مقالات بازارهای مالی

احراز هویت مشتری | KYC چیست؟

دستورالعمل‌های مشتری خود را بشناسید (KYC) الزاماتی است که ارائه دهندگان خدمات مالی را وادار می‌کند تا در شناسایی مشتریان خود تلاش کنند. تحقق الزامات KYC اغلب شامل جمع آوری اطلاعات شخصی در مورد این مشتریان از طریق درخواست از آنها برای ارائه اسناد شناسایی شخصی (به عنوان مثال ، گذرنامه)، تصاویر خود یا اثبات آدرس می‌باشد.

برای بسیاری از صرافی‌های بیت کوین، خدماتشان باید مطابق با قوانین محلی باشد که شامل تلاش‌های KYC و مبارزه با پولشویی (AML) است و نشان می‌دهد چه اقداماتی از جانب صرافی برای جلوگیری از پولشویی و سایر فعالیت‌های غیرقانونی انجام می‌گیرد. یکی از مولفه‌های اصلی یک سیاست موثر AML داشتن فرآیند KYC است.

اطلاعات KYC جمع آوری شده برای شناسایی و تأیید کاربران بمنظور جلوگیری از وقوع فعالیت مشکوک توسط تنظیم کنندگان در صرافی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسائل مربوط به نیازهای KYC چیست؟

از آنجایی که پذیرش بیت کوین در بین موسسات رشد کرده است و قانون‌گذاران توجه بیشتری به این حوزه کرده‌اند، خرید بدون ارائه مشخصات شخصی دشوارتر شده است.

طبق قانون، کلیه صرافی‌های رمزارزها، باید اطلاعات شخصی کاربران را جمع آوری کنند. با این کار هویت شخصی خود را با یک آدرس بیت کوین ارتباط می‌دهید. این امر به مجری قانون این امکان را می‌دهد تا تاریخ خرید / فروش شما و جایی که بیت کوین منتقل شده است را جمع آوری کند.

این امر باعث می‌شود شما مشمول بدهی‌های مالیاتی، مصادره بیت کوین و جلوگیری از استفاده از سایر خدمات تحت نظارت قرار گیرید.

بنابراین، اخیراً نیاز به صرافی‌های بدون KYC افزایش یافته است. این صرافی‌ها به مردم امکان می‌دهد بدون نیاز به ارائه شناسه، BTC را معامله کنند و به مردم این امکان را می‌دهد که اطلاعات شخصی خود را حفظ کرده و بدون هیچ گونه نظارتی با خیال راحت اقدام به معامله بیت کوین کنند.

سایر خطرات همراه با الزامات KYC در بیت کوین عبارتند از:

سرقت اطلاعات شناسایی:

ثبت نام در صرافی، نه تنها شما را مستعد و قابل پیگیری توسط نیروی انتظامی می‌کند، بلکه خطرات زیاد دیگری را نیز برای حریم خصوصی شخصی شما به همراه دارد.

صرافی‌های جمع آوری کننده KYC ظرف‌های عسلی هستند که هکرها می‌توانند اطلاعات شخصی مشتریان را بدزدند. به گفته شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین Chainalysis، از سال 2011 به بعد، صرافی‌ها در سال 2019 بیش از هر سال دیگری تحت حملات موفقیت آمیز قرار گرفته‌اند.

اسناد شناسایی شما اغلب برای افرادی که مرتکب جعل هویت می‌شوند بسیار ارزشمند است. با اجازه دادن به صرافی برای نگه داشتن اطلاعات شما بر روی سرور خود، حریم خصوصی شخصی خود را در معرض خطر لو رفتن قرار می‌دهید. این امر به ویژه هنگام استفاده از صرافی‌های کوچکتر که اغلب پروتکل‌های امنیتی ضعیفی برای محافظت از شناسایی شما دارند، خطرناک می‌شود.

سانسور

صرافی‌ها اغلب با شرکت‌های نظارت بر بلاکچین کار می‌کنند تا مقاصد خروج را کنترل کنند تا اطمینان حاصل شود که بیت کوین به آدرس های لیست سیاه ارسال نمی‌شود. این آدرس‌های موجود در لیست سیاه اغلب با بازارهای سیاه شبکه‌ای مرتبط هستند که تجارت مواد مخدر و سلاح را تسهیل می‌کنند.

اگر بخواهید بیت کوین خود را در یک آدرسی در صرافی موجود در لیست سیاه برداشت کنید، آنها به راحتی می‌توانند تراکنش را مسدود کرده و شما را به عنوان یک مشتری بالقوه با ریسک بالا دسته‌بندی کنند، که منجر به مسدود شدن وجوه شما می‌شود یا حساب شما را از انجام معاملات دیگر منع می‌کند.

بهترین صرافی‌های بیت کوین بدون KYC

چند گزینه برای افرادی که به دنبال معامله رمزارزها بدون نیاز به ارائه شناسه شخصی هستند در دسترس است. این مبادلات اغلب از یک شبکه همتا به همتا (P2P) استفاده می‌کنند که در آن شما به جای صرافی متمرکز مستقیماً با یک شخص دیگر ارتباط برقرار می‌کنید. برخی از معتبرترین پلتفرم‌ها به شرح زیر هستند:

HODL HODL

Hodl Hodl یک پلتفرم P2P برای کاربران است که بدون هیچ واسطه یا نیازی به ارائه مدارک شناسایی شخصی، بیت کوین را معامله می‌کنند. برخی از فروشندگان نیاز به شناسایی دارند، اما نه همه. این پلتفرم از یک آدرس محافظ 2 یا 3 منظوره استفاده می‌کند، که یک کلید برای خریدار و فروشنده فراهم می‌کند و Hodl Hodl کلید سوم را در صورت بروز اختلاف نگه می‌دارد.

BISQ

Bisq همچنین یک پلتفرم P2P است که از طریق برنامه دسکتاپ قابل دسترسی است. این پلتفرم برای امنیت بیشتر در شبکه Tor قرار دارد. بیشتر بازرگانان به اطلاعات KYC احتیاج ندارند. این پلتفرم از یک سیستم محافظ چند منظوره 2 در 2 استفاده می‌کند که در آن خریدار و فروشنده هر یک کلید بیت کوین را در دست دارند. این امر مستلزم توافق دو طرف قبل از انتقال بیت کوین به هر یک از طرفین است. علاوه بر این، تمام ارتباطات بین خریدار و فروشنده رمزگذاری شده است تا هیچ شخص ثالثی نتواند سابقه مکالمه را مورد جاسوسی قرار دهد.

LOCALCRYPTOS

یکی دیگر از پلتفرم های P2P است که از بیش از 40 روش برای پرداخت پول به بازرگانان از سراسر جهان را پشتیبانی می‌کند. ارتباطات روی پلتفرم رمزگذاری شده و از سپرده استفاده می شود تا نه خریدار و نه فروشنده در حین معامله نتوانند تقلب کنند.

مضرات صرافی‌های بدون KYC

علیرغم این واقعیت که پلتفرم‌های بدون KYC از حریم خصوصی شما در برابر مجری قانون و اشخاص ثالث محافظت می‌کنند، اما در مقایسه با صرافی‌های مشهور داری KYC، معایبی دارد.

کارمزد بیشتر

خرید یا فروش بیت کوین در چنین پلتفرم‌هایی معمولاً با هزینه ای بالاتر از نرخ بازار انجام می‌شود. حق صرافی معمولاً بسته به پلتفرم و بازرگان خاص بین 4 تا 10 درصد است.

بازرگانان کلاهبردار

اکثر پلتفرم‌ها اغلب از یک سیستم بررسی برای بازرگانان استفاده می‌کنند تا به مشتریان کمک کند با اعتماد به معامله با بازرگانان برای اولین بار انجام دهند.

متأسفانه، برخی از بازرگانان سعی می‌کنند از مردم کلاهبرداری کنند. خوشبختانه، اکثر پلتفرم‌ها دارای فرایند حل اختلاف و خدمات محافظتی برای محافظت از مشتریان خود در برابر کلاهبرداری هستند. روند معاملات اغلب به راحتی معامله با یک صرافی معمولی و سازگار با KYC نمی‌باشد.

جمع بندی

به محض ارسال اسناد شناسایی به صرافی ارز رمزنگاری شده، این اطلاعات برای همیشه در آنجا هستند. هیچ راهی برای حذف یا از بین بردن این اطلاعات وجود ندارد. به همین دلیل باید در مورد صرافی‌هایی که انتخاب می کنید محتاط باشید. اطلاعات خود را در معرض افشا و یا تحت نظارت افراد شخص ثالث ناخواسته‌ای نظیر نیروی انتظامی قرار می‌دهید.

خوشبختانه افرادی که علاقه‌مند به حفظ هویت خود هستند می‌توانند از صرافی‌های جایگزین مانند پلتفرم‌های P2P که در بالا ذکر شد استفاده کنند.

در نهایت، بیت کوین برای مقاومت در برابر سانسور و نام مستعار طراحی شده است. با استفاده از پلتفرم‌های P2P ، کاربران به حفظ برخی از اصول اساسی که بیت کوین در ابتدا بر اساس آن ساخته شده بود، کمک می‌کنند.

مدیر محتوا

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا