Categories
مقالات آلتکوین‌‌ها
زمان مطالعه: 6 دقیقه

از بروزرسانی ادغام (The Merge) اتریوم (ETH) مدت زمانی است که می‌گذرد و پیامدهای آن دارند به آرامی تاثیر خود را بر عملکرد شبکه می‌گذارند، زیرا با وجود اینکه این ارتقا مشکلات مقیاس‌پذیری و کارمزد بالای شبکه را کاملا برطرف نکرده، اما تا حدودی جلوی بدتر شدن آن‌ها را گرفته است. فارغ از این چالش‌ها، ادغام و تبدیل شبکه اتریوم از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) خود چالش‌های تازه‌تری را به شبکه اتریوم آورده است.

تفاوت الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام چیست؟

با ارتقا اتریوم و تبدیل آن به اثبات سهام، کاربران دیگر نمی‌توانند با دستگاه‌های مخصوص به استخراج اتریوم بپردازند و باید به جای خریداری دستگاه‌های استخراج، 32 توکن اتریوم خریداری و در شبکه آن نگهداری کنند تا بتوانند به یک اعتبارسنج تبدیل شوند و درآمد کسب کنند. ارز لیدو که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم، با ارائه راه‌حلی سعی کرده است که مشکلات استیکینگ و استخراج توکن اتریوم را برطرف کند و پتانسیل واقعی آن را نشان دهد.

معرفی سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) لیدو و ارز دیجیتال آن

ارز دیجیتال (stETH) توسط سازمان خودگردان غیرمتمرکزی با همین نام به وجود آمده است که در شبکه اتریوم میزبانی می‌شود و همان‌طور که گفته شد، توسعه‌دهندگان آن قصد دارند که چالش‌های استخراج توکن به روش اثبات سهام را برطرف کنند. کاربران با استفاده از پلتفرم لیدو و توکن آن، می‌توانند از امکانات زیر بهره‌مند شوند:

  • می‌توانند بدون نیاز به قفل کردن سرمایه خود در شبکه، از مزایای استیکینگ بهره‌مند شوند.
  • در صورت تمایل، می‌توانند با مقداری کمتر از 32 توکن اتریوم به اعتبارسنج شبکه تبدیل شوند. اعتبارسنج‌های شبکه، مسئول حفظ امنیت آن هستند.
  • ارز دیجیتال stETH (در ادامه به آن پرداخته خواهد شد)
  • امکان استفاده از دیگر روش‌های استیکینگ

لازم به ذکر است که این پلتفرم تنها چند هفته پس از ارتقای ادغام اتریوم و تبدیل آن به الگوریتم اثبات سهام عرضه شد. این سازمان خودگردان در ابتدا با تمرکز بر روی اتریوم فعالیت کرد، اما در ادامه پلتفرم خود را گسترش داد و در حال حاضر برای شبکه‌های سولانا (Solana) و ترا (Terra) نیز خدمات استیکینگ ارائه می‌دهد.

این سازمان خودگردان دارای یک توکن حاکمیتی بومی با نام لیدو است که هدف از ایجاد آن تنها حفظ غیرمتمرکز بودن شبکه و تسهیل فرآیند اعتمادسازی به خدمات استیکینگ پلتفرم لیدو است. با استفاده از توکن حاکمیتی لیدو، کاربران می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مهم مرتبط به پلتفرم شرکت کنند و آینده آن را طوری که صلاح می‌دانند، شکل دهند.

لازم به ذکر است که توکن لیدو تا اواخر سال 2021 میلادی امکان خرید و فروش نداشت و کاملا برای موارد حاکمیتی پلتفرم استفاده می‌شد، اما از دسامبر همان سال این محدودیت کنار رفت و امکان خرید و فروش آن در صرافی‌های ارز دیجیتال فراهم شد.

ارز لیدو چه کاربردهایی دارد؟

همان‌‌طور که گفته شد، توکن بومی ارز دیجیتال لیدو خاصیت حاکمیتی دارد و کاربران پلتفرم می‌توانند با در اختیار داشتن آن، در نظرسنجی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مرتبط به شبکه شرکت کنند. کاربران هر چقدر توکن بیشتری داشته باشند، قدرت بیشتری برای تاثیرگذاری بر تصمیمات دارند. فارغ از آن، توکن لیدو خاصیت قابل توجه دیگری ندارد و به غیر از حاکمیتی بودن، از آن برای تامین هزینه‌های شبکه و پرداخت کارمزدها نیز استفاده می‌شود.

اصل کاربرد ارز دیجیتال لیدو به پلتفرم آن بازمی‌گردد که استیکینگ اتریوم را تسهیل بخشیده است. پلتفرم لیدو را دو بخش اساسی استیکینگ و ضرب کردن (Minting) شکل می‌دهد که کاربران می‌توانند به ترتیب در بخش اول مقدار اتریومی که می‌خواهند در لیدو استیک کنند را انتخاب و در بخش دوم معادل مقدار اتریومی که در لیدو استیک کرده‌اند، توکن stETH دریافت ‌کنند.

به طور خلاصه، کاربر معادل اتریومی که در شبکه لیدو نگهداری می‌کند، توکن stETH را به دست می‌آورد که می‌تواند آن را در پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) مختلف معامله کند. برای مثال، کاربر می‌تواند همزمان که مشغول استیکینگ اتریوم است، از توکن stETH که معادل مستقیم اتریوم است، به عنوان وثیقه در پلتفرم‌های وام‌دهی غیرمتمرکز استفاده کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال لیدو (stETH) کدم‌اند؟

فارغ از بخش استیکینگ، این پلتفرم دارای یکسری ویژگی‌های مهم دیگر است. برای مثال، یک استخر نقدینگی به نام کرو (Curve) در پلتفرم وجود دارد که امکان خرید و فروش استیبل‌کوین با توکن stETH را فراهم می‌کند. توکن stETH معادل مستقیم قیمت توکن اتریوم است که توسط پلتفرم لیدو عرضه می‌شود. همان‌طور که گفته شد، هدف از ایجاد این توکن این است که کاربران معادل اتریومی که در پلتفرم لیدو استیک کرده‌اند، توکن stETH دریافت گنند که معادل مستقیم است و کاربردهای مختلفی دارد. خود توکن لیدو بیشتر خاصیت حاکمیتی دارد و از آن برای تامین نیازهای شبکه استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که پلتفرم میکردائو و برنامه ریفرال مارکتینگ دو ویژگی مهم دیگر این ارز دیجیتال هستند که از اولی برای متصل کردن کیف پول‌های ارز دیجیتال به پلتفرم و از دومی برای جذب کاربران بیشتر به شبکه و دادن پاداش به دعوت‌کنندگان استفاده می‌شود.

مزایا و معایب ارز لیدو

مانند هر ارز دیجیتال دیگری، لیدو نیز دارای مزایا و معایب خاص به خود است. لازم به ذکر است که برخی از این معایب که در ادامه به آن‌ها پرداخته خواهد شد، ممکن است همیشه ماندگار نباشند و با توسعه ادامه‌دار این ارز دیجیتال، برخی از آن‌ها برطرف شوند. مزایای و معایب ارز دیجیتال لیدو به شرح زیر است:

مزایای ارز لیدو

  • پلتفرم لیدو غیرمتمرکز است: بر خلاف اغلب پلتفرم‌های مشابه، لیدو کاملا غیرمتمرکز است و هر کسی که توکن حاکمیتی لیدو را داشته باشد، توانایی شرکت در تصمیمات مرتبط به شبکه را دارد.
  • لیدو روند استیکینگ اتریوم را تسهیل بخشیده است: لیدو با ارائه راه حلی که در این مقاله به آن پرداخته شد، مشکل استخراج توکن در شبکه‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام را برطرف کرده است و کاربران در حالی که مشغول استیکینگ اتریوم هستند، می‌توانند معادل آن را همزمان در جای دیگری استفاده کنند.

معایب ارز لیدو

  • کارمزد انجام تراکنش در پلتفرم لیدو به میزان قابل توجهی بالا است: کارمزد تراکنش توکن stETH لیدو از سایر توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC20 اتریوم بالا است که مهم‌ترین عیب این پلتفرم به حساب می‌آید. پلتفرم لیدو خود 10 درصد کارمزد دریافت می‌کند که این جدا از میزان کارمزدی است که کاربر باید برای تراکنش توکن stETH پرداخت کند.
  • ریسک‌های امنیتی بالقوه که پلتفرم لیدو را تهدید می‌کنند: پلتفرم لیدو غیرمتمرکز و ایمن است، اما به دلیل متن‌باز بودن، این احتمال وجود دارد که دچار باگ‌های امنیتی و مشکلاتی شود که امکان سو ‌استفاده از آن‌ها توسط هکرها وجود داشته باشد. از طرفی دیگر، شبکه اثبات سهام اتریوم همچنان در دست توسعه است و هر خطری که اتریوم را تهدید کند، بر لیدو نیز تاثیر خواهد گذاشت.

آیا ارز دیجیتال لیدو برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

توکن بومی ارز دیجیتال لیدو در حال حاضر در زمان نگارش این مقاله، در قیمت 2.87 دلار معامله می‌شود. عملکرد قیمتی آن در یک ماه گذشته چندان مثبت نبوده و نوسانات زیادی داشته است. قیمت توکن لیدو کاملا به عملکرد قیمتی اتریوم و پذیرش بیشتر آن بستگی دارد که تحلیلگران بازار بر این اساس پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت تسلط بیشتر و حتی کامل اتریوم بر بازار ارزهای دیجیتال، لیدو نیز افزایش قیمت قابل توجهی تجربه خواهد کرد.

توکن لیدو بر اساس پیش‌بینی‌هایی که منتشر شده است، می‌تواند تا سال 2026 میلادی تا 21 دلار صعود کند و 700 درصد سود به سرمایه‌گذارانش برساند. تحلیلگران نسبت به آینده این توکن امیدوارند و آن را برای سرمایه‌گذاری بلند و کوتاه مدت مناسب می‌دانند. با این حال، این موضوع را نباید فراموش کرد که بازار ارزهای دیجیتال چندان قابل پیش‌بینی نیست و باید با تحلیل شخصی اقدام به سرمایه‌گذاری کرد.

به طور کلی، هر چه افراد بیشتری شروع به استفاده از اتریوم کنند، قیمت توکن لیدو نیز بالا می‌رود. در کنار این مسئله، با افزایش کاربران شبکه اتریوم افراد زیادی نیز با لیدو آشنا می‌شوند و ممکن است که بخواهند از خدمات استیکینگ آن استفاده کنند.

سخن پایانی

لیدو از زمان راه‌اندازی خود تاکنون، رشد خوبی داشته و موفق شده است که مشکلات استخراج توکن در شبکه اثبات سهام اتریوم را برطرف کند. لیدو حتی خدماتش را برای شبکه‌های ترا و سولانا نیز گسترش داده است که این خود بر موفقیت ادامه‌دار و بیشتر این ارز دیجیتال تاکید می‌کند. سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال لیدو می‌تواند سودآور باشد، اما کاربر باید با تحلیل شخصی و با ریسک پایین اقدام به این کار کند. همچنین فراموش نکنید که لیدو به اتریوم گره خورده است و هر اتفاقی که اتریوم را تحت تاثیر قرار دهد، بر لیدو نیز اثر خواهد گذاشت.

سوالات متداول

1- ارز لیدو چیست؟

لیدو توسط یک سازمان غیرمتمرکز مستقل ایجاد شده است که از توکن بومی خود برای حفظ حاکمیت و تامین هزینه‌های پلتفرم استفاده می‌کند. هدف از ایجاد این ارز دیجیتال، تسهیل استخراج توکن در شبکه اثبات سهام اتریوم است.

2- آیا پلتفرم لیدو امن است؟

لیدو با وجود اینکه در معرض ریسک‌های احتمالی چون باگ‌های محتمل قرارداد هوشمند، نوسانات بازار و دیگر خطرات فنی قرار دارد، اما همچنان یکی از پلتفرم‌های امن برای استیکینگ به حساب می‌آید. دلیل آن حاکمیت غیرمتمرکز لیدو و متن‌باز بودن کد برنامه‌نویسی آن است.

3- آیا استیکینگ در لیدو سودآور است؟

لیدو این امکان را به شما می‌دهد تا همزمان با استیک کردن اتریوم، به ازای تعداد اتریوم‌های استیک شده در شبکه stETH دریافت کنید که معادل مستقیم ارزش اتریوم است. علیرغم سودآور بودن این استراتژی مالی، کاربران باید توجه داشته باشند که انجام تراکنش‌ها در لیدو از بیشتر شبکه‌های مبتنی بر اتریوم گران‌تر است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها