Categories
مطالب محبوب, مقالات آلتکوین‌‌ها

در این مطلب به معرفی پرنوسان ترین ارزهای دیجیتال برای معامله گری در این بازار پرداختیم. تاکید میکنیم که این لیست پیشنهاد معامله نیست و برای معامله در بازار کریپتوکارنسی تمام ابعاد نیاز به بررسی دارند.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

یکی از روش‌های کسب درآمد در حرفه معامله‌گری، نوسان‌گیری است. بسیاری از معامله‌گران کریپتو برای حداکثر کردن سود‌های خود به دنبال پیدا کردن ارزهای دیجیتال پرنوسان هستند. اما از طرفی برخی از کاربران ترجیح می‌دهند از چنین ارزهایی دوری کنند زیرا آن‌ها را پر ریسک می‌دانند. در ادامه به بررسی کامل مبحث نوسان و پرنوسان ‌ترین ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

نوسان در حوزه کریپتو

منظور از نوسان در حوزه کریپتو، تغییرات سریع ارزش یک دارایی یا ارز دیجیتال است. موارد زیادی هستند که بر میزان نوسانات تاثیر می‌گذارند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

احساسات بازار

پرنوسان ترین ارزهای دیجیتال

احساسات جامعه نسبت به یک ارز دیجیتال می‌تواند بر نوسانات آن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک خبر مثبت در مورد اتریوم ممکن است سرمایه‌گذاران بیشتری را به خرید آن ترغیب کند و به همین دلیل قیمت آن به صورت ناگهانی افزایش یابد. برعکس، اخبار و در ادامه احساسات منفی می‌تواند منجر به فروش گسترده یک دارایی و کاهش قیمت آن طی بازه زمانی کوتاه شود.

نرخ پذیرش

ارز دیجیتالی که به صورت گسترده‌تری مورد استفاده و پذیرش قرار گیرد، قیمت پایدارتری خواهد داشت. به عنوان مثال، بیت کوین از بسیاری از ارزهای دیجیتال جدید، پذیرفته‌شده‌تر است، لذا قیمت آن با نوسانات شدید روبرو نیست.

نقدینگی بازار

بالا بودن نقدینگی بازار به این معنی است که خریداران و فروشندگان زیادی وجود دارند که می‌توانند معامله دارایی را بدون ایجاد تغییرات قابل توجه در قیمت، تسهیل نمایند. از سوی دیگر، در بازارهایی که نقدینگی پایین است، به دلیل فعالیت محدود معاملاتی، نوسانات قیمتی زیادی وجود خواهد داشت. ارزهای دیجیتال کوچک‌تر با حجم معاملات کمتر، معمولا نوسانات بیشتری را تجربه می‌کنند.

مقررات نظارتی

مقررات می‌تواند به طور قابل توجهی بر قیمت ارز دیجیتال تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر کشوری تصمیم به ممنوعیت یا کنترل شدید بازار ارز دیجیتال داشته باشد، ممکن است باعث کاهش تقاضا شود که این موضوع نوسانات را افزایش خواهد داد.

پیشرفت‌های فناوری

پیشرفت در فناوری بلاکچین یا انتشار ویژگی‌های جدید می‌تواند بر قیمت یک ارز دیجیتال تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر پلتفرم محبوبی مانند اتریوم یک به‌روز‌رسانی اساسی ارائه دهد، در پی افزایش علاقه و هجوم کاربران، نوسانات افزایش خواهد یافت.

پیشنهاد مطالعه: انواع روش‌های معامله در بازار ارزهای دیجیتال

نحوه پیدا کردن پرنوسان‌ترین ارزهای دیجیتال

برخی از معامله‌گران با توجه به استراتژی‌های معاملاتی خود به دنبال ارزهای دیجیتال پرنوسان‌تر هستند. اما چگونه می‌توان چنین ارزهایی را پیدا کرد. در ادامه به بررسی روش‌هایی که می‌تواند به معامله‌گران در یافتن ارزهای دارای چنین ویژگی کمک کند، می‌پردازیم.

تحقیق

با تحقیق در مورد ارزهای دیجیتال مختلف و تغییرات قیمتی آن‌ها طی زمان، شروع کنید. سایت‌هایی مانند کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) یا کوین‌گکو (CoinGecko) اطلاعاتی در مورد ارزهای دیجیتال مختلف از جمله تاریخچه قیمت و داده‌های بازار ارائه می‌دهند.

تحلیل نوسانات قیمت

درصد تغییرات قیمت یک ارز دیجیتال را در دوره‌های مختلف (روزانه، هفتگی یا ماهانه) بررسی و ارزهای دیجیتال با تغییرات بیشتر را انتخاب کنید.

حجم معاملات

حجم معاملات ارزهای دیجیتال مختلف را بررسی کنید. حجم معاملات کمتر اغلب باعث ایجاد نوسانات بیشتر است. ارزهای دیجیتال کوچکتر و کمتر شناخته شده معمولاً حجم معاملات کمتری نسبت به کوین‌های معتبر مانند بیت کوین یا اتریوم دارند.

اخبار و رویدادها

از تحولات دنیای ارزهای دیجیتال مطلع باشید. قوانین نظارتی جدید، پیشرفت‌های فناوری یا مشارکت‌های شرکت‌های معتبر با یکدیگر، می‌توانند باعث تغییرات ناگهانی قیمت شوند. دنبال کردن منابع خبری و کانال‌های رسانه‌های اجتماعی می‌تواند در شناسایی ارزهای دیجیتال پرنوسان، کمک‌کننده باشد.

استفاده از ابزارهای سنجش

برخی از پلتفرم‌ها مانند تریدینگ ویو (TradingView)، ابزارهایی ارائه می‌کنند که دارایی‌های دیجیتال را بر اساس معیارهای خاصی مانند تغییرات قیمت، حجم و ارزش بازار فیلتر می‌کند. با استفاده از چنین ابزارهایی می‌توان ارزهای دیجیتال پرنوسان را یافت.

معرفی چند مورد از پرنوسان ترین ارزهای دیجیتال

1- دوج‌کوین (Dogecoin)

پرنوسان ترین ارزهای دیجیتال

دوج‌کوین (DOGE) یکی از پرنوسان‌ ترین ارزهای دیجیتال است که فرصت‌های خوبی را برای معامله‌گران نوسان‌گیر فراهم می‌کند. این میم‌کوین در ابتدا (دسامبر 2013) صرفا به منظور سرگرمی ایجاد شد اما به مرور به یک ارز دیجیتال شناخته شده در بازار مبدل گشت.

یکی از ویژگی‌های اساسی دوج‌کوین، تراکنش‌های سریع و ارزان است که آن را به گزینه‌ای مطلوب برای پرداخت‌های خرد و استفاده روزمره تبدیل می‌کند.

2- شیبا اینو (Shiba Inu)

شیبا اینو (SHIB) به دلیل ماهیت بسیار پرنوسان خود، توجهات زیادی را به خود جلب کرده و فرصت‌های بالقوه‌ی زیادی را برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال نوسانات بالا هستند به ارمغان آورده است.

توکن SHIB در ابتدا (آگوست 2020) به هدف تقلید از دوج‌کوین ایجاد شد و هدف خاصی به جز سرگرمی را دنبال نمی‌کرد. با این حال با گذشت زمان به یک رقیب مهم برای DOGE تبدیل شد.

این پروژه به مرور به یک اکوسیستم شامل یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) به نام شیبا‌سواپ (ShibaSwap)، یک بازار ان‌اف‌تی (NFT) و یک پلتفرم بازی تبدیل شده است. به‌روز‌رسانی‌های مختلف مرتبط با این اکوسیستم‌، باعث ایجاد نوسانات بالا در قیمت SHIB می‌شود.

3- پودل اینو (Poodl Inu)

توکن پودل اینو (POODL) یک میم کوین جدید و امیدوارکننده مبتنی بر اتریوم است که توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. طی پیش‌فروش این میم‌کوین، تنها طی چند روز به سرعت مبلغ 170 هزار دلار جمع‌آوری شد.

استیکینگ یکی از ویژگیهای کلیدی این پلتفرم است و نرخ بازده بسیار بالایی برای آن پیش‌بینی می‌شود. به نظر می‌رسد این میم‌کوین جدید قصد دارد میم‌کوین‌های تثبیت‌شده‌ای مانند شیبا و دوج را به چالش بکشد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این میم‌کوین جدید نوسانات زیادی را تجربه خواهد کرد.

4- دوج‌کوین‌20 (Dogecoin20)

دوج‌کوین‌20 یکی از پرنوسان‌ترین ارزهای دیجیتال در سال 2024 محسوب می‌شود. این توکن با تکیه بر موفقیت پسر عموی محبوب خود یعنی دوج‌کوین، پتانسیل سرمایه‌گذاری بالایی را ارائه می‌دهد. دوج‌کوین‌20 که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است، از مکانیزم اثبات سهام سازگار با محیط زیست بهره می‌برد. در مقابل، دوج‌کوین به دلیل استفاده از مکانیزم اثبات کار، نیازمند تجهیزات و منابع گران‌قیمت است.

5- ایپ‌کوین (ApeCoin)

ایپ‌کوین که به عنوان یکی از پرنوسان ترین ارزهای دیجیتال برای معاملات روزانه شناخته می‌شود، به عنوان توکن بومی پروژه‌های ان‌اف‌تی بورد‌ ایپ (BAYC) و موتانت ایپ (MAYC) که توسط یوگا‌لبز (Yuga Labs) ایجاد شده‌اند، عمل می‌کند.

این توکن دارندگان را قادر می‌سازد در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی شرکت کنند و به محتوا، رویدادها و تجربیات انحصاری در این جوامع دسترسی داشته باشند. این توکن طوری طراحی شده است که به عنوان ابزاری برای تبادل، ذخیره ارزش و واحد محاسبه در برنامه‌ها و پلتفرم‌های مختلف وب 3 نیز عمل کند.

تفاوت معاملات لانگ و شورت در ارزهای دیجیتال

نوسانات چه زمانی افزایش پیدا می‌کند؟

تعیین دقیق زمان‌هایی که نوسانات بازار افزایش پیدا می‌کند کار دشواری است، با این حال، برخی شرایط که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌توانند منجر به جهش نوسانات قیمت شوند.

زمان شروع بازار: بازار ارز دیجیتال، برخلاف بازارهای سنتی در مناطق مختلف که زمان باز و بسته شدن مشخصی دارند، یک بازار 24 ساعته است. با این حال افزایش فعالیت معاملاتی در ابتدا و انتهای ساعات بازارهای سنتی می‌تواند باعث افزایش نوسانات شود.

پرنوسان ترین ارزهای دیجیتال

تغییرات احساسات بازار: تغییرات ناگهانی در احساسات بازار، ناشی از ترس، عدم اطمینان یا طمع، می‌تواند منجر به افزایش نوسانات شود.

فورک‌ها و به‌روزرسانی‌ها: هنگامی که فورک یا به‌روز‌رسانی یک ارز دیجیتال منتشر می‌شود، نوسانات افزایش می‌یابند.

دستکاری بازار: دارندگان بزرگ‌ ارزهای دیجیتال (ملقب به نهنگ‌ها)، می‌توانند با ایجاد سفارشات خرید یا فروش عظیم، بر بازار تأثیر بگذارند. این اقدامات می‌تواند باعث افزایش یا کاهش موقت و ناگهانی قیمت شود.

آشفتگی اقتصادی: عدم قطعیت اقتصادی جهانی، مانند دوران همه‌گیری کووید-19، می‌تواند علاقه جامعه به ارزهای دیجیتال را به عنوان یک سرمایه‌گذاری جایگزین برانگیزد. هجوم سرمایه‌گذاران جدید، نوسانات را افزایش می‌دهد.

آیا پرنوسان ترین ارزهای دیجیتال، برای معاملات روزانه (Day Trading) مناسب هستند؟

معامله ارزهای دیجیتال پرنوسان، ریسک بالایی دارد اما از طرفی می‌تواند بازده بسیار چشم‌گیر‌تری برای معامله‌گر به ارمغان بیاورد. معامله‌گران اغلب به دلیل پتانسیل سودهای کلان، جذب چنین دارایی‌هایی می‌شوند. با این حال، در نظر گرفتن خطرات موجود و اینکه آیا تجربه، دانش و تحمل ریسک ورود به چنین بازارهایی را دارید، امری ضروری است.

تغییرات قیمتی ارزهای دیجیتال پرنوسان، غیر‌قابل پیش‌بینی است. برای معامله‌گران با تجربه و دارای درک قوی از بازار، این نوسانات فرصت‌هایی را برای کسب سود سریع از طریق استراتژی‌های معاملاتی کوتاه‌مدت فراهم می‌کند. با این حال، خطر از دست رفتن سرمایه برای مبتدیان یا کسانی که دانش محدودی دارند پابرجا است.

هنگام معامله ارزهای دیجیتال پرنوسان، داشتن یک برنامه روشن و پایبندی به آن بسیار مهم است. این برنامه شامل تنظیم حدضرر (stop-loss) برای به حداقل رساندن زیان‌های احتمالی، سبد‌چینی به منظور توزیع ریسک و آمادگی برای پذیرش ضرر به عنوان بخشی از فرآیند معاملاتی است.

کسب اطلاعات کامل در مورد ارز دیجیتالی که قصد معامله‌ آن را دارید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. کیفیت پروژه، اصول و عواملی که بر نوسانات قیمت آن تأثیر می‌گذارد را بررسی کنید. با انجام این کار، برای تصمیم‌گیری آگاهانه و محدود کردن خطرات احتمالی مجهزتر خواهید بود.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با معاملات ریسک فری

جمع‌بندی

در این مقاله، دلایل نوسانات را مورد بحث قرار دادیم و متوجه شدیم‌ که نوسانات بالا همیشه نکته‌ای منفی به حساب نمی‌آید بلکه می‌تواند پتانسیل کسب سودهای قابل توجه را فراهم کند. ارزهای دیجیتال معرفی شده در این مقاله تنها چند مورد از ارزهای پرنوسان هستند و قطعا تعداد چنین ارزهای دیجیتالی بسیار زیاد است. با توجه به ریسک‌های خرید پرنوسان‌ترین ارزهای دیجیتال، توصیه می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری تحقیقات کاملی انجام دهید تا بتوانید تصمیمات مالی آگاهانه و محتاطانه اتخاذ نمایید.

سوالات متداول

1- بازار ارز دیجیتال در چه زمانی پرنوسان‌تر است؟

از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال 24 ساعت روز و 7 روز هفته باز است، امکان وقوع نوسانات قیمت در هر ساعتی وجود دارد. با این حال، ساعات اول شروع کار بازار‌های سنتی، پرنوسان‌ترین ساعت‌ها محسوب می‌شود.

2- آیا خرید ارزهای دیجیتال پرنوسان، سرمایه‌گذاری خوبی به حساب می‌آید؟

خرید ارزهای دیجیتال پرنوسان برای معامله‌گرانی که تحمل ریسک بالاتری دارند مناسب‌تر است، زیرا حرکت سریع قیمت‌ می‌تواند به سرعت حد ضرر معامله‌گر را فعال کند. با این حال، در صورتی که استراتژی درستی در قبال آن‌ها اتخاذ شود، سود‌های خوبی را برای معامله‌گر به ارمغان خواهند آورد.

3- کم‌نوسان‌ترین ارزهای دیجیتال کدام‌اند؟

بیت کوین و اتریوم با توجه به عوامل متعددی از جمله زمان ایجاد، تعداد دارندگان، حجم معاملات، وایت‌پیپر و پروژه قوی، نقدینگی بالا و غیره، معمولا نسبت به سایر ارزهای دیجیتال نوسان کمتری دارند. البته باید توجه داشت با توجه به نوپا بودن حوزه کریپتو (نسبت به بازار سهام و فارکس)، تمامی‌ ارزهای دیجیتال مستعد نوسان هستند.

من عاشق علم اقتصاد و بازارهای مالی به خصوص بازار ارز دیجیتال هستم. از ۴ سال پیش این حوزه رو به صورت جدی دنبال میکنم و خبر‌ها و مقالات مختلفی در موردش ترجمه کردم. امیدوارم بتونم با مقالاتم به افزایش اطلاعات در مورد ارز دیجیتال در جامعه ایران کمک کنم.
خوشحال میشم که مطالب من رو در بیتشال بخونید و نظرتون رو بگید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها