Categories
تحلیل فاندامنتال رمزارزها, مقالات آلتکوین‌‌ها

لایت‌کوین (Litecoin) با علامت اختصاری «LTC» یک ارزدیجیتال همتا به همتاست. این ارزدیجیتال در سال 2011 با الهام از بیت کوین معرفی شد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

لایت‌کوین (Litecoin) با علامت اختصاری «LTC» یک ارزدیجیتال همتا به همتاست. این ارزدیجیتال در سال 2011 با الهام از بیت کوین توسط جوانی چینی به نام «چارلی‌ لی» خلق و معرفی شد و مانند همه ارزهای دیجیتال جهان می‌تواند برای مبادلات تجاری مورد استفاده قرار گیرد در حالی که توسط هیچ دولتی تولید و البته پشتیبانی نمی‌شود. حال که پاسخ مختصری به سوال لایت کوین چیست دادیم، ببینیم داستان خلق LTC چیست؟

چارلی لی قصد داشت نسخه‌ای ساده از بیت کوین را ارائه دهد، به‌طوری که بسیاری از ویژگی‌های مشابه بیت کوین را داشته باشد و در عین حال از بیت‌کوین سبک تر باشد. چارلی لی، معروف به “Chocobo”، از اولین ماینرها و دانشمندان رایانه‌ای است که لقب مهندس نرم افزار سابق گوگل هم به دوش می‌کشد. علاوه‌بر این، چارلی لی در بین سال های 2015 و 2017 نقش مدیر مهندسی در Coinbase را بر عهده داشت. امروزه چارلی لی از مدافعان صریح ارزهای دیجیتال و مدیر عامل بنیاد Litecoin است. یک سازمان غیرانتفاعی که در کنار تیم توسعه هسته Litecoin برای کمک به پیشرفت Litecoin فعالیت می‌کند.

چارلی لی بنیانگذار لایت کوین

برخی از مزایای لایت‌کوین

انجام مبادلات مالی با هزینه و زمان بسیار کمتر نسبت به ارزهای سنتی: در حالیکه جابه جایی پول های سنتی مستلزم صرف زمان و پرداخت کارمزدهای زیاد است شما می توانید مبادلات مالی خود را در عرض چند ثانیه و با هزینه بسیار اندک با لایت کوین انجام دهید.

کاربری بسیار آسان: شما به راحتی و تنها با دانلود و نصب یک کیف پول لایت‌کوین می‌توانید نسبت به خرید، انتقال و نگهداری آن در کیف پول دیجیتال خود اقدام کنید.

برخی از معایب لایت‌کوین

صرف انرژی نسبتا بالا برای استخراج: برای استخراج لایت‌کوین نیز مانند بیت‌کوین نیاز به استفاده از دستگاه‌های پردازشگر و صرف انرژی برق می‌باشد. هنوز به اندازه ارزهای سنتی یا حتی بیتکوین مورد پذیرش عمومی قرار نگرفته است.

با اینکه لایت‌کوین با هدف بهینه‌سازی بیت‌کوین به وجود آمد و تا حدود زیادی به بیت‌کوین شباهت دارد اما تفاوت‌های بسیاری نیز بین این دو وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

لایت کوین و بیت کوین (تفاوت و شباهت)

مهم‌ترین تفاوت بیت‌کوین و لایت کوین چیست؟

  • معاملاتی با سرعت بالاتر : در شبکه بیت‌کوین زمان لازم برای انجام هر تراکنش تقریبا ۱۰ دقیقه است اما این زمان در شبکه Litecoin تقریبا به یک چهارم کاهش یافته و در هر ۲.۵ دقیقه امکان انجام یک تراکنش وجود دارد، بنابراین لایت‌کوین 4 برابر سریع‌تر از بیتکوین می‌تواند معامله‌ها را تایید کند.
  • الگوریتم استخراج: لایتکوین برای تسریع عملیات از الگوریتم Skrypt با فواید و مزایای بیشتر بهره می‌برد اما بیتکوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند.
  • هزینه معامله‌ها : استفاده از الگوریتم Skrypt برای استخراج در لایتکوین هزینه معاملات را به شدت کاهش داده است.
  • سرمایه بازار: با اینکه لایتکوین هم اکنون در میان 10 ارزدیجیتال برتر دنیا قراردارد اما سرمایه بازار آن در برابر بیت کوین بسیار ناچیز است.
  • حداکثر تعداد قابل عرضه: در مقایسه با بیتکوین که تنها 21 میلیون واحد ارز قابل استخراج دارد، در لایت‌کوین این عدد به  ۸۴ میلیون واحد افزایش یافته است.
  • چگونگی استخراج: روند استخراج بیتکوین به دلیل افزایش تعداد استخراج کنندگان و افزایش سختی استخراج، به وسیله‌ی ماینرهای ASIC انجام می‌گیرد اما برای استخراج لایت‌کوین علاوه بر این مورد می‌توان از کارت گرافیک نیز بهره‌برداری کرد. جالب است بدانید شما با زمانی که برای استخراج یک بیت‌کوین می‌گذارید می‌توانید 45 لایت‌کوین استخراج کنید.

شباهت‌های لایت کوین و بیت کوین چیست؟

هر دوی این ارزهای دیجیتال متن باز و مبتنی بر بلاکچین هستند و به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شوند. شبکه‌های هر دو ارزدیجیتال از امنیت بالایی برخوردارند و کاربران می‌توانند تراکنش‌هایشان را رهگیری کنند.

استخراج لایت‌کوین

امروزه استخراج لایت‌کوین نیز به دلیل بیشتر شدن تعداد ماینرها دشوار‌تر از قبل شده است و تقریبا امکان استخراج با استفاده از قطعات CPU وجود ندارد یا بسیار دشوار است به همین دلیل برای استخراج لایت‌کوین به کارت گرافیک‌های قدرتمندی نیاز دارید.

برای استخراج راحت‌تر شما می‌توانید چند قطعه کارت گرافیک را به صورت یک پکیچ در آورده و از آن‌ها استفاده کنید که به این پک اصطلاحا ریگ (Rig) گفته می‌شود. همچنین می‌توانید برای ساده‌تر شدن کار  یک ریگ خوب را به صورت آماده خریداری کنید.

اما اگر می‌خواهید با سرعت و قدرت بیشتری اقدام به استخراج لایت‌کوین کنید می‌توانید از دستگاه اِی‌سیک Application-specific integrated circuit یا همان ASIC استفاده کنید. مسلما با توجه به قدرت پردازش بالای این سیستم‌ها قابلیت ماینینگ شما هم افزایش می یابد .

نرم‌افزارهای استخراج لایت کوین

CGMiner یکی از پرکاربردترین نرم افزارها برای استخراج لایت‌کوین است که از الگوریتم Scrypt پشتیبانی کرده و با پردازنده های AMD و Nvidia به راحتی کار می‌‌کند.

CUDAminer نرم افزار دیگری است که با پشتیبانی از الگوریتم اسکریپت تنها از کارت های گرافیک Nvidia پشتیبانی می‌کند.

استخر استخراج

اگر می‌خواهید با هزینه کمتر مقدار بیشتری لایت‌کوین استخراج کنید می‌توانید به یک استخر استخراج بپیوندید. در استخرهای استخراج افراد با به اشتراک‌گذاری قدرت پردازش تجهیزات استخراج خود با پایین آوردن هزینه‌ها قدرت استخراج و پردازش خود را بالا می‌برند و در نهایت براساس قدرت برق مصرفی در پاداش شریک خواهند بود.

یکی از معروف‌ترین استخرها (AntPool) است که برای عضویت در آن نیاز به پرداخت هیچ پولی نیست و به راحتی می‌توانید به آن بپیوندید.

چگونه لایت‌کوین بخریم؟

این ارزدیجیتال را نیز مانند سایر ارزهای دیجیتالی می‌توانید در صرافی‌های معتبر داخلی و خارجی خرید و فروش کنید.

برای خرید از صرافی‌های داخلی که می‌توانید آن‌ها را با یک سرچ ساده در گوگل پیدا کنید کافیست بعد از ثبت نام و احراز هویت اقدام به خرید لایت‌کوین نمایید اما پیش از انتخاب هر صرافی به معتبر بودن و میزان کارمزد اعلامی آن دقت کنید.

کیف پول‌های لایت‌کوین

شما برای نگهداری Litecoin نیز، مانند سایر ارزهای دیجیتال به یک کیف پول دیجیتال یا والت نیاز دارید.

والت‌ها به صورت نرم افزاری – سخت افزاری – کاغذی یا والت‌های مبتنی بر وب وجود دارند که در این جا به معرفی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

کیف پول Ledger Nano S

یکی از محبوب‌ترین کیف پول های سخت‌افزاری است که از لایت‌کوین نیز پشتیبانی می‌کند و به صورت یک فلش و با امنیت بسیار بالا در دسترس کاربران قرار دارد.

کیف پول TREZOR

یکی دیگر از والت‌های سخت‌افزاری محبوب در میان کاربران است که برای استفاده در گوشی‌های اندروید نیز توسعه یافته است.

کیف پول Atomic

یک کیف پول نرم افزاری با کاربری بسیار آسان که امکان خرید و فروش و نگهداری لایت‌کوین در امنیت کامل را به شما می‌دهد.

کیف پول Litecoin core

این کیف پول والت رسمی لایت‌کوین است که به صورت رایگان برای سیستم عامل های ویندوز و مک وجود دارد اما تنها از لایت کوین پشتیبانی می‌کند.

کیف پول LiteVault

یکی دیگر از کیف پول های تحت وب که می‌توانید با ثبت نام در آن به سادگی از آن استفاده کنید اما دقت داشته باشید که کیف پول‌های تحت وب بیشتر می توانند در معرض هک شدن قرار بگیرند .

آیا لایت‌کوین برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

از آنجا که ارزش هر ارزدیجیتالی به میزان مقبولیت آن در بین مردم و سهم آن از معاملات در بازار بستگی دارد نمی‌توان آینده را به صورت واضح برای آن ارزدیجیتال پیش‌بینی کرد. اما بصورت کلی و با توجه به این موضوع که در سال 2020 هم لایت‌کوین وضعیت خوبی را نداشته است بهتر است به عنوان اولویت‌های اول سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار نگیرد و به دیدگاه نویسنده این مقاله می‌توان آینده درخشان‌تری برای بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال که حجم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده‌اند متصور شد.

چه چیزی litecoin را خاص می‌کند؟

رمز ارز litecoin بعد از bitcoin در زمره محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال خالص قرار می‌گیرد. این موفقیت را می‌توان تا حد زیادی به‌دلیل سادگی و فواید کاربردی آن دانست. از ژانویه 2021، Litecoin یکی از رایج‌ترین ارزهای رمزنگاری است و اکنون بیش از 2,000 فروشگاه litecoin را در سراسر جهان می‌پذیرند.

مزیت اصلی آن ناشی از سرعت و مقرون به صرفه بودن آن ناشی می شود. معاملات Litecoin معمولاً فقط در عرض چند دقیقه تأیید می‌شوند و هزینه‌های معاملات تقریباً ناچیز است. این امر آن را به گزینه‌ای جذاب برای جایگزینی بیت کوین در کشورهای در حال توسعه تبدیل می‌کند، جایی که هزینه‌های معاملات ممکن است عاملی تعیین کننده برای پشتیبانی ارز رمزنگاری شده باشد.

چه مقدار litecoin در بازار جهانی در گردش است؟

از ژانویه 2021، 66,752,414.52 LTC از مجموع حداکثر تأمین 84 میلیون مورد استخراج شده است. بنیاد Litecoin اخیراً تخمین زده است که بیش از 100 سال طول خواهد کشید تا Litecoin به استخراج کامل برسد (حدود سال 2140). چراکه تعداد LTC های استخراج شده در هر بلوک هر چهار سال یک‌بار به عنوان بخشی از برنامه نصف کردن پاداش بلوک کاهش می‌یابد.

حدود 500000 لایت کوین LTC در روز اول پس از استخراج از اولین بلوک  LTC، استخراج شد و چارلی لی و احتمالاً سایر توسعه دهندگان اولیه Litecoin از اولین استخراج کنندگان بودند.

بهترین روش خرید لایت کوین چیست؟

می‌توان گفت که litecoin یکی از ارزهای دیجیتالی است که به طور گسترده در دسترس است و به همین ترتیب می‌توان آن را در انواع مختلف صرافی‌ها خریداری یا معامله کرد. برخی از برجسته‌ترین از این نام ها عبارتند از Huobi Global ،Binance ،Coinbase Pro ،OKEx و Kraken.

پیشنهاد ما برای خرید LTC و سایر ارزهای دیجیتال صرافی آنلاین بیتشال است.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کامل رمز ارز لایت کوین و چیستی آن پرداختیم و در ادامه مزایا، معایب و موارد جانبی آن را بررسی کردیم. اگر سوال یا نظری در رابطه با این رمز ارز دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

وظیفه ما در وبلاگ بیتشال افزایش آگاهی کاربران از بازار ارزهای دیجیتال است، به این امید که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها