراد می‌توانند به راحتی با پرداخت کارمزد بسیار پایین، از تک تک محصولات و راه حل‌های آن به راحتی استفاده کنند.

آینده ارز دیجیتال جاست

اعضای گروه توسعه‌دهنده جاست شامل برنامه‌نویسان بلاک‌چین ترون می‌شوند و از آنجایی که جاستین سان، خود جاست را تاسیس کرده است، می‌توان گفت که این ارز دیجیتال به طور کلی از این نظر در وضعیت خیلی خوبی قرار دارد چرا که کاربران راحت‌تر به این پروژه اعتماد می‌کنند. البته فراموش نکنید که بازار ارزهای دیجیتال یک بازار نوسانی است و باید دید که در کنار عملکرد کلی ارز جاست، وضعیت بازار نیز چگونه خواهد بود.

لیست قیمت ارز دیجیتال

سخن نهایی

ارز جاست یکی از پروژه‌های امیدوارکننده در بازار ارزهای دیجیتال است که خدمات و محصولات بسیاری به کاربرانش ارائه می‌دهد و به واسطه اینکه از استاندارد TRC-20 شبکه ترون پشتیبانی می‌کند، انجام تراکنش‌ها در آن سرعت بالا و کارمزد بسیار پایینی دارد و مقیاس‌پذیری پلتفرم آن نیز بالا است. با این حال، ارز جاست همچنان یک پروژه تازه در بازار ارزهای دیجیتال است و باید دید که در گذر زمان، عملکرد کلی اکوسیستم آن چگونه خواهد بود. جاست از طرفی دیگر، ارتباط مستقیمی با ارز دیجیتال ترون دارد که این باعث شده که به میزان قابل توجهی تحت تاثیر عملکرد ترون قرار داشته باشد.

سوالات متدول

1- ارز جاست چیست؟

جاست یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که به عنوان ارائه‌دهنده وام ارز دیجیتال و دیگر خدمات غیرمتمرکز مالی فعالیت می‌کند. این ارز دیجیتال که در بلاک‌چین ترون راه‌اندازی شده است، دارای دو توکن بومی است که یکی استیبل‌کوین و دیگری یک توکن حاکمیتی است.

2- توکن حاکمیتی جاست چه کاربردی دارد؟

از توکن حاکمیتی جاست برای پرداخت کارمزدهای شبکه و شرکت در نظرسنجی‌های پلتفرم استفاده می‌شود. کاربران همچنین می‌توانند با نگهداری توکن جاست در پلتفرم، به اعتبارسنج تبدیل شوند.

3- بهترین کیف پول برای ارز جاست کدام است؟

تمامی کیف پول‌هایی که از استاندارد TRC-20 شبکه ترون پشتیبانی کنند، قابلیت ذخیره‌سازی این ارز دیجیتال را خواهند داشت.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها