Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها

ارز اتریوم کلاسیک (ETC) نتیجه هارد فورک و نسخه قدیمی اتریوم است که به عنوان یک پلتفرم محاسباتی منبع باز و مبتنی بر بلاکچین، قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند را نیز دارد.

زمان مطالعه: 8 دقیقه

ارز اتریوم کلاسیک یک پلتفرم محاسباتی توزیع‌شده و مبتنی بر فناوری شبکه بلاکچین است که قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند یا به عبارتی اسکریپت‌نویسی را ارائه می‌دهد. همچنین، این ارز دیجیتال از نسخه اصلاح شده اجماع ناکاموتو برای تأمین امنیت تراکنش‌ها پشتیبانی می‌کند. تراکنش‌های اتریوم کلاسیک بر روی ماشین مجازی اتریوم (EVM) اجرا می‌شوند. اما ارز دیجیتال اتریوم‌ کلاسیک چیست، چه ویژگی‌هایی دارد، مزایا و معایب آن کدامند و چه تفاوتی با اتریوم دارد. برای دریافت پاسخ این سؤالات و بیشتر، به ادامه مطلب رجوع کنید.

ارز اتریوم کلاسیک (ETC) چیست؟

یکی از ویژگی‌های کلیدی رمز ارزها آن است که به واسطه یک سیستم نرم‌افزاری منبع باز اجرا می‌شوند. در این سیستم نرم‌افزاری، اعضای جامعه مسئولیت توسعه و نگهداری کدها را به عهده دارند. این کدها به صورت عمومی به اشتراک گذاشته می‌شوند و به هیچ شخص یا شرکتی تعلق ندارند. چنین رویکردی در نقطه مقابل غول‌های کلان داده مانند گوگل یا فیسبوک قرار دارد. چنین توسعه‌دهندگانی کدهای اختصاصی ایجاد می‌کنند که قابلیت به اشتراک‌گذاری به صورت عمومی را ندارند.

ارز اتریوم کلاسیک عبارت است از یک پلتفرم محاسباتی و ارز دیجیتال منبع باز و مبتنی بر فناوری بلاکچین. اتریوم کلاسیک، مانند برادر خود اتریوم، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که قراردادهای هوشمند یا برنامه‌های خود اجرا شونده را بر روی بلاکچین آن بسازند، توسعه دهند و راه‌اندازی کنند. اتریوم کلاسیک برای میزبانی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و تبادل ارزش، از قراردادهای هوشمند موجود در یک دفتر کل توزیع‌شده استفاده می‌کند و در عین حال، یک شبکه بلاکچین با حاکمیت غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد.

با وجود این، به دلیل اختلافات بین جامعه ماینرها و توسعه‌دهندگان راجع به تغییرناپذیری اتریوم، یک هارد فورک برای این پلتفرم برنامه‌ریزی شد. در حال حاضر، گروهی فعال از ماینرها وظیفه نگهداری از شبکه رمز ارز اتریوم کلاسیک را به عهده گرفته‌اند و نقشه راه فنی متفاوتی را در جهت توسعه این زنجیره دنبال می‌کنند. از زمان آغاز به کار، اتریوم کلاسیک در برابر تغییرات توسعه‌دهندگان مقاومت کرده و هارد فورکی انجام نشده است.

تاریخچه ارز اتریوم کلاسیک

تاریخچه اتریوم کلاسیک

بلاکچین اتریوم در ابتدا به عنوان یک شبکه واحد ایجاد شد که در آن برای انجام تراکنش‌ها از رمز ارز اتر (ETH) استفاده می‌شد. این شبکه به سرعت در بین ICOها به محبوبیت دست یافت، زیرا تیم‌های مختلفی با استفاده از این پلتفرم به توسعه و راه‌اندازی توکن‌های خود روی آوردند.

یکی از موفق‌ترین عرضه‌های اولیه سکه The DAO نام داشت‌ که یک صندوق سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز بود. زیاد طول نکشید که این صندوق توانست از سوی 18,000 نفر سرمایه‌گذار مبلغی بالغ بر 11 میلیون عدد اتر جذب سرمایه داشته باشد. اما گروهی از هکرهای ناشناس با استفاده از یک باگ در قراردادهای هوشمند شبکه، توانستند که حدود یک سوم ارز دیجیتال اتر جمع‌آوری‌ شده را به سرقت ببرند.

با توجه به مقیاس هک و برای جبران ضرر، بسیاری از سرمایه‌گذاران پیشنهاد دادند که شبکه بلاکچین اتریوم معکوس شود. این در حالی بود که به اعتقاد برخی دیگر، چنین راهکاری می‌توانست به یک الگو در آینده بدل شود. از همین رو، یک نظرسنجی ترتیب داده شد که 97 درصد از جامعه‌ اتریوم به انجام هارد فورک برای بازگرداندن وجوه از دست رفته رأی مثبت دادند.

در نتیجه، تصمیم بر آن شد که بلاکچین اتریوم به دو شبکه مجزا تقسیم شود. شبکه جدیدتر حاصل از این هارد فورک اتریوم نام گرفت و از اتر یا ETH به عنوان رمز ارز شبکه خود استفاده می‌کند. اما شبکه قدیمی‌تر که لقب کلاسیک به آن داده شد، از رمز ارز اتریوم کلاسیک یا ETC استفاده می‌کند.

اتریوم کلاسیک چگونه کار می‌کند؟

همانند لیدر بازار رمز ارزها یعنی بیت کوین، ارز اتریوم کلاسیک از مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) برای اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. امنیت شبکه در این پلتفرم توسط ماینرها تأمین می‌شود. ماینرها از زمان و توان محاسباتی خود استفاده می‌کنند تا تراکنش‌ها را پردازش کرده و بلاک‌ها را تولید کنند. ترتیب پردازش تراکنش‌ها در شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است. ماینرها بلاک‌ها را با حل پازل‌های محاسباتی دشوار تولید می‌کنند که به عنوان راهی برای تأمین امنیت شبکه عمل می‌کند.

تفاوت الگوریتم اثبات کار (POW) و اثبات سهام (POS)

یکی از قابلیت‌های مهم شبکه اتریوم کلاسیک، پشتیبانی از اجرای قراردادهای هوشمند است. این قراردادهای هوشمند شامل توافق‌نامه‌ها یا شرایط شرطی هستند که به صورت کدهای خود اجرا شونده نوشته شده‌اند. از آنجایی که این فرآیند کاملاً مستقل است، نیازی به اشخاص ثالث مانند وکیل برای انجام تراکنش‌ها بین خریدار و فروشنده وجود ندارد.

چون اتریوم کلاسیک نیز مانند سایر رمز ارزها از فناوری بلاکچین بهره می‌برد، از یک دفتر کل عمومی و مشترک برای ثبت و نگهداری تاریخچه تراکنش‌ها استفاده می‌کند. فعالیت‌ها در بستر این پلتفرم با استفاده از استاندارد توکن ERC-20 انجام می‌شوند. اتریوم کلاسیک متعهد شده است که همچنان از ماینینگ اثبات کار در جهت تأمین امنیت شبکه بلاکچین خود بهره خواهد برد. اتریوم کلاسیک به‌روزرسانی‌های شبکه اتریوم فورک شده را دریافت نخواهد کرد. این شبکه بلاکچین همچنین یک سیاست پولی ثابت را در پیش گرفته است.

انواع شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال

مزایا و معایب رمز ارز اتریوم کلاسیک

مزایا و معایب ETC

ارز اتریوم‌ کلاسیک دارای چند مزیت کلیدی است که باعث می‌شود استفاده از آن به تجربه‌ای مفید و راحت بدل شود.

قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند، برنامه‌های کاربردی هستند که توسط کل شبکه ETC پشتیبانی می‌شوند. بدون وجود قراردادهای هوشمند، تراکنش‌های بین کاربران امکان‌پذیر نیست. ویژگی اصلی قراردادهای هوشمند تطبیق‌پذیری است. از آنجایی که رمز ارز اتریوم‌ کلاسیک منبع باز و تورینگ کامل است، هر کسی با دانش برنامه‌نویسی کافی می‌تواند قراردادهای هوشمند خود را در بستر این شبکه ایجاد کند.

سهولت ماینینگ ETC

علی‌رغم اینکه سختی شبکه اتریوم افزایش پیدا کرده است، اما اتریوم کلاسیک بیشتر موانع را برای ماینرها از میان برداشته و متعهد به استفاده از روش PoW برای ایجاد بلاک‌های جدید است. در مقایسه با شبکه‌های دیگر مثل اتریوم، همه این‌ها بدان معنی است که ایجاد بلاک‌ها و استخراج کوین‌های جدید ETC بسیار ساده‌تر است.

آزادی و تمرکززدایی

تمام ارزهای دیجیتال یا حداقل اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها غیرمتمرکز هستند. اتریوم کلاسیک کاملاً غیرمتمرکز است؛ حتی خود تیم توسعه‌دهنده نیز در تراکنش‌ها و اکثر فرآیندهای دیگر شبکه بلاکچین دخالتی ندارد.

اتریوم کلاسیک چند جنبه منفی واضح و مشخص دارد. این جوانب فقط به موارد فنی مربوط نمی‌شود، بلکه مسائل بازار را نیز دربرمی‌گیرد.

وضعیت بازار

اگرچه اتریوم کلاسیک همچنان یک رمز ارز باارزش است، اما در مقایسه با رقبای دیگر ارزش کمتری دارد. این موضوع به تنهایی چندان مهم نیست، اما به هر حال به معنای تقاضای کمتر، حجم مبادلات کمتر، نقدینگی کمتر و نوسانات بیشتر است.

به‌روزسانی‌های کمتر

در مقایسه با اتریوم، اتریوم کلاسیک به‌روزرسانی‌های کمتری دریافت می‌کند. چنانچه اهمیت زیادی برای دریافت محتوای جدید به طور منظم قائل نیستید، مشکل بزرگی نخواهد بود. با وجود این، هنوز عده زیادی این مسئله را یک عیب بزرگ اتریوم کلاسیک می‌دانند.

چه چیزی اتریوم کلاسیک را منحصربه‌فرد می‌کند؟

از لحاظ تاریخی، اتریوم کلاسیک یکی از محبوب‌ترین هارد فورک‌های رمز ارزی در بین همه بلاکچین‌ها است و تا به امروز نیز توانسته است که این محبوبیت را حفظ کند. به دلیل استفاده از کد پایه یکسان، بسیاری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های اتریوم را می‌توان در رمز ارز اتریوم کلاسیک یافت. در واقع، اتریوم کلاسیک به لحاظ ایدئولوژی از دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار متفاوت است. همانطور که اشاره شد، ETC تغییرناپذیری را انتخاب کرده و متعهد شده است که به طور دائمی از مکانیسم اثبات کار برای مشارکت کاربران در شبکه بهره خواهد برد.

رمز ارز اتریوم کلاسیک با اتریوم چه تفاوت‌هایی دارد؟

تفاوت اتریوم کلاسیک و اتریوم

در طی سال‌ها، اتریوم و اتریوم کلاسیک مسیرهای خاص خود را دنبال کرده‌اند و به‌روزرسانی‌هایی را به اجرا درآورده‌اند که منجر به تمایز آن‌ها شده است. در ادامه به شما خواهیم گفت که این دو ارز دیجیتال چه تفاوت‌هایی دارند.

  • ایدئولوژی: دلیل اصلی ایجاد هارد فورک اتریوم در سال 2016، به همین موضوع برمی‌گردد که اختلاف نظرها بر سر اصل «تغییرناپذیری» بالا گرفت. جامعه ETC همیشه معتقد بوده که تغییرناپذیری بلاکچین جذابیت اصلی آن است و هیچ کسی نباید سعی در دستکاری آن داشته باشد.
  • توکنومیک: توکنومیک اشاره به سیاست‌های پولی اعمال شده توسط توسعه‌دهندگان پروژه دارد که نرخ انتشار، نحوه و تخصیص توکن‌ها را تعیین می‌کنند. سیاست عرضه اتریوم در ابتدا نامحدود بوده است. با وجود این، توسعه‌دهندگان این سیاست را پس از انجام هارد فورک تغییر دادند و حداکثر عرضه شبکه به 210,700,000 عدد ETC محدود شد.
  • حاکمیت: اتریوم برای تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی و تعریف چشم‌انداز آتی، به شدت به بنیاد اتریوم متکی است. در مقابل، اتریوم کلاسیک برای توسعه و دستیابی به اهداف حاکمیتی، به افراد و گروه‌های مستقل اتکا دارد.
  • برنامه‌های آتی: بر اساس نقشه راه منتشر شده، این دو پروژه در آینده حتی بیشتر از یکدیگر متمایز خواهند شد. با به‌روزرسانی مرج (Merge) و بهره‌گیری از مکانیسم اجماع اثبات سهام، اتریوم در صدد برطرف کردن معضل مقیاس‌پذیری است. در مقابل، ETC به دنبال استفاده از فناوری زنجیره جانبی (ساید چین) است تا آلگوریتم ماینینگ خود را ارتقاء دهد.
  • سهم بازار: اتریوم از همان ابتدا جامعه بزرگ‌تری نسبت به رمز ارز اتریوم کلاسیک داشت. در نتیجه، اتریوم اکنون سهم بسیار بیشتری از بازار را در اختیار دارد و قیمت و ارزش آن 40 برابر بالاتر از اتریوم کلاسیک است.

کاربرد ارز اتریوم کلاسیک (ETC)

ارز اتریوم کلاسیک دو کاربرد واضح دارد؛ ETC به عنوان یک پلتفرم قرارداد هوشمند برای توسعه‌دهندگان عمل می‌کند و همچنین، به عنوان یک ارز کاربرد دارد، فلسفه‌ای که هم‌راستا با اصول پایه‌گذاری بیت کوین است. اتریوم کلاسیک را به عنوان یک ارز می‌توان خرید، فروخت، نگهداری کرد و برای پرداخت‌ها آن را به کار برد. به علاوه، اتریوم کلاسیک به عنوان یک پلتفرم قرارداد هوشمند، فضایی را جهت توسعه‌ اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و خدمات غیرمتمرکز برای افراد و کسب و کارها ایجاد می‌کند. از کاربردهای دیگر این ارز دیجیتال می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

ذخیره ارزش

مانند بیت کوین، اتریوم کلاسیک عمدتاً برای ذخیره ارزش استفاده می‌شود. ذخیره ارزش عبارت است از یک دارایی که به حفظ قدرت خرید کمک کرده یا ترجیحاً آن را در طول زمان افزایش می‌دهد. بحث زیادی راجع به این قضیه وجود دارد، زیرا ETC نتوانسته است به اندازه رقبایی مثل اتریوم رشد کند. با وجود این، اتریوم کلاسیک بنیاد قوی دارد که می‌تواند برای ذخیره ارزش در بلند مدت مفیدتر باشد.

مقاومت در برابر سانسور

به طور کلی، اتریوم کلاسیک در مقایسه با اتریوم یک گزینه امن‌تر و مقاوم‌تر در برابر سانسور در نظر گرفته می‌شود. معکوس کردن تراکنش‌ها ساده‌ترین راه برای حمله به بلاکچین است. اتریوم کلاسیک همانند بیت کوین از سیستم اجماع ناکاموتو بهره می‌برد. این مجموعه قوانین باعث می‌شود که معکوس کردن تراکنش‌ها اگر غیرممکن هم نباشد، بسیار دشوار شود‌. این امر به نوبه خود باعث شده است که رمز ارز اتریوم‌ کلاسیک را انتخاب بهتری برای ذخیره ارزش نسبت به اتریوم بدانند.

اپلکیشن‌های غیرمتمرکز

قابل برنامه‌ریزی بودن ETC این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را بر روی پروتکل آن راه‌اندازی کنند. اتریوم کلاسیک توسعه قراردادهای هوشمند خود اجرا شونده را امکان‌پذیر می‌کند.  کاربران برای مشارکت در اکثر این اپلیکیشن‌ها به توکن اتریوم کلاسیک نیاز دارند. از همین رو، ETC در اینجا به عنوان یک توکن کاربردی عمل می‌کند.

کیف پول‌های رمز ارز اتریوم‌ کلاسیک

کیف پول ارز اتریوم کلاسیک

نوع کیف پول ETC که می‌خواهید انتخاب کنید، بستگی به هدف شما و مقدار دارایی‌هایتان دارد. کیف پول‌های سرد یا سخت‌افزاری امن‌ترین گزینه برای نگهداری مقداری زیادی دارایی دیجیتال به حساب می‌آیند. این نوع کیف پول‌ها اگرچه گران‌تر هستند، اما چنانچه قرار است مقدار زیادی ETC را ذخیره کنید، ارزش هزینه کردن را دارند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری یک گزینه رایگان را در اختیار شما قرار می‌دهند که استفاده از آن‌ها آسان است. شما می‌توانید از کیف پول‌های نرم‌افزاری بر روی دستگاه موبایل یا رایانه شخصی استفاده کنید. کیف پول‌های نرم‌افزاری به دو دسته حضانتی و غیرحضانتی تقسیم می‌شوند. اگرچه استفاده از این کیف پول‌ها راحت است، اما امنیت کمتری دارند و برای کاربران تازه‌وارد یا کسانی که قرار نیست حجم زیادی ارز دیجیتال را نگهداری کنند، توصیه می‌شوند.

در زیر تعدادی از بهترین کیف پول‌های اتریوم‌ کلاسیک معرفی شده‌اند.

  • Ledger Nano S
  • Trezor Model One
  • Exodus
  • Jaxx Liberty Wallet
  • Atomic Wallet
  • Coinomi
  • Trust Wallet
  • Emerald Wallet

انواع کیف پول‌های نگهداری ارز دیجیتال

ماینینگ اتریوم کلاسیک

ارز اتریوم کلاسیک از سهام‌گذاری یا اصطلاحاً استیکینگ (Staking) پشتیبانی نمی‌کند. در عوض، ETC مانند بیت کوین، از مکانیسم اثبات کار استفاده می‌کند. در سال 2020، پس از آنکه شبکه رمز ارز اتریوم کلاسیک تحت حمله %51 قرار گرفت، یک تغییر اساسی در الگوریتم ماینینگ Ethash صورت گرفت. دوره زمانی یا ایپاک (Epoch) استخراج بلاک‌های جدید Ethash از 30,000 به 60,000 دو برابر شد و به این ترتیب، یک مشکل امنیتی بسیار مهم مرتفع گردید. این Ethash جدید، سفارشی‌ شده و بهینه شده با نام EtcHash یا ارتقاء تانوس (Thanos) شناخته می‌شود.

در دانشگاه مترجمی زبان انگلیسی خوندم. از همان آغازین روزهای اینترنت دایل آپ، عاشق فناوری بودم‌ و روزانه ساعت‌ها وقتم رو صرف مطالعه موضوعات مختلف این حوزه میکردم. کارم رو با مترجمی آغاز کردم و بعداً وارد عرصه تولید محتوا شدم. از موقعی که دوج یه جوک کوین بود وارد عرصه کریپتو شدم. شش ساله که در این حوزه هم مینویسم و هم فعالیت شخصی دارم. تلاشم اینه که بتونم اطلاعات مفیدی رو در اختیار سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به خصوص تازه‌کار دنیای ارزهای دیجیتال قرار بدم.
«آینده ازآن کریپتو خواهد بود»

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها